Info leader

Started by Swake, February 27, 2011, 20:35:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swake

Hello iedereen,

Ik ben beginner in vliegvissen. Heb nog nooit gevist zowel niet met vaste stok als vliegvissen. Sinds kort zit ik in een visclub om alles te leren.
Graag had ik uitleg gevonden over leaders.
Welk nut heeft de leader bij het vliegvissen?
Hoe knoop ik deze aan mijn lijn?
Een leader van vision NANO MONO 5X0.15mm 2.3kg strength, is deze een een goede voor mijn #5 lijn van Techna DTF double taper?
Ze hebben me aangeraden voor deze leader aan een " Braided lezder loop fly line connecteor " te knopen, is dat wel aan te raden???? ( en hoe knoop je deze aan de lijn? is van merk Shakespeare )

THX,
Swake

Sieger

Hoi Swake,

Ik mail je zo even een documentje met wat basis informatie.... Ik kan je 1 ding aanraden... probeer ergens een (basis) cursus te volgen. Als ik je vraag nu lees ben ik bang dat je straks door de bomen het bos niet meer gaat zien.....

Onze sponsor Hooked on the Fly geeft een goede basis cursus waar je naast een dosis theorie ook de basis van het werpen aangeleerd krijgt...

http://www.hookedonthefly.nl/basiscursus.html  Komen ook veel landgenoten van je...  ;)


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Swake,

de leader is je verbinding tussen je vliegenlijn en de vlieg. Aan de dikke vliegenlijn kun je geen vlieg knopen, en zo'n dikke lijn dat zou de vis alleen maar wegjagen.
Als er aan je vliegenlijn geen 'lusje' zit dan is een braided loop zeker handig.
Ik zou aan het dikke uiteinde van de leader een lus maken als die er al niet zit.
Dan kun je de leader met een lus-in-lus verbinden aan je vliegenlijn bevestigen.
Zodoende kun je als je dat wilt ook snel switchen naar een andere leader zonder te moeten gaan knippen.

HappyFisherman

Zo'n cursus lijkt me echt heel verstandig! Als je de basis overslaat ben ik bang dat je het vliegvissen in z'n geheel niet leuk gaat vinden en er dus jammerlijk mee stopt.