even naar de Ijssel met bijz ontmoeting

Started by sjoerd, May 20, 2016, 21:58:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

na het eten nog even naar de rivier om te proberen wat windes te vangen. Bij aankomst op de stek ontdekte ik tussen de steenstort langs de oever, net op de plek waar ik wilde vissen een jonge scholekster. Heel goed gecamoufleerd lag het beestje stil tussen de keien.
Veiligheidshalve heb ik het jonkie maar even enkele metrers verderop neergezet, waarna het na een tijdje naar de fel roepende oudervogels drentelde. Dat koste mij trouwens wel een felle aanbeet, die ik voelde toen ik even omkeek.
Maar toch nog enkele 50 plus vissen gevangen.





de eerste 50 plusser

oja voor de sceptici, het gras is nat! ook dit was een lekkerformaat visje



ondertussen in de sloot achter ons huis, gevecht op leven en dood tussen twee waterhoentjes. Wel een schril contrast met het jonge leventje van de scholekster.

Scaramouche

Prachtig Sjerd! Gids je ook, ik heb nog nooit een winde gevangen?  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gerrit59


sjoerd

Quote from: Scaramouche on May 20, 2016, 22:10:10
Prachtig Sjerd! Gids je ook, ik heb nog nooit een winde gevangen?  ;D

Haha Scaramouche, je komt uit regio 020, zou met warm weer eens kijken langs de oevers van Ijssel/markermeer. Dan moet er toch een winde te vangen zijn daar.

Rossie69


MarcelN

Scara... kom hier maar eens op windes vissen en neem gelijk die koker mee ::)

Plantje

Quote from: Scaramouche on May 20, 2016, 22:10:10
Prachtig Sjerd! Gids je ook, ik heb nog nooit een winde gevangen?  ;D
Haha! Ik heb al vaak hetzelfde gedacht!

dartmayor

Quote from: Plantje on May 24, 2016, 17:57:44
Haha! Ik heb al vaak hetzelfde gedacht!

En ik ook.

Lijkt het je wat Sjoerd om een klein groepje eens mee te nemen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

 ::agree::
Jaaaaaa! Klein groepje hè? Gewoon lekker rustig. We zullen heel braaf zijn!

goswit

Klein groepje  , is dat 10 paar. ???? :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Plantje

Ik vind met een man of 10 om Sjoerd heen zwermen best een behoorlijke groep. Zeker als het om vliegvissen op openbaar water gaat!

goswit

Ha ha   Plantje   10 paar is 20 man /vr . zit je te stangen/plagen . :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

dartmayor

Als Sjoerd het al wil natuurlijk.
Lijkt mij 3 a 4 personen een klein groepje.

Maar het belangrijkste is of hij het wil doen.
Lijkt mij wel erg leuk.

Ik kan een boel van hem leren.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Same here...

Ik denk dat we allemaal veel van hem kunnen leren!

wh82

Laat t dan in de Hollandse IJssel zijn, is wat dichterbij ;) haha

Menno_siemensma

Het vissen op windes is niet zo moeilijk, het gaat vooral om het vinden van de vissen, daarna is het gewoon een kwestie van een vlieg die kant op slingeren, met enige finesse laten landen bij de winde en 9 van de 10 keer heb je er dan een te pakken.  Meestal zijn ze niet zo kieskeurig qua vlieg maar bijvoorbeeld op ondergelopen uiterwaarden vreten ze vooral de wormen die het zwemlesje niet overleefd hebben.  Ze zitten vaak in ondiep water vooral als het warm is en in rivieren vaak op de stroompjes en stroomnaden. Grote meren zoals ijsselmeer en randmeren zoek je de rietkragen af, liefst hoeken die wat uit de wind liggen. Windes zijn een beetje de straatschoffies van het water, luid, lomp en niet bang voor een flinke hap, maar echt heel sterk zijn ze nou ook weer niet. Je merkt dus snel genoeg of ze er zijn of niet. ook in kleine slootjes kun je ze zeker vinden, water waarvan je eigenlijk niet eens denkt dat er wat in zou zitten.

Laatst ook in een slootje van amper 1,5meter breed een 5 tal windes samen met wat brasems zien zwemmen, en eentje kunnen vangen.

Vaak zie je ze in scholen brasem meezwemmen als het warm is, net even wat actiever en lichter van kleur natuurlijk dan de omringende brasem.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Het zit dus vooral in het vinden van de winde... laat ik daar al genoeg moeite mee hebben. (Op pad gaan en gaan vissen schijnt te werken)

Wel bedankt voor de tips!

Menno_siemensma

Quote from: Plantje on June 22, 2016, 18:07:48
Het zit dus vooral in het vinden van de winde... laat ik daar al genoeg moeite mee hebben. (Op pad gaan en gaan vissen schijnt te werken)

Wel bedankt voor de tips!
Ja dat werkt het beste, ik zou starten met de grote rivieren,de daaraan grenzende kanalen, ijsselmeer en omstreken en in mijn omgeving de wateren in connectie met de hunze en de Aa tot aan het Lauwersmeer. Hier zijn ze dan wat minder goed te spotten ivm de kleur van het water hier maar de boeggolven maken ze vaak genoeg alsnog dus die zie dan ook wel.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.