Midden Zweden 2014 en 2015....

Started by Hidde, June 26, 2014, 21:32:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hidde

Zo , we zijn weer aan het werk geweest , alle kleren zijn weer schoon en de voorbereidingen voor de volgende trip die kant op zijn in volle gang.
nu even een kleine terugblik op een weekje vissen met vaders in zweden , zaterdag 14 juni voeren we in volle zon naar gotenborg om zondag in de namiddag bij hun vakantie huis in Tandadalen aan te komen , een vakantie dorpje boven Salen.

we zijn onderweg al een paar keer bij mooi water gestopt om te kijken en we hadden een krat boodschappen bij ons dus vlogen even in en uit de ica voor wat vlees en groenten en stoppen bij de benzinepomp voor een vispas. 280 kr. voor een week.
Nu snel naar boven de heuvel op om te settelen , eten en alvast een hengel uit te werpen in een klein meertje vlak bij het huis.

hmmmm veel stijgende vis.. echter niks weten te verleiden..blijkbaar niet de goede vliegen weten te vinden vanavond , redelijk wat wind ook dus geen knutten , en koud!!! thermometer in de auto gaf 4 gr. aan , het was toch zomer?

volgende dag alvast naar de gids voor dinsdag en woensdag gereden om even te melden dat we er waren en of hij een tip had voor in de buurt,
we werden naar de bovenloop van de vasterdalalven gestuurd , een plek waar we vaker terug kwamen deze week , is maar een half uur vh huisje vandaan en is een plek waar niet zo veel gevist word en mooie vlagzalm zit , ook word er wel forel gevangen.

gaat me te ver om alles per dag te beschrijven , bottom line is dat er veel mooie plekken in de buurt zijn , dat was ook het uitgangspunt , de regio waar we vaak zitten beter leren kennen en dit is met behulp van onze gids Jorgen goed gelukt. wel werd gelijk duidelijk dat het weer altijd van invloed is... 5 dagen wind uit noord tot noord oost gehad met minima van 4 graden tot maxima van 16 a 17 , tuurlijk , in de zon soms wel warmer maar de insecten en vissen waren zeker nog niet los.

alles bij elkaar had ik een vis of 25 varierend van 15 tot 45 cm, ik bijna alleen vlagzalm,mijn pa ook een paar mooie forellen , we visten op de vasterdalalven , goralven en fjatan.







andere vis























etc.

super weekie ! maar de vis mag wel groter en in grotere getalen.. over een maandje weer kijken op de vasterdalalven , zal iets gezakt zijn , temp. iets gunstiger misschien en hopelijk minder wind..
ben wel benieuwd of de caddis het dan weer zo goed doet , 75% van mijn vis op gevangen.. , rest op zwarte streamertjes of lichtgroene nymf , alles zelfgebonden , dat vond ik wel een leuke bijkomstigheid.



MarcelN


gijsie20

Mooi man! Ziet er prachtig uit daar! Mooie vlagzalmen  :)

Hidde

zo , ben door de vakantie foto´s aan het spitten,, campertje heeft weer 4800 km doorstaan , asfalt en onverhard en bracht mij vaak langs mooie meren en rivieren..
voornamelijk op rivieren gevist ,
ten eerste wederom de vasterdalalven die mij weer vlagzalm bracht , minder en minder groot dan een maand geleden , was ook erg warm de afgelopen 3 weken in scandinavie.
ook nog roding in een meer in de buurt van het huis van opa en oma , 3 avonden staan vissen,elke avond iig een roding.. cm of 30 35. felle en mooie vissen zijn dit! voor het eerst dat ik ze ving ook ,.. grootste natuurlijk weer verspeeld vlak voor het net..

toen de flatruet over naar ljungdalen waar ik viste op de ljungan , ook hier niet veel maar toch een 2 leuke forelletjes van 20 cm , mooi bruin , pittig en wild en op de droge vlieg , vervolgens alleen door het bos terug naar de meiden in de camping,soms wel scary.. zitten best nog wat beren daar...dag erna maar een bearbell voor aan de rugtas gekocht.

toen de weg vervolgd richting ostersund en onderweg nog een viskaart gekocht voor de hogan , (puntjes op de o rondje op de a..) , ook hier in een diepe geul aan de andere kant van het smalle riviertje 4 leuke wilde bruine kunnen pakken , wederom niet groter dan 20 cm maar voor ff tussendoor,midden op de dag terwijl de meiden aan de waterkant zaten helemaal top.. weer even gevist deze dag..en weer op droog , korken die met de stroom mee dreef.

na via ostersund omhoog te zijn gereden een plek aan een meer gevonden om fikkie te steken , niet te groot ivm droogte , en te slapen de dag erna naar gaddede om daar de stekkenjok te doen , weg over hoogvlakte,langs watervallen en een mooie rivier! de leipigvattnet als ik het goed heb.. boven de gaustafallet , ook hier kreeg ik weer een paar uur de tijd om even te vissen , helaas sliep de kleine niet en moest ik na 2 uur de boel weer inpakken , nu een paar mooie zilveren wilde forellen , wederom niet groter dan 20 cm,, waar zaten die grote toch.... maargoed weer 3 visjes..

nog even de trapstegsforsen over en richting vilhelmina.. hier loopt de vojman in de buurt en hebben we een mooie stek aan de rivier gevonden om vrij te staan , eindelijk weer tijd om wat langer te vissen..
stuk rivier binnen bereik , je wil niet te veel tijd aan zoeken en lopen besteden als je krap ( toch wel) in de tijd zit , bestond uit een lange stroomversnelling met verschillende diepe pockets en grote keien die uitmonde in een rustiger breder stuk , aan de kant zelfs heel rustig..
het snelle water deed niks , veel pockets bevist maar nada , toen in de overgang gaan staan vissen , plekken waar je vaak wel vlagzalmpjes kan vangen maar ik was op zoek naar forel en van een leuke maat.. en idd dus vlazalm , van 15 tot 35 cm en al gauw 15 in een uur.. toen ineens boeggolven achter mijn superpupa maatje klein aan , bang , hangen en fel ook. leuk baarsje , cm of 20 ongeveer en daarna nog een .zelfde maatje ongeveer , de grotere broer verspeelde ik daarna , jammer want toen ik die zag draaien en kolken in de buurt van mijn net leek die echt een stuk groter.toen weer een klein vlagzalmpje , cm of 15 , treuzelde alleen een beetje en ineens een grote vis die voor mijn neus langs schoot , en 2 mtr voor me de vlagzalm verslond,, het echte pakken vd vis zag ik niet maar voelde wel ineens een baksteen aan mijn hengel hangen , snoek , cm of 60 a 70 , onverwacht en aan 13 honderste fc.... blijkbaar had de superpupa niet goed genoeg gehaakt want na een korte dril en een mooi sprong van de snoek schoot hij los.. vlieg er nog aan.. toch maar even tip vervangen en verder gevist maar er gebeurde niet veel meer..
mooie momenten !

na wat omzwervingen aan de kust vd botnische golf bij sundsval omhoog om de mjallan nog te checken , we moesten toch slapen he.. dan maar langs een riviertje.. hier ook weer een stuk afgevist en de grotere in een dieper maar smal stuk vd rivier gevonden , echt gorot nog steeds niet maar 30 a 40 cm is toch leuk , uit die ene geul 4 maatse vissen en uit de rest van de rivier , het stuk erboven van die jaarlingen van 10cm..
dit bleek mijn laatste plek met visvangst te zijn , dag erna nog heel even in het water gespeeld met de kleine erbij , zij pootje baden ik op de slippers nog een lijntje uit.. nog 2 vlagzam..

had nog een kaart geboekt bij harasjomalla in het zuiden , hebben een stuk rivier waar grote regenboog tot 4 kilo uitgezet word maar dit was dicht ivm met hitte , nog op een meer geprobeert maar afgezien van de bakken die sprongen geen vis gevoeld..

beeld ter illustratie.












ben benieuwd wanneer ik weer in zweden zal vissen , eerst in nederland weer lekker langs de waterkant , wie wet zelfs wel eens achter baars aan ipv altijd ovm... al heb ik geen idee hoe ik die gericht moet vissen.. en ovm is ook geen straf natuurlijk , in tegen deel , al is daar nu het water nog een beetje warm en groen...







Gerrit72


Mooie platen en verhaal Hidde!

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

FSCHAMP

Mooi verslagje, en foto 3 en 4 zijn Saiblingen/Bronforellen/Char, leuk om te vangen, zijn nogal aggressieve visjes.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hidde

Ja sorry, noemde ze bij hun zweedse naam , daar heten ze roding.
Felle beestjes idd! Het meer waar ik ze ving heeft nogal overhangende venige kanten waar ze constant onder proberen te duiken. En knokken tot het eind

Bert J.

Genieten daar, mooi verslag!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wolf


Hidde

Boot is weer geboekt..., baby erbij dus minder verkassen maar weet al wat plekken die binnen bereik liggen...


Word vervolgt

jo flyfishing

Goede vooruitzichten
::bubbels::
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Hidde

#12
Zeker., na de stoute schoenen aangetrokken te hebben en een vd gasten van frontsidefly gecontact te hebben weer een aantal nieuwe plekken die ik ga onderzoeken. 

Vanwege de baby zal ik van de 3 weken zweden zeker 2 ervan in hetzelfde huis in tandadalen zitten., reden dus om de buurt, liefst loopafstand zelfs , uit te pluizen, meestal was het toch nog een half uur in de auto voor we op onze (sinds vorig jaar) favo rivierstekken geraken., tijd om de nabijheid vh huis te checken.
Waar ik al een paar keer naar keek was een beekje op loopafstand,de Tandan, smal maar uiteindelijk uitkomend in de trysilelva., moeite vh onderzoeken waard volgens die zweed, ook een aantal meertjes aaneengeschakeld ,myrflodammen,zou goed moeten zijn., hier zou ik dan weer een mtb voor nodig hebben om er snel te komen.
Daarnaast het meertje met roding weer vissen,2 min met auto,.. de paadjes rond dit meer en enkele plankieren over veen en drassige bodem hebben onderhoud nodig dus ook daar tijd voor.

Moet ook zeggen., als ik vlagzalmen , roding en forel kan pakken van max 40cm maar op enige regelmaat ben ik een blij man.. Helemaal om de hoek vh vakantiehuis..en met een nieuw aan te schaffen 4tje dat wel.. Voorheen meestal met de 5 of 6 op de grotere rivier, vasterdalalven of goralven,maar nu dus voor iets kleiner werk.,
Die grote jongens komen wel weer, al kunnen die natuurlijk ook in wat kleiner water verscholen zitten...

Dick


Hidde

Roffel roffel.... Zaterdag die kant weer op.... Nieuwe 4 uitlaten!, zin in!

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

FSCHAMP


Goede vooruitzichten   Hidde
::bubbels::


en success.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hidde

#17
hoogste tijd om wat foto´s te posten ,

geen tijd voor een lang verhaal maar om kort te zijn , vissen ws niet werelds vanwege temperatuur en waterstanden maar er is vis gevangen ,
ik geen roding dit jaar maar paps had enkele mooie , ook stoer van ver gehaald met de droge vlieg , mooier kan niet.

kleine riviertje in de buurt viel tegen maar de aaneengeschakelde meren van myrflodammen viel weer 100 procent mee.
water in de fulualven en goralven stond hoog maar de 2e heeft ons een paar mooie momenten laten meemaken , om 2 dagen later doods te lijken...
zal de naderende depressie wel geweest zijn..

volgende x beter , we gaan het gebied elke x beter kennen..













etc