Hengeldelen weer vast

Started by Cornico, May 09, 2012, 16:14:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Wie kent de ultieme methode om vastzittende hengeldelen weer los te krijgen.
Net als vorig jaar zitten deel 2 en 3 van mijn Sage Xi2  na 14 dagen vissen in DK weer muurvast.
Lukte het vorig jaar ten langen leste na WD-40, bevriezen/verwarmen, knijpertje tikken om de delen weer los te krijgen, nu lukt het voor geen kant.
Wie o wie kent nog een andere methode?

Egon

Misschien als je met een föhn eerst het dikkere deel verwarmd, en dus ook uitzet. (Uitzettingscoëfficiënt)
En het dunnere deel wat erin geschoven zit, dus nog niet uitzet.
Tijdens het verwarmen met 2 mensen trekken en beetje draaien maar.
Misschien toch wat zand tussen gezeten met het in elkaar zetten.
Het is maar een gokje.
succes.

Groet Egon.

A{b}r{a}xa{s}

Als het echt vast zit ontkom je er soms niet aan om een beetje te draaien, maar dat blijft toch tricky.
Kans op beschadiging als je gaat draaien is reëel.
Heb het ook wel eens gehad dat er water in de hengel zat (natte delen in elkaar gestoken),
toen kwamen de delen uiteindelijk weer 'makkelijk' van elkaar nadat de hengel bij warm weer een poos in de zon had gestaan.
Op dit moment heb je er weinig aan, maar kaarsvet doet inderdaad 'wonderen'.

Cornico

Dank voor jullie antwoorden.
@Speycast.
Is idd. een goede methode, maar als die faalt?
@Egon
Al geprobeerd, mannetje bevroren en vrouwtje verwarmd, moet volgens de theorie van krimpen en uitzetten idd. goed werken, maar helaas.

Misschien dat er toch wat zoutkristallen zijn opgedroogd in de bus, vandaar dat ik met een houten knijper op het 'mannetje" tegen de bus met een hamertje de zaak probeerde los te tikken, maar ook helaas.

Zoals het nu lijkt zal ik nog een ultieme poging doen met föhn en bevroren coolpack, maar het het ziet er naar uit dat ik voorlopig het voordeel van een 4 delige hengel niet kan gebruiken en de hengel moet vervoeren in een ouderwetse lange koker, want draaien e.d daar pas ik voor.

vliegvisgek

zoals speycast aan geeft doe ik het ook wel heb ik nu een stift van orvis gekocht wat ik van te voren op de bus smeer als ik hem in elkaar steek tot nu toe bijna geen last meer gehad

Rossie69

heb dan nu een cane,maar daar moet je recht de delen uitmekaar trekken.
Eerlijk gezegd,ben ik dan wel benauwd,dat ik de delen forceer.
En zo een twist in je delen krijgt.

mischien tip,vingertop,even langs de neus halen ;)
Werkt ook prima,heb het toegepast.
En krijg de delen eigenlijk zonder moeite los van mekaar.

succes Mart.


Rene V.

In de bouw hebben ze van de groene werkhandschoenen,dat groene is een soort grof kunststof.Geeft een waanzinnige grip op alles tot hengels toe.Proberen!!

Succes Rene V.

johannes

heb je de hengel 2 weken in elkaar laten zitten dan ?

heb nog nooit gehad dat een vlieghengel vast zit.

Hilco

er zijn zat middelen om grip te krijgen , maar dan moet je draaien, en dat geeft risico op schade.

je hebt van die speciale soort rubber doekjes om potjes open te draaien, die geven goede grip


Gunther

Misschien een beetje ouderwets!  Leg de hengel met die vastzittende bussen voor enkele minuten in het viswater.
Nu kan alles weer op de zelfde temperatuur komen(krimpt/ zet weer uit in oude vorm) en kan losgemaakt worden.
In de tussentijd kun je ook alvast andere spullen /rotzooi opruimen inpakken!

Succes :o

goswit

 De hengel op de las goed in smeren met afwasmiddel ,zodat er het op de las blijft zitten , na een half uurtje rustig draaien en trekken komt zij los.
Heb er zelf goede ervaring mee.

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Cornico

Dank voor alle suggesties.
In ieder geval zijn er een aantal nieuwe om te proberen en er is ook al een mailtje naar Rolith onderweg.
Mocht er iets een oplossing bieden dan meld ik dat.

@ Johannes. Als ik 14 dagen in DK ben, vis ik iedere dag een paar keer.
Hengel past opgetuigd makkelijk in m'n auto, dus tuig ik niet af, sterker nog, afgezien van 2 afgeslagen vliegen heb ik maar 2x van vlieg gewisseld. In de herfst wel vaker, maar nu niet.

Hilco

Dat noem ik nog eens vetrouwen hebben in je vliegen .

Dus als ie echt niet uit elkaar wil is het ook geen ramp.........

HappyFisherman

Ik had vorig jaar ook een hengeltje startklaar staan in de kamer en die wilde ook na veel moeite (en kracht) pas van elkaar af. Nu haal ik alle delen altijd weer uit elkaar als ik uitgevist ben.

Ik kan me voorstellen dat je met dat zoute water nog mee last hebt...
Ik heb benieuwd wat gaat werken :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

sjoerd

Als je hengel (van binnen) nat is geworden kunnen de hengeldelen echt zuigend vacuum vast gaan zitten. Ik  heb dat ook twee keer gehad met een tweedelige stok, die nadat de top door het werpen los liet en in het water belandde, en daarna werkelijk muurvast zat.
Toen ook van alles geprobeerd maar uiteindelijk losgekregen met de volgende alles of niks truuk.
De hengel tussen de bankschroef, jaja!!!, met behulp van de wasknijpermethode. Je moet dus iets fabriceren waarmee het buseinde, dat immers dikker is dan het ingestoken deel, stuit tegen zeg maar de zijkant van de wasknijper.die je in een bankschroef hebt geklemd.Het moet liefst precies passen. De truuk om de delen los te krijgen was  niet langzaam proberen te trekken maar een kort en fel rukje geven en los waren de delen  weer.
Het is een beetje lastig om het hier goed uit te leggen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. In ieder geval is het rukje in dit geval de truuk.
Succes en laat het weten of het gelukt is Marten!

Team

waxine kaarsje in je tas doen nooit weg.

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Rossie69

laten schrikken.

ben benieuwd of Marten het gaat lukken.


Cornico

Nog steeds muurvast.
Maar ik heb nog een aantal opties te gaan.
Voorlopig ligt het spul een nacht in m'n vijver . . .

Hilco

mag je daar nachtvissen? ;)

Rossie69

Helpt Denk ik wel Klaas ;)


johannes

Quoteiig is mijn rugzak vanaf nu ook uitgerust met een waxinelichtje.

heb altijd van die startzakjes met vasaline/parafine voor de kachel bij me werken ook goed.

ook handig voor in de rugtas is een lijmstaafje van zo'n lijmpistool. kun je ook een hoop mee fixen


sjoerd

Johannes schreef:

eerst de meeste,
dan de grootste,
dan de moeilijkste.
maar wat daarna?


de kleinste???? :)

johannes

die kleine heb ik al genoeg gevangen  ;D

de quote is van weilen Per Tørmoen in zijn boek Vakringens Brorskap

46 jaar oud en plotseling overleden.

heel leuk boek beetje te verglijken met dat boekje van ad swier (kan er effe niet opkomen)

johannes
 

Rossie69

Swiegigkeiten ofzo iets :)

Marten heb je de hengel delen alweer gescheiden ??????

of is het ergste gebeurd ????/


Cornico

Situatie onveranderd, maar het zit me niet "in de weg".
Ik kan het spul zo prima vervoeren en de hengel is me te duur om "het ergste" uit te proberen, ondanks de breukgarantie door welke "oorzaak" dan ook.