SvS: Een poly yarn Caddis fly

Started by Koen, August 05, 2012, 14:44:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen

Toen ik deze vakantie op de Glomma in Noorwegen was werdt ik een avond gecontroleerd door een local river keeper. Een jonge gast net als ik die eigenlijk alleen ff kwam te vissen. Na de controle natuurlijk de vispraat. Ja ze vangen lastig. Hij woont bijna aan de rivier en klaagde dat de winter zo laat gestopt was. Ik gaf aan dat ik het meeste op mugge emergers ving en opende mijn doos en gaf hem een van de creaties die ik geklust had die vakantie. Hij opende zijn vliegvis box en gaf mij een poly yarn caddis. De simpleste vlieg die er bestaat zei hij. Schuin stroomopwaarts gooien en met kleine stripjes binnen vissen, en de bocht laten afmaken. Niet schikken als je een aanbijt krijgt zei hij, die zijn hard. Oh, en grote forel lust hem ook. Vooral savonds mee vissen.  Nu moest ik die dus proberen en met succes, een dikke vlagzalm van 40cm+ dook op de caddis met veel geweld, iets wat je vlagzalm niet vaak ziet doen. Helaas heb ik er niet veel mee kunnen vissen want met de volgende aanbeet verloor ik de vlieg. Balen. Tijd om wat nieuwe te maken dus. laat ik um nu ook willen delen met jullie :)

Men neme, 1 haakje, dit is een TMC100 nummer 12 en een stukje poly yarn, zwart in dit geval.



Binddraad opzetten en vervolgens de poly yarn inbinden tot aan de haakoog.



Vervolgens de poly yarn naar voren om de haaksteel heen wikkelen.



Nu de grap, het overige stuk moet je niet afknippen maar met een lus naar achteren leggen. Dit wordt je vleugel.




Nu mag je het uiteinde afknippen en netjes afbinden totdat er een kopje ontstaat. Vervolgens met de schaar het lusje doormidden knippen.



Daarna nog even de karakteristieke vleugelvorm knippen en klaar is je nooit zinkende caddis :)




Uiteraard in alle kleuren van de regenboog te maken :)



pberkenbosch

Ah! Nice.. de rackelhanen.. super fijne vlieg idd..  ook in bruin fijn!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bert J.

Simpeler kan bijna niet. Mooi vliegje!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Troutbuster

Mooi Koen! ::duim::
Simpel en doeltreffend!


Gr

Jan
"Petri Heil"


Team

Reaktie is erg laat, maar hij is dan ook erg mooi deze vlieg!!!! vliegbinden kan ook simpel zijn.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Christof van den Berge

Topic gemist denk ivm vakantie.


Maar mooie simpele vlieg, zou deze ook op stilstaand water te gebruiken zijn ?
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Team

Quote from: Christof van den Berge on September 14, 2012, 17:03:13
Topic gemist denk ivm vakantie.


Maar mooie simpele vlieg, zou deze ook op stilstaand water te gebruiken zijn ?

Natuurlijk, maar dan moet je wel zelf meelopen.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Koen

Let wel op dat je genoeg haakbocht overhoud. Had um op een kleiner haakje gezet, maar het lijfje was iets te dik waardoor de vis niet altijd evengoed bleef hangen :)

lord4163

Dit zou mogelijk een vlieg kunnen zijn die ik kan binden, en niet te veel kost om te maken.  ::goodjob::