Met de vliegenlat op roofblei, het lijkt me geen sinecure.

Started by Wim Envy, August 14, 2013, 23:24:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wim Envy

Roofblei is de Donau-drammer die ik nog niet gevangen heb. Met kunstaas een x-aantal aanbeten gehad, maar geen enkele bleef hangen. Ik verloor de interesse, omdat ik dat strekdam-knallen met de plug niet uitdagend vond.

Maar...nu met de vliegenlat lijkt me dit een wezenloos mooie ervaring om specifiek op te richten. Ik heb van Umpqua poppers gekocht die smeken door roofblei te worden gegrepen. Bijna melancholisch word ik door die rubber-potigen aangekeken, 'pick me, pick me.' Ik wil ervoor gaan op plekken die mij uitnodigen maar ik ken ze nauwelijks. De strekdammen van enorme rivieren geven mij als 'beginneling' het gevoel dat ik in het ongewisse vis. Ik woon onder de Rotterdamse rook, en ben benieuwd naar vliegviservaringen met de roofblei.

Rene V.

Hallo Wim,

Op het Spui zit een gezond bestand aan roofblei,werp in de stroomnadenen je komt ze vast tegen.

Rene V.

Sieger

Hoi Wim... Roofblei aan de vliegenlat is een van de mooiste sensaties die ik de laatste tijd heb meegemaakt.

Het is echt niet zo dat Roofblei alleen maar in snelstromend water gevangen worden. In Duitsland worden de grootste gevangen op de stuwmeren zoals de Edersee.
Het zijn wel de plekken waar ze relatief vaak zullen liggen. Dus toch strekdammen, uitlopen van pijpen, bruggepijlers etc opzoeken.... Stroomnaden opzoeken en vissen.

Ik werp de streamer vaak schuin op de stroming binnen, laat de streamer meedriften en strip dan als een gek binnen... De aanbeten zijn echt idioot hard.....

Misschien op wat kleinere rivieren beginnen.... De lek en linge kennen heel goede stekken....

Succes en veel plezier bij je jacht.....


Sieger

Wim Envy

Dag heren, dank voor het meedenken. Het lijkt me inderdaad een fascinerende ervaring, maar zonder boot voel ik me toch wat beperkt. De Spui is behoorlijk breed en dan zetten mijn starters-worpen weinig zoden aan de dijk. De Linge en Lek, Merwede ken ik als wateren nauwelijks, heb er niet eerder gevist. Misschien moet ik eens 'Google-earthen' naar mooie stekken. De oude spoorbrug in Rotterdam is misschien wel een toplocatie (alhoewel ik zelfs daar geen aanbeet kreeg), maar heeft voor mij met de belevenis en rust van vissen niets te maken.

Schuin in de stroming werpen en mee laten driften, dat klinkt heel mooi en dat zou maken dat ik zelfs met korte worpen kansen maak. Mijn planning is om de Sage Graphite II #6 ervoor te gebruiken, welke aanzienlijk zacht en vergevingsgezind is van karakter. Is deze straf genoeg om roofblei mijn wil op te leggen, denken jullie?

Sieger

Blijft toch een kwestie van zoeken Wim.... Heeft bij mij ook best lang geduurd tot ik een aantal mooie plekken had. Wat dat betreft is de IJssel ook niet echt makkelijk....

In principe zou een 6 voldoende moeten zijn. Ik gebruik zowel een 6 als een 7 voor de Roofblei. Beiden zijn Winston B2mx hengels.... Redelijk strak maar zeker geen stokken.
Je leest en hoort heel verschillende zaken over RB vissen. De een vindt een heel strakke stok heerlijk, de andere liever wat zachtere....

Willem Stolk gebruikt best wel strakke latten (Shimano yasei), terwijl Florian Laufer liever wat zachtere parabolische hengels gebruikt ( Grey GRXi).

Ik vind zelf wel dat de hengel behoorlijk wat 'backbone' moet hebben.... De vis moet toch vaak in de volle stroming gedrild worden. En voor deze visserij is voor mij een goede slip ook belangrijk. Met de lijn in de hand drillen is erg lastig.....

Verder goede onderlijnen met behoorlijke trekkracht (ik gebruik Trilene FC 25-30/00) en natuurlijk goede knopen. Als er bij mij iets afschiet is het meestal de knoop die niet ok was....

Als je het kunt krijgen, dan kan ik je het boek van Florian Laufer aanraden ( Rapfen... Had er al eens een blogje aan gewijd http://tight-loops.nl/?p=1846 ). Ook de dvd van Willem Stolk geeft veel ideeën.   Het gaat natuurlijk veel over spinvissen, maar daarmee verschikt alleen het gereedschap. De tactiek blijft gelijk.....


Google earth helpt mij meestal erg goed met stekken zoeken..
Mooi werk hè....


Sieger

Rene V.

Hoi Wim,

Het Spui is idd breed maar je hoeft niet naar de overkant te werpen.De stroomnaden zijn redelijk dicht onder de kant,er zijn voldoende plaatsen om te werpen met ruimte achter je.Ook heb ik gevangen in het Kanaal door Voorne en op de Nieuwe Waterweg.Ik vis met een strakke #8 hengel met drijvende-en intermediate lijnen.Als vliegen hoog door het watergaande vliegen zoals decievers en zinkers zoals clousers.Zoals Sieger zij,snel binnenstrippen.Zie ik ze jagen soms speedstrippen[dubbelhandig] ze komen ze echt halen.

Groet Rene V.

Jaspero

Hm als ik dit lees kroebelt het toch om zaterdag even langs te grensmaas te gaan vissen met een handje vol clousers.
Vorige keer in de snelle stroming geen succes gehad, maar was daar ook redelijk ondiep.
Speelt dat nog een rol?

Sieger

Zou best kunnen Jasper... Roofblei ligt meestal "stil" op een uitgangspositie in de luwte, valt de prooi aan en keert dan terug naar zijn positie... Meestal vlak naast een plek waar prooivis in de problemen kan komen... Harde stroming etc...

Weet wel dat er op de Grensmaas goed roofblei zit, dus zou moeten kunnen.... Goed kijken of je jagers ziet...

Anders met een heel zware nymph over de bodem in de diepe pools... Wie weet pak je een mooie barbeel... ;)


Sieger

Wim Envy

Dank weer voor de uitgebreide argumentaties. Al zou voor het drillen een straffe lat met backbone goed zijn, ik heb in mijn worpen echt de souplesse van een soepele lat nog nodig, om te corrigeren wat ik verkeerd doe.

Op de één of andere manier, hebben rivieren een averechts effect op mijn moraal. Als ik grote plassen, meren opvaar met de belly-boat, of wadend vanaf de kant benader, denk ik dat ik het water aardig lezen kan, en stijgt het vertrouwen. Maar een rivier...ik weet het niet. Feitelijk ken ik de theorie en de stekken die 'goed moeten zijn.' Toch vind ik de Oude Maas of andere scheepvaart-wateren zeer moeilijk. Niet in de laatste plaats vanwege het troebele water door het voortdurend omstuwen van schepen. Echter, de meren en plassen welk 'een beetje van mij' zijn, hebben nauwelijks een roofblei-bestand vooralsnog.

Ik heb geen eigen boot, wel een belly-boat maar daarmee ga ik een scheepvaart-water niet op, zeker niet met een dergelijke stroming. And so the fumble goes on and on...

ik zou eigenlijk eens een gemaal ofzo moeten ontdekken, op een relatief smal water in de regio, welke met de rivieren in verbinding staat. Op zo'n soort plek mijn eerste blei'en haken zou vertrouwen geven. Op 'dat andere forum' zag ik wel eens massieve roofblei'en gevangen in een kanaal, niet breder dan 15 meter ofzo.

Rene V.

De uitlaat van de Amercentrale was in het begin van de roofbleimania een gekende plek om te vangen.Oude Maas en bellyboot gaan niet samen.
Kijk even op google,volgens mij wel mogelijkheden.

Groet Rene V.

Jaspero

Vanochtend twee stroomversnellingen en bijbehorende stroomnaden afgevist.
Niets. Een baars volgde de clouser minnow, maar pakte niet.

Plantje

Ik moet ook nog steeds eens een dikke roofblei haken! Een tijdje geleden is me door andere vissers verteld, dat ze iedere avond roofblei zagen jagen op een stek waar ik toen aan het vissen was op snoekbaars. Tegen de avond heb ik gericht op roofblei gevist, maar het mocht niet lukken.

Wat voor aas gebruiken jullie voor roofblei? Mijn idee is: vrij kleine streamers, maar wel verzwaard zodat ze bij snel binnen strippen niet over het water "ketsen". Of zou een Wooly Bugger-achtig iets ook werken?

Rene V.

Hallo Plantje,

Clouser op haak 2/0 komen ze gewoon halen.Werp over de stroomnaad en laten zinken,daarna snel binnenstrippen desnoods dubbelhandig strippen.Als de roofblei erop knalt,blijven strippen,het kan ookeen klap met de staart zijn om eerst het aas te "verdoven" en dan toe te slaan.Het gaat allemaal heel snel,mijn grootste is 86 cm op deze manier.

Groet Rene V. 

Plantje

Thanks! Ga het op die manier maar eens een keer proberen!

wouter veuger

lijkt me wel een supergave visserij,jammer dat ik een beetje uit de richting woon vwb "roofblei territory"

Wim Envy

86'er Roofblei op de vlieg,  ::wtf:: Het lijkt me sensationeel, toch ben ik weinig een rivier-visser. Om vele redenen, maar de voornaamste is dat de stilte en kalmte die ik ervaar op het OVM of een plas nabij Rotterdam, totaal niet opgaat voor mij aan de rivier.

De bellyboat is al een no-go, vanaf de kant voelt het alsof ik in het ongewisse sta te vissen en met de boot van mijn maat, moet je elke paar minuten plaats maken voor een schip van heb-ik-jou-daar. Voor het wegdromen is geen tijd want dan vaart Jip Schip je bootje in tweeën... Daar komt nog bij dat ik echt groot liefhebber ben van helder water, en door het stuwen van schepen de Oude Maas praktisch troebeler is dan mijn bakje Senseo.

Roofblei? Heel graag, maar ik heb nog niet uitgestippeld hoe.

Jaspero

De maas in limburg, ook grensmaas, lijkt een goede rivier. Maar ver vanaf de randstad. Hier varen geen schepen in. Een aantal kleine roofbleitjes op een nimfje gevangen. De grote niet gezien. Heb dan ook slechts twee stroom versnellingen afgevist. Je kunt een stuk het water in waden op veel plekken zodat het werpen op de juiste plekken wat makkelijkers wordt.
Toch al twee keer geblankt en niets gezien van azende roofblei, zoals vaak beschreven wordt.