Info leader

Started by Swake, February 27, 2011, 20:35:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swake

Hello iedereen,

Ik ben beginner in vliegvissen. Heb nog nooit gevist zowel niet met vaste stok als vliegvissen. Sinds kort zit ik in een visclub om alles te leren.
Graag had ik uitleg gevonden over leaders.
Welk nut heeft de leader bij het vliegvissen?
Hoe knoop ik deze aan mijn lijn?
Een leader van vision NANO MONO 5X0.15mm 2.3kg strength, is deze een een goede voor mijn #5 lijn van Techna DTF double taper?
Ze hebben me aangeraden voor deze leader aan een " Braided lezder loop fly line connecteor " te knopen, is dat wel aan te raden???? ( en hoe knoop je deze aan de lijn? is van merk Shakespeare )

THX,
Swake

Sieger

Hoi Swake,

Ik mail je zo even een documentje met wat basis informatie.... Ik kan je 1 ding aanraden... probeer ergens een (basis) cursus te volgen. Als ik je vraag nu lees ben ik bang dat je straks door de bomen het bos niet meer gaat zien.....

Onze sponsor Hooked on the Fly geeft een goede basis cursus waar je naast een dosis theorie ook de basis van het werpen aangeleerd krijgt...

http://www.hookedonthefly.nl/basiscursus.html  Komen ook veel landgenoten van je...  ;)


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Swake,

de leader is je verbinding tussen je vliegenlijn en de vlieg. Aan de dikke vliegenlijn kun je geen vlieg knopen, en zo'n dikke lijn dat zou de vis alleen maar wegjagen.
Als er aan je vliegenlijn geen 'lusje' zit dan is een braided loop zeker handig.
Ik zou aan het dikke uiteinde van de leader een lus maken als die er al niet zit.
Dan kun je de leader met een lus-in-lus verbinden aan je vliegenlijn bevestigen.
Zodoende kun je als je dat wilt ook snel switchen naar een andere leader zonder te moeten gaan knippen.

HappyFisherman

Zo'n cursus lijkt me echt heel verstandig! Als je de basis overslaat ben ik bang dat je het vliegvissen in z'n geheel niet leuk gaat vinden en er dus jammerlijk mee stopt.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Swake

Hey Sieger,

Het documentje zal ik zeker eens goed doornemen. Indein ik daar bepaalde zaken niet weet, vraag ik wel eens raad aan jullie.
Ik zit wel in een vliegvisclub waar binnenkort met het leren werpen beginnen.

Thx

leo

hoy swake
zou zeker de raad van sieger opvolgen, lid zijn van een vlegvisclub of bindclub is zeker in het begin belangrijk.
ben zelf beginner maar persoonlijk les in binden en werpen helpt je ,al te veel teleurstelling te voorkomen.
vliegvissen is vind ik niet zomaar te leren.

HappyFisherman

En vooral heeeeeeel veel oefenen! Je merkt zelf wel vooruitgang en dan wordt het alleen maar leuker :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jozua

Quote from: Sieger on February 27, 2011, 21:19:47
Hoi Swake,

Ik mail je zo even een documentje met wat basis informatie.... Ik kan je 1 ding aanraden... probeer ergens een (basis) cursus te volgen. Als ik je vraag nu lees ben ik bang dat je straks door de bomen het bos niet meer gaat zien.....

Onze sponsor Hooked on the Fly geeft een goede basis cursus waar je naast een dosis theorie ook de basis van het werpen aangeleerd krijgt...

http://www.hookedonthefly.nl/basiscursus.html  Komen ook veel landgenoten van je...  ;)

Hey, Zou je dat documentje ook naar mij kunnen sturen? Ik zou wat info over leaders zeker kunnen gebruiken.

Sieger

Ja natuurlijk kan dat, maar er staat maar een klein stukje over leaders in. Is meer bedoelt als algemene informatie over vliegvissen (een soort basis). Omdat Swake aangaf helemaal nieuw te zijn in de vliegviswereld...


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Goed idee, ik wil er op de website wel wat plaats voor maken,
maar hier op het forum staat het denk ook goed.

hindick

Leaders?
ja een punt volgens mij waar je vangst hoeveelheden mee kan bepalen.
en niet alleen de maaat en kleur van de vlieg.
zo als al vermeld vis ook ik als ik met de nimpf vis op de ijssel of haven vaak met maar een dikte FC. om knopen en dik nylon te vermeiden om zo diep te komen. (knopen komen er zelf wel in ;D)
ook met de switchrod met een zink tip een stuk nylon van gewenste lengte op baars en snoek.
maar als ik op baars vis met streamers en natte vliegen dan toch liever een tapered leader of  een uit de airflow serie.
en droge vlieg  met veel hackle dan helemaal getapered leader en het liefst zo stug mogelijk.
want zelfs getwiste leaders twisten dan wat extra.

global fly fishers hebben een leader calculator.
http://globalflyfisher.com/fishbetter/leadercalc/download.php
voor wie een beginnetje willen hebben.


Swake

Nog niet echt iets voor mij die berekening van de leader, ik zal wel wachten todat ik die eerste les werpen gedaan heb.
Daarna zal ik er wel meer van begrijpen. Eerst een beetje theorie over hengel, lijn, leader en andere daarna werpen opde wei.  Als de ik zover ben zal ik het jullie iets laten weten.

Swake