Binddraad voor EP/Congo Hair streamers

Started by FSCHAMP, August 15, 2014, 17:10:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Welke binddraad gebruiken jullie om jullie EP/Congo Hair streamers te maken?

Ik zelf gebruik UTC GSP 50, maar ben niet zo tevreden over deze binddraad, vandaar mijn vraag. Hij schuift geweldig, hij rafelt en hij is ook redelijk duur vind ik.  Ik ben dus opzoek naar een alternatief dat even sterk is, maar minder glad is en rafelt en wil dus profiteren van jullie ervaringen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Nigel

Ik zou hier ook best wat over willen weten. Op amfishingtackle zijn ook wat binddraden te koop voor voor de flinke streamers zou ik wel eens wat suggesties willen zien. Ik trek nog wel eens mijn draad kapot als ik mijn bucktail wat verder uit wil laten slaan. Frusssstreeereenndd :P

John

Fschamp, Als alternatief zou je voor streamers ook gewoon binddraad 6/0 kunnen gebruiken, en tijdens het wikkelen de draad regelmatig aflakken. Heb zelf goede ervaring met de textreme g-strong.

@nigel. Om je bucktail wat verder uit te laten staan zou voor het inbinden van de bucktail een bobbeltje van bindraad of een wikkeling met chenille kunnen aanbrengen. Als je vervolgens de bucktail kort tegen dit bobbeltje aanbind blijft het mooi uitstaan en hoef je daarnaast niet zoveel kracht op je binddraad te zetten. Geeft ook een mooi effect in het water...

Groet,

John

wouter veuger

Of je bucktail 'reversed' ofwel met de punten richting haakoog inbinden,en dan met een leeg balpen hoesje terug naar achter drukken.

On topic: voor EP en congohair gebruik ik meestal big fly draad van UNI,voldoet voor mij prima.


Mike

Ik gebruik meestal deze 2 draadjes voor Congo / EP



Hier wat van de laatste creaties.



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

wouter veuger


Mike

Thx Wouter,  ik heb deze gebonden voor mn 2de tonijntripje,  in oktober.
Ze zijn alleen nog wat te breed en te grof dus ik ben ze nu nog aan het bijknippen.
Ik hoop zooooo dat ik deze x een tonijn kan vangen... ::)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

wouter veuger

Aan de streamertjes zal het iig niet liggen!

Good-job

Ik gebruik Uni Mono thread (Dyckers) , doorzichtig en sterk genoeg!

Mike, mooi setje streamers zo! Mag ik vragen hoe dat jij die streamers zo mooi naar mekaar laat uitlopen in een punt?
En gebruiken jullie Epoxy om t kopje af te werken of is aflakken met nagellak voldoende?

Groet Job

Mike

Hoi Job,

Die getaperde vorm knip ik erin met een stofschaar.
Daarbij probeer ik zo veel mogelijk van onder naar boven te knippen.

Hier zijn ze nog een x na het bijknippen.



Na ieder plukje dat in inbindt, doe ik een klein drupje Zap Ca erop ( niet Zap a Gap ) maar de gene met het roze etiketje.
Deze is veel dunner en wordt helemaal in de wikkel geslurpt. Als laatste werk ik m nog af met een drupje UV Resin.
Voor t Gemak is hier een plaatje.



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike,

de ogen, die je gebruikt, zijn dit poppenogen of zelfklevende ogen en met welke lijm bevestig je deze (epoxy of secondenlijm?)?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

#11
Hoi Gino,

Ik gebruik 3D oogjes, deze kan je op marktplaats goedkoop krijgen, bv hier http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-roofvissen/m816317324-kunstaas-ogen-3d-per-100-stuks.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Ik maak deze vast met Epoxy. Dat meng ik een beetje in een leeg hakendoosje, met een dikke naald.
Ik maak met een stift 2 stipjes op de plek waar ik de oogjes wil doen, zo kun je goed zien of ze op gelijke hoogte zitten.
Daarna doe ik een druppel van de Epoxy op het stipje en met een dun naaldje prik ik de Epoxy door de fibers van de EP of Congo Hair. Dan druk ik een oogje erop, daarna draai ik de streamer om en plak ik het andere oogje erop.
Af en toe druk ik de oogjes zachtjes naarelkaar of tegen het metaal van de haak.
Het is 5 min Epoxy en je voelt al vrij snel dat de oogjes steeds vaster komen te zitten.
Op een bepaald moment zullen ze niet meer terugveren met de fibers en dan kan je ze laten drogen.

Ik heb een aantal verschillende lijmsoorten geprobeerd en dit werkt wmb het allerprettigst en ze zitten bovendien ook echt muurvast.
Ik heb er mee gevist op, snoek, tarpon, barracuda enz en ze komen nooit meer los.

Voor de duidelijkheid is hier nog een plaatje van de dingen die ik gebruik.



Hou er wel rekening mee dat het echt 5 min Epoxy is, je kan er dus niet meerdere tegelijk plakken want dan gaat het echt mis.
Je moet echt streamer voor streamer de oogjes erop plakken.
De oogjes zijn overigens in verschillende maten te bestellen, moet je ff kijken bij " Bekijk alle advertenties "

De 6 zwart met witte streamertjes, rechtsboven zijn overigens geen EP of Congo streamers maar H2O en die maak ik weer helemaal anders.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bert J.

Ik gebruik al jaren 2 componenten epoxy van de Hema. Ik heb de indruk dat dit een
stuk goedkoper is als het spul van ZAP. De droogtijd kan ik niet lezen, te kleine lettertjes,
haha. Maar ik plak er maximaal 10 oogjes tegelijk mee. Daarna meng ik nieuwe epoxy
en plak de andere kant van de streamers. Ik brand geen gaatje voor de ogen.
Net wat Mike zegt, ze vallen er echt niet af, ook niet als ze op de stenen kletsen.
Ik hou het simpel, en lak verder niks af. Ik wil geen half uur aan een streamer besteden
die je in een minuut al weer kwijt kunt zijn aan de stenen.




The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Mike

#13
Die zien er strak uit!

De Epoxy die ik gebruik is idd vrij duur, €25,– om precies te zijn.
Moet er wel bij zeggen dat ik nu al ong 200 streamers ermee gebonden heb en de flesjes amper 20% verbruikt zijn.

Ik zie dat je oogjes met een cilinderdertje gebruikt.
Die vind ik ook mooi. Zijn die erg duur ?

Ik brand overigens ook geen gaatje. Ik kan me zo voorstellen het wel goed werkt maar niet nodig wmb.

Als ik het goed zie gebruik jij ook alleen EP of niet ?
EP is toch net iets mooier vind ik.
Ik gebruik het beide en vind de verschillen klein maar het is net iets fijner wmb.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bert J.

Ja, die oogjes zijn wel prijzig. 20 stuks voor € 2,40 meen ik. Die plastic staafjes knip je er af.
Ik heb geen idee waarom ze er aan zitten. Ze zijn wel realistisch. En door de hard plastic ogen
en de epoxy krijgt de streamer een beetje een jiggend effect.
Ja, tot nu toe heb ik alleen EP gebruikt.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

FSCHAMP

Mike en Bert hartelijk bedankt voor de waarde volle informatie. 

Mike, ik heb nl. een hele zet zelfklevende ogen, die al eerder aangekocht heb voor snoekstreamers, die ik bind met bucktail en streamerhair.

Bert als ik dit zo lees, heb ik geen CHANGEABLE TIP BATTERY CAUTERY nodig dus, dat scheelt ook weer een pak en kan ik dus dit geld beter spenderen aan EP fibers, poppenogen en epoxylijm (zal van het weekend eens binnen springen in de HEMA), die nog niet heb.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>