Happy Sedge

Started by HappyFisherman, February 15, 2015, 08:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Verschillende imitaties van Sedges maken gebruik van een vleugel van Deerhair o.i.d. en dat kan nogal lastig in te binden zijn voor de beginnende binder. Nu wil ik zeker niet aangeven dat je er dan maar iets anders voor moet gebruiken, maar ik had ineens een idee om het binden van deze absolute vangers wat te versimpelen en het deerhair te vervangen door CDC. Dat breekt minder snel, draait niet zomaar om je haaksteel en zorgt vooral niet voor zo'n enorme puinhoop op je bindtafel, vandaar de Happy Sedge ;)

Wat heb je nodig:
CDC veren middelmaat
Dubbing

Zet je haak goed in de vice (ik heb een Kamasan B420 maat 12 gebruikt), zet het binddraad op en bindt 2 of 3 CDC veren in naar voren. Zorg er voor dat de pluim ongeveer anderhalf keer de lengte van de haak heeft.

Zet vervolgens een bolletje dubbing achter de CDC veren.

Ga vervolgens met je binddraad naar halverwege de haakbocht en maak met dubbing het lijf tot aan het bolletje.

Vouw de CDC veren over het bolletje naar achteren en zet deze vast met 2 of 3 slagen binddraad. Je kunt nu op die plek je vlieg afbinden, waarbij ik een heel klein beetje dubbing op het draad heb gezet dat voor het whipfinishen is gebruikt. Zodoende vallen alle slagen binddraad hier onder en is het beter beschermd tegen vissentandjes.


Nog niet mee gevist, maar ik ga er vanuit dat deze het prima gaat doen. Voor de beginner leuk om te maken en voor de doorgewinterde vliegvisser een leuke aanvulling op het arsenaal ;)

Veel plezier met binden!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

merijn1982

Mooi bram! ::goodjob::
Tight lines!!

Gerrit59

Ziet er fraai uit Bram!
Ga ik een derzer dagen maar eens na apen...

Gerrit

p.forel

CDC wordt al jaar en dag gebruikt in veel heel veel sedge patroontje niks nieuws onder de zon .

Sieger

En alweer zo'n nuttige en zeer waardevolle toevoeging van dhr. P.Forel....  ::duim::


Sieger

p.forel

#5
Is dit dan wel goede info van svs binder. 

De meeste imitaties van Sedges maken gebruik van een vleugel van Deerhair o.i.d.
Maar ik had ineens een idee om het binden van deze absolute vangers wat te versimpelen en het deerhair te vervangen door CDC.

Sedges worden met heel veel soorten materiaal  gebonden .

Misschien iets beter info verzamelen door de svs binder zodat hij echt iets kan vertellen .

Blijkt wel dat je hier alleen mag zeggen  super vlieg en echt vangertje  ga ik nabinden .

Sieger

Je moet helemaal niets, maar als je dan toch een bijdrage wil leveren, vertel dan op zijn minst waarom je het niet goed vindt en waar het beter zou kunnen. Of maak zelf eens een SVS voor een beginnende vliegvisser...

Nu blijven het zinloze opmerkingen, zonder inhoud, waar niemand iets mee opschiet.
(op zich zijn toevoegingen als "Mooi Vliegje" dat ook, maar die hebben in elk geval nog een iets positievere lading...)


Dit onderdeel is bedoeld om beginners op weg te helpen, zodat ze in redelijk eenvoudige stappen, sneller aan het vissen (en vangen) toe komen.
Niet meer, niet minder.....


Sieger

HappyFisherman

Dank Piet, heb het aangepast. En dat terwijl je geen zin had om een bijdrage te leveren ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel

#8
Dit onderdeel is bedoeld om beginners op weg te helpen, zodat ze in redelijk eenvoudige stappen, sneller aan het vissen (en vangen) toe komen.
Niet meer, niet minder.....

Dat betekend dus dat je alles maar voor zoete koek aan moet nemen als beginner  en gelijk op het verkeerde been gezet mag worden.

Snap ik nu ook de wat oudere commentaren over het weglopen van de ervaren binders van het eerste uur forum .

p.forel

Komt al stuk beter over Bram

wouter veuger

Mooi hoor Bram! ik vind zowieso dat je goed bezig bent de laatste tijd! Petje af dat je de moeite neemt om zoveel mooie SBS en te maken.

En dat negatieve commentaar,ach sommigen hebben nu eenmaal wat last van zure pis,lekker belangrijk...,laat ze dan zelf eens eens wat plaatsen ipv alleen maar roepen.

maurice

Bram lijkt me dat je deze op een nimpfhaak hebt gebonden qua draaddikte klopt dat?

zo ja dan zal deze niet blijven drijven zoals je hem nu hebt gebonden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

Jan vlieg dan weet je ook dat juist deze forellen juist met extreem goede imi vliegen te vangen zijn.

Of vis je alleen op maagdelijk water waar de vis nog naar alles hapt

MarcelN

Quote from: maurice on February 15, 2015, 13:22:58
Bram lijkt me dat je deze op een nimpfhaak hebt gebonden qua draaddikte klopt dat?

zo ja dan zal deze niet blijven drijven zoals je hem nu hebt gebonden.
Bij mijn weten is de B420 een 'sedge'haak, zou dus moeten werken.
En waarom gelijk een slot erop? Ik vind het wel goeie kritiek, met natuurlijk soms een flauwe grap, moet kunnen toch!?

maurice

Die haak vraagt om minimaal 3 CDC om te blijven drijven.
Vooral op iets stromend water.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

"quote" functie

Dan staat het hele verhaal er steeds  vind ik wat lang worden dan telkens .

HappyFisherman

Quote from: p.forel on February 15, 2015, 13:01:12
Dat betekend dus dat je alles maar voor zoete koek aan moet nemen als beginner  en gelijk op het verkeerde been gezet mag worden.

Daar sla je nou gedeeltelijk de spijker op de kop Piet. Voordat er stukken worden gepost op het forum is daar meestal geen enkele vorm van redactie op toegepast en kun je dat dus eigenlijk beschouwen als een ruwe versie. De rest van het forum mag en moet de redactie op het geposte voeren en dat is direct ook de kracht van dit open forum. Geen mening is bindend en niemand heeft dus ook echt gelijk, heel vervelend soms maar ook wel heel prettig door de discussies die zo ontstaan.
Het forum zal zodoende altijd een bewegend geheel blijven waarbij we elkaar kunnen versterken.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

j.vlagzalm

Misschien heb ik een tip voor je,gelukkig vallen de reakties wel mee en word je niet figuurllijk neergeknuppeld, die haak die je gebruikt is gebogen,misschien is de benaming sedgehook meer gericht op sedge als bv een deep diving sedge ( een sedge die eitjes gaat leggen) of als ermerger( een sedge die uitkomt).
Misschien heb ik het ook wel helemaal verkeerd of ken ik deze wijze van binden niet maar als droge vlieg zou ik deze niet gebruiken.
Aangezien de dikke haak en het materiaal lijkt het erop dat er wat verschillende vliegen/matrialen door elkaar gehaald zijn,cdc zonder hackle blijft maar bij bepaalde vliegen echt drijven,bv de f-fly die ook een sedge imiteerd.
Cdc die je als underbody hebt ingebonden zal water gaan opnemen,samen met de dubbing( ik weet niet wat voor dubbing het is) de vlieg nog zwaarder gaan maken en ik weet niet of de cdc dit zal kunnen dragen,er is bijna niets wat opervlaktespanning kan maken.
Een foto is maar een foto,vroeger bond ik ook veel vliegen die naderhand niet de gewenste uitwerking hadden,en ik geloofde er zo sterk in.
Telkens weer keek ik in de dozen van die oude binders op beurzen,vragen en vragen waarom dit wel of niet te gebruiken,op de camping 3 oude vliegvissers hun geheimen proberen te achterhalen.
Niks geen geheimen hadden ze maar wel goede raad,gooi de vlieg die je bind eens in een glas water,kijk wat er gebeurt en ga ook je bindmateriaal aanpassen zodat het wel werkt.
Het makkelijkste was om bestaande patronen na te binden en met kleuren te varieren .

p.forel

Hier ook sedge met cdc


maurice

Ook een mooie Piet,
Maar zijn die sprieten noodzakelijk?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

Echt noodzakelijk ??? 

Ik vind het wel bij zo'n patroon horen

Scaramouche

een sedge is een schietmot. Die hebben allemaal twee van die grote voelsprieten. Of de vissen van onder het oppervlak die ook daadwerkelijk zien is maar de vraag, maar je vlieg wordt er zeker realistischer door.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

HappyFisherman

Ik laat ze weg, omdat met mijn werpvermogen een helicopter nog jaloers wordt :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

MarcelN

Mooi hoor Piet, nog effe en dan smeken we om bij je aan de tafel te mogen tijdens de binddag ;D voelen we ons wél veiliger als we ons even omdraaien ::)

drefter

Kijk dit is een vlieg die gezien mag worden niets op aan te merken Piet ken jij de volgende svs voor je rekening nemen kunnen we allemaal iets van leren qwa afmetingen en knip werk.

Gr Martin