OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caspar

Wat bedoel je daarmee???  Glad,diep.....

Bedankt voor de tips trouwens.
Let it Fly.


MarcelN

Diep in de zin van onvoorspelbaar, diepte is slecht in te schatten plus het staat nu een eind hoger dus voor iedereen is het oppassen.
Je hebt maar een paar plekken waar je een dam op kunt, daarnaast is het gelijk diep, dus stap je ernaast = nat pak en naar huis!
Neem anders een skistok mee om te prikken, al is het helder zat alleen je ziet/schat het moeilijk in.
Het veiligste loop je in de bakken, dat is zand en gaat geleidelijk dieper op wat kuilen na.
Ik verwacht er toch wel makkelijk een visje of 5 te kunnen pakken met dit weer, dus wie weet gaan er meer?
Tref je zo'n dom groepje uitzetters wordt het een veelvoud ervan.
Met wat voor lijnen wil je gaan vissen of heb je alleen drijvend?
Vertel eens wat meer, OVM is wel gelijk 'hogere school' om het maar zo te zeggen op forel.

Caspar

Ik weet dat het niet makkelijk is, maar ik woon niet te ver weg. Monster.
Ik heb van m'n buurman z'n 'oude' #4 en #7 gekregen. De 7 met reel, denk dat de lijn drijvend is.
Ik heb ook een braided leader.

Van de zomer in de GrensMaas gestaan met de #4. Dat was m'n eeste keer.

Ik weet dat ik hoog grijp, maar ik deins niet zo snel terug.

Ik vis verder veel op zeebaars, snoekbaars en Barbeel.
Let it Fly.


MarcelN

Nou neem dan maar wat vliegen/streamertjes met verzwaring mee aan lange tippet en onverzwaardere zonkertjes, dan kom je een heel eind.
Monster is niet ver van hier, daar schiet ik altijd op die nieuwe baan tegen Ter Heijde ;)
Ik zit ook aan de Maas, maar dan het dorp van die kaas ::)
Neem genoeg eten mee ::fluiten:: voor de eendjes anders worden ze erg boos, dan zie je in ieder geval leven en ijsvogels, dus je verveelt je nooit.

wh82

Quote from: MarcelN on December 29, 2015, 20:40:06
Diep in de zin van onvoorspelbaar, diepte is slecht in te schatten plus het staat nu een eind hoger dus voor iedereen is het oppassen.
Je hebt maar een paar plekken waar je een dam op kunt, daarnaast is het gelijk diep, dus stap je ernaast = nat pak en naar huis!
Neem anders een skistok mee om te prikken, al is het helder zat alleen je ziet/schat het moeilijk in.
Het veiligste loop je in de bakken, dat is zand en gaat geleidelijk dieper op wat kuilen na.
Mee eens wat betreft de diepte. Ben maandag niet overgestoken van dam 1 naar dam 2 ZW. Te weinig zicht en zonder golven kwam vorige keer het water tot net onder de rand van mijn waadpak. Aan de NW kant is t minder onvoorspelbaar maar nog steeds diep.


Bone F

Caspar
Je kunt een goedkoop alternatief (lijnmandje) in elkaar knutselen met een omgekeerd opstapje van Ikea.
Succes Frans

Bone F

Marcel
Hoe diep haal je ze ongeveer weg aan de buitenkant strekdam dit ivm de lijnkeuze, drijvend,interm, s3/7? Er was iemand op "het net" bezig met een diepteschema van het OVM maar de uitwerking heb ik nog niet gezien. Als dat verder niet bekend is zal ik het hier en daar eens opmeten en posten.

Leuke jaarwisseling en voorzichtig met vuurwerk  :D

Leo-L

Ik heb vanuit de kayak een diepte kaart gemaakt van het OVM. Ik vis zelden in de binnenbakken dus daar heb ik geen gegevens van. Je kan wel terugvinden waar het diepere water is langs de dammetjes. De donkere kleuren zijn het ondiepst ongeveer 1 a 2 meter. De dieptelijnen geven een verschil aan van 3 meter. Dus het is net als met lage druk gebieden. Hoe dichter de lijnen bij elkaar lopen hoe steiler het talud.

De kaart kan je vinden op m'n blog http://trapkayak.blogspot.nl/2015/01/voor-de-kayak-fishing-holland-visdag-op.html en dan even naar beneden scrollen.

Caspar

Vandaag op het OVM geweest. Sta ik me daar om te kleden...wie komt er aanrijden. Marcel.

Marcel heeft me een inleiding gegeven op het OVM. Waarvoor dank!!!!! ::goodjob::

De omstandigheden waren voor mijn onervaren vliegviskunsten verre van ideaal, maar ik heb zo mooi de boel kunnen verkennen.

Tegen de 2de dam kwamen we een half dode beek forel tegen. Denk dat ie iets geslikt heeft, want hij had boel in z'n keel. we hebben hem eigenlijk niet gemeten, maar 65cm was ie wel.
We hebben uit z'n lijden verlost.




We gaan zeker nog vaker richting OVM!!!!! Maar dan hopen op minder wind.
Let it Fly.


MarcelN

Tja die bruine, zonde was dat, groot 65+ en broodmager :'( beet Caspar nog in zijn vinger ook :P
Achterin de strot zag je bloed, dus die was niet dood, flinke steen 2x op de kop gegooid en het wijd op voor de paling...
Achteraf had ik hem beter open kunnen snijden en meten, kijken wat erin zat, wat een eikels heb je toch met weerhaken waarschijnlijk >:(
Verder was het meer een gevecht met de wind en windjas in de wagen gelaten :( was toch wel frisjes achteraf, niks gevoelt/gezien verder :-\
Oja wel ijsvogels 8)

MarcelN

Frans, ik heb niet sneller dan S3, na een meter of 10 gaat het hard de diepte in volgens mijn meter vanuit de BB vorig jaar, dus makkelijk te doen.

Bone F

Quote from: Leo-L on December 30, 2015, 18:09:51
Ik heb vanuit de kayak een diepte kaart gemaakt van het OVM. Ik vis zelden in de binnenbakken dus daar heb ik geen gegevens van. Je kan wel terugvinden waar het diepere water is langs de dammetjes. De donkere kleuren zijn het ondiepst ongeveer 1 a 2 meter. De dieptelijnen geven een verschil aan van 3 meter. Dus het is net als met lage druk gebieden. Hoe dichter de lijnen bij elkaar lopen hoe steiler het talud.

De kaart kan je vinden op m'n blog http://trapkayak.blogspot.nl/2015/01/voor-de-kayak-fishing-holland-visdag-op.html en dan even naar beneden scrollen.
Ja dit bedoelde ik ziet er mooi uit maar misschien is het handig als je de corresponderende diepten bij de kleuren vermeldt of mis ik iets.

MarcelN

Toch klopt het aardig Frans dat kaartje, dat knalrode naar oranje is het talud van 3>12m.
Bij de 1e dam NW-side kun je dan snel de diepte in, thv einde 1e>begin 2e dam zat ik inderdaad een heel eind wier te harken net, maar dat wist ik al dat dat daar zo verliep.
Toch vaak mooie vooral grote forel gevangen op die grote rode vlakken.

wh82

Dat kaartje is fantastisch..
@Leo-L Heb je ook hotspots waar je vaak/altijd vissen ziet op je finder?

Ochi

Leo L,

geweldig bezig en leuke site  ::goodjob::
Denk dat ik je wel eens ben tegen gekomen op het water als ik in mij BB hing aan de oost kant.
Mijn visfinder heeft geen geheugen maar ik herken veel van je plekken.
Jou kaartje is wel een mooi steuntje in mijn rug nu.

Heb ze ook regelmatig op het hele diepe gepakt maar dan tussen de 2 en 8 meter laten afzinken.
Verbazingwekkend, ze zoeken er toch iets te eten want het gaat soms om hele scholen die in een waterlaag hangen.

Op of net boven de bodem op diepere stukken tot een meter of 10 vang ik tegenwoordig letterlijk alleen nog Bot.
Ik vind het jammer dat de regenboog niet opgewassen is tegen dit geweld, de bruine overleeft het wel maar ik vrees voor de tijd van dikke grote regenbogen.
Mede ook een reden dat ik er afgelopen jaar een stuk minder mijn BB heb natgemaakt.

greetz Ochi

Leo-L

Quote from: wh82 on December 31, 2015, 10:40:12
Dat kaartje is fantastisch..
@Leo-L Heb je ook hotspots waar je vaak/altijd vissen ziet op je finder?


Dank je voor je compliment.

Echte hotspots heb ik niet, ik vis zelf graag langs steile taluds of op plaatsen waar de bodem nogal hobbelig is maar ik heb overal wel vis gevangen. Als ik het meer oversteek trol ik altijd met een plugje en vang dan soms midden op het meer boven 30 meter water. Op plaatsen waar veel begroeiing is werp ik een licht pilkertje over het groen heen en vang daar soms ook goed. Het scheelt gewoon van dag tot dag waar de vis zit en of ze wel azen.
Ik vind het ook wel eens leuk om op bot te vissen door heel langzaam een pilkertje over de bodem te vissen en dan gebeurd het ook vaak dat ik zo (bruine)forel vang, tijdens het snel binnendraaien van het pilkertje heb je dan weer meer kans dat hij door een regenboog wordt gepakt.

Denk nu niet dat je vanuit zo'n kayak altijd vis vangt want het komt ook voor dat ik wel eens blank.

@Ochi:
Dieper als 10 meter vang ik eigenlijk ook nooit forel, wel bot maar die vang ik tot een diepte van 14 meter. Als het te diep wordt voor de bot zitten er weer meer grondeltjes.
Regenboogforel vang ik meestal in de bovenste waterlagen. Begin december had ik nog 2 mooie. De bruine vang ik meestal dieper.

gr. Leo

Bone F

Sh.. excuus Leo ik heb niet goed gekeken hartstikke duidelijk!  :(

Bone F

Franklin open je nog een ovm seizoen '16?

Dedada

Komt er ook een topic OVM seizoen '15/'16?, zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden van actuele bijzonderheden c.q. wetenwaardigheden over het OVM? Wie maakt zo'n topic normaal gesproken aan?

Gr Dedada

MarcelN

Naar alle waarschijnlijkheid komt er óók nog een OVM-Forumdag 8) dus als er animo voor is, ja ook uit het Oosten, horen we dat graag ;)

gijsie20


MarcelN

Ja zoiets, maar die kwam er nooit :)

gijsie20

Dan wordt het tijd he  ;D Het koudere weer moet er toch eens van gaan komen.

MarcelN

#548
Mijn zintuigen zeggen al een maand dat het flink koud gaat worden deze winter, tot nu toe zit ik er 200km naast :-[
Het is wel hard nodig voor het OVM, anders staan we in April weer alleen maar Botten te harken, een enkele uitgezonderd.
Effe 2-3 weken dik ijs met uitschietertjes naar -20C doet het meer goed. Tegen die tijd zit ik met +30C Barracuda's te pesten ;D
Maar hoe krijg je die eraf :-[

gijsie20

Quote from: MarcelN on January 08, 2016, 23:50:09
Mijn zintuigen zeggen al een maand dat het flink koud gaat worden deze winter, tot nu toe zit ik er 200km naast :-[
Het is wel hard nodig voor het OVM, anders staan we in April weer alleen maar Botten te harken, een enkele uitgezonderd.
Effe 2-3 weken dik ijs met uitschietertjes naar -20C doet het meer goed. Tegen die tijd zit ik met +30C Barracuda's te pesten ;D
Maar hoe krijg je die eraf :-[

Kieuw greepje Marcel   ;D Succes! Die hebben nog wat grotere tandjes dan de snoek.