knopen

Started by A.de Vries sr, January 01, 2013, 20:03:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A.de Vries sr

Vandaag zelf een ringetje aan het eind van de leader bevestigd en daaraan de tippit geknoopt. Alles geheel volgens het boekje(denk ik). Ik ben er alleen niet tevreden over. Door het aantrekken van de knoop, voor zover ik het heb begrepen een Clinchknoop of halve bloedknoop, vermormt de lijn waardoor er wat lelijke bochtjes in komen. Zie foto. Kan dit kwaad? Kan dit beter? En zo ja wat doe ik verkeerd?
Ik hoor graag van jullie hoe het beter kan.

groeten
Arie

[attachment deleted by admin]

Hilco

spugen op de knoop , de/het nylon moet goed glijden .

bijna iedere knoop moet je flink nat maken met spuug alvorens je hem aantrekt.

A.de Vries sr

Dat heb ik gedaan, maar misschien onvoldoende?

Marksman

Goed nat maken en kalm aan aantrekken.

Hilco

ik weet niet of het zo hoort, maar de tippet doe ik altijd met een lusje en dan "lus" ik hem door het ringetje.
dus lusje door het ringetje en uiteinde van de tippet door eigen lusje.......... hoef ik minder te knopen.

Beertje

#5
Arie,als je een echt mooie leader met ring wil hebben,Moet je de getwijnde leaders van Theo van de Poll hebben.(vind ik).
Theo intergreerd het ringetje aan de leader tijdens het twijnen.Dus zonder een knoop op het ringetje.
Als je meer wil weten, neem dan contact op met theo van de Poll: e-mail t.v.d.poll@planet.nl.

groeten Jan
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Erwin

Quote from: Hilco on January 01, 2013, 20:20:58
ik weet niet of het zo hoort, maar de tippet doe ik altijd met een lusje en dan "lus" ik hem door het ringetje.
dus lusje door het ringetje en uiteinde van de tippet door eigen lusje.......... hoef ik minder te knopen.

Zo doe ik het ook.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

A.de Vries sr

Beertje
Bedankt voor het adres
Arie

Gert

Quote from: Marksman on January 01, 2013, 20:17:13
Goed nat maken en kalm aan aantrekken.

Inderdaad, heeeeel langzaam aantrekken is het belangrijkst, vooral bij fluorcarbon. Er komt anders zo veel wrijvingswarmte vrij dat het vervormt, en snel breekt.

Groet,
Gert

A.de Vries sr

@Hilco en Erwin
hoe krijgen jullie een tippitlus door zo'n klein ringetje??

Erwin

#11
Klein stukje nylon ( 12/00 ofzo) door de tippetlus en de twee eindjes door het tippetringetje trekken. Dan trek je de tippetlus zo door het ringetje.
Maar het is nog makkelijker om het uiteinde van de tippet er door te halen. Dus daar waar de vlieg aan komt. Daarna kan je hem door trekken tot aan de lus.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

A.de Vries sr

@erwin
dat snap ik, maar krijg je de knoop van de lus dan ook door dat ringetje?

Beertje

Speycast;dat gaat alleen op als je een geknoopte of getrokken leader hebt,Maar bij een getwijnde leader is een klein ringetje het handigst (vind ik)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

rena

Ik gebruik ringetjes (roman moser) en geen getwijnde leaders  ;)

De ringetjes zijn wat mij betreft ideaal  ::blabla::

Beertje

Rare dingen hé .....Die mensen. ::hulp::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

devliegvisser

Goedeavond,

Ik heb eigelijk al de bovenstaande manieren geprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen bij de perfection loop voor connectie van leader aan tippet. Werkt snel en geen geprichel met kleine ringetjes.

De knoop is gemakkelijk te leren.

http://www.youtube.com/watch?v=spnFKLdl790

groet,

devliegvisser

Erwin

Quote from: A.de Vries sr on January 02, 2013, 19:18:51
@erwin
dat snap ik, maar krijg je de knoop van de lus dan ook door dat ringetje?
die knoop hoeft er niet door. als de lus er half door is, dan de tippet door de lus halen en aantrekken. zo is hij bevestigd en gaat de knoop niet door het ringetje?
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

A.de Vries sr

Lussen, knopen, ringetjes,
Ik begrijp dat ook hier de persoonlijke voorkeur belangrijker is dan een goed onderbouwde wetenschap.
Kortom, ik zal ze allemaal uitproberen ;D
Arie

Hilco

Vliegvissen is nu eenmaal geen wetenschappelijk onderbouwde aangelegenheid.
Er leiden meerdere wegen naar Rome.

er zijn meerdere knopen om je vlieg aan te binden.

de ene zweert bij een ringetje de ander knoopt liever.

Ga gewoon uitproberen welke van de methodes jouw het best bevalt.

Beertje

#20
Arie,je krijgt het al door.Dat zal ook zo gaan met vliegbinden,in het begin bind je alle patronen die je maar tegen komt.Later krijg je je eigen voorkeur, en ga je selectiever binden, de vliegen waar je vertrouwen in hebt. ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

A.de Vries sr

Denk dat ik het begin te snappen
Nog een lange weg te gaan dus
Maar vraag over de lelijke bochten bij de knopen is beantwoord
Thanks
Arie

harlin

Quote from: rena on January 02, 2013, 20:02:23
Ik gebruik ringetjes (roman moser) en geen getwijnde leaders  ;)
De ringetjes zijn wat mij betreft ideaal  ::blabla::
Toen ik begon met vliegvissen verspeelde ik nogal wat leaders.
Ben toen overgestapt op een ringetje.
Het was een uitkomst voor me, het koste veel minder materiaal.  ;D
Dan ga je vissen met een nimf, je hebt helder water.
Je kijkt in het water en je denkt dat je je nimf ziet.
Niets is minder waar, je kijk naar je ringetje.
Je ziet pas later dat de vis er een halve meter er achter zwemt  ??? , wat je maar vreemd vindt op dat moment.
Nadat je wat beter gaat werpen (kan nog steeds beter, maar ach ...) is er geen ringetje meer aan geknoopt ;)

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gert

Quote from: devliegvisser on January 02, 2013, 21:14:28
Goedeavond,

Ik heb eigelijk al de bovenstaande manieren geprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen bij de perfection loop voor connectie van leader aan tippet. Werkt snel en geen geprichel met kleine ringetjes.

De knoop is gemakkelijk te leren.

http://www.youtube.com/watch?v=spnFKLdl790

groet,

devliegvisser

Ook wel de paalsteek genoemd. Maar wat het filmpje laat zien is alleen maar een lusje aan het eind van een lijn/leader/tippet.
Dus hoe maak jij dan de tippet aan de leader vast of andersom? Aan beide een lusje en dan een lus-in-lus verbinding?

Zelf maak ik overigens met deze paalsteek een lusje aan een (getwijnde) leader als die er nog niet aan zit of aan vernieuwing toe is, en knoop daar een stuk tippet aan vast met een bloedknoop of eventueel een lus-in-lus. Ik zie het voordeel van zo'n ringetje niet.
Het zinkt, het glimt, je krijgt blijkbaar ook niet makkelijk je leader of tippet met knoop erdoorheen.... Een lusje kun je zelf zo groot maken als je wilt. (Klein is wat meer gepriegel, maar dat went wel na 30 jaar oefenen 8)).

Goet,
Gert

HappyFisherman

Ff een oud topic uit de kast trekken over leaders:

Zelf geknoopte leaders zijn het beste !
Vliegvissen is bevlogen vissen...