"de Wranghe", verslag van een verkennings duik uit 2003

Started by rena, December 07, 2012, 13:26:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rena

Na het lezen van wat verslagen over het vissen op de Wranghe, wil ik jullie dit niet onthouden.
Dit is gepubliceerd in het clubblad in 2003.



Duikverslag Clubwater De Wranghe.

De zondag voor het OVB onderzoek van het clubwater zijn mijn buddy Thorwald van Elburg en ik te water gegaan om te kijken wat er te zien valt.
Vol goede moed kleden we ons om voor wat een mooie duik belooft te gaan worden.
Het water ziet er helder uit en het weer is absoluut top.
Warm met een klein beetje bewolking. We besluiten te water te gaan op het talud links van het oude steigertje.
Na de veiligheidschecks van uitrusting en buddy glibberen we over de klei van het talud te water.
De eerste meters zijn richting de oude steiger blijkt dat het water alleen helder is tot ongeveer 1,5 meter. Hierna valt op dat er veel "stof" rond dwarreld.
Het stof ziet er uit als bruine vlokken die naar mate we dieper gaan steeds groter en talrijker worden.
Wat een warme duik beloofde te worden blijkt op een meter of 7 te veranderen in een ijsduik in chocolademelk.
De spronglaag blijkt zo ongeveer een temperatuur verschil te hebben van een graad of 10 a 15 over slechts een meter dikte.
Mijn lamp dooft als een kaars, er is absoluut niets meer te zien.
We besluiten terug te gaan naar een diepte van 3 meter en gaan op zoek naar levenstekens van allerlei aard.
Als eerste meldt zich een paling die in de stijle wand ligt op een meter of 4.
Kop in de lucht en wachtend wat naar beneden komt.
Had mooi niet gerekend op twee duikers die van onder komen.
De paling die al gauw een centimeter of 70 is kiest het hazepad.
Onderweg zien we her en der verspreidt allerlei kleiblokken varierend in groote van een voetbal tot een middenklasse auto.
Er zijn absoluut geen kleine dieren of organismen te zien.
Bij de oude stijger aangekomen zien we dat de stijle kant een holte is van een meter diep die geheel van klei is en daarom redelijk stevig is.
Hier en daar zien we wat scholen garnalen.
We besluiten de plas over te steken op een diepte van 4 meter met behulp van het kompas richting het strandje bij de peilschaal.
Onderweg zien we een zeer grillige bodem met hier en daar een bot van een groot dier.
Ter hoogte van de hoogspanningsmast zien we eerst een paar grote baarzen die snel wegschieten. Niet veel later verdwijnt een grote karper in de troebele diepte.
Wat opvalt is het ontbreken van vegetatie.
Er groeit absoluut niets tegen de stijle kanten, de bodem hebben we uiteraard niet gezien. Aangekomen aan de overkant zien we dat de overwegend zanderige kanten vol zitten met gaten, wat zou dat nu weer zijn?
Ik bedenk me dat deze zijn veroorzaakt door karpers die happen nemen uit de bodem en alles er uit filteren wat er eetbaar is.
Wat nu te doen, de navigatie was perfect, we waren alleen op kompas daar waar we wilden zijn.
Maar wilden we hier ook blijven? Nee dus, we zouden een survey-duik doen dus we gaan er voor, richting de rietkant aan de noorkant van de plas.
Het hele eind zwemmen langs de steile kant en niets gezien.
Tot we eindelijk bij de hoek met de waterplanten komen.
Het blijkt een laag groen spul te zijn met er onder vertikaal hangende wortels, net goed genoeg om als schuilplaats te dienen.
Als we bij de waterinname buizen aankomen zie ik een reiger zitten die verschrikt weg vliegt, duikers zijn tenslotte geen voorntjes.
We komen aan bij de picknick plaats van diegenen die naar ik aanneem de put hebben gecreerd. Overal liggen er conservenblikken, limonadeblikken en andere resten van een losbandig en milieuonbewust leven.
Er liggen ook veel houtresten en wat puin, nauwelijks genoeg om te dienen als schuilplaats.
Het laatste stuk lopen we riching de oude steiger.
We zijn inmiddels twee uur onderweg.
Ik besluit nog even te kijken of ik toch niet iets zie en wat ik zie is onbeschrijfelijk mooi. Een enorme school jonge baarzen met een lengte van een centimeter of 5 vind mij wel interressant en zwemmen rond mij heen. Misschien wel duizend baarzen in helder water is een werkelijk prachtig gezicht. Een positieve afsluiting van een toch wel teleurstellende tocht. Forellen hebben we niet gezien, wel enkele karpers en wat grote baars. Kleine organismen zijn er bijna niet aanwezig en ook de structuur van de bodem is verre van overweldigend. Toch is mijn mening dat de "put" het potentieel heeft van een super viswater.

Ik zal in iedergeval met andere ogen naar ons water kijken.
Het zal mij er echter niet weerhouden om er af en toe te vissen.

Peter Davidse

Gerrit72


Een herkenbaar verhaal. Ook ik heb met mijn duikuitrusting wel eens visplassen bekeken. Over het algemeen zie je dan niet zo bar veel vis. Ook is er water wat helder lijkt (op de ondieptes zie je overal de bodem), maar zodra je de diepte ingaat is het zicht snel weg. Bovendien is duiken 'luidruchtig' door opstijgende bellen, trappelen etc. Met snorkelen in Nederland zag ik meestal meer vis dan duikend.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook, ik heb hele mooie karpers, snoeken en meervallen gezien. Een meerval vond ik duikend en deze bleef ruim een half uur om mij heen zwemmen, waarbij hij af en toe recht op mn duikbril afkwam en op het laatste moment vlak langs mn hoofd zwom. Daarna weer een rondje zwom en het ritueel herhaalde (vergeet ik nooit weer! ;D)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Christof van den Berge

Mooi verslag!

Ben lid van Lure & Emerger waar de Wranghe het clubwater van is.
Dus ben er redelijk vaak aan het water te vinden, leuk om te lezen
hoe het er onder water uitziet.

Bedankt voor het delen!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

#3
Intussen bijna 10 jaar verder zal het er toch anders uitzien onder water meen ik!

De visstand is veranderd, tenminste ik meen verbeterd!

Baars, Snoekbaars, Aal, Blankvoorn, Rietvoorn, Karper, en... de uitgezette forellen die sinds lange tijd eindelijk een groeibeeld vertonen die positief genoemd mag worden!

In het verleden kon men prima met 12/100 op de forelletjes vissen maar nu is het toch ff iets anders!!
Forellen die duidelijk wat langer in de plas vertoeven, en richting respectabel formaat van 50+ cm en daaroverheen groeien, bied perspectief en behoeft dikkere leaderpunten!!

Het gaat de goede kant op!! (want ja het was wel eens anders!)


Maar wel een gaaf verslag Peter, en met herkenbare omschrijvingen van div plaatsen!

Dank je voor het delen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


rena

Graag gedaan Jan,
Ik bedacht me dat ik dit verslag nog had toen ik verscheidene topics over de Wranghe tegen kwam.