Black Spider

Started by Ron, January 07, 2016, 14:45:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ron


Scaramouche

mooi! ik heb altijd de neiging om een hacklewikkeling teveel te doen, deze ziet er goed uit. Vis je er vaak mee? Ik heb er nooit veel success mee gehad.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Troutbuster

"Dodelijke" Spider!! 8)

Op de juiste plaats, met de juiste methodiek een uiterst effectieve manier van vissen met Spiders Scara!!!

Ik vind deze qua hackle prima, maar de body is minder

Niet dat het niet mooi is maar het body glass (??) als ribbing is dik en door de spiraalvorm zal deze spider enorm gaan tollen wat weer een gekinkte leader oplevert!! (door schade en schande ervaren! :-[)

Gr

Jan
"Petri Heil"


maurice

Niet mijn ding om mee te vissen,
Te weinig ervaring met binden (vis er toch niet mee)

Ziet er goed uit.

Hou Jan zijn tip/opmerking in de gaten.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Ron

Scaramouche :ik vis met de black spider op voorn en forel en vis er mee op de rivieren en op baggehuizen , ik vis er graag mee.

Troutbuster : ik gebruik voordeze black spider sieraden elastiek , ik gebruik dat liever dan body glass en ik heb geen last van
gekinkte leader


Raymond

Bij het klassiek patroon wordt het lijfje gemaakt van alleen binddraad. Ik maak ze zelf ook zo en ze zijn zoals Jan als beschrijft "dodelijk" op het juiste moment en de juiste manier gevist. Ik gebruik meestal een henneveertje voor de hackle maar een veer van een spreeuw (oorspronkelijke patroon) maakt de vlieg nog aantrekkelijker. Ook wordt de veer dan een beetje als een palmer gehackled en niet zoals bij de meeste klassieke spiderpatronen kort bij elkaar vanaf één punt.

Een tip, de hackle mag absoluut niet te dik zijn en het hacklen gaat veel gemakkelijker als je de fibers aan één kant van de veer wegknipt. Ze gaan dan niet verdraaid en/of dubbel zitten.

Overigens een mooi vliegje, Ron!  ::goodjob::
::wtf::

edjuhhh

Mooi hoor Ron!
Vind het altijd leuk om naar je creaties te kijken.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Scaramouche

Mag ik het topic even kapen om feedback te vragen op mijn eigen nieuwe pogingen? Ik heb mijn best gedaan om de hackle sparse te houden. van links naar rechts de eerste, tweede en derde die ik heb gebonden. de derde is denk ik ook de beste. De onderste twee foto's zijn van de spider linksboven.

Zijn deze goed of nog voor verbetering vatbaar? (voor ik een hele serie maak)

#13 wet fly haak (TMC)
8/0 Uni black
indian cock hackle (maar wel een hele zachte)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Deze vangen allemaal hoor, de vis zal er niet om malen want zo nauw komt het echt niet. Volgens het klassieke patroon heeft het "lijfje" de lengte van de het oog tot net aan de weerhaak en is de helft van het lijfje "sparse" gehackled (gepalmerd). Maar ook dan zou je weer precies een haak moeten hebben zo als ze die vroeger gebruiken met een relatief korte steel (gewoon een hoop blabla...). Dus gewoon binden en je niet druk maken. Dit zijn heel mooie vliegen, echte killers!
::wtf::

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Raymond

Ik ben redelijk op de hoogte hoor... ;)
::wtf::

Scaramouche

#11
Maar ik nog niet Beertje, dank voor de links  :)

en jij bedankt voor de feedback Raymond. Ik ga een paar series maken in verschillende maten en dan zal ik in de lente eens kijken of ik er op kan vangen. Is dit eigenlijk een patroon dat het op forellenputten ook doet? Dan kan ik binnenkort nog eens naar de Ruigenhoek om ze uit te laten.

Ik denk overigens dat dit het 'originele' patroon is dan? Ga ik ook gewoon maken  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10