Staaldraadje bij een poppertje

Started by Beertje, November 17, 2014, 21:08:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Bij het vissen op baars gebruik ik geen staaldraadje omdat ik dat te lomp vind voor poppertjes en kleine streamertjes.
Maar het risico van een aanbeet van een snoek blijft aanwezig. Dus ben ik nu op zoek naar een onderlijntje die niet lomp is en een poppertje niet doet zinken en een snoek niet kan doorbijten..
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hilco de Visser

die karperonderlijntjes van gevlochten lijn ........................  dan groen wit gestreepte..........

zou dat wat zijn?

Floor

Zelf gebruik ik softflex wire van Prologic savage gear. Knoopbaar en met een soort zachte coating.
Je kan er een kleine wartel of een ringetje aan knopen of je hangt direct de popper of streamer eraan.
Het is een spoeltje van enkele meters dus je kan zelf de lengte van je onderlijn bepalen.
Er zijn ongetwijfeld ook nog andere merken die zoiets hebben.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Gerrit59

Beertje,

Zo dun mogelijk knoopbaar staaldraad ('knottable steel leader')

Gerrit

Gerrit59

Realiseer me nog:
Er zijn ook nog knoopbare onderlijnen voor snoek van dynema.
In vergelijking met staaldraad blijven die soepel.
Misschien is een stukje 40 of 50/00 nylon een optie. Als je er een 'bak' op krijgt zal het gedaan zijn. Maar die kans is 1 op ...  Ik vind het nog wel meevallen dat 'doorbijten'. En mocht je er een snoek op krijgen en het nylon blijft heel maar is beschadigd, dan is zo'n stukje toch zo vervangen? Maar dat is mijn ervaring.

merijn1982

Ik zelf gebruik nu sinds kort fluorcarbon onderlijnen voor het snoeken. En dat houd goed! Dus wellicht een fluorcarbon onderlijn?? Anders idd denk ik dynema gebruiken. Dit doe ik in de winter ook met het baarzen in de haven als er veel kleine snoekjes zwemmen. Meesteal gaan ze 1 of 2 snoekjes mee en dan vervang ik ze. Anders kost het nog zoveel streamertjes:-)
Tight lines!!

Scaramouche

Flexonit is het mooiste tandbestendige materiaal dat ik ken. Wel prijzig maar net zo soepel als nylon. Niet overal te koop, maar online kun je het in ieder geval via lureparts.nl kopen.

En ik gebruik zelf graag staaldraad van 'tooth proof american fishing wire'. #2 is heel dun en licht en met 12kg trekkracht heb je een veilig stuk onderlijn waar ik geen snoek doorheen zie trekken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger

Quote from: Hilco de Visser on November 17, 2014, 21:15:38
die karperonderlijntjes van gevlochten lijn ........................  dan groen wit gestreepte..........

zou dat wat zijn?

dat is absoluut niet snoektandbestendig,vroeger veel op karper gevist en een aantal keer een snoek erop gehad tijdens het binnen draaien,leverde diverse lijnbreuken op.

Quote from: Scaramouche on November 18, 2014, 11:19:44
Flexonit is het mooiste tandbestendige materiaal dat ik ken. Wel prijzig maar net zo soepel als nylon. Niet overal te koop, maar online kun je het in ieder geval via lureparts.nl kopen.

En ik gebruik zelf graag staaldraad van 'tooth proof american fishing wire'. #2 is heel dun en licht en met 12kg trekkracht heb je een veilig stuk onderlijn waar ik geen snoek doorheen zie trekken.


sluit ik me bij aan,flexonit in de dunste variant is flinterdun en super soepel,en kun je prima voor je baarsstreamertje monteren,heeft echt geen invloed op de actie van je aasje hoor.

anders is mischien knot2kinky een goede optie dat is een onkinkbaar nikkel/titaniumdraad,gebruik ik zelf voor het snoeken in de 45 lb variant,deze is 12/00 mm dik(!)
en hij is er ook nog stukken dunner.

jur606

titanium onderlijntje gebruiken
Duurzaam & sterk en kinkt zo goed als niet.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sjoerd

#10
Wouter,dat knot2kinky is schitterend mooi soepel niet kinkend materiaal en is knoopbaar, zo wordt beweerd.
Ik heb het zelf ook aangeschaft maar dat knopen is een crime. Je krijgt nooit een mooie sluitende knoop zoals bij nylon e.d. Dat geeft de gebruiksaan wijzing ook al aan maar had ik bij aanschaf niet gelezen.
Dat vind ik erg lastig, vandaar dat ik dan toch maar weer sleeves gebruik, of als ik wel knoop, die voor alle zekerheid weer omwikkel met een wikkeling binddraad omdat ik niet wil dat de knoop toch onverhoeds(net bij die meterplussnoek  :)  ) losschiet.
Wat is jouw ervaring met dat knopen?

Sjoerd


wouter veuger

#11
Hoi sjoerd,als je het zoals op de verpakking aangegeven knoopt met een perfection loop,komt het helemaal goed hoor!

Het trekt idd niet helemaal strak aan zoals bij nylon,en daar moest ik idd ook even aan wennen,maar heb inmiddels al een stuk of 15 snoeken gevangen op 1 en hetzelfde onderlijntje,tot een goede 80 cm,en het onderlijntje is nog als nieuw.

Dat is toch een groot voordeel op gecoat staaldraad dat ik voorheen gebruikte,dat moest ik bijna na iedere vis vervangen.

Wanneer ik onderlijntjes maak met knot2kinky doe ik dat als volgt: ik knip een stuk af met de kniptang van ongeveer 50 cm (onderlijn wordt dan ong.35 cm)vervolgens maak ik aan beide zijdes een lus met de perfection loop,met aan een van de lussen een crosslock speld.

Vervolgens steek ik door beide lussen een schroevendraaier,en trek ik het spulletje keihard aan,als je dit hard genoeg doet rek je de onderlijn uit (er zit iets van 10% rek in het spul)

Op deze manier trek je de perfection loop maximaal aan,hij sluit dan nog niet helemaal,maar gaat echt absoluut niet meer los.

Ik ben er dus zeer enthousiast over,het is wellicht wat prijzig in de aanschaf maar zoals gezegd doe je wel puur lang met een onderlijn,en je hebt ook geen sleeves meer nodig.


flashtail

Ik gebruik titanium wire en maak zelf spinstangetjes. Titanium is soepel en onverwoestbaar,licht. Te knopen is het niet. Ik maak een lusje een klein sleevje er op een druppeltje secondenlijm op het wire,sleevje er overheen, aanknijpen en klaar. Ik gebruik zelf hele dunnen wire. Ik heb dit een tijdje geleden gekocht bij Martin hengelsport in Rotterdam Overschie. Is echt super spul ik gebruik niets anders meer. MVG john.