Zeebaars dieet

Started by Mike, September 07, 2017, 12:08:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Onlangs ben ik met een maatje een poging gaan wagen op zeebaars en dat leverde een paar mooie vissen op.
De laatste die we vingen heeft mn maatje meegenomen voor in de pan.
Van de week vroeg ik of hij zn maaginhoud had bekeken en daar bleken hoofdzakelijk kleine krabbetjes in te zitten.
Nou neem ik zelf nooit vis mee maar de paar keren dat ik gezien heb dat er 1 werd schoongemaakt bestond de maaginhoud ook hoofdzakelijk uit krabben.
Bijna iedereen vist hoofdzakelijk met ep's of clousers ed maar ik krijg de indruk dat het misschien een veel beter idee is om met krab imitaties te vissen.

Ik vroeg me verder af of de mensen hier die wel eens een zeebaars meenemen ook de maaginhoud bekijken en of die ook meestal bestaat uit krabbetjes ?

De baarsjes,

[attachment id=1 msg=171708]

[attachment id=3 msg=171708]

[attachment id=2 msg=171708]

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Dat zijn mooie vissen!

Ik denk wel dat een krab-vlieg het zou moeten doen; ik heb een keer in Wales aan zee gevist, en de locals visten daar allemaal met stukken krab; gewoon een poot aan een haak en onder een dobber mee laten driften. Daar vingen ze best leuk op (beter dan ik met mn stukjes vis)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Bij de centrale deden ze niet anders dan ermee vissen, alleen ze slikten alles in en waren dus naar de kl*te die haak moest en zou eruit >:(
Overigens zat die Folkers er destijds met de zeehond te spelen met een zeebaarsje eraan, dat de zeehond de vis en dus haak greep moge duidelijk zijn, filmpjes zwerven ervan rond :o

Ontopic: die zeebaarzen zag ik overigens vaak tegen de dammen rond scharrelen, duidelijk dat ze de krabben zochten al pakten ze ook graag een fint af van 30-40+cm :P

zeeforel

Haha, wat een toeval. Zie pag 68 van het De Nederlandse Vliegvisser die deze week op de mat is gevallen maar eens! Heel artikel over vissen met krabimitatie op zeebaars door Kelvin Leenheer.

Mike

Das wel erg toevallig idd.
Mijn laatste nr van de nl vliegvisser ligt nog netjes in de verpakking op de tafel.
Volgens mij heb ik deze vraag een paar jaar geleden ook al gesteld bedenk ik mij net.
Ik vis eigenlijk nooit op zeebaars en sinds de laatste keer gaan er dan toch ineens allemaal iedeeen door mn hoofd, vandaar mijn vragen.   
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

jo flyfishing

#5
Een van de laatste die ik meegenomen heb (een van de kiewbogen was losgetrokken door de haak, nochtans een circlehook) had een paling van 20cm in de maag....

Sent from my MotoG3 using Tapatalk
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Mike

Quote from: willem on September 08, 2017, 19:12:39
Drupje krab olie op de immitatie werkt dan erg goed.

Je moet vooral doen waar je lol in hebt maar je vliegen bewerken met geurstoffen vind ik echt vals spelen. Als het zo moet vang ik liever niks.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Joost S.

#7
Ach ja.... er zijn mensen die het pure vliegvissen het mooiste vinden. Wat dat dan ook betekent. Snap dat best wel hoor.

Ik ben zelf wel voor nieuwe dingen te proberen. Toch heb ik ook een grens. Mij zul je niet zien met een vlieghengel met haak met broodkorst op karper of zo. Doen mensen dat echter wel, stoor ik me daar ook helemaal niet aan. Vals spel bestaat niet, het is geen wedstrijd.

Zolang je de regels niet overtreedt en de vis goed behandelt kan je weinig verkeerd doen vind ik hoor. Als je maar plezier hebt, dan is het toch prima?

Gert

Mmm, aan die vergelijking zit ook een luchtje Willem.

In het origineel hebben we de visser, een vlieg - al dan niet met een luchtje - en een vis.
In jouw vergelijking hebben we een versierder en een man of vrouw, al dan niet met een luchtje. Wat is er met de vlieg gebeurd? Of is de vlieg de man of vrouw? En wat is er dan met de vis gebeurd? Volgens mij speel je vals  ;D





Floor

Quote from: Gert on September 10, 2017, 00:32:26
Mmm, aan die vergelijking zit ook een luchtje Willem.

In het origineel hebben we de visser, een vlieg - al dan niet met een luchtje - en een vis.
In jouw vergelijking hebben we een versierder en een man of vrouw, al dan niet met een luchtje. Wat is er met de vlieg gebeurd? Of is de vlieg de man of vrouw? En wat is er dan met de vis gebeurd? Volgens mij speel je vals  ;D

Er zit een luchtje aan dit verhaal dus, de vliegen komen vanzelf...
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

BV

#10
.

Floor

Quote from: willem on September 10, 2017, 16:17:06
Die reactie over vals spelen gaat nergens over. Als je dat serieus gaat nemen.................... Ja, dan was mijn reactie in het verleden dat ik, ondanks dat ik ook aan vliegvissen doe, hier niet thuis hoor.  Sorry vissers, ik blijf met beide benen op de grond. Tot nooit weer.

Mooi opzouten!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

BV

#12
ach

Menno_siemensma

Tja dit is altijd al een ding met vliegvissen. De een voert brood of brokken voor karper, of doet lokstof op een vlieg, of een made aan de nimf. Allemaal prima maar echt vlieg vissen is het dan niet meer, net zo goed als lokstoffen op kunstaas. De meeste hier vinden dat je een vis aan de vlieg vangt als je alleen dat dus gebruikt. Geen extra hulpmiddelen. Prima als je dat wel doet, maar ga dan niet zo doen op een vliegvisforum. Is meer een manier van omgang op het net dan iets wat met vliegvissen of niet te maken heeft.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

jo flyfishing

tja waar trek je de lijn?
Zijn streamers nog vliegen?
Mag je stroomafwaarts vissen?

'Ieder zijn pijp en toebak' zegt een goede vriend van mij dan...

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Menno_siemensma

Quote from: jo flyfishing on September 10, 2017, 20:45:46
tja waar trek je de lijn?
Zijn streamers nog vliegen?
Mag je stroomafwaarts vissen?

'Ieder zijn pijp en toebak' zegt een goede vriend van mij dan...
iedereen mag uiteraard doen wat die wil, maar bij mij is het vrij simpel, alleen met iets wat je/iemand anders op een haak gebonden heeft (niet zijnde kunstaas) zonder toevoegingen of vooraf voeren, noem ik vliegvissen. Al het andere is vis vangen met een vliegenhengel. Beide voor wie dat wil te doen wat die wil maar duidelijk genoeg lijkt me.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sjoerd

Hoe ieder wil vissen met de vliegenhengel moet ieder voor zich weten zolang ze maar niet vals spelen. Bijv met een  worm oid een vis vangen en dan later schrijven dat ze die aan de vlirg hebben gevangen. Of ook zoiets wat ik ooit las:  "ik ving vanmorgen 20 brasems aan de vlieghengel" later blijkt dan dat ze allemaal vals gehaakt waren.  Maar dan wel als vangst noteren hmmm.
Ik zag vanmorgen nog een filmpje waarbij tonijn en andere zoute rovers met kunstaas , gevist aan een werphengel naar de boot werd gelokt waarna een vliegvisser zijn streamer ernaast wierp! Tsja waar trek je de grens.? Een gids die je tot op de centimeter uitlegt waar en hoe je de vlieg moet presenteren of zoals  ook wel schijnt te gebeuren, zelf de vis haakt en dan de hengel overdraagt aan de klant, die dan de vis mag "vangen".
Zoals je ziet, genoeg stof tot nadenken/discussie. Ach leven en laten leven zal ik maar denken.

Mike

#17
Vis die je vals haakt tellen niet vind ik.
Ik vind het wel echt heel gek als je trots op de foto gaat met een vals gehaakte vis.

Het vissen met "teasers" zoals dat heet, heb ik zelf ook iets tegen.
Toen ik op bluefin tonijn ging vissen pakte de gids ook ineens een werphengel met popper zonder haak en begon hiermee te smijten om de tonijn dichterbij de boot te krijgen.
Ik heb meteen gezegd dat ik dat niet wil hebben.
Op sailfish ed gebeurt dat ook veel.
Als het op zo'n manier moet hoeft het voor mij niet.
Vind ik ook vals spelen  ;)

Gidsen die vis aangooien, aanslaan en dan de hengel overdragen aan de klant heb ik ook zien gebeuren.
Dan heb je de vis natuurlijk niet zelf gevangen.
Aangooien en de aanbeet verzilveren is wel een heel essentieel onderdeel van het vis "vangen"

Gidsen die je precies vertellen hoe en wat heb ik op zich niet zo'n probleem mee.
Je moet het dan toch altijd nog zelf doen.
Je kan de allerbeste gids van de wereld bij je hebben maar als jij ergens op de flats tarpons, bonefish of Permit wil vangen zal je toch echt skills moeten hebben anders gaat het echt niet lukken.
Vaak staat de gids ook veel hoger op een platform in de boot en hij ziet de vis veel eerder. Zijn aanwijzingen zijn dan erg belangrijk.
Het mooiste is natuurlijk om het helemaal zelf te doen maar dat is helaas vaak niet eens mogelijk.
Ik moet wel zeggen dat ik op bv mn Cuba tripjes de gids bij mn maatje achter laat.
Ik heb de gids daar bijna alleen masr nodig om me naar de plekken te brengen.
De 1ste kans die ik zie om de boot uit te springen en zelf aan de wandel te gaan over de flats neem ik meteen aan.
Dat is voor mij echt het mooiste wat er is  8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER