Zinklijnen en Boobies

Started by Bertil, November 26, 2015, 11:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bertil

Hallo allen,

Had het forum al een beetje doorgespit maar heb toch nog een vraag.

Gisteren stond voor mij een dag beginnersknooien op Baggelhuizen op het programma. Na de starterscursus vorig jaar en af en toe vissen wilde ik wel eens proberen met een zinklijn op een hengel en een drijvende lijn op een andere hengel. Het eerste obstakel had zich een avond tevoren al aangediend. De bellyboot uit de tas gehaald waar hij nu al een paar jaar in ligt wegens te weinig tijd. Waarschijnlijk uit wrok heeft de bb een ventiel verstopt zodat er lichte paniek ontstond. Na enig speurwerk bleek het gelukkig een universeelventiel en was deze zo aangeschaft bij de plaatselijke watersportwinkel.

Aan het water bleek dat de zinklijn niet zonk..balen, nog even geprobeerd maar na enig gemopper de hengel maar weer naar de auto en met een drijvende lijn gevist.
Later na een gesprek met een behulpzaam clublid begrepen dat de lijn wat last van zijn "fabriekscoating" heeft. Ik heb inmiddels de lijn ontvet en hij zinkt. Na wat experimenteren met Boobies in de badkuip (laat mijn ega het maar niet horen) blijken de boobies niet naar beneden te krijgen zijn met de lijn.
::blabla::
Dan nu mijn vraag.
Het is een #5 zinklijn van AM, is deze te licht voor de Boobies? (De boobies ook van AM).

Hengel die ik wil gebruiken is een Sage Vps #5
Heb ook nog een jmc Triumph 4/5 maar daar vis ik met een drijvende 5 lijn mee met kleinere streamertjes, Woody buggers en kleinere vliegen. Deze Jmc is licht van gewicht en lijkt me ook minder geschikt hiervoor.

Optie 1> iets met de lijn doen zodat hij meer zinkt
heeft niet mijn voorkeur maar wellicht is dit gebruikelijk bij een aantal van jullie.

Optie 2 > zwaardere zinklijn kopen bijv een 6 van AM
Optie 3> andere lijn aanschaffen.
Bij optie drie heb ik ook weer keuzes na wat speuren.
1e de Airflo six Sense di5 ( is alleen in 6/7 beetje te zwaar voor mijn vps?)
Heb hier veel goed over gelezen, kost wel weer een paar centen maar lekker vissen is ook wel wat waard.
2e de rio mainstream trout type 6 full sinking.
Bij deze lijn zou ik even naar de winkel kunnen, wel zonder pinpas en afgemeten geldbedrag, en deze lijn ophalen.

Optie 4> mocht iemand nog een goed lijntje voor mijn hengel hebben liggen mag dat ook



Ander tips ook welkom natuurlijk, volgende week poging 2.

Vriendelijke groet Bertil

Ik had trouwens eindelijk mijn eerste forellen gevangen, twee stuks op een langere leader met een klein donkere verzwaarde nimph :)





Herman

Als je lijn wel zinkt, zou de booby ook mee moeten gaan. Heb je het geprobeerd met een heeeeel kort stukje tippet aan de lijn?
Anders gaat ie natuurlijk nooit onder als je een tippet van 1 meter gebruikt in de badkuip....
Het is de bedoeling dat die boobys blijven drijven......
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Bertil

Quote from: Herman on November 26, 2015, 11:26:34
Als je lijn wel zinkt, zou de booby ook mee moeten gaan. Heb je het geprobeerd met een heeeeel kort stukje tippet aan de lijn?
Anders gaat ie natuurlijk nooit onder als je een tippet van 1 meter gebruikt in de badkuip....
Het is de bedoeling dat die boobys blijven drijven......

Dat begrijp ik. De boobie drijft, en de lijn komt vanaf de bodem omhoog. Zonder Boobie zinkt hij wel keurig.


Chaisedieu

Misschien vloeken in de kerk, maar de boobies wat kleiner maken, zodat ze minder drijfvermogen hebben. Vis zelf boobies met een sinking shooting head #5 (ook van A&M). Te grote boobs krijgt hij ook niet onder. Door kleiner boobies te gebruiken gaat het prima. Goed forel op gevangen in/op Baggelhuizen.

Cheers, Marten

JB

Zeker niet testen in de badkuip, in bad zal die booby altijd een deel van je lijn kunnen tillen. In dieper waterval het hele zink gedeelte mee kunnen werken om je booby naar de diepte te krijgen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

jo flyfishing

uit je uitleg trek ik de conclusie dat je het concept 'zinkende lijn' niet helemaal door hebt.

Het gaat om de densiteit, niet om het gewicht. Om even te overdrijven : een lijn van 5kg gaat nog drijven als ze een volume heeft van 6 liter. (check even de natuurkundige wet van Archimedes)

een zwaardere lijn in aftma klasse gaat je niet helpen als ze dezelfde densiteit heeft als je #5 lijn.

Je kan wel een lijn met een hogere zinksnelheid nemen. die heeft een kleiner volume voor hetzelfde gewicht(hogere densiteit dus) , zal sneller zinken en kan grotere booby vliegen onder krijgen.

hth
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Floor

Eventueel een stukje van de booby oogjes afknippen.
Maar, ik denk dat wanneer er een paar meter zinklijk in het water ligt het allemaal wel goed komt
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Beertje

Ik vind het zonde om boobys aan de lijn te doen. ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Floor

Quote from: Beertje on November 26, 2015, 13:25:14
Ik vind het zonde om boobys aan de lijn te doen. ;D

Het is waar, een goed paar moet je een beetje zuinig op zijn!  :)
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bertil

Zo,weer wat geleerd.
Als eerste bedankt voor jullie reacties.

Paar dingetjes toch.

De boobies zijn al klein vind ik en afknippen oid geen optie, ze zitten in van die netjes.
Toch heb ik gelezen dat die AM lijnen moeilijk een boobie naar beneden trekken en als advies werd gegeven om een andere lijn te kopen die wel zinkt als een baksteen. Bijv een Airflo oid. Heb niks tegen de AM lijn hoor even voor de duidelijkheid.
De aangegeven zinksnelheid is 6ips volgens mij is dat als snel toch?
Archimedes was toch ook met de zware boten toch die niet zinken  8)
Ik neem toch aan dat de zwaardere aftma,s met dezelfde sinkrate toch iets meer in de melk te brokkelen hebben?
Of zijn die hogere aftma's dan minder van volume?

Zal het in ieder geval gaan proberen, ik heb wel graag het gevoel dat het onder water er uitziet zoals ik ik denk dat het eruit ziet, voor het vertrouwen zeg maar..

Bertil

jo flyfishing

#10
6 inch per seconde is idd best al een 'snelle' zinklijn. Ik gebruik zelf airflo lijnen en meestal niet meer dan 3 ips.

Ik heb wel een 5ips, maar vis dan ook op een reservoir waar het dieper dan 10m is vanuit een bootje. daar kan eigenlijk zelfs een 7ips beter van pas komen.

In principe zouden lijnen met verschillende aftma rating maar zelfde zinksnelheid even snel moeten zinken.
ik denk ook niet dat een klasse zwaarde in aftma meer gewicht onder gaat trekken, aan gezien de densiteit het (negatief) lift vermogen bepaalt.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Beekvisser


merijn1982

Ga voor een goede lijn. Ik zelf heb een airflo sixtsense di5 5/6 lijn op mijn #5 en dit gaat prima! En die zinkt echt wel:)
Tight lines!!

vliegvisgek

ja mee eens airflo of snowbee of ander bekend merk 50 euro heb je al goede zinklijn die 2booby,s
naar de bodem trekt  ;) ;)

Mike

#14
Een DI 3 zou in principe al voldoende moeten zijn om je boobys naar beneden te trekken. Een DI 5 al helemaal.
Ik kan uit je vraag niet echt opmaken welke zinksnelheid je lijn heeft (of zou moeten hebben). Wel de gewichtsklasse (#5) maar niets over de zinksnelheid.
Ik zou sowieso de A&M "zink" lijn lekker gebruiken om je was aan op te hangen oid want dat is gewoon rommel.
Dit zal ongetwijfeld weer wat reacties opwekken bij wat mede forum gebruikers die nogal pro A&M zijn maar je bent zeker niet de eerste die daar een zinklijn koopt die blijft drijven. Wmb zet dit vraagtekens bij alle aangegeven zinksnelheden van de A&M zinklijnen.
Ik zou als ik jou was een Airflo Ultimate Distance 40+ Expert lijn aanschaffen. Deze hebben een zinkgedeelte wat exact zinkt zoals op de doos wordt aangegeven en een heel mooi zacht soepel volglijntje wat heel gemakkelijk door de hengelogen vliegt.
Deze lijnen zijn rond de €50,- gaan lang mee en gooien erg fijn. Ik vrees alleen dat deze lijnen pas verkrijgbaar zijn vanaf #6. Dat geld overigens ook voor de Airflo Sixth Sense.
Dat is ook een topper en ik gebruik ze allebei maar de 40+ heeft absoluut mijn voorkeur als ik vanaf de kant vis.
Vanuit een belly boat gebruik ik weer liever de Sixth Sense, maar goed dat zijn details.
Je zou evt ook een fast sinking poly leader op je A&M "zink"  lijn kunnen zetten, dan ben je voor €7,- of €8,- klaar maar echt ideaal is het denk ik ook niet.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bertil

Hallo,

Bedankt voor het meedenken.

Het is niet mijn bedoeling om deze lijn af te kraken, hij zinkt als lijn nu prima en vlot. Ik heb alleen twijfels na de badkuiptest of hij de boobie wel naar beneden krijgt.
Mijn vraag of een hogere aftma klasse de uitkomst is is beantwoord, gaat het niet doen.
Ik begrijp inmiddels dat het met de densiteit te maken heeft.
Ik ga de lijn uitproberen omdat de badkuiptest niet een reëel beeld geeft.


Waarom kiezen voor een 3 ips? En pas dieper water dan 10 meter een 5ips.
Je wilt de lijn toch op de bodem en zo snel mogelijk. Scheelt toch weer 5 cm per tel.
Waarom zou een 5 ips beter een boobie naar beneden krijgen dan een 3ips?
Dit gaat toch alleen over de zinksnelheid, en niet over het vermogen om zaken met een grotere opwaartse kracht naar beneden te krijgen. Of is dat weer te kort door de bocht.



Met leergierige groet Bertil

marc

Als het echt snel naar beneden moet ?
Een teeny 130 zinkt als een baksteen,tussen 2 waters vissen zit er met deze niet in hou snel je ook binnenvist
Grt

Scaramouche

Quote from: Bertil on November 27, 2015, 08:34:44Je wilt de lijn toch op de bodem en zo snel mogelijk.

Dat is misschien wat kort door de bocht. Als dat zo was, dan was er ook maar 1 zinksnelheid beschikbaar. Een langzaam zinkende lijn geeft je ook nog wat meer mogelijkheden om verschillende dieptes af te vissen; je hebt meer tijd om je boobie op half water te houden en een traag afzinkende vlieg kan enorm effectief zijn.

En bij zinklijnen gaat het niet altijd over density, ze zijn vaak ook gewoon zwaarder en werpen dan als een schietkop. Een di5 trekt een vlieg ook echt sneller naar beneden dan een di3, puur vanwege het grotere zinkvermogen
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Ik krijg graag tijd om de lijn (traag) binnen te strippen voor deze op de bodem ligt. Als de lijn te snel zinkt gebeurt dat dus.
Als de lijn op de bodem ligt ben je het gevoel met de vlieg kwijt, de vis moet dan al de lijn die op de bodem ligt verslepen voor je voelt dat je beet hebt.
Niet echt subtiel :-) en ik vis dan ook niet gauw op deze manier.
Geef mij maar de spanning van een forel die in de staart bijt van een traag geviste streamer, die al dan niet drijft.
Heel spannend, (en ook frustrerend als de vis niet doorbijt.)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bertil

Ik heb net even met zoontjelief de zinklijn getest op een lokale zandput. De lijn trekt inderdaad de boobie onder maar heel traag. Ik vermoed naarmate de B verder naar beneden gaat het ook iets versnelt.
Waarschijnlijk staat er op de bodem nog een stukje lijn omhoog voordat de leader begint, maar lijkt me niet bezwaarlijk.

De vraag was bedoeld voor de techniek van het vissen met een B op de bodem. Ik heb gelezen dat zinklijnen ook gebruikt worden om op half water met streamers en vliegen of buzzers te vissen. Ik kan mij voorstellen dat je niet wilt dat je Streamer of natte vlieg met een rotgang richting de bodem gaat.

Maar stel dat ik met B op 4 meter water wil vissen dan duurt dat met een 3ips bijna een minuut. Ik ben al jaren gelden al gestopt met roken dus shaggie draaien doe ik niet meer.
Als ik verschillende lagen wil afvissen en per definitie niet de bodem snap ik dat een 5 ips te snel gaat tenzij je 10 meter diep of dieper wilt.
Maar dan gaat het over verschillende technieken.
Ik ga eerst aan de slag met de AM die nu precies doet waarvoor hij gemaakt is.
Een keuze tussen evt een 3ips of 5ips lijkt nog een lastige keuze. De 3 lijkt meer mogelijkheden te hebben om andere technieken in te zetten, en als ik toch de bodem wil opzoeken geduld.
De 5 lijkt meer geschikt voor de techniek van het op de bodem vissen van blobs en Boobies, sneller naar beneden.
Baggelhuizen is volgens mij max 10 op plekken dus dieper is niet nodig.

Raymond

Ik ga me verder niet met de discussie bemoeien maar wil toch wel even opmerken dat een zinklijn met een bepaalde zinksnelheid maar met een aftmaklasse hoger, een booby echt wel gemakkelijker naar onder trekt dan een lijn in een lichtere aftmaklasse met diezelfde zinksnelheid. Dat is gewoon eenvoudige natuurkunde. Die zwaardere lijn heeft namelijk absoluut gezien meer massa!

Dat was mijn inbreng... ;)
::wtf::

Scaramouche

Lees anders dit artikeltje eens door: een sink tip is natuurlijk ook een optie. Een fast sink tip, gemonteerd voor een slow sink of intermediate lijn, werkt ook. snel te bevestigen via een loop-in-loop connectie.
http://gorgeflyshops.blogspot.nl/2012/07/sink-tips-polyleaders-versileaders.html
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bertil

Heren dank voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels weer wat bijgelezen en geleerd over lijnen  8).
Had ook nog van iemand een Teeny (t200)zinktip over genomen, moet zeggen dat is wel even anders werpen. Was net blij dat ik een wf lijn een beetje redelijk uit de hengel kreeg.
Wellicht toch ook nog in de toekomst een  zinklijn 3ips of 5ips, beide vind ik dan wat overdreven voor nu.
Kan natuurlijk de Teeny ook gebruiken voor de verschillende waterlanden en een 5ips voor het echte op de bodem werk.

Weer genoeg stof tot nadenken ???

Groet Bertil



p.forel

Airflo Ultimate Distance 40+ Expert en de airflop Sixth Sense komen hier helemaal niet op de reel.
Of ik moet een aftma 7 op mijn 9# of 10# stok zetten veel te zwaar totaal niet aan het aftma gewicht.
Aftma 7 lijn dik 16 gram  oeps dit is een zware 9 lijn  gek he dat je hengel lekker laad!

Zal ik nog maar niet over zinklijnen van airflop praten  die zijn nog zwaarder 
Ben zuinig op mijn hengels  voor 50 euro aan lijn wil ik hem niet naar de klote helpen.

p.forel

Bertil
De t200 is aftma 6-8 dus veel te zwaar voor jou aftma 5 hengel
De t130 zou een betere optie zijn