Vliegen, vliegen en nog eens vliegen!

Started by Plantje, February 23, 2012, 21:50:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Nu het weer een beetje de goede kant op gaat met het weer was ik de vliegendozen eens aan het doornemen. En daar vind ik me toch een shit-load aan vliegen! Ook veel vliegen waarvan ik niet eens weet welke het zijn en waar ze voor gebruikt moeten worden. Ook veel slecht gebonden vliegen...  Ik heb in de vliegendoos niet eens genoeg vakjes om de diverse typen in een afzonderlijk vakje te doen.
Dat ik van veel vliegen de achtergrond niet weet komt, omdat mijn broer ze gebonden heeft.

En dan wil ik er eigenlijk ook nog eens wat vliegen bij binden. Ik was namelijk van plan om voor diverse vissen uit de sectie "Vis en vlieg" de diverse geadviseerde varianten aan vliegen te binden.

Hoe gaat dat bij jullie? Hebben jullie ook zoveel (verschillende) vliegen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Verschillenden zie ik mensen enorm veel vliegen binden; raken jullie zoveel vliegen kwijt?
Volgens mij blijf ik ook daardoor vaak met de oude troep zitten: ik raak nauwelijks vliegen kwijt. Vooral droge vliegen niet.

Ik vind ook, dat ik het niet echt kan maken om de vliegen af te geven aan een collega vliegvisser...of zou ik dat wel moeten overwegen?

Plantje

Eigenlijk zou ik ze gewoon weg moeten gooien. Keer op keer overweeg ik weer er wel mee te vissen en dan te hopen, dat ik ze redelijk snel kwijt ben :) Gewoon weggooien vind ik ook zo jammer! Maar als ik er toch niets mee vang, raak ik ze ook niet kwijt (dan blijven ze gewoon slecht en wel in de doos zitten ;) )

En afgeven...'t is absoluut niet, dat ik een ander niets gun. Maar ik vind dit ook iemand blij maken met een dooie mus. Ik zal ze eens een keer meenemen als ik samen met iemand ga vissen. Als iemand er wel blij mee is moet ie er maar blij mee zijn :)

willyzuid

Ik ben vorig jaar winter pas begonnen met binden.
De vliegendoos met de vliegjes van vorig jaar heb ik compleet leeg gehaald,nu zie ik de slechte vliegen pas.
Veel slordig gebonden,en compleet in geen verhouding.
Niet dat ik nu een goede binder ben,heb nog veel te leren,maar zie het verschil wel degelijk.

Om me zelf alles aan te leren,heb ik heel veel gebonden.
Veel soorten waar ik de oorsprong niet van ken,en ook niet weet of ze hier wel voldoen.
Het boek ..Entomologie fur fliegenfischer... ben ik aan het door lezen,om toch een beetje kennis over het water leven op te doen.

Weg geven van deze eerste jaars vliegen durf ik niet eens,dus ik mik alles in de kliko.
Het binden is voor mij ook een hobby geworden,lekker ontspannen kan ik erbij.
En het vrouwtje kan mooi robert ten brink kijken :'(

Plantje

Haha! Ja, dat klinkt heel herkenbaar! Compleet uit verhouding inderdaad. Veren en haren die loslaten enz enz.

En ook het idee, dat ik helemaal niet weet of de vliegen hier wel voldoen.

Ik vind het binden op zich ook wel leuk, maar ik kom er vaak te weinig aan toe :(

Hilco

weggooien vind ik echt doodzonde,  ik kan helemaal niet binden dus mij maak je blij met welk pluisje dan ook  :P die vissen Zien het evrschil toch niet  ;)

Plantje

Ik hou het zeker in het achterhoofd. Maar dan doe ik er wel ook wat fatsoenlijk gebonden vliegen bij ;)


Arno

waarom niet zoals al eerder is geopperd de haken kaal maken en gewoon opnieuw gebruiken scheelt toch weer een hoop centen.

Gr Arno

Hilco


peter

Plantje gewoon weggeven ,zo ben ik ook aan een heleboel vliegen gekomen en nog kom ,omdat ik zelf het geduld niet heb voor dat gepriegel,vind het heel mooi om naar te kijken hoe men bind .

Je kan er een beginnend vlieger of niet- binder er heel erg blij meemaken.

Dus gewoon op Marktplaats die zooi met wie er het eerst een PB stuurt die heeft ze of .. anders
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

catchem

Ik herken het. Ik heb ook behoorlijk wat vliegen waarover ik niet tevreden ben. Vooral de verhoudingen kloppen niet en ik heb al andere gebonden. Weggooien vindt ik zonde (terwijl ik er ook al een behoorlijk aantal heb weggegooid). Weggeven heb ik al aan zitten denken, maar slecht gebonden vliegen op goedkope haakjes en waarbij het type haak niet echt bij de vlieg past, wie zit daar op te wachten. Zo heb ik een hele zooi Pheasant tails gebonden op een shrimp haak, waarvan de verhoudingen niet kloppen. De haken heb ooit eens gekocht, 250 stuks voor 5 euro, en zijn volgens mij niet de moeite waard om kaal te maken.
Als iemand er toch behoefte aan heeft mag die mij een PB sturen.

Plantje

Quote from: Arno on February 23, 2012, 23:03:59
waarom niet zoals al eerder is geopperd de haken kaal maken en gewoon opnieuw gebruiken scheelt toch weer een hoop centen.

Gr Arno
Omdat ik het bindmateriaal niet meer kan redden en de haken ook weer niet zoooo duur zijn, dat ik die moeite moet gaan doen. En als ik er wel iemand anders blij mee kan maken....waarom niet? Als ik eens een biertje minder drink in de kroeg kan ik al weer heeeeel veel haken kopen!

Quote from: catchem on February 24, 2012, 08:57:17
Ik herken het. Ik heb ook behoorlijk wat vliegen waarover ik niet tevreden ben. Vooral de verhoudingen kloppen niet en ik heb al andere gebonden. Weggooien vindt ik zonde (terwijl ik er ook al een behoorlijk aantal heb weggegooid). Weggeven heb ik al aan zitten denken, maar slecht gebonden vliegen op goedkope haakjes en waarbij het type haak niet echt bij de vlieg past, wie zit daar op te wachten. Zo heb ik een hele zooi Pheasant tails gebonden op een shrimp haak, waarvan de verhoudingen niet kloppen. De haken heb ooit eens gekocht, 250 stuks voor 5 euro, en zijn volgens mij niet de moeite waard om kaal te maken.
Als iemand er toch behoefte aan heeft mag die mij een PB sturen.
Ik denk dat ik het hou bij mijn eerdere idee: ik bind gewoon wat goede vliegen bij. Wanneer ik iemand dan blij kan maken met wat vliegen gaan er ook gewoon wat vliegen mee waar ik minder tevreden over ben :) Dan mag zo iemand besluiten om ze weg te gooien of in te zetten op een moment dat een lastige plek aangeworpen moet worden (en dus de kans groter is de vlieg kwijt te raken.)

catchem

Mijn niet zo mooie vliegen hebben een bestemming gevonden.
Ze komen eraan gertjan

willyzuid

Ik sluit me geheel bij catchem aan.
Bind materiaal is toch niet te redden,en een doosje haakjes kost ook de wereld niet.
Ik tank wel een liter benzine minder,kan ik mooi weer een doosje kopen.

Ik ben mezelf aan het verbeteren,dus als ik volgend jaar de vliegen doos opruim,
zal ik ze niet meer weg gooien,maar aan de liefhebber geven.
Nog wel even een jaartje geduld dan ;D