Kyll september 2012... "low, clear & difficult..."

Started by Sieger, September 26, 2012, 12:25:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Afgelopen weekend met Jurgen (Dryfly) naar Birresborn geweest... Het verslag is te lezen op mijn blog

http://tight-loops.nl/?p=1607

Tekst en kleine plaatjes ook ff hier...



Vrijdag was het eindelijk zover. Onze najaarstrip naar de Eifel kon beginnen. De avond ervoor alles al ingepakt, wekker op 5 uur (ja 's morgens.... ) en om half zes op pad.... Met een beetje geluk sta ik om half 10 al aan het water om de eerste vissen te spotten...

Nou ja dat viel deze keer een beetje tegen. 3 (!) Ongelukken op de A1 in het Ruhrgebied en zo'n 22 km aan file zorgden ervoor dat ik er een uur langer over deed dan normaal... Maar de beloning was groot. Naar mate ik dichter in de buurt kwam van Birresborn, hoe beter het weer werd... Zonnetje in de lucht en geen regen te zien... Prachtig!


Glas helder water en spooky vissen...

Vrijdag

Uiteindelijk staan we dan toch rond 10 uur aan het water in Birresborn. Het eerste wat ik zie is dat het water deze keer wel heel erg laag staat. De "waterpegel" bij Densborn gaf al een waterstand onder de 50 cm. aan, maar zo laag had ik niet verwacht. Bovendien heb ik het in al die tijd dat ik hier kom nog niet zo helder gezien.


Laag water... maar wel mooi..

Dus laag en helder water.... Dat betekent vis die erg snel verstoord is en dat er met beleid en geduld gevist moet worden. Jurgen stond er goed bij op de vrijdag... Rustig vissend en met veel gevoel wist hij deze dag toch een mooi aantal vissen te vangen. Ik was zelf behoorlijk "opgefokt" van start gegaan (teveel aan mijn hoofd en niet op het vissen gericht)... Elke worp of beweging die ik maakte leek verkeerd uit te pakken op dit water. Welke vlieg ik er ook aanbond, de vis lustte hem niet of mijn lijn kwam wel op een plek waar deze juist niet moest komen en de vis was al weg voor de vlieg er überhaupt lag... Gelukkig aan het eind van de dag toch nog een visje weten te landen. En een mooie ook dus de dag was niet helemaal verloren (sowieso niet, want de rust in mijn kop was na vrijdag wel weer terug.. dus...  )


Prachtige vissen toch ...!

Zaterdag

Vandaag gaan we naar een ander stuk Kyll. De "Stadtstrecke" van Gerolstein. Nu hoor ik een aantal mensen al roepen... Vliegvissen in de stad! Dat kan niet wat zijn... Maar dan hebben 'ze' dit toch verkeerd ingeschat. Het stuk water loopt weliswaar door de stad, maar er zijn hele stukken waar je heerlijk rustig kunt vissen zonder veel verkeer te horen of constant door kijkers te worden gestoord.


Stadtstrecke Gerolstein...

Het water heeft hier een aantal diepere stukken, die langzaam stromen. Een groot voordeel is dat er daardoor redelijk veel water staat, maar ook dat hier vaak veel (grote) vis in huist. Vangen is niet altijd makkelijk, maar met veel proberen, kijken wat er vliegt en met geduld alles afvissen zijn er mooie vissen te vangen.


Ik vang gelukkig zelf ook mooie vissen...

Zowel Jurgen als ik hebben deze dag heerlijk staan vissen en mooie grote vissen aan de vinnen kunnen zitten.


Mijn grootste vis van het weekend.... 40 cm en moddervet. Heerlijk aan mijn 3-tje!

Zondag

De laatste dag alweer. Jurgen moet in de middag weg (ik heb zelf de nacht ook nog maar bijgeboekt..) dus we blijven weer in Birresborn. De stukken water hebben hier zoveel te bieden, dat ik hier gerust een aantal dagen kan vissen zonder me te vervelen. De omstandigheden zijn gelijk gebleven, dus het vissen was weer moeilijk.


Los 1 bij Birresborn

Jurgen pakt gedurende de dag weer een lekker aantal, mooie, vissen, maar ik heb toch weer wat moeite om de vis te vangen. Ik zie ze... werp ze aan,maar vangen is erg lastig. Wat opvalt is dat Jurgen ze bijna allemaal op 2 soorten vlieg vangt. De meesten op droog met een klein onooglijk bruin vliegje. Ooit gekocht in Noorwegen en nog maar 1 in de doos dus oh zo bang dat het verloren zou gaan...  .


Mooie spannende dril .... en uiteindelijk in het net...

Op het moment dat droog niet meer ging ving hij de vis met een "Once and Away" waarvan de CDC terug was geknipt tot op het haakoog... Een soort van buzzer bleef over en de vis smulde er heerlijk van.

In de laatste 1 1/2 uur van de visdag wist ik gelukkig nog een dikke handvol mooie vis te vangen. De plek, vlieg en het aanwerpen klopte kennelijk, want de vissen vlogen met felle aanbeten op mijn vliegen en zo kon ik uiteindelijk de dag heel tevreden afsluiten.


En af en toe een mooie vlagzalm...


Top vis uit de Kyll...


Vette vis.....
Verblijf en verzorging

Ook deze keer hebben we het weekend weer doorgebracht in het hotel Kleine Villa am Turm. Ik ben er inmiddels een stamgast, maar keer op keer weet Hans Hermann me weer te verrassen met heerlijke maaltijden, prachtige wijnen en bovenal zijn zeer prettige gezelschap.... Ik hoop er nog lang te mogen komen...


Heerlijke verzorging.. Een sappig stuk Duroc varken. Nog nooit zulk lekker varkensvlees geproefd.


Sieger

Troutbuster

Het ziet er weer verzorgd uit Sieger!! ::goodjob::
Lekker weekendje gehad zo te zien!!


Gr

Jan
"Petri Heil"


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Mooi man!
Volgende week zitten wij daar (Herman, m'n broer en ik). Maar die kleine villa was al volgeboekt voor die dagen, dus we slapen ergens anders.

Sieger of Dryfly, als jullie nog andere tips hebben, of fotootje van vliegen die het goed doen, graag!

Groet,
Gert

Gerrit72

 ::goodjob:: Erg mooi verslag en mooie foto's Sieger! Geweldige vis v 40 cm, helemaal op de 3# :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Quote from: Gert on September 26, 2012, 14:22:45
Mooi man!
Volgende week zitten wij daar (Herman, m'n broer en ik). Maar die kleine villa was al volgeboekt voor die dagen, dus we slapen ergens anders.

Sieger of Dryfly, als jullie nog andere tips hebben, of fotootje van vliegen die het goed doen, graag!

Groet,
Gert

Voor zover ik het kon zien (de vlieg was al aangevreten) werd dit het meest gepakt (bruinig/groenig lijfje...)
Maatje: 18/20... klein dus....


Alles wat groter was werd overgeslagen... heb zelf het idee dat de witte stam niet heel licht mag zijn...

Heb zelf ook op de Diawl Bach gevangen... (holo cheek gold)

en op een "once and away" maar dan de toef cdc afknippen, zodat hij als een buzzer net in de film drijft...



Sieger

HappyFisherman

Die kleintjes komen in de buurt van het Wilco gebied ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

dryfly

leuk stuk Sieger, ik had het niet beter kunnen omschrijven.
Ne pas pipi contre le vent

Jaspero

Leuk verslagje. Mooie foto's ook.
Met welk materiaal heb je gevist?

Sieger

Heb het hele weekend met mijn Winston b3x (8,5 voet aftma 3) gevist..... Barrio GT 90 lijn erop... Gaan...!


Sieger

peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Plantje


Gert

Quote from: Sieger on September 26, 2012, 14:33:03
Voor zover ik het kon zien (de vlieg was al aangevreten) werd dit het meest gepakt (bruinig/groenig lijfje...)
Maatje: 18/20... klein dus....


Alles wat groter was werd overgeslagen... heb zelf het idee dat de witte stam niet heel licht mag zijn...

Heb zelf ook op de Diawl Bach gevangen... (holo cheek gold)

en op een "once and away" maar dan de toef cdc afknippen, zodat hij als een buzzer net in de film drijft...

Sieger, bedankt!
Was al bezig geweest met groene vliegjes en een grijze CDC wing, en gisteravond nog zoiets erbij gemaakt - wel allemaal zonder staartjes. Allemaal op #16 en #18. En ook gelijk wat once and away's gebonden.

Daarnaast ook nog een heel klein zwart hackeltje en een klein beetje zwarte dubbing op een #18. Niet over de volle steellengte, gewoon maar 3 of 4 mm. Want het blijkt toch dat een vis daar dus een klein vliegje in ziet, ondanks dat de haak een stuk langer is.
Wie weet - nou ja, volgende week weten we dat dus - of het wat oplevert.

Zal vanavond misschien ff een fotootje plaatsen.

Groet,
Gert

Gert

Hier een fotootje van de diverse vliegjes die ik de laatste dagen gebonden heb voor de Kyll. Moet er misschien ook nog wel wat bij binden met staartje.
Heb ook al een batterij Pink Harry's klaar.




Sieger

Daar moet toch iets het van doen Gert... Denk dat wij de 2e hatch van Blue Dunns te pakken hadden...klopt ook wel zo'n beetje met het vliegje dat gepakt werd...

Neem ook nog wat spiders mee... met name de Waterhen Bloa werd bij mij enthousiast gepakt...

Hoe dan ook... heel veel plezier.. en vang ze!


Sieger

Gert

Ach ja, het kan volgende week ook zo maar weer heeel anders zijn. Vanmiddag nog ff bij Peeters langs geweest, maar dankzij jouw verhalen heeft die de juiste vliegjes niet meer op voorraad ;)
Dus ik moet maar zien of ik nog tijd heb om zelf te knuppen.

Sieger

 ;D zal eens gaan vragen om sponsoring dan... ;)

Had inderdaad met Jerry gebeld... tsja.... sorry...   :-*


Sieger