Mijn 1ste vlieg gebonden

Started by greg, August 09, 2011, 22:11:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

greg

Hahha...hier dan mijn 1ste vliegje een pheasant tail op een haakje twaalf, nou....nou.....enne is ie mooi of niet ;D

Jaja......zie al wat ik fout heb gedaan, daarom heb ik nog wat vraagjes;



Viel niet tegen maar moest wel eventjes mijn handelingen er in vinden. Ik had het idee dat mijn handen elkaar in de weg zaten ;D en had echt zo iets over me dat ik het helemaal aan het verprutsen was. Maar beetje bij beetje zie je dan toch wel enig resultaat toch? ;D

Moeilijk vind ik te bepalen hoe lang nou de fibers van de staart mogen zijn.
Ik heb ook het idee dat mijn nieuw aangeschafte veer niet van die hele lange fibers heeft.
Trekken jullie die pennen van de veer uit de hals van de nek of laten jullie de veren zitten?
Hoe laten jullie de fibers breed over de thorax vallen, bij mij liggen ze alleen bovenop? Heb ik wel de juiste haak hiervoor gebruikt.
Knippen jullie het koperdraad met het schaartje waar je ook je bindgaar mee knipt, en zit die bij jullie ook aan een bobbin vast?



Hier het gereedschap wat ik gebruikt heb



groet greg

christianvt

Helemaal niet slecht voor je eerste Greg ;D

Quote from: greg on August 09, 2011, 22:11:01

Moeilijk vind ik te bepalen hoe lang nou de fibers van de staart mogen zijn.
Dat doe ik zelf meestal ongeveer 3/4 van de lengte van de haaksteel.

Ik heb ook het idee dat mijn nieuw aangeschafte veer niet van die hele lange fibers heeft.
Trekken jullie die pennen van de veer uit de hals van de nek of laten jullie de veren zitten?
Nu ben je denk ik in de war met hackles.. Heb je mischien een foto?

Hoe laten jullie de fibers breed over de thorax vallen, bij mij liggen ze alleen bovenop?
Ik zorg dat ze niet meer an elkaar vast zitten en gewoon een beetje platdrukken/uitspreiden over de thorax..

Heb ik wel de juiste haak hiervoor gebruikt.

Knippen jullie het koperdraad met het schaartje waar je ook je bindgaar mee knipt, en zit die bij jullie ook aan een bobbin vast?
Zou ik zeker NIET doen, anders kun je je schaartje straks weggooien... Ik draai het koperdraad meestal af nadat ik het heb afgebonden.


greg

Hoi Christian,

Ja bedoel natuurlijk hackle (heb het idee dat de fibers niet zo lang zijn, zeker niet op sommige veren). Camera batterij is leeg, maak morgen wel ff foto van de tail.

Weet jij of de gebruikte haak de juiste is voor dit patroontje?

gr. greg

sebastiaan

Inlijsten en heel goed bewaren die eerste vlieg!!!!!
Ziet er trouwens best goed uit!

Bas

ps. Nog even een tip om het binden snel goed onder de knie te krijgen:
      Verhoudingen zijn heel belangrijk en deze verhoudingen constant gelijkt te binden.
      Om dit goed te leren kun je het beste 5 identieke vliegen achter elkaar binden (alles gelijk en in dezelfde verhouding)
      Daarna bind je dezelfde vlieg op een kleinere haak , ook 5X, ook weer identiek en in dezelfde verhouding als de grotere vlieg.
      Zo heb je binnen de kortste keren het gevoel te pakken!

christianvt

Volgens mij is de haak oke hoor!