Tapered lijn andersom gebruiken, kan dat?

Started by OlafB, March 28, 2018, 13:56:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

OlafB

Wellicht een beetje een domme vraag voor ervaren vliegvissers met de mooiste spulletjes. Maar de loop van mijn vliegenlijn was laatst gebroken en het lukte me niet om een goede betrouwbare loop te vormen met de smelt methode zoals me hier op het forum werd aangeraden. Toen heb ik het maar opgelost door zo'n braided loop er aan te bevestigen. Echter is dit niet echt ideaal en vind ik zo'n geïntegreerde loop een stuk fijner. Daardoor kwam ik net op het idee of ik mijn vliegenlijn niet gewoon andersom kon doen op de reel, aan het begin zit namelijk nog wel een loop. Maar omdat de vlieglijn tapered is was ik benieuwd of dit niet voor grote problemen zorgt door de andere verdeling van het gewicht in de lijn aan die kant. Ik hoor graag wat jullie meningen zijn hier over.




Gerrit59

Olaf,

Als de vliegenlijn aan het begin gebroken is, kun je hem gerust iets inkorten en een nieuwe loop smelten. Ik ga er daarbij van uit dat het om hooguit enkele tientallen centimeters gaat.
Een WF lijn kun je niet omdraaien, een DT lijn daarentegen wel.
Succes!

Gerrit

Ben Tabak

Dat gaat bij een WF (Weight Forward) niet lukken, werpt voor geen meter meer.
Hoewel onwaarschijnlijk....als het een DT (Double Taper) is wel.

Grt. Ben

Ben Tabak


Scaramouche

je kunt met een naaldknoop een stuk nylon heel netjes in het verlengde van je vliegenlijn maken. daar maak je dan een nette lus in en je kunt met een loop-in-loop verbinding je leader vastmaken.

zorg ervoor dat het nylon net zo dik, of ietsiepietsie dunner dan je vliegenlijn is (in ieder geval mag het nylon nooit dikker zijn dan de vliegenlijn).

in dit filmpje wordt het mooi getoond. ze gebruiken hier een leader, dat kan natuurlijk ook.
https://www.youtube.com/watch?v=_8OLaAP_gn8

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

OlafB

#5
Het is inderdaad een WF lijntje :l bedankt in ieder geval!

Ook bedankt voor het filmpje, zal ik eens gaan proberen, kijken hoe dat gaat.

Gerrit59

Quote from: Ben Tabak on March 28, 2018, 14:15:06
Dat gaat bij een WF (Weight Forward) niet lukken, werpt voor geen meter meer.

Grt. Ben

Ben even benieuwd: waarom zou de lijn zijn werpeigenschappen verliezen?
Toen ik pas met vliegvissen begon, wierp ik tijdens het streameren een knoop in de lijn vlak achter de braided loop. Vervolgens kreeg ik de knoop niet meer netjes uit de lijn en was de lijn wat beschadigd. Ik heb de lijn achter de knoop afgeknipt en een nieuwe braided loop bevestigd. De werpeigenschappen bleven onveranderd.


Gerrit

Ben Tabak

Het gaat erom dat ie de lijn niet wilde inkorten, maar omdraaien....da's een heel groot verschil  ;)

Gerrit59

Da's inderdaad een heel groot verschil.... :) :) :)
Volgens mij kan hij er nog gewoon een nieuwe loop aan (laten) smelten.


Gerrit

Gert

Quote from: Gerrit59 on March 28, 2018, 15:16:05
Ben even benieuwd: waarom zou de lijn zijn werpeigenschappen verliezen?
Toen ik pas met vliegvissen begon, wierp ik tijdens het streameren een knoop in de lijn vlak achter de braided loop. Vervolgens kreeg ik de knoop niet meer netjes uit de lijn en was de lijn wat beschadigd. Ik heb de lijn achter de knoop afgeknipt en een nieuwe braided loop bevestigd. De werpeigenschappen bleven onveranderd.


Gerrit

@Gerrit en Ben Tabak:
Grappige miscommunicatie denk ik?
Ben reageert in Reply #2 op de vraag zelf, maar Gerrit gaat er blijkbaar van uit dat hij op Reply #1 reageert  ;D


henkverhaar

Een naaldknoop leg ke heel eenvoudig met een dun (2 mm) koperen buisje; dan kun je het tag end door het buisje heen doorsteken, waarna je het buisje gewoon verwijdert.

Rossie69

Hoe bevestig je,dan een leader aan een glaslijn ?

Menno_siemensma

Quote from: Gerrit59 on March 28, 2018, 15:16:05
Ben even benieuwd: waarom zou de lijn zijn werpeigenschappen verliezen?
Toen ik pas met vliegvissen begon, wierp ik tijdens het streameren een knoop in de lijn vlak achter de braided loop. Vervolgens kreeg ik de knoop niet meer netjes uit de lijn en was de lijn wat beschadigd. Ik heb de lijn achter de knoop afgeknipt en een nieuwe braided loop bevestigd. De werpeigenschappen bleven onveranderd.


Gerrit
een wf lijn is a symmetrisch opgebouwd dus omdraaien kan niet. Dan mis je het gewicht van het dikkere stuk van de eerste 10 meter.  Een stukje van de voorkant kan prima mits niet te lang natuurlijk.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gerrit59

Quote from: Menno_siemensma on March 29, 2018, 12:53:18
een wf lijn is a symmetrisch opgebouwd dus omdraaien kan niet. Dan mis je het gewicht van het dikkere stuk van de eerste 10 meter.  Een stukje van de voorkant kan prima mits niet te lang natuurlijk.

Zie de quote van Gert.
Tuuuuuurlijk weet ik dat je een WF lijn niet om kunt draaien....... :) :) :)

Raymond

#15
Olaf, wat ervaar jij als probleem met een braded loop? Ik erken dat er mooiere en meer perfecte alternatieven zijn maar ik vind het toch geen slechte oplossing. Ik heb bijvoorbeeld die dingen aan het water altijd bij me "voor het geval dat". Dan kan ik altijd zorgen voor een tijdelijke oplossing die toch wel werkt.

Nog een tip: als je zo'n braded loopje in plaats van met een rubber tube nou eens vastzet met behulp van een kleine wikkeling van dyneema die je behandelt met een druppel secondelijm, dan heb je een heel mooie verbindingslus op de punt van de vliegenlijn. Je moet dan wel het ding in lengte inkorten want origineel zijn ze wat lang voor deze methode.

Succes!
::wtf::

Menno_siemensma

Quote from: Gerrit59 on March 29, 2018, 14:25:39
Zie de quote van Gert.
Tuuuuuurlijk weet ik dat je een WF lijn niet om kunt draaien....... :) :) :)
Meer algemeen gezien als antwoord, daarna ook aangegeven dat een klein stukje van de lijn eraf weinig uitmaakt zoals jij ook al aangaf :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

OlafB

Quote from: Raymond on March 30, 2018, 11:15:56
Olaf, wat ervaar jij als probleem met een braded loop? Ik erken dat er mooiere en meer perfecte alternatieven zijn maar ik vind het toch geen slechte oplossing. Ik heb bijvoorbeeld die dingen aan het water altijd bij me "voor het geval dat". Dan kan ik altijd zorgen voor een tijdelijke oplossing die toch wel werkt.

Nog een tip: als je zo'n braded loopje in plaats van met een rubber tube nou eens vastzet met behulp van een kleine wikkeling van dyneema die je behandelt met een druppel secondelijm, dan heb je een heel mooie verbindingslus op de punt van de vliegenlijn. Je moet dan wel het ding in lengte inkorten want origineel zijn ze wat lang voor deze methode.

Succes!

Ik heb inderdaad gedaan wat jij zegt,dan werkt het opzich gewoon goed maar toch is een geintegreerde loop net wat fijner.