Scierra

Started by Woen, August 01, 2013, 13:39:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woen

Hallo allemaal,

Na een werples weet ik het wel, ik ga vliegvissen. Nu nog een leuke set. Ik heb een Vision in handen gehad die was heel mooi en duur. Eind van de week ga ik een Scierra set bekijken en net heb ik Ron Thompson hengels in de hand gehouden met mooie lichte okuma reels. Man wat een keus.

Als ik dingen los ga kopen ben ik snel 200 euro kwijt, de Scierra set is compleet en wat goedkoper maar ik weet nog niet wat het is. Ik zit te denken om met een 5 te starten om vooral op kanalen, rivieren en plassen op voorn, brasem, roofblei, kopvoorn en forel te gaan vissen.

Ik weet dat er al zoveel geschreven is over beginners setjes maar heeft iemand een idee wat het beste is uit deze 3? En als het heel belangrijk is zoek ik de types erbij maar dat gaat even duren.

En stel ik heb hengel, reel en lijn. Dan nog vliegen, ontvet spul, vliegendozen. Dat loopt ook snel op in totaalprijs merk ik. Is daar nog een belangrijke keuze in te maken om het meteen goed te doen?

Alvast bedankt!

Jeroen

HappyFisherman

Hengels zijn volgens mij echt je eigen keuze, budget/kwaliteit. Zoek een combinatie die jij fijn vindt binnen je budget. Wat vliegen en andere benodigdheden betreft kun je het best een sponsor van dit forum vragen. Geef aan wat je er mee wil en laat hun een pakketje voor je samenstellen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Woen

Dat is eigenlijk een heel goed idee een setje van een sponsor. Ga eens een mailtje sturen.

Mij is verteld dat een reel van aluminium wel stootvaster is als graphite vooral in koud weer. Klopt dat?

Woen

Eigenlijk komt het er gewoon op neer, ik ga vliegvissen!!!

Heintje Davids

Verstandige praat van onze 'Happyfisherman'! Echt slechte hengels komen nog weinig voor en uiteindelijk is goed werpen een kwestie van 90% techniek en misschien 10% kwaliteit van de hengel. Laat je dus vooral niet gek maken door alle wild west verhalen die regelmatig de kop opsteken: voor ieder budget is tegenwoordig een fatsoenlijk setje te vinden en het is dus vooral afhankelijk hoeveel geld jij er in wilt steken. En voor wat betreft die reel: of het nu aluminium is of grafiet, het maakt weinig uit. Voor het 'normale' Nederlandse werk voldoet eigenlijk iedere reel omdat je de slip zelden of nooit nodig zult hebben (forelplassen uitgezonderd). Grafiet is ook niet kwetsbaarder.

Woen

Dankjewel voor de informatie. Ik moet toch eerst goed leren werpen inderdaad. Buitenland staat wel op het programma, maar tegen die tijd wil ik best een nieuw budget hebben.
Ik ga gewoon een goede set halen bij de lokale zaak, dan kan ik die tenminste zien en voelen. En hopelijk alle rand dingen via 1 van de sponsors. Denken jullie dat 200 euro wel afdoende is om wat op te starten?

Kruijff

Volgens mij moet je voor je startset ook gewoon bij een van de sponsoren zijn hoor... Stuur ze een mail voor hetgeen je allemaal wilt. Ik denk dat je dan met 200 euro een eind komt!

Gr Ed
Gr Ed

Woen

Ja kan dat? Zonder deze in de hand te hebben gehad? Er zit wel veel moois bij in ieder geval. Een GPF FreeFly bijvoorbeeld, met bijpassende reel.

Medium actie is wel het fijnst voor een beginner niet?


Heintje Davids

Kan dus niet. Hengels kopen via internet zonder dat je 'm in je handen hebt gehad en dus geen idee hebt over de actie is een slecht advies. Een hengel moet je in handen hebben gehad en het liefst een lijntje mee geworpen hebben. Kopen via internet van een sponsor is misschien goed bedoeld maar blijft een slecht advies!

jelle

en fabrieksfoutjes er eventje uithalen.
Ik heb vorigge week een hengel in de winkel gebroken puur door eventjes de aktie te voelen.
vrije ruimte niks geraakt maar toch een harde knal en de hengel ha een deel meer ::wtf::.
Deze hoef ik niet heb je er nog een??
beteuterd zei de winkelier nee
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Kruijff

Hoi,

Heintje heeft wel gelijk... Vlgs mij kun je bij een van de sponsors wel terecht voor het "voelen" van een hengel/reel hoor. Overigens heb ik zelf als beginnende vliegvisser ook mijn hengel via internet gekocht, en ik moet zeggen..top. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Gr Ed

Woen

Mag ik vragen wat jij hebt aangeschaft? Ben wel benieuwd wat "beginners" kopen.

Kruijff

Ik heb 2 jaar terug een flextec streamtec #5 gekocht. daarna een werpcursus gevolgd in Lelystad. Vrij vlot daarna een gpf #7 en onlangs een AM #2. Ben nu wel even klaar denk ik...

Gr Ed

Woen

Mooi!

Nou mijn eerste set is een feit, wilde toch iets kopen wat ik kon vasthouden.

Een Scierra Stonefly 9ft #5 met een Okuma SLV 5/6 reel en een WF5 lijn van Ron Thompson.

Nu maar meer werplessen nemen en iets gaan vangen.

Plantje

Veel plezier ermee!

En Heintje: waar zit de like knop?!?! Goed advies man!

Woen

Dank!

En uiteraard veel dank voor de adviezen!