Vliegenlijn voor Snoek kiezen i.c.m. hengeltype

Started by Martijn, December 26, 2018, 14:05:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

p.forel

#25
Zolang ze er niet het juiste gewicht en bij klopend aftma op zetten van mij wel

Als je een hele reeks hengels heb en je lijn kan je niet gebruiken op je sage vsp  maar wel op je guideline
Of de lijn past perfect op je loop maar werpt niet op je guideline
Allemaal zelfde aftma maar niks past op elkaar kwa lijn
Mag elke merk wat zich niet aan de aftma regels hou stoppen te bestaan

Zeker met de prijzen van nu.

Maar ja je goit nu eenmaal makelijker met een aftma 5 die 15 gram werpgewicht heeft. 30 meter dan met een aftma 5 die gewoon 9,2 gram vraagt aan werpgewicht

Ben Tabak

Ik denk dat het allemaal veel te maken heeft met het feit dat in de tijd dat aftma werd "uitgevonden" er niet veel meer beschikbaar was dan standaard dt- en soms wat wf lijntjes. Speciale lijnen als pike lijnen kunnen, door een andere opbouw, daar niet mee worden vergeleken?

Ben Tabak

Ofwel, een standaard lijntje met een bepaald aftma getal zal op de gangbare merken hengels best wel aardig voldoen 😏

p.forel

Wat heeft opbouw van een lijn met werpgewicht temaken

Niks nada 

Waarom is jouw aftma7 dan eigenlijk volgens de site 17 tot 19 gram.  Dan maak je dus een lijn kwa opbouw  geschikt voor 17 a19 grams hengel

Aftma 7 is 11,61 gram dan bouw je daar een lijn voor geschikt 11,6 werpgewicht


Rene V.

Met mijn #7 lijn,17 gram,werp ik goed met diverse#7 hengels zoals Guideline,Sage,Loop en TFO en Orvis.........zonder een enkel probleem.

Ben Tabak

Ik ben zo'n 45 jaar geleden begonnen met een dt lijntje. Ik weet nog wel dat ik een behoorlijk stuk (- meer dan 9,14 meter....) buiten het topoog moest hebben om lekker te kunnen werpen. Dat bedoel ik dus eigenlijk te zeggen. Ik snap en respecteer jouw theoretische benadering, maar ik zie het wat praktischer misschien.

p.forel

En daarom zal ik nooit een tweedehands hengel kopen
Binnen 1 jaar kan je hem totaal  naar de klote gooien  door te zware lijn

Zo gooi ik elk jaar een hengel naar zijn grootje met snoeken maar dat weet ik van te voren
Bouw gewoon nieuwe

Te zware streamers op mijn 6je  maar heerlijke dril met poldersnoek

1 jaar gegooit met loop greenline. Samen met sixscence. Lijn ok beetje te zwaar ach maar 6 gram voor mijn aftma 7

Nu gooit hij er nog geen lijn 15 meter uit en totaal tip aktie naar spaghetti stokje 

Ben Tabak

Leuke discussie. Ik wens je heel veel tight lines in 2019 P. Forel  ;)

p.forel

Komt helemaal goed morgen maar eens op stap met de 12 ft aftma 4 ja 7,74 gram

Ben Tabak


Martijn

Helemaal tevreden met bovenstaande reacties!!!
Ik was eigenlijk een beetje bang dat het vragen naar de bekende weg was, maar kennelijk is er genoeg ruimte voor discussie  8)
Thanks!

sarca2

Quote from: Martijn on December 26, 2018, 15:30:47
@ P.Forel: CCS ben ik vaker tegengekomen op het forum. Met zoeken in het forum kom ik dit ook vaak tegen. Maar staat die CCS methode ook ergens omschreven? (ik heb met google gezocht, maar dan kom ik uit op "CCS = carbon capture and storage), oftewel CO2-afvang en opslag" maar dat is niet wat je bedoelt neem ik aan  8)

http://www.common-cents.info/CCS_basic_Layout_1.pdf
::new::

Beertje

Ik weet niet in hoe zulke grote wateren dat jullie snoeken, Maar verwerpen is in het algemeen in Nederland niet nodig. De gemiddelde kanalen en tochten in ons land Zijn te bevissen met een 5/6 hengel + bijbehorende drijvende lijn en Bucktail streamers van middelmatige afmetingen. Vooral een z.g.n. delta streamer is zeer geschikt.Wil je wat dieper gebruik dan een zinktip.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

p.forel

#38
Sarca had dit al via pb naar hem gestuurt

Nog een andere.  http://personal.inet.fi/private/tapani.salmi/RODTESTENGL.HTML

MarcelN

Nou Piet groot gelijk hoor, mijn #6 heeft een ERN van 7.8 ;D en dacht een wat zwaardere lijn aan te schaffen met opdruk #6-7.....istie 15gr/231grain :o
Dat wordt omruilen :-[ en een klasse lichter kopen, beter opmeten ik weet het, is vast al spaghetti inmiddels #4

rnootebos

Ik heb mijn Orvis HLS #7 verkocht twee jaar terug. Ik wilde ermee gaan snoeken maar in mijn geval (hengel uit 1994) was deze hengel niet fijn om streamers mee te werpen in het geval er wind staat. Niet genoeg body voor mijn stijl van werpen.
Ik heb een Big Daddy #8 - een een short outbound of Big Daddy/Grand Daddy lijn is perfect voor kleinere tot grote streamers met veel wind.

Alles kan natuurlijk - ik heb ook wel leuk snoek gevangen op de HLS #7, maar wanneer de wind de kop opsteekt houdt het op....

Tight lines

Richard
Never confuse education with intelligence...