vragen van een beginnende vliegvisser

Started by Caslambalk, August 08, 2015, 11:40:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo,

Ik heb deze week een vliegen hengel gekocht ( aftma 5 6 ) en toen ik gisteravond ging vissen kwamen deze twijfels op.
Namelijk:

1. hoe snel moet je je nimpf binnen halen?
2. hoe bepaal de de diepte van je vlieg zonder drijver?
3. hoe zie je je aanbeten zonder drijver?
4. moet je de vlieg direct binden aan de leader of aan wat anders?

Vriendelijke groet Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

maurice

maak eens gebruik van de Search functie op het forum en je zult het zeker terug vinden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

goswit

Cas . wat heb je allemaal gekocht ? en bij wie.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Caslambalk

Goswit( sorry als ik het fout schrijf ),
Ik heb een Odeysey Fly rod van shakespeare met een reel van okuma ( een airframe 4 5 ) .
Daarbij heb ik een paar vliegen die de winkelier me aanraden.
Ook een tapert leadertje van 7,5 foot.
En lijnvet

Ik heb het gekocht bij Handy Fish.
als ze me missen ben ik vissen ;)

johan1965

Cas, mooi materiaal om te beginnen met vliegvissen. Budget(€50-€60) zal wel op zijn. Misschien al in de min!! Dus....vliegbindsetje even in de wacht?

Sieger



Sieger

Gerrit59

Wat hengel en reel betreft heb je denk ik een leuk setje gekocht om te beginnen.
Dus aan de slag er mee!

Gerrit

goswit

Inderdaad leuk setje , en nu rustig aan beginnen .    De aanhouder wint. ::goodjob::
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Arie de Vries

Om te voorkomen dat je telkens een stuk van je leader af moet knippen bij het wisselen van vliegen, kun je aan de punt van de leader  een zogenaamd tippet ringetje bevestigen waaraan je een lijn in gewenste dikte en lengte knoopt en daaraan je vlieg
Groet, Arie

rein

Quote from: Caslambalk on August 08, 2015, 11:40:10
Hallo,

Ik heb deze week een vliegen hengel gekocht ( aftma 5 6 ) en toen ik gisteravond ging vissen kwamen deze twijfels op.
Namelijk:

1. hoe snel moet je je nimpf binnen halen?
2. hoe bepaal de de diepte van je vlieg zonder drijver?
3. hoe zie je je aanbeten zonder drijver?
4. moet je de vlieg direct binden aan de leader of aan wat anders?

Vriendelijke groet Cas Lambalk.

dag Cas,

dat is afhankelijk waar je op vist en met welke nimfjes. De snelheid moet je gewoon variëren. soms is heel langzaam binnen halen het beste en soms (vaker) is met kleine snelle rukjes beter. Op de rivier laat je je nimf zo natuurlijk mogelijk mee drijven met de stroming en zijn aanbeten moeilijke te zien. in Nederland (polders) zal je zelf voor de actie moeten zorgen van je nimf. bij het binnenhalen is de lijn vrijwel altijd straks waardoor je een aanbeet ook wel direct zult voelen.
Wat betreft de diepte is het eveneens afhankelijk van de type vlieg (hoe zwaar deze is gemaakt) en hoe snel je het binnen haalt. Als ik veel actie zie aan de oppervlakte neem ik meestal een droge vlieg of anders een onverzwaarde nimf die net onder de oppervlakte gaat. zie ik geen actie dan probeer ik wat dieper met een wat zwaardere.
De beste vliegen voor in de polder (allround vliegen) blijf ik de red-tag en pheassanttail vinden met een goudkopje. (maatje 14/16 of 18) Maar op dit forum vind je zeker nog meer vliegen en verhalen.
Belangrijk bij het vliegvissen is het zoeken naar de vis. zodra je een aantal worpen hebt geprobeerd en de actie uit blijft struin je door naar het volgende stukje. Dit in tegenstelling tot pen- of karpervissen die vaak met lokvoer bezig zijn.

hoop dat je er wat aan hebt. succes met vangen.

Rein

Caslambalk

als ze me missen ben ik vissen ;)

Caslambalk

kan je ook een tippit aan je leader knopen zonder zo'n ringetje of niet.
Ik had het geprobeerd met een geinproviseerde knoop maar die ging na een paar worpen kronkelen( kan ook liggen aan mijn werptechniek ) .
als ze me missen ben ik vissen ;)

Plantje

http://lmgtfy.com/?q=tippet+aan+leader+knopen

Kan het niet laten om die er af en toe neer te zetten. Zeker zijn er diverse manieren om tippet aan een leader te knopen. Zelf gebruik(te) ik meestal de loop-in-loop. Je maakt een lus aan je leader en een lusje aan je tippet en haalt die twee door elkaar heen. Alleen voor mijn gevoel strekt de boel dan niet helemaal mooi, dus ik ben nu aan het experimenteren met andere knopen.

Groot voordeel van loop-in-loop en ook zo'n ringetje is dat je niet telkens als je een nieuwe tippet aan knoopt weer een stuk van je leader af knipt. Nadeel is, dat je een leader veel te lang blijft gebruiken en wellicht dat het ding niet helemaal strekt.

goswit

Een hele simpele verbinding en sterk.   Leg op het eind van de punt een knoop en bind dan je onderlijntje er aan net als een vlieg ,of hoe je twee lijnen aan elkaar verbind. zie topic vlieg aanknopen . Als je nieuw lijntje aan moet zetten laat je ongeveer halve cm zitten dan krijg je gelijk een pluimpje zodat je een verklikker hebt .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Caslambalk

oke dan ga ik die knopen voortaan gebruiken :D
als ze me missen ben ik vissen ;)

patrick.geurts72

Hallo !
Ik heb ook een vlieghengel gekocht maar eigenlijk weet ik nergens van ( leek me gewoon leuk om te doen ) vis wel op anderen manieren maar nog nooit met n vlieghengel !! Dus ik weet niets van termen ( nog niet eens hoe om je nu het draad  op de reel doet ?? En de vlieg  enz enz kan iemand mij een link of uitleggen hoe dat nu precies werkt ( het opbouwen van de set)  dank jullie !!! Groet Patrick

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


Plantje

Welkom Patrick! Er zijn hier zat mensen die je waarschijnlijk wel op weg kunnen helpen. Waar woon je ergens in de buurt? Wellicht is er een vereniging in de buurt. Vaak laagdrempelig en je leert er veel van!

patrick.geurts72

Quote from: Plantje on May 29, 2017, 18:45:05
Welkom Patrick! Er zijn hier zat mensen die je waarschijnlijk wel op weg kunnen helpen. Waar woon je ergens in de buurt? Wellicht is er een vereniging in de buurt. Vaak laagdrempelig en je leert er veel van!
Ik kom uit Limburg ! ( Sittard) en zit bij een vereniging maar daar wordt niet gevliegvist ! Ik ga in de vakantie paar weken naar Luxemburg en wil t daar gaan proberen !! Maar ik heb geen idee hoe ik de set nu installeer  ( reel /spoel /draad ) en bevestiging vliegje ( onderlijn is dat gewoon regulier vislijn??)

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


Menno_siemensma

Quote from: patrick.geurts72 on May 29, 2017, 19:06:33
Ik kom uit Limburg ! ( Sittard) en zit bij een vereniging maar daar wordt niet gevliegvist ! Ik ga in de vakantie paar weken naar Luxemburg en wil t daar gaan proberen !! Maar ik heb geen idee hoe ik de set nu installeer  ( reel /spoel /draad ) en bevestiging vliegje ( onderlijn is dat gewoon regulier vislijn??)

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
Niet om het een of ander maar wat heb je al gezocht om het zelf even te vinden want er zijn ontzettend veel filmpjes op youtube hierover, hoe de lijn vast te maken, evt. de backing (die onder de lijn op je reel zit als opvulling en in nood als een hele grote vis hebt die veel lijn pakt, in nederland vaak niet nodig op evt een karper na ofzo) en hoe een leader vast te zetten aan je lijn etc etc. zoekt en gij zult genoeg vinden.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

goswit

Waar ga je naar toe in Luxumburg en wanneer . Eind juni en eind Aug ben ik in Luxumburg .   Er is een probleempje , spreek geen limburgs  ;D ;D ;D ::)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

patrick.geurts72

Ja heb al wat bekeken !!maar neem aan dat ik hier ook gewoon m'n vragen kon stellen en geholpen zou worden ! Maar zoek zelf wel verder !! En zoek ik zelf wel de termen uit !!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


patrick.geurts72

Quote from: goswit on May 29, 2017, 20:11:24
Waar ga je naar toe in Luxumburg en wanneer . Eind juni en eind Aug ben ik in Luxumburg .   Er is een probleempje , spreek geen limburgs  ;D ;D ;D ::)
Ik ben er van 9 TM 22 augustus !!


Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


patrick.geurts72

Quote from: goswit on May 29, 2017, 20:11:24
Waar ga je naar toe in Luxumburg en wanneer . Eind juni en eind Aug ben ik in Luxumburg .   Er is een probleempje , spreek geen limburgs  ;D ;D ;D ::)
En Limburgs kan ik je wel leren 😋😋😋

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


patrick.geurts72

Oké en ga naar camping du rivage in wallendorfpont (

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


Plantje

Patrick, laat je niet op de kast jagen. Goswit  kan volgens mij priiiima Limburgs. Zeker kun je hier je vragen stellen.