Vangsten Maasvlakte: Elft of Fint?

Started by Franky Boy, June 26, 2014, 11:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

De laatste weken worden er door sportvissers langs de Maasvlakte en in de Nieuwe Waterweg heel wat finten gevangen. Onder deze vissen bevinden zich heel grote exemplaren. Normaal wordt de fint niet veel groter dan 50 cm, maar in Nederland worden ze wel groter gevangen. Dat veroorzaakt verwarring met de nauw verwante elft ('meivis') die over het algemeen groter wordt dan de fint.
Sinds een aantal jaren worden in het kader van een herintroductiepogramma in Duitsland weer kleine elftjes uitgezet. Deze vissen worden nu al in Nederlandse wateren terugverwacht. In Duitsland is men intussen reuze benieuwd of hun programma inderdaad al grote elften heeft opgeleverd.
Vang je een heel grote 'fint', kijk hem dan even in de bek, want daar kun je het verschil tussen een fint en een elft vaststellen:
- Fint heeft kieuwaanhangsels die op de kieuwbogen een grove kam (met korte tanden) vormen;
- Elft heeft kieuwaanhangsels die op de kieuwbogen een fijne kam (met lange tanden) vormen.
Kijk daarvoor naar de voorbeelden op de foto's (Foto 1 = fint en Foto 2 = elft)
Op de derde foto is de bek van een fint te zien met de grove kam waarin de stekels verder uit elkaar staan.
Heb je een elft gevangen? Maak daarvan dan snel een foto! Meld je vangst (met of zonder foto) in ieder geval per e-mail aan Sportvisserij Nederland: laak@sportvisserijnederland.nl

Kieuwen fint


Kieuwen elft


Fint in de bek gekeken:


Hidde

zitten ze er al weer?? finten vorig jaar was lachen en smaakt dus naar meer..

Mike

Ik denk dat het nog veel te koud is.
Zal dit jaar laat op gang komen denk..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

ik gok op eind mei! Dan ben ik daar weekje in de buurt voor vis actviteiten.  ::agree::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Franklin, de foto's openen niet bij mij bij de anderen wel?
Gr. Frans

tunnis

De eerste post is van bijna 3 jaar geleden. Dus denk dat de foto's niet meer ondersteund worden of de link er naar toe niet meer werkt. Hoop dat fint seizoen dit jaar beter wordt als vorig jaar, toen was het bagger door de grote hoeveelheid bruin water wat door de waal werd afgevoerd.

Drax

Uhh,.. ::new:: ik wil als newby niet meteen de slimmerik uithangen, maar vorig jaar was een prima seizoen voor fint.
Er waren meerdere dagen met echt mooie grote finten... en over de hoeveelheid kan ik ook niet klagen...   

Menno_siemensma

Hoe zit het met de fint dit jaar, ik zie nog helemaal niks hier in de Europoort jagen. Zelfde voor de zeebaars schijnbaar.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ben Tabak

Afgelopen weekend zaten de finten er nog zeker niet Menno.
Zeebaars is al wel te vangen.

Menno_siemensma

Paar locals die ik sprak bij beerkanaal konden mij vertellen dat door het troebele water ook voor zeebaars de visserij op zijn gat ligt. Even de uitlaat daargelaten ivm andere omstandigheden. Zag ook aan zee dat het water daar nou niet bepaald helder is nog.  Zou dus dit jaar later worden jammer genoeg. Dan wordt het dus forel proberen te vangen op ovm.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Joost S.

Fint, doe je dat met een #5 hengel?

Bert J.

Quote from: Menno_siemensma on May 24, 2017, 13:44:57
Paar locals die ik sprak bij beerkanaal konden mij vertellen dat door het troebele water ook voor zeebaars de visserij op zijn gat ligt. Even de uitlaat daargelaten ivm andere omstandigheden. Zag ook aan zee dat het water daar nou niet bepaald helder is nog.  Zou dus dit jaar later worden jammer genoeg. Dan wordt het dus forel proberen te vangen op ovm.

Wat zeebaars betreft; Hoek van Holland (Waterweg) wordt anders al een paar weken goed gevangen. 50-ers, 60-ers en zelfs een 70-er voorbij zien komen. Hemelsbreed maar een paar kilometer. Ze zitten er dus wel.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Hidde

En heel veel klein grut...
Gelukkig pakken die hem net zo gretig.

Menno_siemensma

Heb een paar scholenbaars kunnen vangen, 70tiger zien zwemmen en een van 50 miste mijn vlieg. Ze zitten er wel maar het houdt niet over.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hidde

dus je vist de zeebaars op zicht?

Menno_siemensma

Quote from: Hidde on May 25, 2017, 20:34:39
dus je vist de zeebaars op zicht?
nee maar je ziet ze soms jagen, die dikke bak cruisde langs de kant, de 50tiger klapte er net op toen ik de vlieg al bijna uit het water had.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MarcelN

Vanmiddag even met Sepp staan vissen op de landtong, de fint was niet echt los vandaag, gisteren was het beter....
Maar ik pakte 3 zeebaarsjes en 2 grote finten, wat zijn die sterk die finten, nemen zelfs beste runs :o Sepp had een paar finten meer en zelfs een doublet.
Op aanraden van Sepp de Vision Bottom Express lijn gebruikt, ik moet toegeven die schiet er als een malle uit 8) kort houden en gaaaan.

Redtagcees

Begint weer leuk te worden Marcel[emoji1]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀

MarcelN

Kom dan maar snel uit je vakantiestoel en neem Frans mee, maarre.....was je vroeger een vrouw ofzo dat in je onderschrift staat dat je 'vervent' bent ???

Redtagcees

Quote from: MarcelN on June 02, 2017, 21:53:04
Kom dan maar snel uit je vakantiestoel en neem Frans mee, maarre.....was je vroeger een vrouw ofzo dat in je onderschrift staat dat je 'vervent' bent ???
Neehoor altijd fanatiek mannelijk[emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀

MarcelN

Vanmorgen nog even goed fint gevangen, denk meer dan 40st. ik tel ze niet.
Maar 95% waren hoge 40'ers en erg sterk, eentje werd zelfs aangevallen tegen de kant door een enorme zeebaars :o denk >70cm die had wel erge honger.

Redtagcees

Bijna weer in Nederland! Nog 3 nachtjes slapen Marcel[emoji3]en dan FINTEN!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀

Redtagcees

Bijna weer in Nederland! Nog 3 nachtjes slapen Marcel[emoji3]en dan FINTEN!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀

MarcelN

Lijkt mij gezellig Cees.
En Joost S. ja dat doen we met een #5 of 6 en een zinklijn i5 of i7.
Overigens zag ik vannacht tegen 2'en dat je ook woensdag wilde gaan, waarom je dat verwijderd hebt is mij een raadsel.

Joost S.

#24
Thanks Marcel. En haha! Dat klopt idd.

Ik heb namelijk idd het plan woensdag te gaan, alleen ik ben al anderhalve week ziek, en ben nog steeds niet lekker. Dus dacht, laat ik eerst ff fit worden en dan zie ik wel weer.

Mag ik wat vragen? Kan je met de auto helemaal tot de punt komen op de landtong van Rozenburg? En hoe verder richting zee, hoe beter de stekken (meestal), of kan je over de gehele lengte van die landtong aan de slag?