Eindelijk weer een dikke...

Started by Gerrit72, July 28, 2012, 19:58:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Na vele kleintjes kon ik vandaag eindelijk weer eens een dikke(re) snoek haken. Met mijn zoon was ik met de roeiboot een grote plas opgegaan en wierp driftend voor de waterlelies langs. Mijn streamer zwiepte ik elke keer richting de lelies.  Door het heldere water en mijn polaroidbril kon ik verschillende vissen spotten. Een groepje dikke karpers sloeg op de vlucht, omdat mijn boot over hen heen driftte. Imposante kolken en hekgolfen zwommen weg van mijn boot. Ruisvoorns zwommen mee met mijn streamer (die hun lengte had), tot vlak voor de boot, vreemd dat had ik nog nooit eerder gezien. Ik vermaakte me prima.

Helemaal toen ik een snoek uit de lelies zag schieten in de richting van mijn zojuist gelande streamer. Snel schoot de snoek richting streamer en even dacht ik dat hij mistte. Tot ik een beuk op de lijn voelde en de haak kon zetten. Het werd een mooi gevecht, waarbij de boot achter de snoek aangleed, machtig! De snoek was mooi voor in de bek gehaakt (weerhaakloos). Even de haak vastpakken, loswippen en de snoek zwom weer door alsof er niets gebeurd was; bedankt maat! :)



Streamer was een vol gebonden Ep. Over wat de ideale streamer is, ben ik nog steeds niet uit. 15-20 centimeter en vol gebonden vind ik al niet echt relaxed meer gooien. Strak gegooid, bonkt het op de hengel. Relaxed gegooid, met bochten, vind ik ook wat kunstmatig. Dergelijke zware streamers vind ik meer geschikt voor de spinhengel. Het lukt best met de vliegenhengel, maar toch voelt het kunstmatig.

Ik blijf experimenteren 15 centimeter en plat hoog gebonden, of 20 centimeter en slank gebonden, bevalt tot nu toe het beste. Nadeel is dat ze wat minder lawaai geven. Wel gooit het een stuk relaxter. Gewoon blijven klooien...mijn ultieme streamer komt er vanzelf uit.

TIPS OF IDEEËN OVER STREAMERS BLIJVEN WELKOM!



Deze vangst mede dankzij; Barry (ik kocht zijn 6/7 hengel), Maurice (hij bond de Ep), Richard Forelletje (met zijn 40 en 50/100 bond ik de leader, Bas (met zijn terminator titanium maakte ik de staallijn)  ;D. Leuk! afgezien van dat ik veel ideeen opdoe op dit forum, koop of krijg ik er ook de nodige spulletjes, waarmee ik aan het expirimenteren kan; ALLEN DANK!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Team

Heel mooi werk Gerrit, je ziet de aanhouder wint.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

A{b}r{a}xa{s}

Mooi man !!! :)

geeft weer even inspiratie... ik ga ook nog even naar de waterkant ;)

forel


Gerrit72


Ton, Bas, Forel, bedankt!

Quote: geeft weer even inspiratie... ik ga ook nog even naar de waterkant

Da's leuk Bas, dat ik als beginner jou kan inspireren  ;D
Ben benieuwd of het ook vis heeft opgeleverd???
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

! visje gevangen, was vooral uittesten van een hengel want de visjes wilde (nog steeds niet) bijten hier :)

Gerrit72


Hier ook slecht. Snap er niets van. Met zo'n mini visje van jou zwemmen (vele) baarsen mee, maar happen niet. Ook voorns zag ik vandaag meezwemmen. Het 4-tje en een natte vlieg gepakt, wat in een enkele nazwemmer resulteerde, maar nog steeds niet happen.

Vandaag ook een streamer met zonkerrug en veren flank getest. Veren van een buizerd, aan de zijkant ingebonden. Omdat ze behoorlijk krom zijn, vouwen ze samen bij een strip en in stilstand veren ze weer mooi uit (net een zwembeweging) en gezien de weerstand, geeft het ook goed herrie. Helaas trapte geen snoek erin, terwijl ik mezelf moest inhouden er niet in te springen om erin te bijten, zag er zo goed uit ;D.

Toen ik stopte hoorde ik flinke plons en zag ik aan de overkant (ver buiten bereik) de vis alle kanten opspringen, met in het midden een mega kolk en enorme deining. Blijft machtig mooi zo'n wild jagende snoek, maar helaas niet aan mijn kant :(.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Gefeliciteerd Gerrit! Ziet er goed uit!

QuoteDergelijke zware streamers vind ik meer geschikt voor de spinhengel. Het lukt best met de vliegenhengel, maar toch voelt het kunstmatig.
Ik snap heel goed wat je hier bedoelt! Bij vliegvissen hoort het gewicht in de lijn te zitten. Dat is de reden dat je zo'n zware en dikke lijn hebt. En als je dan met een streamer staat te gooien die je ook met een spinhengel (misschien nog wel gemakkelijker) 10 meter weg had kunnen krijgen voelt het niet meer als echt vliegvissen.
Ik moet zeggen dat ik vorig jaar of begin dit jaar samen met Dartmayor goed heb kunnen vangen met streamers van 10-15 cm. En ook snoeken van 70-80 cm. En die snoek die er met Joost zijn leader vandoor is gegaan moest nog veel groter zijn! :)

Ik heb je topic trouwens even verplaatst naar Vliegvissen in Nederland. Daar past het wat beter denk ik.