vliegvisser betrapt rally vissers bij Paterswoldsmeer

Started by Beertje, November 13, 2013, 10:23:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Was de vliegvisser in dit bericht iemand van het forum? Gerrit?

http://www.vissen.nl/actueel/default.asp?page=detail&id=671
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rossie69


HappyFisherman

Je mag er niet rally rijden en niet rally vissen. Ze hebben het niet op rally in Groningen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Telkens als ik dit soort dingen lees vind ik de discussies op de diverse visfora zo nietig lijken. Mensen vallen elkaar aan op een vis die op het gras ligt in plaats van een onthaakmat.... En dan zie je zoiets....

Ik vraag me dan af wat er door het hoofd van zulke "vissers" gaat. Want als ik het goed begrijp zijn ze dus met een wedstrijd bezig...klopt dat? Dus....een hoop vis uit het water trekken, aan het eind van de dag die vis ergens neer flikkeren en dan besluiten wie er gewonnen heeft. Zoiets? Zou dat soort volk er wel eens bij stil staan, dat dat niet lang goed kan gaan?!?

Ik denk dat we vooral niet moeten afschuiven op BOA's en politie om hier actie in te ondernemen. Ik denk dat er ook vanuit de echte sportvissers een grote invloed kan uitgaan door dit nooit goed te praten en altijd te veroordelen!

RiverHunter

#5
Hoe dan plantje, kan je aan de waterkant een pak slaag krijgen, of zelf in zo'n zwart gaatje kijken, want dat is de realiteit tegenwoordig. Ik heb een vriend die polen aan het werk heeft, en die gasten weten te vertellen dat onder die mannen kennis is van advertenties waar vis wordt gevraagd, en het maakt niet uit hoe groot de vis is en wat voor vis. In ieder geval wordt het gedroogd voor Rusland en zo. Wat nog erger is dat de vis gevangen wordt zonder de juiste vispas en vergunningen, dus wordt gewoon gestroopt. De verenigingen die betalen voor jong broed, en vervolgens wordt de vis gevangen en kleingeld van gemaakt. Volgens mij moeten die gasten zeker ook  worden aangepakt, maar wie durft dat tegenwoordig nog?? ik niet, te veel aan de waterkant meegemaakt, in mijn karper tijd.

Dat er wat moet gebeuren is zeker, en ook nog snel voordat alle witvis vertrekt naar het Oostblok??

Ron-O
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

Ron

De Hengelsportfederatie Groningen/Drenthe maakt jacht op rallyvissers  ::goodjob::

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=127026

MarcelN

Op het OVM is een paar weken terug weer 2500kg uitgezet, maar ik hoorde ook dat er al volop door de 'spinvissers' gevist werd, ook die weten blijkbaar niet de kleine lettertjes te vinden van de gesloten tijd.
Dit soort praktijken moet je gewoon via facebook en dergelijke gelijk melden en met een paar ferme gasten op af stappen, de politie doet toch niets >:( Ja als je ze kreupel slaat, dan staan ze wel klaar :'(

Inderk

Ik weet dat de politie wel iets wil doen, maar ze hebben andere prioriteiten volgens hun superieuren.
En die superieuren hebben hun opdrachten weer vanuit Den Haag......

Observeer, maak heimelijk foto's, schrijf kentekenplaten op, etc....
en bel meldpunt visstroperij 0455466230 (heb dit nummer in mijn mobiel opgeslagen)

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


maurice

als je het meld als stropers aan het werk komt de politie echt wel snel kijken.

vissen staat net als Inderk al schreef ergens onderaan de lijst van prioriteiten bij de politie 
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rena

In het geval van het OVM kan het helpen om ipv de politie , de haven politie te bellen.
Zij zijn over het algemeen snel ter plaatse en zeer wel willend.
Heb toen ik nog veel in het OVM viste regelmatig met ze gepraat, ze zijn vaak op de noord oever (bij de loswal).

De haven politie heeft dezelfde bevoegdheden als de reguliere politie.

TL, Peter

Plantje

Quote from: RiverHunter on November 19, 2013, 12:20:26
Hoe dan plantje, kan je aan de waterkant een pak slaag krijgen, of zelf in zo'n zwart gaatje kijken, want dat is de realiteit tegenwoordig.
Inderdaad Ron, dat is de realiteit tegenwoordig. Maar met zaken niet afschuiven bedoel ik: telkens als je zoiets ziet of het vermoeden hebt dat je zoiets ziet zullen we het moeten melden.
En als ik het heb over blijven veroordelen bedoel ik, dat als je mensen het er terloops over hoort hebben we altijd zullen moeten zeggen dat het niet de juiste manier is. We hoeven er geen ruzie over te maken, maar de mond maar dicht houden onder het mom "Zo gaat dat nu eenmaal in bepaalde delen van Nederland"

Ander voorbeeld van dat laatste: Op het roofvisforum zie ik wel eens mensen het hebben over vissen met levend aas. Dat mag simpelweg niet meer en sommigen vinden dat vervelend. Maar de manier waarop er daar over gesproken wordt keurt impliciet stiekem met levend aas vissen goed. Ze spreken elkaar er niet afkeurend op aan.

Beertje

#12
Ik denk dat we(?) niet altijd zo hard moeten oordelen over deze vissers. Vaak gaat het om de wat oudere vissers die altijd zo gevist hebben,en nu door veranderde regelgeving,hun zo geliefde sport op moeten geven. Ik kan er begrip voor hebben, dat een visser die z'n hele leven al met levendaas vist,niet gemakkelijk overschakeld op vissen met kunstaas.En wat betreft de rally vissers met de dooie vissen in het gras, dit veroordelen we,maar vissen die bij duizenden in een net van een grote trawler de verstikkings dood sterven, vinden we normaal (?) Want ja, dat is brood op de plank, dat is business.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Precies... ik vind dus dat we juist bij dingen als rallyvissen en stug met levend aas door blijven vissen heel sterk moeten oordelen! Niet goedpraten.

Dat soort mensen is een schande voor de sportvisserij en zij bezorgen sportvissers die zich wél gedragen een slechte naam. Dat moeten we niet vergoeilijken. Dus: hulde voor deze sportvisser die dergelijke stroperij heeft aangegeven!

Beertje

#14
Het niet vissen met levendaas is geen bedenksel van de sportvissers zelf, Maar van lieden die liefst het het sportvissen direct in z'n geheel verboden hadden.Maar dat was op dit moment nog niet haalbaar maar, vergeten zijn ze het niet. Dus vissers die het stug doorgaan op de oude wijze
voelen zicht gecommitteerd aan deze regel omdat hij niet uit de koker van de eigen gelederen komt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Haha! En omdat het geen sportvissers zijn die de regel bedacht hebben gaan we de regel maar gewoon negeren? Wat een onzin!
De maximum snelheid op veel plaatsen is wellicht ook bepaald door een ambtenaar die zelf het openbaar vervoer of de fiets gebruikt, dus hoef ik me er niet aan te houden? En zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen. Nee, het feit dat je een regel niet in je eigen achterban bedacht hebt zou los moeten staan van of je je er aan houdt.

Nee, daar moeten die ouwetjes dan lekker mee doorgaan! Fijn met levend aas blijven vissen. En dan over een tijdje zullen we het hele sportvissen verboden zien worden. Het is natuurlijk koren op de molen van dergelijk volk:"Kijk, we hebben het vissen met levend aas willen verbieden, maar daar believen de 'sportvissers' zich niet aan te houden, dus dat werkt niet. Dan moeten we het hele 'sportvissen' maar verbieden!"

Beertje

Als je de sport niet bedrijft, dan moet  je je ook niet met de spelregels bemoeien. En begrijp me niet verkeerd, ik ben niet voor het overtreden van de regels, maar ik begrijp wel, waarom deze mensen het doen. het het argument dat door deze lieden het vissen in z'n geheel verboden zou kunnen worden; nou dan kun je het gedrag van enkelen altijd wel als argument gebruiken. We verbieden het autorijden toch ook niet omdat er enkele hufters rondrijden in het verkeer. Of leggen het hele land droog omdat sommige zich lazerus zat zuipen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Nou, dat is dus precies wat wél aan de hand is!

Op veel wegen waar je niet mag inhalen zijn doorgetrokken strepen op de weg gezet. Dat is al een dubbele doorgetrokken streep geworden, omdat sommige mensen er niet goed naar kijken. Sterker nog: hier en daar hebben ze zelfs een fysieke middengeleider gemaakt, omdat sommige mensen vinden dat de regels niet voor hen zijn.
De minimum leeftijd voor alcohol gaat al omhoog. Omdat een 16 jarige niet zou moeten kunnen drinken? Nee, omdat we een paar van die popi-jopi-comazuipers hebben!
Voetbalwedstrijden (voetbal interesseert me echt he-le-maal niets verder): waarom moet daar zoveel politie en ME bij? Waarom is het zo vaak ellende: omdat er een paar "supporters" zijn die het verpesten voor de rest. Daarom moet IEDEREEN zich daar legitimeren en netjes in de rij lopen.
En zo zijn er VELE voorbeelden te noemen.

Het is juist bij bijna alles zo, dat enkele uitzonderingen het verpesten voor de grote groep! Het is dat kleine groepje hufters wat juist die kromme indruk achterlaat. En precies dat is ook mijn punt wat ik bedoelde in mijn eerdere reactie: wij als echte sportvissers moeten altijd laten zien, dat we het ook niet eens zijn met dit soort hufters. Wanneer we de ogen sluiten voor dit soort dingen keuren we het goed.

Quote from: Beertje on December 02, 2013, 13:38:10
Als je de sport niet bedrijft, dan moet  je je ook niet met de spelregels bemoeien.
Ik zou het omdraaien: als je je niet aan de regels kunt houden moet je de sport niet willen bedrijven.

Plantje

Begrijp me niet verkeerd Marten, het gebruik van levend aas is wat mij betreft slechts een voorbeeld van wat we ook moeten veroordelen.

Als ik me dat rallyvissen zo voorstel denk ik dat het grote publiek die nuance ook wel degelijk kan zien.

Wat er wettelijk aan te doen is? Nou, de manier waarop gevist wordt en omgesprongen wordt met de vis is denk ik ook wel degelijk bij wet verboden. Op het veroorzaken van dierenleed staan best fikse boetes! En volgens mij vallen zaken als bij volle bewustzijn een vis simpelweg laten verstikken daar ook onder.

Persoonlijk kan ik er niet bij wat de lol van dat rally vissen is. (Maar gelukkig geldt dat volgens mij voor ons allemaal hier!)

Plantje

Quote from: Cornico on December 02, 2013, 15:05:26
Ik begrijp je niet verkeerd Rudi, maar m.i. ware het beter echte maatregelen te bedenken die " zoden aan de dijk zetten".
Als geboren Groninger heb ik de eerste 30 jaar van mijn leven in de stad Groningen gewoond het het hele gedoe meegemaakt.
Ook toen al was het niet te verbieden, mede omdat er teveel belanghebbenden waren, vooral de kroegbazen.
Ik kan daar dus echt niet bij! Maar waarschijnlijk heeft dat te maken met mijn gebrek aan inlevingsvermogen. Ik zie daar de lol gewoon echt niet van in. (Net zoals velen de lol van vliegvissen zoals ik het doe niet zullen inzien.)
Quote from: Cornico on December 02, 2013, 15:05:26
Eerst alleen in Groningen en wat later in Friesland.
Pas toen ze in het voorjaar richting Zwolle kwamen i.v.m. de voorn trek in die periode, zijn daar de eerste verboden gekomen, maar enkel en alleen om daar dat soort georganiseerde wedstrijden te houden.
Toen de kroegbazen slordig werden in het "afvoeren" van al die dooie vis, werd de verontwaardiging gelukkig groter en breder en  nam het verschijnsel rap in omvang af.Misschien wanneer ze er wat in geïnteresseerd zijn, maar vergis je niet. Mijn niet in vissen geïnteresseerde zwager weet echt het verschil niet tussen een voorn en schele pos, vliegenhengel of anders, leefnet of sterfnet e.d., gewoonweg omdat het hem niet kan boeien.
Ok, dat snap ik tot op zekere hoogte. Maar iedereen ziet toch wel het verschil tussen: een vis vangen aan een haak, binnenhalen, netjes behandelen en weer laten zwemmen (of met één tik uit het lijden verlossen) enerzijds en vissen binnenhalen en in een plastic zak flikkeren en daar maar laten liggen met als enige doel aan het einde van de dag de vangsten te vergelijken en dan de vissen gewoon simpelweg weg te gooien? (Of ben ik daar dan ook naïef in?)
Quote from: Cornico on December 02, 2013, 15:05:26
Heb je voorbeelden dat het laten stikken van voorn wel wordt bestraft en bv. een vliegvisser die een vis in een misschien wel weerhaakloze haak laat bijten en er dan een poosje mee gaat spelen, niet?
Ja, wel een vergelijkbaar voorbeeld: mijn vader jaagt en schiet wel eens eenden. Hij heeft daar de benodigde vergunningen voor en dat mag dus gewoon in Nederland. Een gast die een tijd geleden (is misschien al twee jaar geleden hoor) opzettelijk een stel eenden doodreed (gewoon omdat hij daar zin in had) heeft echt wel een fikse boete van een rechter gekregen! Ik meende € 350,-. Niet omdat hij geen vergunning had, maar puur omdat hij uit baldadigheid eendjes omver reed.
Mensen die hun eigen huisdier mishandelen kunnen ook een boete krijgen wegens dierenmishandeling.
Ik snap dat de grens veel dunner is en dat er veel meer in grijs gebied ziet, maar ik ben wel degelijk van mening dat er BINNEN de sportvisserij ook onderscheid gemaakt kan worden. Hoe grijs dat gebied is blijkt wel uit hoe er op het roofvisforum gesproken wordt over aasvissen (want dat is toch maar witvis) als je dat vergelijkt met hoe blij mensen hier met een gevangen voorn kunnen zijn.
Quote from: Cornico on December 02, 2013, 15:05:26
Het is, denk ik, goed dat wij die nuances zien en er naar handelen, maar het lijkt me niet dat een rechter ooit iemand zal veroordelen die een voorn in een zak laat doodgaan en een vliegvisser die een vis aan de haak slaat dan zal vrijspreken.
Ik kan het niet bewijzen, maar ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen!
Quote from: Cornico on December 02, 2013, 15:05:26
Vandaar dat mijn standpunt in deze is: laten we niet elkaars verschillen benadrukken en veroordelen, geen fijnslijperij dus, maar laten we zoeken naar zaken die we gemeenschappelijk hebben.
En dat is de gelegenheid om onze hobby uit te oefenen.
Iets anders is of we "onze boeders" niet moeten proberen te bekeren, maar m.i. gaat dat veel effectiever op een andere wijze dan elkaar op fora te verketteren.
Rallyvissers zullen zich niets aantrekken van wat er hier op het forum over ze gezegd wordt. Ze zullen hier waarschijnlijk niet eens ooit komen. Mijn enige punt is: laten we het ook nooit goedpraten vanuit een soort van "dat-is-toch-cultuur-standpunt".

Mike

Quote from: Cornico on December 02, 2013, 15:05:26
Heb je voorbeelden dat het laten stikken van voorn wel wordt bestraft en bv. een vliegvisser die een vis in een misschien wel weerhaakloze haak laat bijten en er dan een poosje mee gaat spelen, niet?
Wat een ridicuul vergelijk maak je daar weer, Marten, echt waar haal je het vandaan?????

Ik kan je verklappen dat het rally vissen wel degelijk strafbaar is en dat er een heel legio aan mogelijkheden zijn om dergelijke idioten flink aan te pakken. En geloof me dat dat ook zeker weten gebeurd.
En de vliegvisser die verderop met zijn al dan niet weerhaakloze haak staat te genieten van z'n hobby is helemaal niet strafbaar, zolang die maar een vergunning op zak heeft.
Telkens weer valt het mij op dat wanneer iemand bepaald gedrag van een andere visser veroordeeld jij met hetzelfde belachelijke betoog komt.
Iedere keer weer refereer jij terug naar de vliegvisser die op een verantwoorde wijze van zn hobby geniet. Deze vliegvisser zou niemand op zijn gedrag mogen aanspreken of veroordelen omdat hij zelf vliegvissen als hobby heeft en daarbij voor zijn eigen plezier vissen minimale schade berokkend.
Ik zal je een geheimpje verklappen Marten.... Niemand in deze wereld is heilig en iedereen heeft wel eens wat verkeerd gedaan.
Als dat zou betekenen dat we allemaal maar ons mond moeten houden en niemand meer mogen aanspreken op wangedrag ( zoals rally vissen ) dan zou het een best zooitje worden.
Heiligen bestaan niet!!! jij niet, ik niet, niemand niet!!! Maar gelukkig neemt dat niet weg dat we allemaal (ondanks) dat we geen heiligen zijn, best weten wat goed of fout is en dat we elkaar daarop aan kunnen spreken.

Quote from: Cornico on December 02, 2013, 15:05:26
Het is, denk ik, goed dat wij die nuances zien en er naar handelen, maar het lijkt me niet dat een rechter ooit iemand zal veroordelen die een voorn in een zak laat doodgaan en een vliegvisser die een vis aan de haak slaat dan zal vrijspreken.
Vandaar dat mijn standpunt in deze is: laten we niet elkaars verschillen benadrukken en veroordelen, geen fijnslijperij dus, maar laten we zoeken naar zaken die we gemeenschappelijk hebben.
En dat is de gelegenheid om onze hobby uit te oefenen.
Iets anders is of we "onze boeders" niet moeten proberen te bekeren, maar m.i. gaat dat veel effectiever op een andere wijze dan elkaar op fora te verketteren.

Zulke dingen kunnen gelukkig worden ingeschat door een agent of BOA, een rechter zal hier in 99% van de gevallen niet aan te pas komen. ( en reken maar dat wanneer dat dat gebeurd ook een rechter het verschil tussen een rally visser en een vliegvisser wel inziet )
En reken er ook maar op dat het overgrote merendeel van de agenten en BOA's de rally visser keihard zal aanpakken en de vliegvisser na controle van zijn vergunning een hele goede vangst en fijne dag wenst.

En laten we vooral rally vissers keihard veroordelen en verketteren, mijn "broeders" zijn het in elk geval ABSOLUUT NIET!!!!!!



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Beertje

Ik heb het gevoel dat ik verkeerd begrepen word. Het is niet zo dat ik het goed keur, maar dat ik wel enig inlevingsvermogen heb om wat voor gevoel het gaat bij deze mensen, wij vliegvissers hebben het zelfde met onze sport.
Ik sprak een keer met een oude snoekvisser die met levendaas bezig was.Ik zie natuurlijk dat het verboden was. hij legde mij uit dat hij dat "nieuwemodse gedoe" maar niks vond, en er ook niet meer aan beginnen wou. Bovendien zag hij er geen kwaad in " hij had het immers altijd al zo gedaan en toen was er ook niets mis mee"
Daarom zei ik, "we moeten niet te hard oordelen".
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MarcelN

Mike, maak je niet zo druk zeg, of lees eens 'Wie ben ik?' bij de beste man en bekijk vooral alle filmpjes, prachtig werk, maar ook rare dingen....
Gevalletje stilstaan in de tijd en struisvogel als kop in het zand, kan best zijn dat hij in een prachtig weidelijk gebied woont waar geen 'nieuweling' wil komen..
Dan die flauwe grap naar de dieren politie, wat is weze een afkeer betekend naar Geert, nou...kom eens in het westen kijken en wordt wakker!
Of we moeten wachten tot Volkert er weer is, die weet wel raad met die ralleyvissers, áls die het haalt ;)
Van mij mogen die beulen de plomp in, heb het wel gehad met al die cultuurtjes inmiddels >:( nieuwe tijden, nieuwe regels, PUNT.

Plantje

Quote from: Beertje on December 02, 2013, 17:11:27
Ik sprak een keer met een oude snoekvisser die met levendaas bezig was.Ik zie natuurlijk dat het verboden was. hij legde mij uit dat hij dat "nieuwemodse gedoe" maar niks vond, en er ook niet meer aan beginnen wou. Bovendien zag hij er geen kwaad in " hij had het immers altijd al zo gedaan en toen was er ook niets mis mee"
Daarom zei ik, "we moeten niet te hard oordelen".
Als ik dat zo lees merk ik dat ik je prima begrepen heb. Het is precies dat soort onbuigzame gedrag waar ik niet van hou! Tijden veranderen, regels veranderen. Met levend aas vissen was toen natuurlijk ook wat mis. Alleen zagen mensen het niet in. Dat je iets altijd op een bepaalde manier gedaan hebt houdt niet in dat het goed is.
Wanneer bejaarde in het verkeer niet met de tijd meegaat krijg je ongelukken. Je kunt niet in het verleden blijven hangen!

Nee, ik ben het dit keer roerend met Marcel eens.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.