Droge vlieg voor ruisvoorn, welke maat haak?

Started by Peet, August 05, 2012, 17:00:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peet

Hallo,
Nog een paar nachtjes werken, en ik kan lekker 2 weken achter de ruisvoorn aan :)
Ik ben bij de flyfactory aan het rondkijken om de vliegendoos wat beter te vullen, maar twijfel over de maat haak die ik het beste kan gebruiken.
Ik heb al zo'n 20 vliegjes aangeschaft, meest op haak 14, maar ze lijken me vrij groot.
Denk dat ik maar een paar gemixte sets neem, plus wat palmertjes en red tags.
Ik ga vissen in singels en de polder met #3, en begin maar met de droge vlieg omdat ik dat vroeger ook deed.

Advies is welkom 8)
-Groeten Peet.

Koen

ik ben met haakje 17-18-19- 20 achter ze aangeweest en dat lijkt wel ok :)

Peet

Bedankt Koen!
Ik zal dus duidelijk voor wat kleiner moeten gaan ;)
-Peet-

Useless

Ik vraag me af of jullie wel eens goed naar de bek van een ruisvoorn hebben gekeken. Een voorn van 15 cm kan met gemak een vlieg haakmaat 12 aan dus al dat gepriegel met die hele kleine vliegjes is in mijn ogen je reinst flauwekul. Tenzij je het natuurlijk prachtig vindt om allemaal visjes van nog geen 10 cm te vangen.
Ik zou zeggen; draai het eens om en pak eens een grotere vlieg. Haak 10 en 12 gaat er echt met gemak in en haak 14 is absoluut niet te klein.
Met een wat grotere vlieg voorkom je ook dat je al die belachelijk kleine spetteraartjes pakt, die altijd sneller zijn dan de grote. Tenzij je het leuk vindt natuurlijk.

Koen

tuurlijk, maar als er geen grote zijn dan is het fijn dat je wat kleine hebt als back-up :) trouwens, 25cm ruisers lusten ook wel een klein red-tagje hoor :)

Wilco

Dat kleine spul neemt met gemak een maatje 16 en als de haak diep zit dan kan je zien dat de gehele ruimte is gevuld met vlieg. Dus een maatje 14 is niks te groot,

Peet

Iedereen vriendelijk bedankt voor het advies!
Ik ga wat vliegen beneden maat 14 bestellen, en een poging doen wat grotere zelf te binden.
Ik heb uit een ver verleden nog een nek met zwarte veren die mij veeeeel te groot leken, maar proberen kan geen kwaad  :)
Wie weet is een van die gedrochten op maatje 10 straks wel een knaller ;)
Zal het jullie in ieder geval laten weten als deze "herintreder" wat gevangen heeft, en waarmee...
Groeten,
-Peet-

Useless

Maak het vooral niet te ingewikkeld Peet. Ruisvoorn is, in tegenstelling tot de verhalen die je soms leest absoluut niet erg kieskeurig. Gewone eenvoudige palmertjes in allerlei kleuren doen het over het algemeen prima. Soms wil een palmer op een langstelige haak nr 10 of 12 nog wel eens voor verrassingen zorgen.
Gewoon proberen zou ik zeggen en laat je vooral niet te snel verleiden tot gebruik van allerlei minivliegjes want ofschoon een grotere voorn ook best wel een klein vliegje pakt, is de kans om ze te haken nooit zo groot. Stomweg omdat de grote scholen spetteraartjes ze veel te vlug af zijn. Grote voorns zijn nu eenmaal wat voorzichtiger; ze zijn niet voor niets groot geworden.

Peet

Hey Useless,
Nee, ik hou het simpel, ben ik zelf ook  ;)
Ik heb inmiddels het een en ander besteld, dus heb straks best wat keuze in droge vliegen.
Straks gewoon van alles proberen, de kleintjes van Koen, en de wat grotere van jou, kom
ik vast wel tot m'n eigen favo starter :)
Bedankt mannen!
Groeten
-Peet-

Rene V.

Hallo Peet,

Denk voor een visstek eens aan de Rotte en dan aan de kant van Terbregge.Bij Crooswijk heb je een grote kans op boodschappenkarretjes en andere zooi.Ook goed viswater is het Noorderkanaal [bij de Gordelweg].

Succes Rene V.

Cornico

Als je toch 14 dagen de tijd hebt, is het misschien ook wel eens leuk af en toe dé techniek te proberen om vooral grote voorns te vangen en lekkere hartkloppingen te krijgen.
Welke techniek?
Natte red tags op haakje 10 en 12 met flinke halen binnenvissen.
Als je eenmaal de boeggolven achter die hooggeviste vlieg hebt gehad, vis je niet zo vaak meer met die kleine pielvliegjes. ;D
Gewoon es doen!

Erwin

Ik zou ook niet meteen veel verschillende soorten vliegen kopen. Je kunt beter drie red tags hebben in de maten 12, 14 en 16 dan drie verschillende vliegen allemaal in de maat 12. De grootte schijnt doorslaggevender te zijn dan het patroon.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Gerrit72

#12
Quote: trouwens, 25cm ruisers lusten ook wel een klein red-tagje hoor

Of een pink-tag  ;D



De tip niet te kleine vliegen te gebruiken is een goede. Op de foto zie je dat ook een relatief grote vlieg,
toch ook nog door die spatteraars wordt gegrepen.
De technniek tip van Cornico ook interessant, succes! De vis is de laatste tijd opvallend 'volgerig',
van kleine vliegjes, tot grote streamers, soms komen er meerdere vissen achteraan.
Ben benieuwd naar je resultaten na  2 weken  ;) Succes!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Inderk

Ik kan beamen dat Size matters!
Bij mij achter het huis miegelt het van de ruisvoorntjes, en moet ik zeer selectief de vis aanwerpen dat een beetje aan de maat is.
Soms vis ik met een palmer op haakmaatje 12( zodat de kleintjes hem niet zo gemakkelijk pakken) , die werp ik dan de ruisvoorns aan die redelijke proporties hebben.
(voor in de sloot is dat 20cm +) ik zie ze dan stijgen naar de vlieg en weigeren. dan ga ik standaard niet van soort vlieg veranderen maar van formaat.
Ik heb meegemaakt dat ze als gekken pas de palmers pakten die op haakmaatje 18 gebonden waren.
Doe niet moeilijk met de vlieg, maar zorg dat je verschillende formaten hebt. Begin bij de grootsten, want vaak pakken ze die ook wel.
En soms zijn ze "zinnig"  pas dan het formaat aan.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Plantje

Ik heb me ook regelmatig verbaasd over het gebruik van vliegen op haakmaat 18-22. Ieder het zijne hoor.

Op het moment heb ik er ook een pheasant tail op maat 16 of zo aan zitten, maar veel kleiner ga ik niet. Lijkt me ook niet nodig.

Belangrijkste tip is vooral lekker veel visuren maken! En geniet ervan!