Weggestuurd uit verenigingswater i.v.m. wadend vissen

Started by Dre, September 06, 2017, 07:49:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Hermens

Hallo mede vliegvissers,

Dit verhaal komt mij zeer bekend voor!
Ook ik werd, door in dit geval oom agent, wadend vissend in dit water aangetroffen, gecontroleerd (alles in orde daar lid van betreffende  HSV) en er werd vervolgens gedreigd met een boete indien ik nogmaals wadend vissend aldaar zou worden aangetroffen.
Ik heb desbetreffende agent proberen uit te leggen dat visrecht en looprecht twee verschillende zaken zijn en dat hij in dit geval fout zou zitten.
Tevens ook duidelijk gemaakt dat in de reglementen en aanvullende bepalingen van betreffende HSV er niets staat dat het wadend vissen verbied
Naar aanleiding hiervan heb ook ik een gepeperde brief/email naar het bestuur gestuurd.

1e antwoord van secretaris was wederom een verwijzing naar de looprechten zoals vastgelegd in de overeenkomst met de gemeente.

Citaat:
In de overeenkomst betreffende de door de Gemeente Steenwijkerland aan ons verhuurde visrechten staat in artikel 5 ad. 3 het volgende:

De gemeente verleent toestemming aan de huurder, waaronder begrepen de leden van de huurder en de overige leden van de hengelsportverenigingen gevestigd binnen de gemeentegrenzen, tot het op eigen risico betreden van de aan de gemeente toehorende dijken, onderhoudspaden en oeverstroken, gelegen langs de in artikel 1 vermelde wateren. De rechten van particuliere oevereigenaren en huurders blijven gehandhaafd.

Dit betreft puur het looprecht volgens mij en heeft helemaal niets met het visrecht van doen!
Er zou in de eerstvolgende bestuursvergadering (dd 13 september) over gesproken gaan worden.

We gaan het zien!

Met vriendelijke groet

Rob Hermens

p.forel

Gewoon massaal je vergunning volged jaar niet verlengen

JurjenF

Het zou te gek zijn voor woorden als je wel ergens mag vissen maar je zou er niet mogen komen....De wereld op z'n kop.
Fishing is cheaper than therapy

Floor

Quote from: JurjenF on September 14, 2017, 11:37:26
Het zou te gek zijn voor woorden als je wel ergens mag vissen maar je zou er niet mogen komen....De wereld op z'n kop.

Ons huis in de Krimpenerwaard is omringd  met water wat allemaal in de lijst met viswateren is opgenomen, dit betekent daarom  niet dat je zomaar door mijn tuin of over mijn weiland naar dat water mag komen, de boel te slim af willen zijn door er dan maar met een bootje oid naar toe te peddelen gaat ook niet op want het blijft persoonlijk eigendom en je moet officieel toch echt toestemming vragen en krijgen om dit te betreden.

Een en ander is niet altijd zo simpel als het lijkt. Bovenstaand maakt toch vrij simpel duidelijk dat wat jou te gek voor woorden lijkt toch zo gek nog niet hoeft te zijn.
Nu kan je het als eigenaar natuurlijk makkelijk of moeilijk maken persoonlijk vind ik dat zolang mensen de boel heel en netjes houden mensen gewoon vrij moeten kunnen zijn om te genieten van wat de polder te bieden heeft en gelukkig werkt dit in 99% van de gevalllen ook zo.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Beertje

#29
Quote from: JurjenF on September 14, 2017, 11:37:26
Het zou te gek zijn voor woorden als je wel ergens mag vissen maar je zou er niet mogen komen....De wereld op z'n kop.
Nou,.....ik ken toch een geval dat je wel in het water mag vissen maar....:" Barbatruc  " je mag niet op kant lopen. Dus hebben de dames en heren van  ..... landschap hebben hun zin. Geen polonaise in hun gebied.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rob Hermens

Mede Vliegvissers,

Ter informatie van de "stand" van zaken:

Van het bestuur nog geen terugkoppeling gehad (ondanks eerdere toezegging!)

Ondertussen is het hele stuk op de website over de zogenaamde "Overlast Ruxveense Vijver" van de site gehaald.

Over verdere "ontwikkelingen" blijf ik hier wel berichten.

Groeten,

Rob Hermens

Erwin

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik was aan het vissen vanaf het strandje van mijn verenigingswater. Kwam er een controleur aan met de vraag of ik wel wist dat het ten strengste verboden was om vanaf het strand te vissen. Ik had geen idee en ben dus maar weggegaan.
Navraag bij het bestuur leverde op dat het geen geschreven regel was maar dat dit een beetje een "gentlemens agreement" met de gemeente was. Het strand is namelijk ook voor recreatie bedoeld.
Op het moment dat ik aan het vissen was was het veel te koud om te zwemmen en was er geen mens te bekennen. Ik heb er uiteraard geen bezwaar tegen om een bikini aan de haak te slaan maar om dat met een vliegvishengel te doen gaat ook mij te ver.
Voor mij is het wel jammer want dit was de enige plek om te kunnen werpen in mijn verenigingswater. Ook al is het geen geschreven regel, als lid van dezelfde vereniging zal ook ik me aan de gentlemensagreement moeten houden vrees ik maar men zou de regels wat minder zwart/wit moeten lezen en meer in de geest van de wet moeten handelen. Niet werpen temidden van badend publiek snapt iedereen, maar in de herfst val ik daar niemand lastig.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

JurjenF

@Beertje en Floor : het gaat niet om particuliere eigendommen die als zodanig herkenbaar en (bv) omheind zijn zodat duidelijk is dat toegang tot het terrein niet zomaar toegestaan is. Het issue gaat over normaal openbaar toegankelijke stekken. De waterschappen bv geven altijd looprecht langs de toegestane wateren. Er zijn dan wel eens mensen die die stukken afzetten omdat ze niet willen dat er langs hun woning/tuin wordt gelopen door 'al die vissers'. Dat mag dus niet. Ik ken ook een stuk als Beertje bedoeld. Daar vis ik vaak wadend en betreedt het  terrein dus niet. Desondanks is er een overijverige boa die.....Helaas voor hem dus. Alleen zie je hem nooit als op mooie zondagen hele massa's daar lopen, in het gras liggen te genieten, de hond uitlaten en met hun brommertjes over de dijk scheuren tussen de vele fietsers door. Dat is kennelijk te moeilijk.....
(de dijkweg is als bebord als 'toeristisch fietspad' en 'verboden voor honden').
Fishing is cheaper than therapy