Eerste vliegvis weekeind langs de "Semois"

Started by wallage, May 22, 2012, 08:30:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wallage

Tijdens het hemelvaart weekeind ben ik voor het eerst wezen vliegvissen.
Van tevoren veel gelezen en filmpjes bekeken over de werpmethode.
Zaterdag begon als een schitterende dag. De zon scheen goed en het was lekker warm. We hadden 2 kano's gehuurd en zijn vanaf de camping de revier le semois af gepaddeld. onderweg zijn we 4x gestopt op plekken die goeie vis stekken leken te zijn. Bij camping maka hebben we de tocht beeindigd en tijdens het wachten op de rit terug naar de camping daar onze vliegen nogmaals uitgeworpen. daar ving ik mijn eerste vis op een vliegvishengel. Helaas was het geen forel maar een kleine voren. Dit tot groot vermaak van mijn vismaten. Zondag onze tent en spullen weer ingepakt en nog even met de hengel staan slingeren. Al met al niet goed gevangen maar wel erg goed vermaakt en veel ervaring opgedaan. Ik kan niet wachten om het vliegvissen ook in nederland weer voort te zetten. Wat ons op viel is dat er erg weinig leven in het water zat. Heel af en toe zag je een kring of zelf een springer. Is dit normaal voor de tijd van het jaar? na dit weekeindje lijkt het mij wel nuttig een korte cursus te volgen. Op kleine afstanden krijg ik de vlieg redelijk netje gepresenteerd (denk ik :p) maar zodra ik met meer lijn sta te slingeren land mij vliegje met leader en al als een hoopje in de buurt van het eindje van mijn vlieglijn. had al wel gehoord over het "depower" moment tijdens de laatste worp voorwaards maar merk dat ik dit nog niet goed onder de knie heb. Hebben jullie hier nog tips voor?

rein

in het buitenland heb ik vooral in het begin of bij nieuwe ingewikkelde stukken, waar ik weinig tijd heb om zelf te zoeken, een gids ingehuurd. heb hier ook heel veel van geleerd als het om stromende rivieren gaat of verschillende type vissen. Vooral menden is iets wat je hier in het westen van de lage landen niet veel nodig hebt. het strak krijgen van de lijn is vooral ook een kwestie van geduld en oefenen. Je komt steeds verder, steeds rechter en steeds beter geplaatst naar mate je verder komt. het zal ongetwijfeld wel sneller gaan als je hierin een cursus neemt om ook te kijken hoe je staat en beweegt, maar zelf heb ik het zonder gered en vang met veel plezier genoeg visjes :) daarnaast kom ik ook geregeld andere vliegvissers tegen en krijg ik genoeg tips wat betreft werpen, type vliegen, plekken etc. Dat is ook het leuke aan vliegvissers onderling :)