Wintervoorn, wat vraagjes

Started by fairplay, October 07, 2013, 13:00:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fairplay

Hi wintervoorn vissers,
ik kan jullie vertellen dat de prooivis al richting de haventjes aan het gaan is. Zag afgelopen zaterdag al hele scholen prooivis in de haven rond zwemmen. Formaat 5/10/15 cm, dus blijkbaar is het kleine spul als eerste aanwezig.
Maar wat ik wilde vragen...
trekt de brasem ook de havens in, of is het voornamelijk blankvoorn wat daar overwintert?

dartmayor

Ik vis veel in de winter in de havens en op winterplekken maar nog nooit een brasem gevangen.

Wel veel baars, schele pos, kolblij, blanvoorn, kleine snoekbaars, ruisvoorn.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Nigel

Doe je dit met een zinklijn of drijvend met lange leaders? Anders nl....?

Wil dit ook een keer gaan proberen binnenkort dus vind ik dit wel interessant

Mike

Drijvend met lange leader, 2 vliegen (verzwaard) en een indicator.
Liefst met een #2 of 3

Vis die overigens nu al in de havens wordt waargenomen is zeer waarschijnlijk gewoon vis in de haven.
Heeft nog weinig te maken met vissen die havens intrekken vanwege de kou, daar is het nog veelste vroeg voor, lijkt mij.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

weerwolf

Mike,ik denk dat je het beeld wat je hebt moet bijstellen, de vis is al aanwezig in de havens. Vorig jaar was de vis ook heel vroeg al weer in de havens.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Koen

anders es een keertje met de vaste stok jongens gaan praten. Die kunnen je vast wel vertellen wat der zit :)

MarcelN

Quote from: weerwolf on October 09, 2013, 18:23:24
Vorig jaar was de vis ook heel vroeg al weer in de havens.
Tuurlijk, alleen lopen we nu 2 maanden achter, lange winter en zomer he...
Hier staan de grachtjes nog vol waterlelies incl. speklappen van brasems ertussen en incidenteel zijn er al vette voorns te strikken, maar nog geen tekenen van een 'trek' hoor.

weerwolf

#7
heb je dan al gemerkt hoeveel het water al afgekoeld is? en dat mensen de laatste tijd weinig meer vangen? zijn dat geen tekenen? Op mijn thuiswater vang ik eigenlijk nix meer, de vis zit daar al weer diep! de vis maakt zich klaar voor de winter.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

Zelfde hier weerwolf, grotere vis met name voorn en baars zijn uit de ondiepere gedeeltes van de beek verdwenen.
Ze zitten nu allemaal in de diepere kolken en of geulen die er zijn.
En dan heb ik het over 200cm en meer.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Mike

#9
Quote from: weerwolf on October 09, 2013, 18:23:24
Mike,ik denk dat je het beeld wat je hebt moet bijstellen, de vis is al aanwezig in de havens. Vorig jaar was de vis ook heel vroeg al weer in de havens.

Weerwolf,

Ik weet het ook absoluut niet zeker, er zijn bij mij geen havens in de buurt maar de vis die fairplay beschrijft, 5 t/m 15 cm , komt doorgaans volgens mij 12 maanden per jaar voor in de havens en heeft volgens mij niets te maken met de trek.
Het is 10 okt, de herfst is net begonnen en het kwik stijgt tussen de middag nog makkelijk naar de 20 C
Om het nu al te hebben over " de trek " omdat er schooltjes met kleine vis door de havens zwemmen lijkt mij nogal voorbarig.

Maar nogmaals, ik loop niet elke week langs een haven en ik kan er naast zitten maar als ik er geld op moest zetten zou ik zeggen dat er het hele jaar door dergelijke schooltjes vis door havens zwemmen en dat " de trek " pas op gang komt als het echt koud wordt, wanneer het vriest, zeg maar.

Als we het hebben over de reden dat mensen met de vliegenhengel de havens opzoeken " de wintervoorn " dan hebben we het toch over de scholen met dikke vette blankvoorns van tussen de 25 en 40 cm.
Er zal er vast hier en daar eentje rondzwemmen maar voor de stapels met dergelijke vissen moeten we nog een week of 6 wachten, denk ik.
Maar nogmaals, ik kan het mis hebben.
Er is vast wel iemand op dit forum die in de buurt woont van een haven en hier een beter beeld op heeft.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

weerwolf

Mike daar heb je ook gedeeltelijk wel gelijk in maar waar wij geen rekening mee houden en de vis gewoon doet, is de natuur. Alle dieren reageren op signalen van de natuur. Voor de vis is dat oa de watertemparatuur, de vis trekt nu al dieper dat is volgens mij redelijk vroeg en dat "kan" een signaal van de natuur zijn. Dit voorjaar kwam door die reden alles ook laat op gang.
De vis voelt nu schijnbaar iets en reageert door de havens in te trekken en de dieptes op te zoeken. Het is niet zo dat de vis op de derde donderdag in oktober de havens ed intrekt. Maar ook een factor is natuurlijk de daglengte, maar ik weet niet in hoeverre de vis daar op reageert.


Maar het heeft ook voordelen dat dit allemaal gebeurt, nu hoeven we de vis minder te zoeken, we weten waar ze zijn. Of ze dan te vangen zijn is iets heel anders. Ooit een keer aan een gracht gestaan waar je de bodem niet kon zien omdat er een "deken van vis" lag. Wat ik ook aan de tippet knoopte, het deed allemaal nix, de nimfjes over de vis heen trekken en de vis zwemt iets opzij en doet verder niets. Plugjes, blinkers edl geprobeerd maar helemaal nix......en dan kan het zo maar zijn dat het een half uur later helemaal los is.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

catchem

Uit de kennisdocumenten van sportvisserij nederland blijkt dat de vissen reageren veranderingen in temperatuur. Zeker bij paai en het trekken naar winterplaatsen. Vogels reageren op de lengte van de dagen. Ergens is het ook wel logisch. Onder water komt zonlicht minder door en is dus de lengte van de dagen ook minder goed vast te stellen.

Ik moest van de week mijn pa even helpen met zijn boot en het viel mij op dat er idd erg veel vis in de haven zat. Veel kleintjes, maar ook grote. In deze haven mag ik jammergenoeg niet vissen. In een andere haven waar ik wilde gaan vissen was er geen vis te zien of te vangen.

MarcelN

Ik heb het dan ook over grachten/haventjes die aan vaarten gekoppeld zijn, daar moet het toch echt kouder voor zijn.
Ik woon er middenin, dus peil dat dagelijks.....wél had ik van de week een aantal 30+blankvoorns en ruisvoorns gewoon in een boerenslootje met 50cm water en daar nog kroos in, dus de nymph op 10-20cm onder de verklikker was dikke pret en dan moest je nog snel binnen takelen, anders pakte de snoeken ze af, daar ligt het ook vol mee! Aan de boerensloot liggen wat grotere plassen die diep zijn, daar gaan dan de grote brasems, zeelten en snoeken heen, die zijn daar ook nog niet. Haakte er vorig jaar een brasem van tegen de 70cm, dat zijn pas serieuze vloermatten en sterk!

Mike

#13
Quote from: catchem on October 10, 2013, 15:44:37

Ik moest van de week mijn pa even helpen met zijn boot en het viel mij op dat er idd erg veel vis in de haven zat. Veel kleintjes, maar ook grote. In deze haven mag ik jammergenoeg niet vissen. In een andere haven waar ik wilde gaan vissen was er geen vis te zien of te vangen.

Als je pa een boot heeft ben je denk ik de gelukkige.

Op borden bij havens staat meestal "  VERBODEN TOEGANG VOOR ONBEVOEGDEN, ART.461 WETB.v. STRAFR. "
Als jij of iemand anders een boot heeft en die heeft jou toestemming gegeven om daar wat mee te doen, ben je niet onbevoegd aanwezig en kunnen ze je niets maken.

Als er staat, " VERBODEN TE VISSEN " dan heb je pech, maar meestal hebben ze het over onbevoegden omdat ze dan iedereen weg kunnen sturen die daar niets te zoeken heeft.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

fairplay

De voorntjes die ik beschrijf waren afgelopen zomer niet in de haven aanwezig. Die verbleven echt ergens anders. Schooltje van 30 stuks klein spul zie je altijd wel ergens in een hoekje zwemmen, maar deze scholen zijn echt giga groot.
Helaas, wat ik al aangaf, zie ik alleen klein spul. Maar misschien dat de grote broers en zusjes daar onder zwemmen, buiten mijn visuele vermogen.
Interessant dat er geen brasem mee komt de haventjes in. Waar zouden die verblijven.... in de vaargeul, op 15m diepte?

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Plantje

Mag je in Zwolle eigenlijk in de haven vissen? Weet jij dat Joost?

dartmayor

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

dartmayor

Vooral de stadsgracht is een goede winterplek in Zwolle.

Wel veel zoek werk maar je kan er donders goed vangen.
Veel langs de (woon)boten en onder de bruggen vissen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

catchem

Quote from: Mike on October 10, 2013, 20:31:59
Als je pa een boot heeft ben je denk ik de gelukkige.

Op borden bij havens staat meestal "  VERBODEN TOEGANG VOOR ONBEVOEGDEN, ART.461 WETB.v. STRAFR. "
Als jij of iemand anders een boot heeft en die heeft jou toestemming gegeven om daar wat mee te doen, ben je niet onbevoegd aanwezig en kunnen ze je niets maken.

Als er staat, " VERBODEN TE VISSEN " dan heb je pech, maar meestal hebben ze het over onbevoegden omdat ze dan iedereen weg kunnen sturen die daar niets te zoeken heeft.

IK zou er mogen vissen, maar dan alleen vanaf de boot van mijn pa. Lijkt me voor het vliegvissen niet helmaal ideaal. Er staan geen bordjes, maar de haven is met hekken en poorten hermetisch afgeloten. Poorten bij de ingang en bij elke steiger weer een poort. Je moet een pasje hebben om de poorten te kunnen openen. Het water zelf zit in mijn vergunning, maar net als zoveel water, ik mag er wel vissen, maar er niet komen.

jur606

VERBODEN TOEGANG VOOR ONBEVOEGDEN, ART.461 WETB.v. STRAFR.

Hierover heb ik in Brielle al vaak discusseis gevoerd met de politie (staan geen afgesloten hekken e.d. dus dat is totaal geen probleem)
en hun vis papieren controleren ook boekjes bij ja hoor alles laten zien helemaal goed)

Beginnen ze weer te etteren over dat bordje,
ik zeg dan maar ik ben hier niet onbevoegd ik mag hier vissen vanaf de kade en de stijgers?
(jullie hebben net de vergunning gezien) Ik klim natuurlijk niet op boten en beschadig ze ook niet, dan vind ik  het een compleet ander verhaal

Totaal nog nooit problemen gehad (staat gelukkig niet verboden te vissen)

(maar nu begreep ik dat vliegvissen daar alleen nog mag vanaf het grasveldje of vanaf het water BB boot of kajak en niet meer van stijgers en bruggen.)




AndreB

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de voorn enkele weken geleden al is begonnen te trekken. Mooie dikke voorns van 25 / 30 cm trekken de havens al in vanaf de grote rivieren. Ook in de vijvers achter ons huis zie je dat de voorns elkaar beginnen op te zoeken en scholen beginnen te vormen. Dit is kenmerkend voor deze tijd van het jaar en is dit jaar niet anders als andere jaren. Nu kun je de vis nog een stuk boven de bodem vangen maar zodra het water echt koud begint te worden gaan ze massaal op de bodem liggen. Ik vind dit een prachtig mooie tijd van het jaar.......

fairplay

Ok, dan nu weer van mij een vraagje.
Heb nu een spot in een sloot waar echt duizenden voorns bij elkaar zwemmen. Of eigenlijk is het meer heen en weer cruisen. Ze zwemmen tegen het oppervlakte aan, en de kleintjes azen in het oppervlakte.
Nu zwemmen daar ook groten bij(het water is helder), maar ik vang nu natuurlijk alleen de kleinere exemplaren.
Het is mooi om te zien, dat er in zo'n grote school, slechts enkele interesse tonen in mijn nimfjes. De grotere zijn geheel niet geïnteresseerd.
Wat is nu de truuk. Grotere nimfen? Dan heb ik het gevoel echt niets meer te vangen, omdat ze niet echt enthousiast zijn met eten.
Of moet ik onder de school gaan vissen, tegen de bodem aan, en hopen dat daar grotere zwemmen die interesse hebben?

Plantje

Ze zijn natuurlijk niet voor niets zo groot geworden :)
De truuk is waarschijnlijk om te proberen met name wat lager te vissen. Een grotere nimf zou kunnen helpen in die zin, dat kleintjes er aan kunnen plukken maar niet gehaakt zullen worden.

fairplay

Quote from: Plantje on October 30, 2013, 09:08:48
Ze zijn natuurlijk niet voor niets zo groot geworden :)

;D
je hebt gelijk.... stom van me.  ::)

Het blijft mooi om te zien dat wanneer je een nimf er tussen legt, bij sommige hun eerste reactie "eten" is. Je ziet de interesse in die oogjes van ze. Dan een seconden of 2 later is er geen vis meer die naar de nimf omkijkt. Een beweginkje van de nimf zorgt voor hernieuwde interesse, wat dan ook weer een "eten" reaktie oproept. En zo herhaalt het zich.
De pieneut is diegene die net even te enthausiast  is, en ik het geluk heb net de juiste timing van aanslaan te hebben.

Zal wat gaan experimenteren. Ik moet zeggen dat soms zelfs een dead drift ook voor reakties zorgt, wat dus wil zeggen: ik snap er geen .... van, soms. ::)