Bruin palmertje voor de ruisvoorn.

Started by wouter veuger, December 20, 2014, 12:49:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wouter veuger

dank henk!,stiekem een beetje de kunst afgekeken van de meester he op het eiland van maurik ;)

Linxis

Mooie vlieg!

kreeg ooit een tip voor gehackelde droge vliegen om onderop een kleine lijn in de lengte in te knippen.
Hierdoor krijg je een V vorm aan de onderkant en zal hij altijd goed landen en mooi op het water staan!

wouter veuger

dat is mij idd ook ten gehore gekomen,maar ik kan het niet over mn hart verkrijgen om de schaar in zon mooi vliegje te zetten... ;D

Troutbuster

Toch, Wouter, loont het vaak de moeite!
Zeker als de vis duidelijk aan de opervlakte aast, maar je ze niet aan je droge vlieg kan verschalken!
een ruige palmer drijft erg hoog op het water en een droge vlieg kán te hoog drijvend zijn soms!
Ik zeg doen, maar niet vooraf!
Als je in zo'n situatie terecht komt, kan je ter plaatse je vlieg aanpassen door de onderste hackles te knippen zodat deze wat dieper komt te liggen.
Persoonlijk hou ik er niet van en schakel meestal over op Klinkhamer patroontjes, de vis aast op emergers en Klink's geven dan soelaas!

Moet het nog dieper, nou ja diep, ik bedoel net onder de oppervlakte, dan kan een gesopte droge vlieg uitkomst bieden

Ik vind dat ook niet helemaal "je dat" en zet dan ook vaak een natte vlieg in die net onder de oppervlakte zijn of haar werk prima doet

Match de Hatch is niet alleen patronen, maar ook de manier van aanbieden!

Succes

Gr

Jan
"Petri Heil"


MarcelN

Quote from: Troutbuster on December 23, 2014, 17:33:59

Match de Hatch is niet alleen patronen, maar ook de manier van aanbieden!

::agree::

wouter veuger

Wijze woorden jan,inderdaad kun je ter plaatse de vlieg nog aanpassen naar de omstandigheden!

Das tenslotte vroeg genoeg.

Overigens heb ik afgelopen seizoen een aantal keer meegemaakt dat de ruisvoorns de palmer niet heel erg graag van het oppervlak snoepten maar wel aasden.

Toen ik een cdc dun aan de tippet knoopte,pakten ze die wel gretig,een cdc dun hangt natuurlijk ook dieper in het water dan een palmer.

Overigens heb ik net een zwikkie cdc duns geknoopt,ik zal d'r zo een paar plaatjes van plaatsen.

Inderk

#31
Gewoon plat afknippen aan de onderkant van de hackle is goed genoeg heeft "nestor" mij ooit eens verteld nadat we samen zijn befaamde quill hadden gebonden.
En ik moet hem daar gelijk in geven. Het werkt! de vlieg staat iets dieper, maar altijd met de haakpunt naar beneden dat  de inhakingskans vergroot en de presentatie van de vlieg verbetert.
(Lees zicht op silhouet!)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Plantje

Ik moet zeggen, dat dat rondtollen mij ook pijnlijk bekend voorkomt met palmers

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Plantje

Zag het inderdaad. Ga ik ook zeker proberen!

Beertje

Vorige week op de club upside down meivlieg gebonden.Deze zouden beter en natuurlijker op het water staan dan traditionele. Wat is jullie ervaring?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.