Als je van zalmvissen houdt...

Started by Heintje Davids, October 30, 2013, 18:59:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


JB

Wat kan je het in sommige landen toch slecht hebben ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Rena

Prachtig!

Laten we hopen dat het wilde zalm bestand een goede toekomst tegemoet gaat.

::goodjob::

Gerrit72


Zouden er dan vliegvissers zijn die er niet van houden?

Spectaculaire beelden en machtige vissen!
Staat hoog op mijn verlanglijstje  ::)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger


Heintje Davids

Quote from: Rena on October 30, 2013, 20:18:20
Prachtig!

Laten we hopen dat het wilde zalm bestand een goede toekomst tegemoet gaat.

::goodjob::

Ik hoop het ook Peter. Voor wie het niet helemaal heeft kunnen volgen: De Laerdal is vanaf 1997 gesloten geweest voor de visserij vanwege een parasiet en is dit jaar voor het eerst sinds 16 jaar weer open voor de zalmvisserij (mocht ik het ook niet goed begrepen hebben Peter, corrigeer me svp  :)).

Hans-oet-remunj

#6
Zeer fraai idd. Maar is een mooie pool aan de Laerdal betaalbaar voor een normale sterveling vraag ik me af ? 

Ik kende 25 jaar geleden een zwitser die er toch een 7000 zwitserse franken voor een week voor moest neerleggen..... Dat was toen meer dan 10.000 florijnen :o  En het moest dan ook nog een paar jaar van te voren worden geregeld...  8)

Zo ken ik een paar zeer fraaie rivieren in de buurt daar, die over het algemeen stervens duur zijn. Op een paar beats zijn mondjesmaat wat goedkopere kaarten beschikbaar, als lokkertje voor de toeristen. die er vervolgens een paar jaar over doen om er achter te komen dat die vergunningen niet aan hun worden uit gegeven als de viscondities optimaal zijn... Bv  omdat op die momenten  de familie en bekenden van de visrecht hebbenden voor mogen gaan...  Maw: als er niet veel loos is mag je als toerist best wel een betaalbare vergunning krijgen.... Maar als het water echt goed is mag je kijken hoe ze gevangen worden. Of met een flinke geldbuidel vooraf een beat reserveren, liefst drie  jaar van te voren en dan meteen voor de hele week...

Wordt dat spelletje  ook op de Laerdal gespeeld ? Of zit daar een netjes geregelde visvereniging  ?


Heintje Davids

Voor zover ik tot nu toe begrepen heb worden de vergunningen voor de pools (23 stuks) uitgegeven door de landeigenaren. Kosten, geen idee!
Misschien komend jaar toch maar even daar stoppen en navragen  :).

Enne Marten... sprintjes trekken en springen is voor jou toch geen probleem met dat goddelijke lichaam  ;)

Rena

@Heintje Davidse

Als aanvulling wil ik ook aangeven dat de intensivering van de zalmkweek in de migratie routes, goedgekeurd door de nieuwe regering, waarschijnlijk een desastreus effect op de wilde zalm zal hebben.

De wilde zalm is in gevaar, niet door zalm vissers (als die in het filmpje), maar door Noorse zalm eters.
Noorse zalm is goedkoop en ongezond voedsel, en een melkkoe voor de Noorse staat (grootste aandeelhouder).
De zalmkweek is niet duurzaam en heeft enorme gevolgen voor het aquatische milieu in fjorden en rivieren.

De prognose is dat de wilde zalm en mogelijk de zeeforel in de nabije toekomst niet meer bestaat...uitsterft dus!!!
Een aantal instituten is nu bezig een gen bank aan te legen voor de genen van wilde zalm en zeeforel, om dit materiaal te bewaren voor de toekomst.


Dit probleem wordt doodgezwegen door de Noorse staat en de media omdat de financiële belangen te groot zijn.

Plantje

Los van alle discussie is dit wel een heel mooi filmpje in een schitterende natuur!

Ik zou dat best eens willen ervaren. Aan de andere kant zie ik ook zeker de charme van een forel die een droge vlieg subtiel van het oppervlak pakt. Dat is toch wel wat anders dan zo'n streamer op de volle stroming rond te laten denderen.

Plantje

Let wel: ik zeg niet, dat die mensen niet kundig zijn! Het ziet er minder subtiel uit.

Raymond

Ik ben zaterdag teruggekomen van 8 dagen Schotland. Man man, wat heb ik daar likkebaardend naar de riveren staan kijken. Er werd me aangeboden om terug te komen, 'men' heeft daar nl. connecties/rechten om te vissen op de North Esk, Dee en Spey en de kosten zijn rond de 150 pond per dag per hengel. Maar tel daar de reis, overnachtingen en eten bij, en je begrijpt dat een en ander toch nooit goedkoop wordt. De North Esk stroomt er overigens zo'n beetje in de achtertuin...
::wtf::

Heintje Davids

Helaas is het tegenwoordig zo dat 'beroemde' zalmrivieren een vermogen kosten en vaak alleen nog maar zijn voorbehouden aan de 'happy few'. En dat terwijl zalm nog niet eens zo heel lang geleden voer voor arme mensen was die geen vlees konden betalen. Gelukkig zijn er ook nog rivieren die misschien niet zo beroemd en bekend zijn en waar je nog wel tegen een normale vergoeding op zalm kunt vissen.

Gert

Quote from: Heintje Davids on November 04, 2013, 20:47:06
En dat terwijl zalm nog niet eens zo heel lang geleden voer voor arme mensen was die geen vlees konden betalen.

Ja, volgens de "CAO" (zal er vast nog niet geweest zijn destijds) had de bemanning van de vissersschepen recht op minstens 1x per week iets anders dan zalm als maaltijd.
   

Hans-oet-remunj

Tsja...Zalmvissen in schotland....

Een aantal jaren geleden las ik een berekening over de kosten van het zalmvissen in schotland.

Uiteraard kun je dit soort berekeningen met een korreltje zout nemen, maar toch, ter indicatie  ;) 

Als je alle kosten optelde, te weten vergunning, transport, smeergeld, overnachting, voeding, drank en dat vertaalde naar kosten / dag vissen

En vervolgens ging bekijken hoeveel kg zalm er gevangen was op hoeveel vergunning dagen, kwam daar een interessant getal uit:  22.000 Gpb / kg Zalm  :o

Het kan natuurlijk zijn dat de hoofdmoot niet in die vergunning zit maar meer in de vloeibare aspecten van zo'n schotse vakantie al is het maar om te verdringen dat vdie krengen weer eens niet willen bijten....  8)




Hans-oet-remunj

Klopt, voor mij idd reden om al meer dan 30 jaar naar noorwegen te gaan.... En een beetje noors brabbelen helpt... overigens niet alleen in noorwegen ook in Ijsland zo heb ik ooit mogen ervaren ... mocht ik zomaar een paar uur extra op de laxa vissen  vanwege mijn harmante steenkool noors  ;)

markpiet

Het Laerdal dat brengt wel wat herinneringen los aan mijn voorlaatste zomervakantie.

Sinds 5 jaar woont mijn zusje in Noorwegen (Aurdal langs het Dokkafjord wat uitkomt in de Begna) en in de zomer van 2012 ben ik daar voor het eerst geweest. Met het hele gezin op vakantie naar Noorwegen is voor ons best duur dus vandaar dat het even geduurd voordat ik eens kon komen kijken. Ik heb daar een leuke rondrit gemaakt en ben daarbij ook een week in Laerdalsory geweest.
In het Zalmcentrum van alles gehoord en gezien over de zalm. Het was erg indrukwekkend allemaal. Dit was allemaal in het pre vliegvis tijdperk. Toch waren het niet de geweldige zalmen die mij overhaalden tot het vliegvissen. Het waren namelijk de honderden forellen in de bergmeertjes die ik overal zag springen naar elke vlieg. vele uren heb ik met een spinnertje staan werpen. Maar slechts 1 forel op de laatste dag heb ik mogen landen.
In het Laerdalfjord zelf heb ik ook nog gevist. Met een piepklein roeibootje (de dolfijnen waren groter dan de boot) met het hele gezin het fjord in geroeid Mijn dochter met een spinhengel en ikzelf met een boothengel aan het vissen geslagen. Vol trots en ook schaamte wist ik een wijting aan boord te krijgen die kleiner was dan mijn aas. ongeveer 5cm vanaf een diepte van 50 meter. Mijn vrouw wist niet hoe snel ze deze monstervangst op foto vast moest leggen. Deze zomer ben ik mij gaan toeleggen op het vliegvissen. In de aankomende zomer gaan wij weer naar Noorwegen waar ik die zalmen links laat liggen en de forellen in de bergmeertjes mijn zelf gebonden vliegen voor ga schotelen.

Ik ben benieuwd of ik met mijn steenkolen Noors ook wat locals kan charmeren en ze overhalen om mij wat wegwijs te maken.
groeten van Mark
><((((0>

Heintje Davids

Zou toch ook de Begna proberen. Zitten zulke mooie stukken tussen.