Het verslag: Midweekje Kyll 10 tm 13 okt

Started by Koen, October 15, 2011, 00:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen

Zo, zondagmiddag was het dan eindelijk zo ver we gaan naar de Kyll op forel vissen met de vlieghengel. Nu zijn wij, Michal en ik, beide onervaren en we gingen dan ook niet helemaal zonder zorgen weg. Ging het werpen wel lukken? En het vangen dan? En hebben we de juiste vliegen wel? Wat als het water te laag was? Eenmaal aangekomen nog even snel bij de rivier wezen kijken. Mede vissers zeiden al dat het laag was. Nagoed we zien wel. Eerst maar een biertje en wat eten. Morgen is het zo ver.



De volgende ochtend voor het licht werd snel ontbijten en naar de waterkant. De Belgische verkoper van mijn Geoff Anderson Raptor waadjack adviseerde om met kleine klinkhammers te gaan vissen. Zo gezegd, zo gedaan. Klein olijf kleurig klinkhammertje er aan en maar proberen. Het werpen lukte niet altijd even goed en de vlieg zat nog wel es om de stok of in het riet maar naar een uurtje klooien, BOEM de eerste forel hing aan de haak, gehaakt in zijn zij, maar hij telt wel.




2 uur later hing de 2de aan de haak. yes, het vingen ging, er zit forel en ze happen op de droge vlieg.



het werpen ging beter en beter en dit resulteerde in 2 blije gezichten. Het was een mooie dag, niet veel wind en veel zon. De rivier was prachtig. Veel variatie met planten, watervallen, diepe en ondiepe stukken.




Rond een uur of 16.00 hadden we nog niet zo veel gevangen, ik maar 1, Michal al 4 forel, maar daar kwam verandering in. We hadden een stukje rivier gevonden waar vis volop aaste en dat is natuurlijk interessant.
Na een tijdje klooien op de kleine kringen die we zagen haakte Michal een vlaggenzalm. Dat was gaaf. Een heel andere aanbeet op de vlieg. veel misser vanwege te laat of te hard aanslaan.



De vlaggenzalm was de vis waar de ouwe lui het altijd over hebben. vroegâh waren ze groot, 40 tot 50cm makkelijk. hier waren ze niet groter dan 21 cm, maar het was leuke afwisseling op de forel.
Ik had net een ander vliegje er op gezet, een kleine oranje om ook maar eens van deze rakkers te vangen. Na een paar keer werpen en veel missers ... BOEM, een forel dook met alle geweld op de kleine vlieg. Hoe gaaf was dat. Na een klein gevecht kwam er dan ook een forel in het net voor mij. De 2de.



Wat er daarna gebeurde zullen wij nog lang over spreken. Stroom opwaarts van de rivier was een klein watervalletje. Veel blaadjes en bubbels kwamen langs. Verder had dit stukje een naast de uitstroom van de waterval een kalm stuk. water stond hier bijna stil en was een makkelijke plek voor de forel om te azen. En dat deden ze. Ik wist er op die plek 5 uit te halen en Michal 3. Het was "like shooting fish in a barrel" zo makkelijk ging het. En wat gaaf was het. De forel pakte de vliegen alsof ze in geen maanden gegeten hadden. Vol geweld werden de vliegen aangevallen. De drill was vaak ook spectakel, hoge sprongen uit het water en harde runs door de rivier. Wat ontzettend gaaf was dit. Van al het vissen wat ik in mijn leven gedaan heb (ben begonnen toen ik 6 was) is forel op de droge vlieg toch wel het gaafste wat ik ooit gevist heb.
Anyway, we hebben veel gevangen die dag 13 forel en 1 vlaggenzalm:





Koen

#1
Dag 2:

Om 6.45 ging de wekker. 7.00 was het ontbijt geserveerd



Vandaag ging het niet zo lekker. Het motregende een beetje. Ik denk ook dat we wat verwend waren met gister. Anyway, de vlaggenzalmpjes hadden er wel zin in.
Daar hebben we 5 van gevangen vandaag.



We waren weer terug gegaan naar onze "golden spot" maar vandaag was hij niet zo golden. Na veel misser gaf Michal het ff op. Ik zei nog tegen hem van "ga maar ff op zij, dan laat ik we even zien hoe het moet". Als grapje natuurlijk. 2de worp, BOEM hangen ;D




Een beetje teleurgesteld op onze super plek zijn we maar wat stroom opwaarts gegaan. Dit hadden we nog niet gevist dus was nieuw voor ons. in een diepe poel vlak voor de waterval wist Michal toch een mooie dikke forel van 38cm te vangen.





Die forel maakte zijn dag. Hij was wat teleurgesteld omdat hij er nog geen gevangen had. 38cm en sterk, een mooie afsluiter van de dag ondanks dat we er maar 2 forel en 5 vlaggenzalm hadden gevangen.

Koen

Dag 3:

Ook dag 3 was rustig. Wel veel vlaggenzalm gevangen. Forel daar in tegen was een ander verhaal. Michal en ik hebben beide veel forel gemist. ik zelf denk ik wel een stuk of 6. Achjah, hoort er bij.
Vrij vroeg in de ochtend wist Michal een mooie forel te vangen.



Daarna was het een lange tijd alleen maar vlaggenzalm. We hebben er vandaag een stuk of 7 gevangen maar aan het einde van de middag lukte het mij toch om mijn eerste forel van de dag te vangen. Eindelijk.




Verder stoom opwaarts probeerde Michal zijn grote 38cm forel weer te vangen. Zonder succes.



Nou, laat mij maar even zei ik. Boem hangen. Niet de 38cm forel, maar wel een mooie :)



Gelukkig serveerden ze in het hotel wel forel (niet zelf gevangen, want op dat stuk is het catch and release :) )


Koen

#3
Dag 4:

Donderdag al weer. We moesten naar huis vandaag. Toch nog ff vissen. We hoefden pas weg om 16.00. Wel jammer wat savonds vingen we altijd wel goed. Vandaag was een goede dag voor mij. ik had meer vertrouwen in mijn werpen gekregen en het lukte me dan ook beter. Het lukte me nu om de wat lastiger plekken te kunnen vissen en leverde een mooi resultaat. Vandaag kwam de forel wat traag op gang. Rond een uur of 9.00 hadden we pas de eerste terwijl we al een groot deel handen afgevist.



Een uurtje later volgde te 2de voor mij



Mijn derde is voor mij een soort van leer moment. Michal was zijn poel weer aan het bevissen dus ik moest wat anders. Een stukje voor die poel lag een "grasveld" in de rivier zoals op de foto hier onder te zien is. ik had die ochtend een forel onder zo'n pluk gras zien komen om een vlieg van het oppervlak te pakken. Helaas niet onze vlieg, maar het betekende wel dat ze er onder zitten. Na 2 worpen over dit veld leverde het een vlaggenzalm op. Netjes.



Daarna zag ging ik met mijn geliefde oranje red-tag al die stukken "gras"af en ja hoor, na een paar stukken "gras"af gevist te hebben was het hangen :) Weer wat geleerd.




Eindelijk was het dan ook zo ver voor Michal. We kwamen op een ander stuk waar ook gras in het water zat en ik adviseerde Michal daar zeker te vissen. Met succes. Zijn eerste forel van de dag was een feit. Hij blij, en ik ook want hij werd al wat humeurig :P



Op dat zelfde stuk zag ik een heel ander visje. Ik kon hem zo uit het water vissen met mijn hand. Het ging niet helemaal goed met deze donderpad.



Na de lunch zijn we weer de rivier af gegaan, beginnend bij de brug stroom opwaarts. Ik vind bij de brug mijn vierde.




Michal was weer aan het proberen om zijn 38cm vriend te vangen, zonder succes. Ik was weer stroom opwaarts bezig nummer 5 ging al snel aan de lijn.



Michal wilde weer verkassen en net toen ik richting hem begon te lopen zag in onder de bomen een forel springen. Dit was lastig, onder bomen, aan de andere kant van de rivier en ook nog een bomen achtermij. Toch proberen en na 4 worpen was het hangen geblazen. yay, nummer 6 ;D een bevredigend gevoel.



Michal baalde al een beetje en ik liep hem wat te plagen dat hij maar 1 forel had gevangen en ik al 6. Toch nog even bij de brug proberen, en michal wist daar toch nog zijn nummer 2 te vangen. Hij blij, ik niet, want ik had mijn favoriete oranje red-tag in de bomen weten te gooien en ik kon er net niet bij :(



Anyway. Het was een fantastisch weekje. Volgend jaar gaan we terug, hopelijk met meer kennis en kunde. Nymphen hebben we niet gedaan, dit omdat we eingelijk geen idee hadden hoe dit moest en de droge vlieg werkte prima, maar ik weet zeker dat het goed gaat werken daar. Ook de plekken met veel bomen hebben we links laten liggen dit omdat we het zwiepen nog niet meester zijn. We hadden al 2 leaders en een aantal vliegen verloren. Anyway we hebben heel veel geleerd en verslaafd geraakt.


Plantje

Goed verhaal mannen! Toch goed gevangen zo te zien!

Mooi te zien, dat jullie verslaafd zijn! ;)

forel


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::


Koen

Hooked for life zeker  ;D meeste is gevangen op de kleine oranje red-tag :)



Eerste vliegje wat ik zelf ga maken want Martin Hengelsport had ze niet meer. "jij had de laatste 2" .

HappyFisherman

Mooi stukkie! Red tag is ook een goeie om mee te beginnen met binden.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Koen

Ja hij ziet er niet zo moeilijk uit :P en het is oranje :P anders doet ie ut niet  ;D

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Quote from: Koen on October 15, 2011, 11:03:56
Hooked for life zeker  ;D meeste is gevangen op de kleine oranje red-tag :)



Eerste vliegje wat ik zelf ga maken want Martin Hengelsport had ze niet meer. "jij had de laatste 2" .
Is dit een hele kleine vlieg of had je een hele dikke tippet? De lijn lijkt zo dik namelijk.

Koen


christianvt


Sieger

Leuk verslag jongens en goed gevangen... Mooie vis en grote bekken (ook de vis..  ;) )...

Weer 2 verslaafden erbij...  ;D


Sieger

lord4163


harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

A{b}r{a}xa{s}

mooi resultaat Koen !
Leuke verslaving is het zo he ? :)

Koen

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on October 16, 2011, 11:47:03
mooi resultaat Koen !
Leuke verslaving is het zo he ? :)

Ja echt wel  ;D de plannen voor een keertje snoeken liggen er ook al. Gaat helemaal goed komen met mijn verslaving  8) oh en ben lid geworden van een FFC  ;D


Koen


Koen


A{b}r{a}xa{s}

mooi man !
Welkom bij 't zooitje ongeregeld !! Olééé :)
Zien we elkaar waarschijnlijk vrijdag over 2 weken wel.

Koen