1,2,3,4,5 en bonus!

Started by Bert J., August 13, 2012, 15:46:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bert J.

Een oostenwindje, 25 graden Celcius en mooi zonnig weer. Tijd voor een dagje zeebaars.
Gisteren met Evert naar de Europoort geweest om de zeebaars te belagen.
We begonnen naast elkaar te vissen, maar na een klein uurtje zonder actie besloot ik om het een honderd meter verderop te proberen.
Het verplaatsen over de gladde stenen ging een stuk behoudender, na mijn val van de laatste keer. Toch nog een beetje angstig om weer te stuiteren, denk ik.
Hier was het een stuk dieper. Ik kon de zinklijn dertig seconden laten afzinken zonder vast te komen te zitten aan de stenen. Tijdens het binnenstrippen voelde ik iets, net of de streamer wat planten mee pakte. Twee seconden later volgde een aanbeet. Vast een zeebaarsje. dacht ik. Nee, zeeforel! Ik kon duidelijk de stippen onderscheiden toen ik de vis aan de oppervlakte had. En dat in Nederland! Het bleek geen hele grote, 43 cm, maar puntgaaf en mooi stevig. Super om te vangen aan de vlieg. Er zijn maar weinig vliegvissers in Nederland die dit ook gelukt is.



Je weet dat ze er af en toe zwemmen, maar je verwacht het niet zo snel aan zo'n 'grote' ep-streamer. Ik heb altijd wel garnalen bij me, maar nog nooit echt mee gevist. Je gaat voor de zeebaars tenslotte. Hoewel zeebaars ook wel een grote garnaal lust.





Meteen heb ik Evert gebeld en ondertussen de vis in het water gehouden. Evert kwam gelijk mijn kant op. Dus een foto gemaakt en de vis weer teruggezet. Het blijft een beschermde vissoort hier, natuurlijk.



In de tijd dat Evert alleen stond, kreeg hij een aanbeet zo'n zeven meter uit de kant. Een harder! Helaas schoot de haak los. Meteen de streamer er weer op natuurlijk en warempel, hij pakte hem weer! Maar ook deze keer pakte de haak geen genoeg vlees en de vis loste. Onder de kant bleef de harder rondjes draaien om de streamer, maar hij pakte hem niet meer. Evert denkt zelf dat de streamer toch een tikkeltje te groot voor hem was, helaas.

Evert kwam nu naast me staan en ving even later een zeebaars van 48 cm. Een mooie stevige vis. Hoe verder in het seizoen, hoe gezonder de baarzen er uit zien.



Na een uurtje of drie waren we echt aan soep en brood toe. We wilden nog een andere stek proberen, dus we konden hier niet te lang blijven hangen. Over een uurtje zou het water al weer op komen.
Op de tweede stek was het een stuk ondieper, en we zaten regelmatig vast aan de stenen. Evert pakte al vlot een klein zeebaarsje. Hij zette de vis terug en wierp zijn lijn weer uit. ''Vast" zei hij. Wat ik kon zien was dat hij inderdaad muurvast aan de stenen zat. Plotselijng voelde hij rukken aan de lijn. ''Toch vis"! En zo ving hij een mooie veertiger. Twee zeebaarzen in vijf minuten!





Het water kwam al behoorlijk op en ik moest het hoger op zoeken, ik had mijn lieslaarzen aan.
Ik ving een eind verderop nog een kleintje en Evert pakte zijn vierde zeebaars van de dag, ook een vis van rond de veertig.





Bij het schoonmaken van één van de vissen troffen we veel kleine krabbetjes en een klein platvisje in de maag aan. Heel leerzaam om te zien.



Al met al weer een heerlijk dagje aan zee.

Bert
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Christof van den Berge

Mooi verslag, lekker gevist met dit prachtige weer zo te zien.

Echt bizar wat je af en toe tegen komt he in de maag van een zeebaars, heb zelf ook weleens zo een platvisje aangetroffen in de maag. Dus mischien een nieuw bindpatroon??
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

johannes

mooi verslag bert en mooi getekende zeeforel

HappyFisherman

Elke dag kun je weer iets nieuws meemaken, dat houdt vissen leuk! Volgens mij worden jullie een stel zeebaarscracks uut 't oost'n :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Zeeforel man!! GAAAAAFFFF!!! ::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"


.Tom.

Mooi verslag  ::goodjob:: ik een beetje veel jaloers op de zeeforel  ;)

A{b}r{a}xa{s}

 ::bravoo::

dat is lekkerrrrrr Bert :)

Dick

hallo heren, super mooie dag geweest, volgende keer maar weer mee, eens komt de dag dat ik er ook één vang. Bert gefeliciteerd met je eerste nederlandse zeeforel

mvg Dick

vliegvisgek

gaaf man scheelt weer trip naar dk verder mooie vissen man ooit maar eens in verdiepen  ::goodjob::

Bert J.

Ja vind ik ook. De foto van de springende was onscherp, helaas.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Rossie69

Ja mooi.

Das hele maal het kersje ,op je roomsoes Bert,mooie zeeforel.
En zekers leuke zeebaarzen.

En hoe heb je die baars bereid ???

leuk verslag mannen.

Useless

Mooi verslagje Bert. En leuk van die bijvangst. Geeft aan dat het water schoner en toegankelijker wordt en dat is altijd goed nieuws. Nog een paar jaar en misschien kunnen we dan ook hier in Nederland gericht op zeeforel vissen. Scheelt een hoop kilometers rijden  :)

Peter G

Leuk verslag en mooie foto's,super!!

Johan

Grote KLASSE Mannen!!!

Johan

Sieger

Top...! Was (al)weer de moeite waard om die kant op te gaan... zeker met zo'n mooie extra verrassing erbij.... !


Sieger

Bert J.

Bedankt allemaal. Ik ben er ook heel blij mee.
Ik heb in maart/april zelfs al op het punt gestaan om een sessie aan zeeforel te wagen.
Op bepaalde plekken komen ze meer dan regelmatig voor. Ik heb ook standaard wat grote
garnalen in mijn zeebaars doos. Voor het geval dat ik er één zie springen binnen werpafstand.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

kiez

Mooi verslag Bert en mooie foto s er bij top.

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Franky Boy

Beste Bert,
Het is een fabeltje dat zeeforellen hoofdzakelijk aan garnalen te vangen zijn. Ze eten bijna alles! Ook kleine visjes (zoals stekelbaarsjes, jonge haring, zeedonderpadjes en zandspiering) staan vaak bij hen op het menu.
Zorg daarom dat je ook streamers bij je hebt, liefst met wat 'glitter' in het patroon!
Mooie foto's, mooi verslag en een erg mooi resultaat.
En een 'bonus' (een gevangen zeeforel in Nederland!) waarvan ik alleen maar kan dromen...

Plantje

Geniaal mannen! Gefeliciteerd met die forel Bert. Dat is iets waar we allemaal jaloers op kunnen zijn!

En zo een zeebaars meenemen is ook een goed plan. Het heeft toch altijd wel iets om zelf een vlieg te binden, daar vis mee te vangen en die op te eten.

Gerrit72


::goodjob:: MOOI VERSLAG! Jullie zijn goed bezig!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bert J.

Quote from: Franky Boy on August 14, 2012, 22:38:03
Beste Bert,
Het is een fabeltje dat zeeforellen hoofdzakelijk aan garnalen te vangen zijn. Ze eten bijna alles! Ook kleine visjes (zoals stekelbaarsjes, jonge haring, zeedonderpadjes en zandspiering) staan vaak bij hen op het menu.
Zorg daarom dat je ook streamers bij je hebt, liefst met wat 'glitter' in het patroon!
Mooie foto's, mooi verslag en een erg mooi resultaat.
En een 'bonus' (een gevangen zeeforel in Nederland!) waarvan ik alleen maar kan dromen...

Ja, vertel mij wat. We vangen ze al tien jaar in DK.  :)
Als ik er gericht op ga vissen neem ik mijn zeeforel-dozen wel mee. Maar ik ga voor zeebaars.
Zeebaars is veel sterker dan zeeforel. Maar mocht ik zeeforel zien jagen tijdens het zeebaarzen,
dan knoop ik er een pattegrisen aan, die doet het echt meestal wel.
Een zeeforel in Nederland vangen was ook een wens van mij. Voor wie niet? :D
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Ik hoop dat dit voor mij nog ff een droom blijft Bert, want het is elke x zo'n pokke eind rijden naar de kust :D

Tot dan kan ik heerlijk genieten van die verslagen van jullie tripjes!!!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bert J.

Ja, begrijpelijk. Je moet wel oppassen dat het geen verslaving wordt. Maar daar ben je zelf bij.
Gewoon in perspectief blijven zie, het is 'maar' een hobby :)
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift