welke hengel

Started by Para, August 15, 2017, 17:35:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Para

Heren ,

Welke van deze hengels raden jullie aan ?
Iemand ervaring met één van deze hengels ?

- Vision Vipu DH   -  slow-med

- Loop Xact DH    -  med-fast

- Orvis Clearwater spey   -   med

Graag jullie mening !

johan1965

Beste para,

Ik heb zelf geen ervaring of info voor deze drie merken.
Maar als je gerichte antwoorden op de vraag wil hebben, moet je, volgens mij, meer info geven.
Zoals, de #, lengte, waarvoor te gebruiken, etc. Gr

maurice

Gewoon kijken wat kou het beste past.
De een heeft voorkeur voor een fast hengel de andere voor een slow of medium.
Qua kwaliteit zullen de merken niet veel verschillen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

MarcelN

Ik heb een ouder type van Loop in 14' #9 (BlackLine),
maar volgens mij heeft Jo de Xact, Erik 'de Noorman' de Orvis en Sepp de Vision, schiet ze eens aan zou ik zeggen....

Scaramouche

Die Vision ken ik, die doet alles wat een dubbelhandige hengel moet doen. Waar wil je ermee vissen en waarop?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Floor

Het zijn allemaal prima hengels maar niet zondermeer met elkaar te vergellijken, zeker niet met zulke beperkte informatie
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Marco B

Persoonlijk vind ik dit altijd een beetje onzinnige vraag. Een hengel moet je voelen en uitproberen. Sommige mensen kunnen met de ene hengel beter uit de voeten dan met de andere en een voorkeur is dus heel persoonlijk.
Ik heb ik de loop der jaren tientallen dubbelhandige hengels in mijn handen gehad en soms leek alles bijna vanzelf te gaan en soms moest je duidelijk even wennen en je timing wat aanpassen.
Maar voor wat het waard is: De genoemde Vision heb ik nooit in handen gehad, de Loop en de Orvis wel en als ik een voorkeur zou moeten uitspreken zou ik voor de Orvis kiezen. Maar nogmaals, IK zou voor de Orvis kiezen maar dat zegt nog helemaal niets over jou!
Ik zou als ik jou was ook nog verder kijken. Echt slechte hengels worden nog nauwelijks gemaakt. Bedenk eerst eens goed voor wat voor soort lijn je hem gaat gebruiken; skagit, long belly, scandinavian enz.? De ene hengel is nu eenmaal meer geschikt voor een bepaalde lijn en manier van vissen dan de andere. Ga anders eerst eens naar zo'n werpbijeenkomst waar vaak een man of 20 aanwezig is bijvoorbeeld aan de Haarrijnse Plas. Je kunt daar van diverse mensen hun hengel even uitproberen. Dat geeft in dit geval een stuk meer inzicht en informatie dan een vraag stellen op een forum.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Para

Quote from: Scaramouche on August 16, 2017, 09:01:57
Die Vision ken ik, die doet alles wat een dubbelhandige hengel moet doen. Waar wil je ermee vissen en waarop?

Ik wil hem gaan gebruiken voor de Roofblei en snoekbaars op de grote rivieren ; Waal/ Lek / Grensmaas...


Quote from: Marco B on August 16, 2017, 16:28:20
Persoonlijk vind ik dit altijd een beetje onzinnige vraag. Een hengel moet je voelen en uitproberen. Sommige mensen kunnen met de ene hengel beter uit de voeten dan met de andere en een voorkeur is dus heel persoonlijk.
Ik heb ik de loop der jaren tientallen dubbelhandige hengels in mijn handen gehad en soms leek alles bijna vanzelf te gaan en soms moest je duidelijk even wennen en je timing wat aanpassen.
Maar voor wat het waard is: De genoemde Vision heb ik nooit in handen gehad, de Loop en de Orvis wel en als ik een voorkeur zou moeten uitspreken zou ik voor de Orvis kiezen. Maar nogmaals, IK zou voor de Orvis kiezen maar dat zegt nog helemaal niets over jou!
Ik zou als ik jou was ook nog verder kijken. Echt slechte hengels worden nog nauwelijks gemaakt. Bedenk eerst eens goed voor wat voor soort lijn je hem gaat gebruiken; skagit, long belly, scandinavian enz.? De ene hengel is nu eenmaal meer geschikt voor een bepaalde lijn en manier van vissen dan de andere. Ga anders eerst eens naar zo'n werpbijeenkomst waar vaak een man of 20 aanwezig is bijvoorbeeld aan de Haarrijnse Plas. Je kunt daar van diverse mensen hun hengel even uitproberen. Dat geeft in dit geval een stuk meer inzicht en informatie dan een vraag stellen op een forum.

Zo'n werpbijeenkomst is niets voor mij , ga liever op m'n eigen wat vissen in alle rust !
Hoe minder zielen aan een water hoe meer vreugde  ;) ;)

Floor

Maar nu weten we nog steeds niet waarvoor je de hengel wil gebruiken
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Jan

We ??????? ;D
Ik kan i.i.g. wel lezen. :P

Para

Quote from: Floor on August 16, 2017, 18:31:11
Maar nu weten we nog steeds niet waarvoor je de hengel wil gebruiken
Quote from: Jan on August 16, 2017, 19:31:25
We ??????? ;D
Ik kan i.i.g. wel lezen. :P
::)
:D

Op roofblei met kleine streamertjes .... scandi                                       
Op snoekbaars met wat grotere streamers .... skagit met sink-tip
Wil de hengel voor deze doeleinde gebruiken.

Denk dat de Loop Xact zo'n beetje meer de all-arounder is ..............verbeter me indien ik fout zit heren !

Floor

Als ik met shootingheads vis gebruik ik graag een snelle hengel 'medium / fast', liever nog een 'fast' met een spey line gebruik ik liever een hengel met een tragere actie.
Ik heb het dan over bv zalmvisserij op stromend water met een switch of 'gewone' dubbelhandige hengel.
Op roofblei en dergelijke kan je vergelijkbaar materiaal gebruiken, iets lichter zoals een #6 of #7 een #8 kan natuurlijk ook dan heb je gelijk een eventuele zalmhengel.

Het is toch een kwestie van persoonlijke smaak.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Menno_siemensma

Quote from: Para on August 16, 2017, 17:38:33
Ik wil hem gaan gebruiken voor de Roofblei en snoekbaars op de grote rivieren ; Waal/ Lek / Grensmaas...


Zo'n werpbijeenkomst is niets voor mij , ga liever op m'n eigen wat vissen in alle rust !
Hoe minder zielen aan een water hoe meer vreugde  ;) ;)
Zo'n bijeenkomst is dan ook niet om te vissen maar dergelijke info te kunnen onderbouwen met gebruik in de praktijk. Dergelijke tips zou ik niet laten liggen. Dat je alleen wil vissen is irrelevant voor je vraag...
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Para

Quote from: Floor on August 16, 2017, 21:01:20
Als ik met shootingheads vis gebruik ik graag een snelle hengel 'medium / fast', liever nog een 'fast' met een spey line gebruik ik liever een hengel met een tragere actie.
Ik heb het dan over bv zalmvisserij op stromend water met een switch of 'gewone' dubbelhandige hengel.
Op roofblei en dergelijke kan je vergelijkbaar materiaal gebruiken, iets lichter zoals een #6 of #7 een #8 kan natuurlijk ook dan heb je gelijk een eventuele zalmhengel.

Het is toch een kwestie van persoonlijke smaak.

Dank je wel floor voor het antwoord . Denk ook dak voor de loop m/f  ga kiezen.

Floor

Bedenk wel dat het vaak zo is dat; hoe sneller de hengel, hoe lastiger het werpen is. Dit komt vooral doordat de timing belangrijker is dan bij een tragere hengel. Maar goed er zijn veel meer factoren van belang die een hengelkeuze kunnen bepalen bovendien: heb je het onder de knie dan kan ook een snelle hengel een mooi stukje speelgoed zijn.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.