snowbee xs of cortland 444 classic

Started by tunnis, January 31, 2011, 19:24:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tunnis

Bij mijn reel die ik vorig jaar kocht kreeg ik gratis een lijn. Na er een zomer mee gevist te hebben ben ik hem helemaal zat (heel veel geheugen in de lijn). Na wat onderzoek naar een betaalbare maar goede lijn kwam ik uit op twee lijnen, snowbee xs of een cortland 444 classic. Maar nu kan ik niet kieze, welke rade jullie aan en waarom? Het gaat trouwens om een drijvende wf6 lijn voor voornamelijk op de forelputten.

Sieger

Ligt een beetje aan wat je zoekt Tunnis.. Ik heb de Snowbee DPF-XS en die werpt erg lekker, maar niet echt lekker op heel lange afstanden. Deze heeft een heel lange Rear taper (achter de belly)... Hierdoor wikkelt de lijn wel heel mooi af... Ik zou zeggen dat deze meer voor het piel-werk is...

Maar de XS heeft nog 4 andere typen die allemaal een andere belly en andere eigenschappen (zullen) hebben...

De Cortland.. Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor... Ook veel verschillende typen... Ik heb hier een DT sylk lijn van die ik op de Splitcane gebruik.. Ook voor fijne presentatie en het betere piel-werk... Op de put.. nee..

Ik zou naar de lijn beschrijvingen kijken en zien hoe de opbouw van de lijn is... dat geeft al veel meer inzicht...

http://www.cortlandline.com/products/section.asp?id=247

http://www.snowbee.co.uk/fly-fishing/fly-lines/


Sieger

tunnis

Bedankt voor de tip heb me even verdiept in de opbouw van de lijnen. Heb nu een betere keuze kunnen maken en ga voor de cortland clearcreek wf6f, omdat deze een langere tip heeft als de snowbee (heeft zeg maar geen tip) maar wel een even lange belly (voor de afstand).

Sieger

Mooi zo... Misschien een winkel zoeken waar je ff mag proefwerpen... (zullen er niet veel zijn... ???) Succes!


Sieger

tunnis

Zou hier in de buurt zo geen winkel weten waar het kan.
Ik begrijp dat een langere belly voor meer gewicht zorgt zodat er verder geworpen kan worden, maar is het zo dat een langere tip of front taper beter is voor precisie of heeft dat er niks mee te maken?

Sieger

Ik vind zelf deze lijn wel een heel lange level (gelijke dikte) tip hebben... De belly is wel compact en daardoor wordt het werpen op afstand 'makkelijker'.. Of je met dit type nou beter kunt presenteren weet ik niet, heb hem zelf nog nooit geprobeerd...
Deze tip lijkt een beetje op een normale WF-lijn met een stuk nylon eraan... Goed voor afstand maar niet echt om een vlieg heel rustig te laten landen... echt iets voor onder water vissen lijkt mij... Maar zoals gezegd ik ken hem niet...
De Rocket-taper ken ik wel (is bijna gelijk aan de Royal Wulf TT...) die is wel weer goed voor precies presenteren... Die tip loopt langzaam taps naar voren, waardoor de lijn heel mooi afrolt...



Sieger

HappyFisherman

Ik vis op de forellenput met een Cortland 444 WF #3 en da's een heerlijke lijn!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

de cortland classic heeft vliegvisgek ook .
op z,n z-axis zitten en dat werpt als een zonnetje .


tunnis

Bedankt voor de vele reactie's, heb de keus weer aangepast het wordt een Cortland 444 classic wf6 (90), maar daar zit dus ook nog verschil in, er is ook nog een XP versie van. Deze xp versie is 105 ft inplaats van 90 ft hierdoor zijn de belly en frontaper ook langer. Maar denk niet dat ik deze extra lengte nodig heb, dus ga voor de standaard 90.

sebastiaan

En juist voor dit soort vragen is er in Maart in Baggelhuizen de #5 'werp eens met het setje van een ander' mogelijkheid. Het heeft totaal geen zin om zo even op een forum te bepalen wat voor jouw de juiste lijn is. Er speelt zo veel dan wat je nu te weten bent gekomen.
Zie ook: Forumdag 19 maart, " probeer eens een ander z'n #5 uit ?"

Bas

A{b}r{a}xa{s}

mooie kans om met Cortland lijnen te gooien. :-)
wat presentatie betreft, de ene lijn zal het iets makkelijker maken, maar afh. van je stijl 'knalt' elke lijn wel of niet op 't water.
wat betreft de 19e maart moet ik een ovb inbouwen, mocht het niet lukken dan nog Henk, regelen we 'iets' voor die 2 zotten van de catering :-)
(dat hadden we al afgesproken !)
mijn keus tot nu toe...een lekker flexibel Snowbee lijntje.....

Gert

#11
Persoonlijk vind ik de Cortland 444 Classic wat te stug....
Zal waarschijnlijk pas lekker soepel zijn bij wat hogere temperaturen.
Maar zoals al vaker gezegd: het is moeilijk te beoordelen voor een ander, en onder welke omstandigheden, welke hengel, etc.

Groet,
Gert

Edit: Heb het nog ff gecheckt: blijkt een 444 SL Classic te zijn...
Is dus weer een ander type.

A{b}r{a}xa{s}

'k zal als ik dr ben een standaard xs lijn en een extra lange (extreme distance ?) lijn van snowbee meebrengen

maurice

ik heb een WF Cortland 444 Classic #4 al een paar jaar.
deze bevalt mij zeer goed.
maar ik ben ik en jij bent jij
::bbq:: ::proost:: ::proost::

vliegvisgek

klopt henk maar met dit koude weer vis ik liever met mijn snowbee of met de wully en de rio want dan zijn de cortland echter wat stugger maar verder een top lijn zekers ;)

Rossie69

wat nu,als er geen werp is met een ander ze hengel dag was geweest,dan kan die ook niet testen toch hahahaha  :P

tunnis

haha nee klopt, maar het ging me ook niet echt om hoe een ander het vindt gooien, want dat is persoonlijk. ging me meer om algemene kwaliteit zoals geheugen, slijtvast en de stugheid met kouder weer was ook wel nuttig. en heb ook weer wat geleerd over de opbouw van lijnen. dus bedankt allemaal. ook al weet ik niet hoe het gooit het zal niet snel slechter zijn als wat ik nu heb, dus zal altijd een hele verbetering zijn.

vliegvisgek

komt goed henk mag wat ik die dag bij me heb zekers testen hoor   :P

en laat het mooie weer maar komen dit is ook niks  ;)