Één poot of slange ogen.

Started by Evert, January 04, 2011, 20:24:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Evert

Wat ik heb begrepen heeft een vliegenlijn minder wrijving, als er één poot ogen zijn gemonteerd op een hengel.
Het rare vind ik bv van Guideline, dat de éne hengel type heeft wel één poot ogen en een ander type hengel slangenogen.
Wat is daar de reden van.??
En waarom gaan alle merken dan niet over op één poot ogen.
Ik vind sommige hengels van guideline erg mooi maar heb zelf toch liever slangenogen op een hengel.

Gert

Volgens Henk Peeters (in zijn boek Vliegen... Vangen... Vissen...) worden ogen met 1 pootje alleen maar toegepast om de kosten zo laag mogelijk te houden; je hebt immers maar 1 wikkeling nodig.
Hardchromen slangenogen zijn volgens hem het best. Titanium is ook goed tot AFTMA #5 hengels. Bij zwaardere hengels, en dus bedoeld voor grotere vissen en zwaardere belasting, is titanium te buigzaam, waardoor de ogen onder de wikkelingen vandaan getrokken kunnen worden.

Zit wel wat in vind ik. Bovendien zijn het inderdaad vaak de goedkopere hengels die voorzien zijn van ogen met 1 pootje.
Is dat ook zo bij die Guideline hengels, Evert?

Groet,
Gert

karelgol

Op zelfbouw grafiethengels zet ik meestal 1 poots gevoerde ogen (minder wrijving, minder invloed op de actie van de blank, slijtvaster), op splitcane slangeogen (staat gewoon beter).
Bij toeval heb ik eens op een open dag van de NNVV met een sharkskin lijn op mijn hengel geworpen(gevoerde ogen). Het lawaai was in ieder geval een stuk minder dan op een hengel met slangeogen.

Al met al denk ik niet dat het allemaal veel uitmaakt.

Karel

Gewo

Ik heb nog niet zo veel verstand van hengels maar de bewering dat Titanium niet hard of sterk is geloof ik totaal niet.

Titanium is een naar verhouding heel duur''metaal.' Is veel sterker dan staal en veel lichter. Ik ben van mening dat er op goedkopere hengels dan ook geen Titanium ogen worden gebruikt maar een goedkope staalsoort.

Maar wie ben ik, in ieder geval geen staalboer :)

Wat ik wel weet dat mijn rolstoel van Titanium is gemaakt, deze zeer licht en sterk is.

Gert

#4
Quote from: Gewo on January 04, 2011, 23:56:55
Ik heb nog niet zo veel verstand van hengels maar de bewering dat Titanium niet hard of sterk is geloof ik totaal niet.

Titanium is een naar verhouding heel duur''metaal.' Is veel sterker dan staal en veel lichter. Ik ben van mening dat er op goedkopere hengels dan ook geen Titanium ogen worden gebruikt maar een goedkope staalsoort.

Maar wie ben ik, in ieder geval geen staalboer :)

Wat ik wel weet dat mijn rolstoel van Titanium is gemaakt, deze zeer licht en sterk is.

Gert,
Er wordt ook niet beweerd dat titanium niet sterk zou zijn, en dat het op goedkope hengels wordt gebruikt. Maar het is blijkbaar te buigzaam om toe te passen op hengels die zwaar belast worden. De ogen zijn natuurlijk maar van relatief dun "ijzerdraad" gemaakt, dus valt er qua gewichtsbesparing niet veel te halen. En juist omdat het zo dun is, buigt het makkelijk.
Ik denk dat titanium beter geschikt is voor constructies die sterk maar licht moeten zijn, zoals jouw rolstoel, maar ook bijvoorbeeld vliegtuigen. En dat het daarbij ook nog eens buigzaam oftewel verend is, is alleen maar gunstig want daarmee kan het de nodige klappen en trillingen opvangen. Hard materiaal is juist stug, en breekt of scheurt sneller.

Verder is het natuurlijk belangrijk voor hengelogen dat ze slijtvast zijn, en (zee)waterbestendig. Hardchroom is heel slijtvast, en titanium ook. Titanium is misschien wel beter tegen zeewater bestand. En inderdaad: beide zijn duur. Echt goedkope hengelogen zijn gemaakt van verchroomd pisbakkenstaal. Het laagje chroom doet dienst als slijtvaste laag, maar is zo slecht aangebracht dat het na verloop van tijd weg is, en dan gaat het hard met je (vliegen)lijn.

Groet,
Gert ook ;D

johannes

Een vraagje van mijn kant

als je twee gelijke blanks hebt en je bouwt de een met slangeogen en de andere met 1 poot's ogen

heb je toch een stijvere hengel met slangeogen doordat er 2 plaatsen met wikkelingen zijn ten opzichte van 1 plek met een poot's ogen?

of zie ik dat verkeerd?

Useless

Ik denk dat vliegvissers wat betreft hengels gewoon erg traditioneel zijn. Vrijwel alle hengels worden afgebouwd met slangenogen en ondanks dat je wellicht iets verder kunt werpen met 1-poots ogen verkoopt dit gewoon niet. Denk maar aan andere vernieuwingen die ook niet zo'n vaart lopen bijvoorbeeld de kromme switchhandel van Zpey en ik zie het ook nog geen storm lopen op de nieuwe zeskantige handvaten van Loop.
Ik denk dat het geen barst te maken heeft met kosten anders zouden ze op alle vliegenhengels ook wel foam-handvaten zetten wat een stuk goedkoper is dan kurk. Alleen, helaas pindakaas, dan verkopen ze waarschijnlijk geen hengel meer.