Stel je mag nog maar met 1 soort vlieg kiezen?

Started by Ochi, October 17, 2014, 19:43:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ochi

Vers als ik hier ben heb ik terug gezocht of iemand deze topic al geopend heeft, kom wel de vraag tegen over vissen op een bepaalde soort vis maar niet voor gebruik in het algemeen. Ik ben nieuwsgierig naar jullie keuze.

Stel je mocht nog maar 1 soort vlieg binden, wel in verschillende maten en kleuren, wat zou er dan in jou doos belanden?

Op de Kyll vang ik met maatje 14 t/m 8 in de normale kleur maar ook in het wit en olijf.
Op het OVM vang ik op maatje 10 t/m 4 in de normale kleur maar vis hem drijvend, intermediate en zinkend.
Op de Ronde Bleek vang ik op maat 6 t/m 1 bijna aan een zinklijn.
In Canada had ik mijn OVM maatjes bij me en ving er drijvend en zinkend op meren en rivieren.
Op Curacao ving ik op zee de gekste visjes met een maatje 6.

Ik heb geloof in een aantal vliegen specifiek per vissoort maar als het er maar 1 mocht zijn dan was het de Muddler

FSCHAMP

Voor mij de Ice Chenille fish.

http://www.franksawyer.be/BindPatronen/Ice_Chenille_Fish.php

Ik vang er mee op rivier en op reservoir zowel in België, Nederland, Luxemburg, Tsjechie, Duitsland (Kyll, Nimms, Rur, Kinzig), Oostenrijk, Noorwegen, Engeland, Slovenië, Canada, USA, Frankrijk en ik vergeet waarschijnlijk nog een paar landen.

Ik denk dat ik hem ook eens op zee ga proberen in Europoort om te zien of ik er geen zeebaars of zeeforel mee kan verschalken.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

 
Quote from: HappyFisherman on October 17, 2014, 19:57:19
Dan stopte ik met vissen  ;)

::agree::

Ik ben helemaal fan van klinkhamers, maar als ik wil nimfen heb ik er verdraaid weinig aan.  ;)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Ochi

Quote from: FSCHAMP on October 17, 2014, 19:56:12
Voor mij de Ice Chenille fish.

http://www.franksawyer.be/BindPatronen/Ice_Chenille_Fish.php

Ik vang er mee op rivier en op reservoir zowel in België, Nederland, Luxemburg, Tsjechie, Duitsland (Kyll, Nimms, Rur, Kinzig), Oostenrijk, Noorwegen, Engeland, Slovenië, Canada, USA, Frankrijk en ik vergeet waarschijnlijk nog een paar landen.

Ik denk dat ik hem ook eens op zee ga proberen in Europoort om te zien of ik er geen zeebaars of zeeforel mee kan verschalken.
Voor de Fint geef ik je gelijk vangst garantie!
Chatreuse en Wit zijn hievoor prima kleuren.
Ik viste zoiets met een rood kopje verzwaard en onverzwaard dus met deze kop lukt het op zeker ook.
Voor zeebaars en zeeforel ben ik nieuwsgierig maar ja als het de enige in je doos is gaat het op zeker lukken ;-)

FSCHAMP

Quote from: Ochi on October 17, 2014, 20:27:03
Voor zeebaars en zeeforel ben ik nieuwsgierig maar ja als het de enige in je doos is gaat het op zeker lukken ;-)

Ochi, dat was je vraag toch en wie weet probeer ik het morgen als het me niet lukt met de andere vliegen.

Hij werkt voor regenboog forel, bruine forel, bron forel, snoek, snoekbaars, winde, baars maw voor roofvissen, dus waarom zou hij niet werken voor zeebaars in aangepaste versie (grotere haak, een kop van gele binddraad, met plakogen erop en voorzien van een goede laag epoxy of bugbond, diamond hard of Bug off in combinatie met het blauwe ledlicht)
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hilco de Visser

garnalen haakje 16 van A&M messing kraaltje 3mm zwarte dubbing en gold ribbing.....................geef het beestje maar een naam.

altijd prijs

maurice

Droog voor mij,
Type Yello Sally haak 14 tot 18


Nimp, tja PT
::bbq:: ::proost:: ::proost::

merijn1982

Al gebruik ik ze nog vee en veel te weinig. Maar zou dan toch voor een buzzer gaan. Imiteert het toch wel meest aanwezig beestje in onze wateren. Vangt voorn baars brasem karper winde pos en forel. Dus denk het meest veelzijdige vliegje
Tight lines!!

pepertje

Mijn eigen nimpf in bruin en grijs.
Ik vang er overal mee :P
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

pepertje

vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

BV

Zwarte wooleybugger for ever , niet het mooist, niet het fijnst, maar vangstgarantie

Raymond

Daar gaan we weer... nee hoor, deze topic is hier echt al nooit langsgekomen... :-(

Sorry, ik zal m'n dag wel niet hebben... ;)
::wtf::

Beertje

Geeft niet Raymond. Ik denk dat al het andere ook wel al eens langs is gekomen. Vooral als je al heeel lang op het forum zit. Maar voor nieuwkomers is het allemaal interessant ;) :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Ochi

Quote from: Raymond on October 18, 2014, 10:20:59
Daar gaan we weer... nee hoor, deze topic is hier echt al nooit langsgekomen... :-(

Sorry, ik zal m'n dag wel niet hebben... ;)
Tja zoals je kon lezen ben ik een newbe hier maar heb echt de zoekfunctie gebruikt voor ik de topic plaatste. ::new::

Toch nog toe vind ik het zeker interessant.
Wat een verscheidenheid aan keuzes.
Leuk om te lezen dat veel mensen veel vertouwen hebben in een type vlieg maar niemand heeft volgens mij nog dezelfde genoemd.


sjoerd

Stel je mag nog maar met 1 soort vlieg vissen?
Dan hield ik misschien wel op met  vliegvissen.  :) :) :)    Immers het leuke van vliegvissen  is om juist met verschillende vliegen te experimenteren of om juist dat vliegje te binden/te gebruiken waarop een selectieve vis aast.
Een soort vlieg zou je behoorlijk beperken in het aantal soorten vissen dat je kunt bevissen.
Ik lees bijv dat sommigen kiezen voor een bepaalde nimf of droge vlieg, waarmee je dus  geen  kansen meer hebt op bijv snoek, snoekbaars, zalm , pollack, zeebaars etc .
Dus een non vraag eigenlijk want we (in ieder geval ik) willen  liefst zoveel mogelijk vissoorten kunnen vangen met de vliegenlat,of niet?

Sjoerd

Hilco de Visser


Inderk

Geef mij maar een Ritz-D altijd een goede keuze voor als je het niet weet
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Troutbuster

Als het maar met 1 "vlieg" zou mogen dan......

Gold Ribbed Hares Ear in alle maten en varianten.

#20,18,16 (met en zonder verzwaring) voor kleine voorn, alver, winde roofblei en baarsjes
#16,14,12 met (tungsten)goudkop voor forel, vlagzalm, kopvoorn en.... wintervoorn
#12,10,8 long shank (in diverse verzwaringsvariaties) voor grote (zee)forel (OVM), (voorjaars) Brasem, Baars, Kopvoorn, Winde etc...

Ik heb aan dit patroon al zoveel variaties vis gevangen dat dit een van mijn favoriete nympen is.

Natuurlijk als het droog mag of moet.... Iron Blue Dun maar tsja.... 1 vlieg hè ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Rena

Voor mij wordt het dan een vlokreeft imitatie, die komt voor in zowel  de habitat van de zeeforel als die van de vlagzalm...

Gert

Ik zou het zelf niet weten welke het dan wordt. Maar het zou misschien niet onverstandig zijn om je/mezelf wel te beperken tot een maximum van laten we zeggen 10 stuks verschillende vliegen. (5 droog en 5 nimf of zo).
Want als je niet weet waar mee te beginnen en je hebt tientallen of honderden verschilende soorten in je dozen, dan is de keuze eigenlijk net zo moeilijk als dat het er maar 1 mag zijn.

In ieder geval zou de once-and-away bij mij niet ontbreken. En een Prince Nymph ook niet.

Groet,
Gert

Ochi

Gert,
dat zou inderdaad misschien beter zijn.
Ik sleep soms dozen met vliegen mee en uiteindelijk gebruik ik meestal een paar vliegen.
Toch sleep ik de keer daarop weer die dozen mee.

Waarom doe ik dat?
Ik fop mezelf want als ik een hele dag op een bekend water gevist heb dan heb ik er inderdaad maximaal een stuk of 6 gebruikt.
De rest gaat weer onaangeraakt mee terug naar huis.
Ik merk ook dat dezelfde zeg maar naar mijn idee goede vlieg in een grotere of vaak kleinere maat het ineens wel doet en vaak is dat ook weer die Muddler.

Misschien ga ik het nog wel eens leren maar ik denk dat er meer vliegen in mijn doos zitten voor mij dan voor de vis ;D

Troutbuster

FF of topic broeders!

Het grote arsenaal vliegen dat menigeen (ja ook ik) iedere keer weer meetorsen naar de waterkant, zit 'm in de psyche van de vliegvisser.

De gedachte, "ik heb allerlei soorten vliegen in allerlei soorten maten en patronen, dus ik kan alle situaties  aan" speelt volgens mij de grootste rol in het meetorsen van dozen vol vliegen!

Die geen die het meeste vertrouwen kan en durft (belangrijkste!) te geven aan een 5 tal patronen, loopt dus met 1 doosje.

Het blijft een psychologisch spel tussen de gedachte en de uitvoering van onze vliegvisserij

"als ik nu eens deze.... of misschien is deze beter.....of......"

Maar dat maakt het vliegvissen zo leuk toch??

Zo nu weer on topic, tenzij er een bak reply komt op "mijn" psychologische benadering van het "vliegtorsen"  ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit59

Ben ik met je eens Jan!
En de praktijk is in mijn geval het bewijs. Als ik mij bijvoorbeeld tot de streamervisserij beperk: ik vis eigenlijk alleen met de streamers waar ik de beste resultaten mee heb behaald. En dat zijn streamers van zonkers, bucktail en marabou. Steeds neem ik - als ik met de auto ga - al mijn streamers mee. En dat zijn er inmiddels al heel wat en van de meest uiteenlopende materialen. Regelmatig begin ik met een exemplaar van ander materiaal maar als dat even geen resultaat geeft hang ik er al snel een 'bewezen vanger' aan. Vorige week heeft een snoek mijn best vangende streamer (staart van rode en witte zonker, body van witte en chartreuse bucktail en kop van rode marabou) aan gort gerukt. En wat ga ik doen? Ik ga een dezer dagen een identiek exemplaar binden. Ik kan kiezen uit tientallen anderen, maar die blijven vaak onaangeroerd en kan ik eigenlijk beter thuis laten. Ik wil zo'n nieuwe bewezen vanger!

Gert

Ik weet niet of dat bij mij ook geldt Jan. Ik ben gewoon een verzamelaar. Hengels, reels, maar ook camera's, motorfietsen......
Ik ga niet ales vertellen - bovenstaande zijn zaken die sowieso niet meelezen 8)

Groet,
Gert