Reel vol: DT of WF?

Started by vanderschoor, June 01, 2018, 21:25:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanderschoor

Ik heb een mooi klein klassiek ogend reeltje, 2 3/4 spoel, waarop ik een #5 lijn wil zetten. Met de oude lijn die er nog op zat was de spoel méér dan vol, maar je wilt ook een beetje backing overhouden. Klopt mijn idee dat een WF minder ruimte inneemt dan een DT van dezelfde #-klasse?
Groet,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

Floor

Ik denk niet dat dit per definitie heel veel zal schelen, er zit wel verschil in merken, types enz in dezelfde klassen. Sommige lijnen zijn nu eenmaal net wat dunner dan andere.
Als backing kan je ook 'gewone' gevlochten lijn gebruiken, deze is sterl bij een dunne diameter dus neemt weinig ruimte in.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Gert

Ik denk dat het wel veel scheelt. En daarnaast weet ik uit ervaring dat er per merk ook nog eens veel verschil in zit als je voor een WF kiest. Bario was bijvoorbeeld veel te dik.

vanderschoor

Dag mannen,
Bedankt voor de reacties. Bij dunnere backing maakt de lijn wel heel kleine kringeltjes, dat zou voor een DT jammer zijn als je 'm omdraait en je die er niet meer uitkrijgt. Desondanks zal ik het maar bij een WF houden.
Groet,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

Koen

je kan altijd gewoon een stuk van achterkant de volg lijn afhalen. De WF heeft zijn gewicht, zoals de naam het zegt, in het voorste stuk zitten. de rest is gewoon vulling van de lijn. Betekend in de praktijk dat je minder lijn we kan zetten, of een stuk backing mee gooit.

vanderschoor

Dag Koen,
Bedankt voor je opmerking. Het reeltje is meer voor een 3/4, maar wellicht haal ik zowel van de backing wat af, even passen, en dan misschien een paar meter van de running line (een WF5 is het geworden) zelf. Ik verwacht niet dat ik zoveel meter nodig zal hebben ;)

Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

vanderschoor

....... en een WF5F paste perfect op het reeltje, plus nog een flink stuk volglijn dat er al op zat. Geen geknip nodig!
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.