Stinger Hooks

Started by FSCHAMP, December 09, 2016, 10:01:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Allen,

ik heb gisteren weeral twee snoeken laten zitten waaronder weer een mooie snoekdame. Dit is tijdens mijn laatste 4 sessies al de 6de en de 7de snoek, die ik er niet kan aanhouden tijdens de dril.  Om één of andere reden verlies ik steeds een aantal snoeken omdat ze slecht gehaakt zijn. Eén van de hoofdreden is dat waar ik vis zeer veel gevist wordt (zowel met de vlieg als met kunstaas).
Nu, dit gebeurt  op verschillende soorten snoekhaken (Partridge, Gamakatsu, Buyan, A&M, ....).  Ik vis altijd wel met een enkele haak.
Nu, een mogelijk oplossing is een stinger hook aanbrengen op de vlieg, maar hier heb ik geen ervaring mee, maar ik wil het wel gaan proberen. Ik ben echter benieuwd naar jullie ervaringen maw welk type stinger hook gebruiken jullie hiervoor en in welke maat?

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Marco B

Vind het ondingen. Overigens zijn de beste streamerhaken  wat mij betreft die van Owner. Ben nog geen betere tegengekomen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

FSCHAMP

#2
Marco,

jij bent blijkbaar geen voorstander van een stinger hook.  Ik heb het wel over een enkele haak, geen driehaak.

Wat betreft de Owner hooks, welke gebruik je dan?  Oversize Worm Hook of de Longshanks Hook? En waar koop je ze?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

Goed de haak zetten en goede scherpe haken gebruiken zou voldoende moeten zijn en daarnaast natuurlijk strakke lijn houden. Stinger kan soms helpen als je staart bijters hebt maar wat mijzelf beter lijkt dan zo'n klein 'stingerhaakje' is gewoon dubbele haak gebruiken en die via staaldraad of titanium wire met elkaar verbinden en zo meer haakkans creëren. De kans dat een stinger bij een goede volle take in de kieuwen hangt is mij te groot.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Marco B

Zal vanavond even kijken Gino
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Mike

Stinger hooks veroorzaken vroeg of laat een bloedbad.
Streamers worden soms heel diep opgeslokt en als er dan zo'n haakje achter hangt, zit ie op zeker een keer in zn slokdarm of maag. Of hij komt in de kiewbogen terecht met ernstige schade als gevolg.
En als je de snoek met de stinger in het puntje van de bek haakt, is de kans ook groot dat de streamer-haak in de vis zn kop of ogen vast komt te zitten.

Gewoon goede scherpe haken gebruiken en niet te veel materiaal op de haak binden.
Een goede strip-strike maken ipv de hengel te heffen en
wat ook helpt is een flinke stap naar achter zetten terwijl je een strip-strike maakt.
Er zullen altijd snoeken los blijven schieten, dat hoort er gewoon bij.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Koen

hmjah, als je grote streamers maakt is een stinger wel handig hoor en ik moet zeggen dat ze eigenlijk altijd aan de stinger hangen.

Floor

Ik gebruik graag de zogenaamde 'articulated shanks', of een tube, hierop bind ik de vlieg en het grote voordeel hiervan is dat je een haak met korte steel kan gebruiken. Met een korte haaksteel los je absoluut minder vis.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

FSCHAMP

Quote from: Mike on December 09, 2016, 17:12:42
Gewoon goede scherpe haken gebruiken en niet te veel materiaal op de haak binden.
Een goede strip-strike maken ipv de hengel te heffen en

ik moet zeggen dat ik toch meestal met vliegen van zo'n 15 à 25 cm vis. Ik zet ook telkens de haak met een strip-strike en toch verlies ik dit jaar veel meer snoeken in de dril dan andere jaren. Verder houd ik mijn haakpunten altijd scherp met een hakenslijper.

Jullie spreken allemaal van scherpe haken. Nu welke haken gebruiken jullie dan?

@ Koen : welke haak gebruik je dan als stinger haak?

Nu, zoals ik merk zijn de meeste onder jullie geen voorstander van een stinger hooks terwijl ik de laatste beurzen waar ik naartoe geweest ben bijna iedereen een stinger haak in zijn streamer heeft zitten.  Nu, deze haken zijn 1/0 of 2/0 en dit is toch niet klein naar mijn mening.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjoerd

Ik ben ook geen voorstander van een stingerhaak. Zag laatst nog een filmpje van iemand die een dikke metersnoek ving. De haak zat mooi voorin de bek maar het beest bloedde als een rund!, heel het water was rood gekleurd. De stingerhaak die gebruikt werd zat bij het onthaken los maar.....kennelijk had die bij de aanbeet/vastslaan toch een kieuwboog geraakt.
Of deze vis het zal overleven????
Ik ben het met je eens dat op sommige dagen de snoeken niet blijven hangen. Ik haakte er vanmiddag vier stuks maar ving maar één! Wat waren nu de oorzaken? de eerste snoek ving ik, nadat deze eerst de streamer miste. de tweede snoek die ik haakte miste ik omdat ik even was afgeleid door een apart vogeltje dat langs vloog waarbij ik de aanbeet kreeg. De derde snoek die ik haakte kwam heel loom omhoog naar de vlieg waarbij het gewoon lastig aanslaan is. De vierde snoek die ik haakte sloeg ik niet stevig genoeg aan. Dus er zijn vaak meerdere oorzaken aan te wijzen waardoor je een snoek mist.
Wat is dan een alternatief voor een extrahaak? Ik denk dat als je de haak wat meer naar achteren kunt binden dwz dus de vlieg op een tube binden, je minder missers hebt.
Het probleem met een singer is dat je nooit weet hoe een snoek zal aanbijten. Neemt die de vlieg wel voluit dan zit de stinger waarschijnlijk ergens diep in de bek met alle gevolgen vandien
Als we nu van te voren zouden weten dat de snoek een "staartbijter"is dan was het geen probleem.


Ipv een stingerhaak zou ik voorstander zijn om de

Gerrit59

Er is geen peil op te trekken Gino...
Ik vis al jaren met een enkele haak. Met twee haken is me het risico van beschadigen van de vis te groot. Verwijder je de ene haak, trek je de ander vaak wat vaster is mijn ervaring. Zeker met de kleinere snoeken.
Vis dit seizoen vrijwel uitsluitend met grote streamers (30 cm+) op een 4/0 of 5/0 haak. Ik gebruik verschillende merken haken, zelfs wel 'baitholder' haken en heb daar goede ervaringen mee.
Waar ik ze in het verleden nog wel eens miste, heb ik het dit seizoen nog eigenlijk niet mee gemaakt.Niet gemerkt teminste.
Vandaag ving ik nog een snoek van ongeveer 60 cm op een grote streamer met enkele haak. De haak zat mooi voorin de bek. Ik heb toch het idee dat de snoek meestal van opzij aanvalt.
Wie het weet mag het zeggen.... :)

Gerrit

Gerrit59

Quote from: sjoerd on December 09, 2016, 18:52:36

Ipv een stingerhaak zou ik voorstander zijn om de

------streamer te binden op een tube of een articulated shank gebruiken. Dan zit de haak mooi achterin.

Ben ik met je eens Sjoerd :) :) :)

Gerrit

Marco B

#12
Heb even gekeken welke haak ik gebruik Gino en het zijn de Spinnerbaithaken van Owner.

Hoewel ik veel oude Partridge Ad Swierhaken gebruik omdat deze juist heel slecht haken (ik weet het, het is wat vreemd maar meestal vind ik het prima als ze losschieten voor ik ze op de kant heb) heb ik ook veel streamers gebonden op de genoemde Owner.
Werkelijk vlijmscherp en haken als de beste. Ik heb hier in de loop der jaren verreweg de minste missers mee. Gebruik voor streamers van zo'n 15 tot 20 cm meestal hooksize 4.
Kosten: ca €25 voor 44 haken. Misschien niet de goedkoopste maar je krijgt wel waar voor je geld.
En ga er maar van uit dat ik de afgelopen jaren heel veel haken heb uitgeprobeerd.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

jo flyfishing

Geen stingers hier. Liever missen, dan een zooi in de bek van de snoek.
Ook geen weerhaken.
En missers, tja, het hoort er bij. Beetje frustrerend dat wel, maar ook spannend.
En als er eentje hapt en niet geprikt is, hapt die meestal nog wel eens (soms tot 5 maal)

Als haak gebruik ik de partridge absolute predator, en de gamakatsu worm 36 (opletten voor de weerhakje op de steel)

Alternatieven:
    kortere streamer (werkt ook dressuur brekend),
    tube fly waar je de haak redelijk naar achterin de streamer kan hebben
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Zweden1963

#14
Hej Gino........
Ik ben een voorstander van (een) haak.
Missers kun je altijd hebben maar als dat zo is,is het meestal bij mij bij de aanbeet.
Meestal nog een of twee keer er overheen gooien en het is weer hangen.
Een maal gehaakt blijven ze er ook aan,haken die ik gebruik zijn de Gamakatsu SC 15 en de SL 12 S maat 4/0 tot 6/0 deze blijven super scherp en omdat ze groot zijn makkelijk te onthaken en 90% zit mooi voor in de bek gehaakt
Ja het zijn zoutwater haken,maar heb er nog nooit een verspeeld..........voor de onderlijn gebruik ik de laatste jaren Fluorocarbon 80 90 of 100 Lb maar net wat voorhanden is en af en toe titanium 7 strands.
Rein.

Koen

Quote from: FSCHAMP on December 09, 2016, 18:35:59
ik moet zeggen dat ik toch meestal met vliegen van zo'n 15 à 25 cm vis. Ik zet ook telkens de haak met een strip-strike en toch verlies ik dit jaar veel meer snoeken in de dril dan andere jaren. Verder houd ik mijn haakpunten altijd scherp met een hakenslijper.

Jullie spreken allemaal van scherpe haken. Nu welke haken gebruiken jullie dan?

@ Koen : welke haak gebruik je dan als stinger haak?

Nu, zoals ik merk zijn de meeste onder jullie geen voorstander van een stinger hooks terwijl ik de laatste beurzen waar ik naartoe geweest ben bijna iedereen een stinger haak in zijn streamer heeft zitten.  Nu, deze haken zijn 1/0 of 2/0 en dit is toch niet klein naar mijn mening.

Ik ben er achter dat ik a) te veel bind spul heb en b) het een zooitje is. Ik zal ze ff opzoeken. Hopen dat ik er nog wat heb. Ik gebruik een Partridge CS86X Universal Predator X #6/0 voor al mijn streamers iig. Lekkere sterke en dikke haak. Als stinger lijn gebruik ik Knot2kinky. Stingerhaak moet ik dus ff uitzoeken nog :P Moet wel zeggen dat mijn stingers zo een cm of 10 minimaal verder zitten dan de hoofdhaak bocht hoor. Maar die streamers zijn dan ook 25cm lang.

p.forel

Ik ben voorstander van stinger  systeem

Al bind ik grote streamers 25 cm en groter  toch twee kleine haken  en tussen de hoofd haak en de stinger zit zeker 10a 15 cm  beide gamakatsu wormhook. Ls-5213 
99 procent haak ik aan de stinger

sjoerd

Quote from: p.forel on December 10, 2016, 17:20:54
Ik ben voorstander van stinger  systeem

Al bind ik grote streamers 25 cm en groter  toch twee kleine haken  en tussen de hoofd haak en de stinger zit zeker 10a 15 cm  beide gamakatsu wormhook. Ls-5213 
99 procent haak ik aan de stinger

Kort door de bocht: Waarom zit die voorste haak er dan nog op????Als blijkt dat de snoek kennelijk 99 keer van de 100 aanbeten, de achterste haak neemt, kan de voorste weg lijkt mij. Zoals eerder reeds geschreven, zorg er dus voor dat je haak wat verder naar achteren zit . Te bereiken door gebruik te maken van een tube  en/of verlengstukje op de haak(articulated shank)
Kortom stof om over na te denken .haha.

Gerrit59

Een andere optie is de variant die ik ook wel eens heb toegepast voor de tijd dat er articulated shanks op de markt kwamen: Twee haken onderling verbinden met een staaldraadje. Na het afbinden van de streamer de bocht van de voorste haak afknippen. Voor de voorste haak kun je dan een goedkopere haak gebruiken omdat het ook zonde is van een dure merkhaak de bocht af te knippen. Je kunt dan toch een vrij grote, beweeglijke streamer bouwen en je haakt ook 'staartbijters'.

Gerrit

p.forel

Zit mij best sjoerd die haak  die ene procent is toch snoek

Tube vind ik helemaal niks daar begin ik dus niet aan
En zo'n verlengstuk vind ik ook niks

En wat is nu twee enkele haken
Meeste kunstaas heeft twee of drie dreggen

JB

#20
Gisteren een workshop gedaan met Niklaus Bauer, één van de cursisten had deze zelfde vraag en was ook bang voor nevenschade.
Tevens was er ook nog een Belgische snoekvisser aanwezig die ook ervaring had met het gebruik van stingerhaken.
Beide hadden dezelfde ervaring, de vis zat altijd maar op 1 haak vast. En beide gebruikte titaniumwire, vanwege de stijve verbinding, voor de stinger.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

p.forel

Das wel een vereiste ja titanium wire  en de haak haaks op de voorste zetten

sjoerd

Quote from: p.forel on December 10, 2016, 22:54:48
En wat is nu twee enkele haken
Meeste kunstaas heeft twee of drie dreggen

Daarom wordt er bij kunstaas en doodaasvissen zoveel vissen ernstig beschadigd!!!
Dat moeten wij als vliegvissers zeker niet willen. Ik weet nog dat ooit ene Guido Vinck, als stingerhaak, een kleine dreg adviseerde.
Hoe bloedig wil je het hebben?

p.forel

Vind ik nog wel mee vallen sjoerd ben zelf ook jaren kunstaas Visser geweest

JB

Voor en tegenstanders blijft men altijd wel houden.
Maar zijn er nu ook tegenstanders die ook daadwerkelijk met deze set-up hebben gevist, dus enkele haak voor en stinger (enkele haak) gemonteerd met titanium wire.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)