"fly only", mijn twee kronen

Started by Rena, August 02, 2017, 13:33:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rena

Gisteren reed ik van Idre naar Trondheim en kwam voorbij Isterfossen.
Daar ben ik nog nooit langs geweest en moest even stoppen, het wordt tenslotte vaak geroemd als vislocatie.
Bovenstrooms van de brug is het "fly only" en na de brug een kolkende massa water voor iedereen.
Er waren twee vliegvissers, een man en een vrouw, die op 1 kleine vlagzalm, na niets vingen gedurende het half uur dat ik er stond te kijken.
Geen stijgers, geen insecten die uitkomen, ik was er duidelijk niet op het goede tijdstip (14:00).

Nu ben ik verwend met het vissen op vele goede plaatsen en het zou kunnen dat Isterfossen dit ook is ....
... maar 120 nok / dag voor nauwelijks meer dan 100 meter niet waadbaar "fly only water", is dat het waard?!

Nu ben ik niet tegen "fly only" en vergunningen, maar het begint er op te lijken dat het een manier is om hogere prijzen te rekenen voor vergunningen zonder tegen prestatie.
Ik heb niet de indruk dat een "fly only" stuk betere vissen heeft omdat het "fly only" is, het is meestal zo dat deze "fly only" stukken liggen op een visrijk stuk rivier en daardoor beter produceren.
Nu heb ik in Noorwegen al heel wat "fly only" stukken gezien en zelden hebben die "fly only" stukken actief rivierbeheer, dus geld dat wordt gebruikt voor verbetering van visstand en visbaarheid.

Is "fly only" een kwaliteitsstempel of een melkkoe!?

Groetjes Peter


Floor

In theorie een melkkoe. Wanneer ze dat hier in Fortundalen zouden toepassen zou ik het water waarschijnlijk voor mezelf hebben dat dan weer wel, het zijn hier voornamelijk wormenvissers en kunstaasvissers.
Rivierbeheer kennen ze hier in de provincie in ieder geval niet al moet ik wel zeggen dat de rivier jaren lang gesloten is geweest voor de visserij om weer een beetje fatsoenlijke visstand te cre?ren. Het seizoen duurt hier ook slechts 6 weken. Het gaat dan wel uitsluitend om de zalm en zeeforel visserij.
Aan deze kant van de bergen hebben we natuurlijk ook een ander soort riviervisserij dan jij aan jouw kant.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Hans-oet-remunj

#2
ik ken de plek, en herken het verhaal. Heb er ook nooit gevist om die reden, mede ook omdat ik er nooit op het goede moment was (voor mijn gevoel. )

Het is de uitloop van het meer, ik kan me voorstellen dat nogal wat vis zich uit het meer laat afzakken zo tegen de schemering..... Overdag dus uitgestorven,  maar op bepaalde schemerige / nachtelijke momenten: bonanza ?

In principe dus een goede locatie, maarrrrr... deze kan gemakkelijk kapot gevist worden door pan en diepvriesvissers, zeker omdat deze zo goed bereikbaar en de locatie zo herkenbaar is.   

Een vorm van beheer kan dus zijn deze afroming te beperken -> fly-only & exclusiever maken. 







p.forel

Alleen voor niks gaat de zon op

En wat is nu 12 euro   Menig forel put is duurder

Rena

Quote from: p.forel on August 02, 2017, 15:08:07
Alleen voor niks gaat de zon op

En wat is nu 12 euro   Menig forel put is duurder

Het gaat niet om die 12 euro, het gaat om het principe.
Dat alles (moet) geld kost(en) is duidelijk...

Ter illustratie, in Zweden, Dalarna, 50 sek / dag voor het vissen in een hele provincie, Isterfossen 120 nok / dag voor 100 meter water.

p.forel

#5
Ja en in oostenrijk soms 100 euro of meer voor paar km
Duitsland soms 20 euro voor 3 km maar wel met 30 man vissen

Wil je er niet visse. Dan toch niet
Of het het geld waard is kan je pas beoordelen als je er gevist heb

Gillen vooraf doen kleine kinderen

Rena

Quote from: p.forel on August 02, 2017, 16:03:52
Ja en in oostenrijk soms 100 euro of meer voor paar km
Duitsland soms 20 euro voor 3 km maar wel met 30 man vissen

Wil je er niet visse. Dan toch niet
Of het het geld waard is kan je pas beoordelen als je er gevist heb

Gillen vooraf doen kleine kinderen

... wat wil je met deze reaktie bereiken p.forel ?


p.forel

Niks maar je heb laaste tijd overal wat over te mekkeren
Droog of nimph bijvoorbeeld
Nu weer over stukje betaal water

Ga eens vissen man

Rena

#8
Quote from: p.forel on August 02, 2017, 17:21:11
Niks maar je heb laaste tijd overal wat over te mekkeren
Droog of nimph bijvoorbeeld
Nu weer over stukje betaal water

Ga eens vissen man

Beste p.forel, ik vis gemiddeld vier keer per week op verschillende locaties in Hedmark en S?r-Tr?ndelag.
Vissen doe ik dus regelmatig.
Als je vind dat wat ik post niet interresant is of gemekker voor je, lees het dan niet of ANTWOORD DAN NIET.
Er zijn wellicht mensen die het waarderen en wel hun opbouwende kritiek of ideeen willen geven als antwoord.
Commentaren als de jouwe hebben er voor gezorgt dat ik niet heb gepost in vele maanden.

---
Verder vindt ik dat dit forum afglijdt naar een "ons kent ons" stek met eenzeidige topics en probeer ik het met wat "luchtige" stellingen te verlevendigen.
Maar als dit niet wordt gewaardeert, dan keer ik het forum de rug toe, dan ga ik wel vissen
Het is niet dat ik hier kom om me af te laten zeiken door een azijnpisser medeforummer.

Groeten Peter

Hans-oet-remunj

ik waardeer zulke bijdragen anders wel hoor Peter.

maar ja, op dit forum krijg je soms nu eenmaal wel eens flink wat tegenwind ....


jo flyfishing

Peter,

Ga er maar van uit dat er een pak meer gebruikers zijn die opbouwende en/of onderbouwde posts waarderen.

Er bestaat een ignore functie. Ik maar er dan ook gebruik van om (niet nader genoemde) azijnpissers er uit te filteren...




Quote from: Rena on August 02, 2017, 17:52:07
Beste p.forel, ik vis gemiddeld vier keer per week op verschillende locaties in Hedmark en S?r-Tr?ndelag.
Vissen doe ik dus regelmatig.
Als je vind dat wat ik post niet interresant is of gemekker voor je, lees het dan niet of ANTWOORD DAN NIET.
Er zijn wellicht mensen die het waarderen en wel hun opbouwende kritiek of ideeen willen geven als antwoord.
Commentaren als de jouwe hebben er voor gezorgt dat ik niet heb gepost in vele maanden.

---
Verder vindt ik dat dit forum afglijdt naar een "ons kent ons" stek met eenzeidige topics en probeer ik het met wat "luchtige" stellingen te verlevendigen.
Maar als dit niet wordt gewaardeert, dan keer ik het forum de rug toe, dan ga ik wel vissen
Het is niet dat ik hier kom om me af te laten zeiken door een azijnpisser medeforummer.

Groeten Peter
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Plantje

Een principe discussie kan best. Hou er wel rekening mee, dat moderators er alert op zijn.... die dingen kunnen nogal eens ontsporen :)

p.forel

#12
Misschien volgende keer het man vrouw verhaaltje eens weg laten
En gewoon vraag stellen

Bij droog of nimph kom je nogal betweterig over misschien vond de man van schat je wel een azijn zeikert eerste klas en genot hij samen met schat wel op zijn manier van het nimphen

Over je 12 euro water misschien vonden man plus andere schat het wel een zeer geslaagde visplek
En vonden het best mee vallen die 12 euro


En je schrijft om te het door andere te laten lezen
Je kan dan twee soorten antwoorden krijgen ene beval je de andere zal je tegen kunnen vallen
Maar ja das aktie reaktie
Wil je alleen positieve reakties dan kan je beter foto's van mooie vissen plaatsen

henkverhaar

Volgens mij mag je Isterfossen gewoon met de Engerdalvergunning bevissen. Ook het stuk bovenstrooms van de brug. Isteren zelf niet.

Menno_siemensma

Misschien gewoon beiden niet op de man spelen en op een normale manier op elkaar reageren.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Rena heeft inmiddels zijn account opgezegd en gevraagd verwijderd te worden uit de database.

Twan

Jammer van dit besluit. Ik waardeerde deelname van Rena aan dit forum. Ik wist dat hij niet meer zo actief was, omdat hij geen zin had in gezeik, maar hij vond het wel leuk om het forum te volgen en zijn kennis ter beschikking te stellen. Ik merk ook vaak dat sommige mensen het blijkbaar nodig vinden om een azijnpisser uit te hangen of een lompe reactie te plaatsen. P.Forel is daar zojuist weer een voorbeeld van. Jammer dit...

Ik merk aan mezelf ook dat ik bijna niets meer post, omdat het bij mij ook al vaker is uitgedraaid is op berichten van mensen die de behoeften voelen om niet normaal te reageren. Zo wordt het voor de posters er niet leuker op.

Plantje

Mja... eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat Rena hier een principe discussie aanzwengelt. Niet iedereen hoeft het met de stelling eens te zijn. Zolang men netjes blijft en elkaar niet uitscheldt mag zoiets best pittig gaan.
Lees met dat in het achterhoofd de discussie nog maar eens door.

Aangezien Rena inmiddels van het forum is zal ik deze discussie binnenkort sluiten. Het risico is anders te groot dat het een discussie óver iemand wordt terwijl die niet eens meer op het forum is.

Twan

Wat bedoel je met een principe discussie aanzwengelen? Mag ik weten waarom je als moderator een partij kiest? Vriendjes politiek? :-)
Ik vond zijn vraag een goede vraag. Ik was benieuwd naar de antwoorden. Ik heb vaak ook het idee dat de naam "fly only" overgewaardeerd is, alhoewel fly only stukken bijna altijd mijn voorkeur hebben.

Maar even los van wat Rena hier wel of niet post. Mij gaat het om de onnodige kinderachtige reacties die hier vaak worden gepost de laatste jaren. De medeforummers die ik met het vissen spreek, ervaren dit vaak ook zo. Is er wel eens onderzoek gedaan waarom de laatste 5 jaar er steeds minder topics en posts worden geplaatst?
Als ik naar mezelf kijk ben ik niet meer zo actief. Ik vind ook dat mensen weinig ervaringen/vernieuwends meer delen. Ik poste eerst nog wel eens verslagen etc., maar doordat het de halve tijd ergens anders over ging of dat mensen liepen te zeiken ben ik ermee gestopt.

Plantje

Quote from: Twan on August 13, 2017, 19:33:22
Wat bedoel je met een principe discussie aanzwengelen? Mag ik weten waarom je als moderator een partij kiest? Vriendjes politiek? :-)

Ik zie een discussie over zaken als "voegt een fly only stuk iets toe of is het een melkkoe?" in tegenstelling tot bijvoorbeeld:"Wat is het voor vis die ik hier heb gevangen?" als een principe discussie.
Ik probeer daarin geen partij te kiezen, maar ben wel extra alert bij zulke discussies. Ik vind het hier nog best wel meevallen; in het verleden wel erger gezien.

Quote from: Twan on August 13, 2017, 19:33:22
Ik vond zijn vraag een goede vraag. Ik was benieuwd naar de antwoorden. Ik heb vaak ook het idee dat de naam "fly only" overgewaardeerd is, alhoewel fly only stukken bijna altijd mijn voorkeur hebben.

Ja, inhoudelijk prima vraag.

Quote from: Twan on August 13, 2017, 19:33:22
Maar even los van wat Rena hier wel of niet post. Mij gaat het om de onnodige kinderachtige reacties die hier vaak worden gepost de laatste jaren. De medeforummers die ik met het vissen spreek, ervaren dit vaak ook zo. Is er wel eens onderzoek gedaan waarom de laatste 5 jaar er steeds minder topics en posts worden geplaatst?
Als ik naar mezelf kijk ben ik niet meer zo actief. Ik vind ook dat mensen weinig ervaringen/vernieuwends meer delen. Ik poste eerst nog wel eens verslagen etc., maar doordat het de halve tijd ergens anders over ging of dat mensen liepen te zeiken ben ik ermee gestopt.

Ook daar weer moet ik zeggen, dat zeker de laatste tijd de kinderachtige reacties best meevallen.
Onderzoek naar waarom er de laatste 5 jaar steeds minder topics en posts geplaatst worden? Nee, niet dat ik weet. Misschien dat Bas zoiets gedaan heeft toen hij nog eigenaar was, maar dat betwijfel ik.

Zoals eerder aangegeven: ik ga deze discussie sluiten. Mochten mensen het nog verder over het reilen en zeilen van het forum willen hebben: graag even in een ander topic. Rena heeft aangegeven met het forum te willen stoppen en heeft dat in een mailwisseling naar mij toe ook nog netjes iets verder toegelicht. Ik wil dat graag respecteren.

En wellicht dat Rena in de toekomst nog eens terug wil komen.