Cuba 5 voor 12

Started by Mike, May 03, 2015, 17:05:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Voor iedereen die nog (voor een redelijke prijs) graag een keer naar Cuba zou gaan om daar te genieten van wat misschien wel een van s´werelds beste zoutwatervisserijen, nu is het moment!!
De betrekkingen met Amerika worden steeds beter en dat resulteerde bij het boeken voor volgend jaar al in een prijsverhoging van meer dan 800 euro voor 12 dagen vissen.

Deze keer zijn we 18 dagen geweest waarvan 12 dagen gevist werd.
Sommige van ons hadden 1 trip geboekt en sommige 2.
Voor de gene die 2 visweken hadden geboekt zou er eerst 6 dagen gevist worden vanaf Isla De La Juventud en daarna zouden we met een groepje aan boord gaan van de Georgiana. Met deze jacht gingen we dieper het caribisch gebied in en viste we elke dag vanaf een andere maagdelijke plek.
Aan boord waren 7 vliegvissers, 4 gidsen, kapitein met vrouw, de kok en de technicus.

Het vissen was lastiger dan vorig jaar. Zeer waarschijnlijk kwam dit door een ongunstige maanstand. Het weer zat wel erg mee en daardoor konden we de volledige 12 dagen vissen. In total hebben we maar 1 uur slecht weer gehad.

Helaas bleek de aangeschafte GoPro een bron van irritatie en daardoor heb ik vanaf dag 3 alleen nog wat opnames gemaakt met mn handycam.
Ik heb met wat knip en plakwerk getracht een beetje een beeld weer te geven van wat je kunt verwachten van een vliegvistrip naar Cuba.

Hier wat plaatjes en filmpjes om de twijfelaars misschien over de streep te trekken..

De Georgiana






















https://www.youtube.com/watch?v=H-IYeBmCPls

https://www.youtube.com/watch?v=cHuY5VnFyJE
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

macfly

Awesome! en wat een grote bonefish!!Sick!

Bert J.

Heerlijke filmpjes, mooie foto's!
Wat een avontuur!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Mooi stukkie water :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Ochi

Mooi vangsten en geweldig beeldmateriaal!

Ga zelf half Augustus naar CayoCoco en hoop jullie een stukje na te kunnen doen.
Een van jullie toevallig ervaring met het vissen op deze plaats?

Greetz Ochi

Mike

Hoi Ochi,

Zelf ben ik nog niet in Cayo Coco geweest.
vorig jaar heb ik alleen gevist in de omgeving van Isla De La Juventud.
Deze keer zijn we in de 2de week op veel verschillende locaties geweest. Uiteindelijk zaten we in de omgeving van Cayo Rosario maar ik weet niet of dat in de buurt is van Cayo Coco, volgens mij niet. De visserij zal wel niet heel veel verschillen per locatie maar misschien wel per seizoen.
Ik kan het evt wel aan mn maten vragen, zij kennen het vast wel.
Hoe dan ook ben ik super benieuwd hoe je het daar gaat hebben. Ook wat het daar kost en of je tevreden bent over de gidsen enzo.
Ik weet niet of je al vaker dit soort trips hebt gemaakt maar als je tips nodig hebt vwb welke vliegen je nodig hebt oid, laat maar weten, dan plaats ik wat foto's van de vliegen die het goed deden.

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike wat een schitterende visserij en inderdaad mooie vissen.   ::top::  ::goodjob::

Dit staat ook nog op mijn verlang lijstje vissen op Bonefish en Tarpon.  Ik heb al een hengel gekocht en een reel, nu ben ik me aan het verdiepen in de plaatsen en de vliegen.  Dus die foto's van je vliegen zijn steeds welkom. Ik zou volgend jaar of het jaar erop gaan.  Heb je deze reis zelf uitgezocht of heb je deze gewoon bij een organisatie geboekt?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Ochi

Mike,

Ik heb in Cuba nog niet eerder gevist maar diversietijd van de soorten heeft mij vooral aangetrokken.
Heb eerder in de caribean gevist maar nooit met zoveel soorten vist te vangen op 1 locatie.

Als je foto's van echte Cuba killers kan posten lijkt mij dat super want ik ga tot nu toe een beetje af op wat de gids zegt(zonder foto) en andere bekende Cuba gangers maar die hebben ook niet daar gevist. CayoCoco is populair bij de Canadezen en Engelsen en via een Engelsman ben ik in ieder geval wel in contact met een van de locale gidsen.
Het verloopt moeizaam en ik krijg eens in de week een reactie maar mijn eerste visdag staat in ieder geval vast. Omdat Avalon het daar nog niet voor het zeggen heeft zit je ongeveer op een 3e van de prijs als bijvoorbeeld Caya Lago.

Welke ervaring heb je met leaders in Cuba voor Bones, Permit en Tarpon? Denk zelf aan 12 tot 15 lbs voor Bones, 20lbs voor Permit en zelf gemaakte leaders voor Tarpon 60/30/80  honderste  fluoro of 40/25/60 fluoro. Moet ze nog gaan knopen dus als je andere ervaring heb hoor ik het graag ook als je een speciaal type knoop prefereerd.

Alvast bedankt!

Greetz Ochi

Mike

#8
Hoi Ochi,

De diversiteit is idd enorm. Op sommige dagen heb ik bonefish, tarpon, snook, baraccuda, snapper en lemmonshark gevangen.
Helaas wil alleen die verdraaide Permit nog steeds niet lukken.

Ik zal een aantal foto´s plaatsen waar ik vorig jaar en dit jaar succesn op heb gehad.

Voor bones is het belangrijk om niet alleen wat verschillende vliegen te binden qua kleur en model maar vooral ook in zinksnelheid.
Je treft bonefish aan op verschillende locaties zoals, zand flats, turtlegrass flats, muddholes en in de lagunes.
Voor al die locaties is het handig om veel verschillende vliegen te gebruiken met verschillende zinksnelheden.

Op deze foto waren de bovenste het meest effectief. Linksboven is van calf tail en roze rubberleggs. De witte met oranje deden het ook supergoed.
Op de rest is ook gevangen maar de bovenste 2 sprongen er tussen uit.
Deze gebruikte ik veel op de zandflats.



Voor het vissen op de turtlegrass flats heb je echt hele lichte vliegjes nodig.
Zoals je ook op het bonefish filmpje kan zien zijn de vissen hier super spooky en het water is echt maar een paar cm diep.
Ik gebruikte hiervoor van die plastic damsel eyes.
Vooral de vlieg linksboven heeft me een paar dikke bones opgeleverd.





Op de moeilijke dagen of als je gewoon even veel vis wilt vangen kan je een mud hole opzoeken.
Hiervoor is het belangrijk dat je een snel zinkende vlieg gebruikt.
Bij mij werkte de vlieg in het midden boven met de witte dumble eyes erg goed.



Voor de tarpon hebben we ook veel geexperimenteerd en ook hier heb je lichte vliegen nodig en vliegen die je aan zinklijnen vist.
Wij hebben het meeste op zicht gevist en daarbij waren de tarpon toads veruit het beste.
De chartreuse toad deed het erg goed.



Welke zeker niet aan de collectie mag ontbreken is de toad in de rusty brown / sandy tan.
Deze zie je linksboven onder de paarse.

Deze deden het overigens ook goed op snook en ik zou ze ook in wat verschillende maatjes maken, 2/0 4/0 6/0
In Belize deden deze het ook en in Aruba was dit volgens mij ook een van Laurens zijn favourite vliegen. Evt met een bontstripje ipv marabou.
Vergeet geen snarfle guard te maken of zo'n nylon lusje onder de bontstrip te binden.



Wat ook goed werkt voor de tarpons zijn de EP streamers.
Vooral de zwart paars en de zwart rood. Deze kan je ook goed aan een zinklijn vissen.
Grote ogen en een beetje rode flash erin is volgens de kenners belangrijk.
Ook de geel met oranje vlieg (onderste) was vooral vorig jaar heel succesvol.







Voor snook kan je eigenlijk al de tarponvliegen gebruiken maar vooral de sandy tan toads deden het goed of de kleinere EPtjes.

Voor Permit, dat blijft een lastige. Ik heb er nog steeds geen kunnen vangen dus geef ik je alleen door wat ik mij heb laten vertellen.
Volgens de kenners is de Avalonfly een van de favourite.
Ik heb ze zo gebonden maar meestal zie je ze afgebeeld met tankleurige zonkerstripjes. In de foto met de zware bonefish vliegen zie je ze van boven.



Verder is de Petersson Spawning Shrimp er eentje waar onze gidsen enthousiast over waren.
Deze deden het ook op de bonefish. Wel veel werk overigens.



Voor de baracudda zijn poppers veruit de beste keuze.
Ik heb deze echter niet zelf gemaakt.
Ik kijk morgen even of ik er nog ergens een kan vinden dan plaats ik nog ff een plaatje.
In elk geval zo groot mogelijk en zo snel mogelijk binnen strippen.

Vwb de leaders.

Op bonefish viste ik in het begin met 10 / 12 lbs leaders maar ze verklaarde me voor gek.
Gelukkig heb ik geluisterd en ben ik uiteindelijk met 19 lbs leaders gaan vissen met een stuk Frogg Hair tippet van 27.9/ 100ste anders had ik e grote bones nooit kunnen afstoppen.
Op de uitgestrekte zandflats kom je wel weg met een heel stuk minder maar daar vis je vaak op de grote scholen met bones en die zijn een pondje of 4 a 5 maar de grote single fish van 7 a 8 lbs of misschien wel meer zitten vaak in de buurt van takken en mangroven en er is echt geen houden aan.
Ik zou daarvoor zeker het eerder genoemde recept gebruiken.
Voordeel is ook dat je dat ook meteen voor Permit kan gebruiken.

Voor Tarpon hebben we heel erg veel geexperimenteerd en de meningen lopen uiteen.
Meestal gebruikte we een 120 cm 60 lbs als leader en dan een stuk van ong 40 cm 80 lbs als tippet.
Nylon knoopt makkelijk maar slijt ook makkelijker op de bek of obstakels maar FC breekt weer makkelijker op de knoop.
We hebben hier veel over gediscussieerd en iedereen had zn eigen recept en ideeen.
Ik zou je echt niet durven zeggen wat nu de beste keuze is.

Snook, 150 cm 30 of 40 lbs moet voldoende zijn.

Baracuda, een stuk van ong 130 cm 40 of 50 lbs nylon met een titanium onderlijntje is voldoende.
Ook prima voor haai.

Tot zover mijn ideeen op basis van de door mij opgedane indrukken en ervaringen.

Ik ben heel erg benieuwd naar jou trip die je in januari gaat maken. Wat voor boot je van gaat vissen en hoe de gids en locatie je gaan bevallen.
Alvast heel veel plezier met de voorbereidingen en de trip gewenst.

Gr, Mike











EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

jo flyfishing

Prachtige info.
Bedankt om te delen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gerrit59

Prachtige info Mike!
Ik zal er vrijwel zeker nooit komen, maar wel leuk om te lezen.
Dank je

Gerrit

Ochi

Mike,

geweldige info en voldoende huiswerk voor mij !!
Een aantal vliegen heb ik gelukkig al in mijn dozen maar ik kan er zeker nog een paar bij binden zie ik zo.

Ik ga half augustus en vlieg na een dag Havanna door naar een hotel met een huisje op een lagune op Cayo Coco
Het is een vakantie met de vrouw maar die kent mijn verslaving en laat mij lekker mijn gang gaan.
Zo is ze de halve wereld al over geweest en ik hoor geen klachten :-)
Vanaf het strand langs het hotel schijn je al leuk achter de Bones aan te kunnen.

Voor het echte werk huur ik een dag of  5 een gids die een boot heeft en samen met 3 collega gidsen bekend staat als de toppers van de regio.

Super bedankt voor je foto's en ik ga aan de slag.

Greetz Ochi

Mike

Dat klinkt echt super!!
Havana vind ik ook echt top.
We zijn op de heenweg 2 dagen in Havana geweest en op de terugweg ook.
We verbleven in het Capri hotel. Het nachtleven in Cuba is echt bizar, zeker in het weekend.
Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat hebben en hoor graag later meer.
Als het ook een beetje DIY kan is erg prettig.
Met Avalon is er best een strak programma en zeker op Rancho is het wat haasten af en toe. Lijkt me heerlijk om ook op je eigen houtje wat te gaan rondlopen over een flat.
Ik hoor graag hoe het was.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER