Snoek lijn drijvend of intermediate tip?

Started by Jaspero, September 20, 2014, 10:31:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaspero

Ik kom er maar niet uit. Het is tijd voor een nieuwe snoeklijn.
Volledig drijvend of intermediate tip?

Volledig drijvend heb ik ervaring, maar intermediate tip niet.
Zijn er nadelen aan verbonden? Of is het verschil uiteindelijk niet zo groot.

Wat zijn jullie ervaringen?

De lijn die ik op het oog heb is de rio pike lijn en de variant met intermediate tip heeft een zinksnelheid van 1.5 ips. Niet zo heel snel dus.

Koen

ik vis met beide, maar moet zeggen dat het me niet zo veel uit maakt. als het echt diep is dan pak ik de intermediate. Die streamer zinkt toch wel. Voor de polder enzo neem ik drijvende lijn. ik ben die van airflo.

Wat je zou kunnen doen is gewoon bij am een drijvende of een intermediate halen en proberen. kost je een 12 euro ofzo. de intermediate die ik heb is geen snoeklijn.

Beertje

IK gebruik een drijvende lijn met een paar meter zinktip en daar voor een paar meter gevlochten lijn.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Als je maar 1 lijn wil aanschaffen zou ik voor de drijvende gaan. Intermediate of zinktip heb je weinig (lees: niks) aan in de polderslootjes. Op dieper water kun je er eventueel een zinkende leader aan knopen. Zijn er ook in verschillende soorten, bijvoorbeeld met een loodveter erin.

Groet,
Gert

PS
Jasper, ga je vandaag of morgen nog snoeken in Amstelveen?

FSCHAMP

In de polders een drijvende lijn, als je op dieper water gaat vissen kan een intermediate beter resultaten opleveren.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

wouter veuger

Ik heb zelf een drijf,inter en zinklijn.

Inde praktijk gebruik ik denk ik 85% van de tijd de drijflijn, de intermediate lijn gebruik ik met enige regelmaat op wat dieper water,de zinklijn gebruik ik vrijwel nooit.

Alle lijnen die ik momenteel gebruik voor het snoeken zijn overigens budget lijnen van AM ,kwa prijs kwaliteit zijn deze gewoon goed.

Uiteraard is er wel verschil  met pike- en basstapers van de gerenommeerde merken,bijvoorbeeld in werpafstand en de schieteigenschappen van de lijn maar voorlopig voldoen de genoemde lijnen voor mij.

Jaspero

Echt groot water zal het niet worden, maar vanaf de kant waar het snel dieper wordt kan het wel eens handig zijn. Terwijl het dan voor de ondiepere wateren niet direct een nadeel is. Klinkt dat als een logische redenatie? :)

@Gert nee dit weekend geen amstelveen. Ik laat je weten als we weer eens daar heen gaan.

Rossie69

wie van jullie gebruikt er dan gevlochten lijn,Dynema genaamd ??
Jan Waarom Dynema ?


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

# Henk het is sterk, het zinkt snel als het eenmaal nat is en het kinkt niet.bovendien knoopt het makkelijk met koude klauwen.
Ik zeg niet dat het een betere montage is, maar het bevalt me.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Jaspero

Gekozen voor een drijvende Lijn. Eens kijken of die rio zijn beloftes waar maakt.

Leader 1.80m 50/00. Met een ijzerdraad eraan. Niet moeilijk.

HappyFisherman

Leader niet te zwaar kiezen voor het geval je muurvast komt te zitten. Wat knapt eerder, je leader van 50/00 of je vliegenlijn?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

#12
Wat mij betreft steekt het voor het snoeken niet zo nauw. Ik gebruik er dan ook oude gecraqueleerde lijnen voor. Ook de aftma klasse trek ik me niet zoveel van aan. Ik doe gerust een #5 op een #6/7 hengel. Subtiel werpen is bij het snoeken niet nodig.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit59

Ik vis op snoek het meest in de polder, dus ondiep water en daarom altijd met een drijvende lijn. Omdat er in de herfst en winter gemiddeld wat meer wind staat, is een goede lijn volgens mij wel nodig. En laat onze sponsor ( A&M) die nu leveren. Ik heb het over een drijvende  8# lijn. Een perfecte lijn voor pakweg € 15. Mijn ervaring is dat die lijn niet onderdoet voor de duurdere lijnen (SA) waar ik ook wel mee vis. Dus geld hoeft geen beletsel te zijn.  Aan de vliegenlijn bevestig ik ongeveer 1 of  1.5 meter 35/00 nylon en een zelf gemaakte staaldraad van 30 of 40 cm.

wouter veuger

@beertje, een #5 lijn op een 6/7 hengel,met als leader een paar meter gevlochten lijn? werpt dit nog een beetje met een forse streamer eraan?
ik stel me zo voor dat het door de lange gevlochten leader nauwelijks overslaat?

enfin zelf vis ik meestal met ongeveer 120 cm 42/00 nylon,met dan nog een snoekproof onderlijntje,afgelopen seizoen meestal gecoat staaldraad,maar heb op de beurs knot 2 kinky titanium/nickel leader gekocht,erg mooi dun spul!

vooral het feit dat je met een perfection loop je onderlijnen kunt knopen,en je dus geen sleeves meer nodig hebt is wel een plus.
en met gecoat staaldraad moet je bij ieder knikje je onderlijn vervangen,dit spul blijft kaarsrecht.

Beertje

#15
Ik kan er redelijk mee werpen. Maar ik gebruik ook niet van die "halve kippen". Streamertjes van een cm of 12 is groot genoeg om een snoek te vangen in vaartjes van een meter of 10 a 15 breed.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wouter veuger

das absoluut waar ja,enorme streamers is zeker niet altijd nodig.

in polders en vaartjes met overwegend kleinere snoekjes gebruik ik meestal ook streamers van een cm of 15,ga ik op wat groter watre waarvan ik weet dat er dikke bakken zitten,hang ik er toch vaak een grotere streamer aan omdat ik denk dat zeker in de winter de grote dames eerder voor een grote prooi zullen gaan,maar ik maak mijn streamers zelden groter dan een cm of 25.

Jaspero

Quote from: HappyFisherman on September 22, 2014, 08:38:41
Leader niet te zwaar kiezen voor het geval je muurvast komt te zitten. Wat knapt eerder, je leader van 50/00 of je vliegenlijn?

Klopt inderdaad. Bedankt voor de tip. Heb er al een du ner stuk aan geknoopt. Slaat die ook mooier over door de overgang.

Onlgangs met grote streamers gevist en zelfs de kleinere klappen erop.

Rob Leijten

Even maar weer omhoog aangezien ik met dezelfde vraag zit en er
toch nog niet helemaal uit ben. Ik verwacht namelijk dat als je met een drijvende lijn vist, de streamer de neiging heeft bij iedere strip omhoog te komen. Of valt dit wel mee en blijft de streamer toch wel mooi op enige diepte? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Alvast bedankt!

Sieger

Ik vis vrijwel altijd met een drijvende lijn Rob. Ongeveer 1-1 1/2 meter nylon of fluor carbon eraan en een metalen stangetje of draadje....

Of de streamer op diepte blijft hangt erg af van de streamer zelf. Dik gebonden Bucktail streamers zinken behoorlijk slecht, maar Bunny streamers (konijnen bont) blijf goed laag als ze nat zijn.

Ook dun gebonden bucktails en streamers met kunststof blijven goed op diepte.

Bij elke strip komen ze wel iets omhoog, maar dat gebeurt in principe met een indermediate lijn ook. Niet te snel strippen en dan gaat het goed.
Je kunt ook wat met het gewicht van je metalen draadje spelen. Een ouderwetse spinstang is zwaarder en zal ook dieper blijven.

Intermediate of zinklijnen gebruik ik alleen op wat dieper water. Of als het echt koud is en de snoek 'vast' in op de diepere winterplekken ligt.


Sieger

Hilco de Visser

Ik gebruik ook enkel een drijvende lijn. met 1 meter 30/100 leader   spinstangetje en een klein kippie maar ook een hele haan gaat er gewoon aan .

wil ik flink op diepte vissen neem ik shad aan de werphengel ...............ga toch geen half uur wachten tot de boel op de bodem ligt , ik wil wel vissen hoor  ::agree::

Rob Leijten

Bedankt heren voor jullie reactie. Is het aan te bevelen om een schooting lijn te nemen? Bijvoorbeeld de vision vibe 85? Of is dat juist helemaal niet handig met lichte streamers?

Zoveel vragen...... :-)

Gr rob

wouter veuger

Ik zou gewoon voor een reguliere WF drijflijn gaan,zeker als je met lichte en niet al te grote streamers werpt zal dit prima gaan.

Als je dan later nog met hele kippen of konijnen wil gaan meppen kun je voor een speciale bass/pike taper gaan,die hebben een korte dikke Belly om Zoveel mogelijk gewicht voorin te krijgen,zodat je dikke streamers makkelijk(er) wegzet.
Shooting head lijnen hebben voor het snoeken denk ik geen meerwaarde ,ook al heb ik er zelf geen ervaring mee.

FSCHAMP

Ik gebruik een speciale drijvende pike lijn om mijn 20 cm grote streamers weg te zetten.  Ik maak mijn onderlijnen van pike wire voorzien van een crosslock en een redelijk zware swivel, waardoor je streamer wel zakt en zoals je op mijn verslagje kan Een dagje snoeken  lezen werkt dit wel.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

merijn1982

Als je de lijn echt alleen voor het snoeken gebruikt en je hebt het geld. Koop dan een speciale snoeklijn. Geloof me het werpt zo veel fijner!! Een normale wf kan ook hoor. Maar zal wel minder fijn werpen. En als je ondiep vist lekker drijvend kopen. Snoek komt m wel halen. En anders leader wat lamger laten en zwaardere onderlijn gebruiken. Ook het gebruil van fluorcarbon helpt je hiermee
Tight lines!!