Voor de roofblei?

Started by iMarco, January 29, 2016, 13:50:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

iMarco

Eerste streamer voor roofblei... Ca 7 cm. Tips zijn welkom...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bone F

Lijkt mij wel een goeie. Ik heb geen ervaring met roofblei maar hij zal mooi door het water gaan. Als ze er echt opknallen zullen ze de haak wel tegenkomen anders zou wel eens last kunnen hebben van staartbijters lijkt mij. Ik zou 'm wel willen testen op bv. de Waal!
grtn Frans

Mike

Volgens mij maak je het jezelf een beetje onnodig moeilijk.
Als ik mij niet vergis is je streamertje gebonden met H2O of SF Blend. Je kan daar best leuke dingen mee maken maar het is relatief lastig spul.
Je kan het jezelf makkelijker maken door met Congo Hair of Enrico Puglisi fibers te binden.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

#3
Zou best kunnen Mike. In welk opzicht verschillen de door jou genoemde materialen? Ik ben er niet bekend mee namelijk.

Aaah wacht... De zoekfunctie doet wonderen [emoji3]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marco B

Congohair en ep-fibers is wat minder springerig waardoor het geheel wat netter oogt. Of het echt iets uitmaakt qua vangst?? Waarschijnlijk niet  ;).
Ik vind de verhouding van je vlieg niet geweldig. Of een iets grotere haak gebruiken of de staart wat korter. En ietsje minder materiaal kan volgens mij ook geen kwaad.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

iMarco

Top, Dank voor de reacties. Ik ga wel effe een congootje bestellen. Ik herken overigens wel de "verhouding" opmerking.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mike

In dit filmpje zie je een van de beste manieren om met dergelijk spul te binden.
Congo Hair en EP zijn idd minder springerig en veel soepeler.
Het laat zich veel gemakkelijker in model knippen en doordat het een stuk zachter is heeft het ook veel meer actie.
Ik denk in dit geval dat het zeker verschil maakt met de vangsten.
Bovendien geeft het ook nog eens veel minder rommel.

https://youtu.be/5TTJPQHZP5I
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Als ik het filmpje volg komt ie er bij mij zo uit te zien.
Deze is wel bijna 10 cm en beter voor zeebaars oid, voor de roofblei zou ik m wel kleiner maken.
EP heeft ook de Silky fibers in zn assortiment, deze zijn fijner en nog zachter en daardoor uitermate geschikt om kleine EP/tjes te binden.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Zweden1963

Mike...............hoeft dat niet netjes worden gebonden :P :P :P.
iMarco,streamer hoeft niet altijd klein te zijn heb ook wel tijdens het snoeken........roofblei er op gehad streamer 15 plus dus geen probleem.
Rein.

Mike

Hey Rein,  ben jij mijn tonijnmaat Rein of een andere Rein ? :)

Overigens kan het natuurlijk zomaar zijn dat je toevallig een roofblei vangt tijdens het snoeken met een grote streamer maar als je gericht op roofblei wilt vissen zou ik toch voor de kleine streamertjes kiezen. Ik denk dat je dat meer vis opleverd.
Ik heb de meeste roofbleien zelfs gevangen op kleine nymphjes, haakje 18.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Zweden1963

Hej Mike........... Ik vis eigenlijk nooit gericht op roofblei,het is meestal bijvangst dus haak maat 4/0 plus 15 cm plus Streamer.
Nog  een week of 8 Mike 😉🎣.
Rein.


Mike

#11
Ik tel ze af Rein  8)
En nu maar hopen dat we er allebei 1tje kunnen strikken  ::)
En dan maar eens gericht op zoek naar de roofbleien.

Deze ving ik vorig jaar op de Lek met een redtag nympfje, gebonden op een 100 spbl #18 met een 3 mm tungsten kraal.















Ik probeerde ze eerst aan te gooien met streamertjes maar deze werden niet gepakt.
Met het nymphje had ik ze binnen no time allemaal in t netje.
Nu zijn dit maar baby roofbleitjes maar het was wel typisch dat ze de streamertjes volledig negeerde en het nymphje de 1ste worp pakte.
Vraag me af hoe dat bij andere roofbleivissers zit, vangen jullie ze ook op klein of zijn er ook die grotere streamers prefereren ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

Mooie plaatjes man... Ben wel benieuwd of je deze nymph dan ook in de stroomnaad vanaf de kop van een krib hebt gelanceerd of richting jagende vis boven de zandbanken tussen de kribben hebt gevist.

haakje 18.... dat klinkt echt klein voor deze beestjes... Roofblei is echt wel een van de doelstellingen dit jaar... Over acht weken is het alweer roofblei tijd? Ik dacht dat die pas later actief werden. Vang je ze dan aan de oppervlakte of met een zinklijn?

Mike

Hoi Marco,  nee sorry, die 8 weken slaat op iets anders. Ik ga met Rein dan vliegvissen op bluefin tonijnen, vandaar.

Ik ving deze roofbleitjes op een oefensessie voor t nk. Ik was bezig de kleine roofbleitjes uit de oppervlakte te peuteren toen ik ineens dikke kolken zag en de mini roofbleitjes in paniek zo het strandje opsprongen.
Ik ving ze in een zijarm van de lek, net over een zandbank die was ontstaan door getijdenstroming.
Streamertjes pakte ze niet maar met de nymph was t aangooien en hangen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

Ah check... Bluefin... Wat een narigheid weer[emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bert J.

De meeste van mijn roofbleien ving ik aan een klein streamertje van 5 a 6 cm. Veel kleintjes aan een nimf of aan een binnengestripte, gesopte palmer.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Mike

Quote from: iMarco on January 30, 2016, 22:20:54
Ah check... Bluefin... Wat een narigheid weer[emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Voorlopig moeten we er eerst maar eens een vangen.
We zijn nu al 2 keer voor niets geweest.
Hoewel,  we hebben wel veel scholen bluefins zien jagen en veel dolfijnen van heel dichtbij gezien maar we willen er nu wel graag allebij 1tje vangen.

Om op je vraag terug te komen, ik ving ze met een drijflijntje op een #3.
Deze vissen jaagde toevallig vlak voor mn neus. Het lastige met die roofbleien is dat ze vaak zo ver uit de kant zitten.
Het blijven voor mij ook maar lastige jongens om te vangen hoor. Je moet echt een beetje geluk hebben om ze te vinden binnen worpbereik. Lekker snel binnen strippen, rolly polly, heeft bij mij altijd het beste resultaat opgeleverd.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

#17
Zijn dat visjes zoals deze?

Oh nee dit dus

Cool man...

Nou ik ga wel eens wat variƫren met roofblei vissen. Mijn eerste zal tenminste hier wel voorbijkomen op de foto.

Tl



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aalbrecht

de grootste roofblei heb ik ge vangen  met een imitatie van een damselnimf 80 plus en op droog gaat het vaak om de 20 tot 30 cm maar heerlijke sport vis
vliegvissen is een passie

iMarco

Zo, nu een met Congo hair. Dat bindt echt veul makkelijker. Ziet er al een stuk beter uit.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mike

 ::agree::  Verhouding haak / vlieg ook goed.
Die gaat vis opleveren.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

HappyFisherman

Ziet er prima uit Marco, mooi gedaan hoor!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

merijn1982

Mooie maar soms eigenwijze vis die roofblei! Ik woon niet in de buurt van rivieren maar hier op de randmeren komen ze meer en meer voor alleen het formaat blijft klein ( tot 50 cm ) maar op aangepast materiaal erg leuk!! Qua vliegen vang ik ze op kleine streamertjes maar ook nimfjes
Tight lines!!

Wilco

Op de ondiepe stukken zijn heel goed te vangen op gurglers.
De grootste die ik tot nu toe heb gevangen op het Drontermeer ging ruim over de 50 cm op een heel ondiep stuk. Op een 3 en in combinatie met ondiep water zijn het de bones van de lage landen.

FrancoisCKX


Quote from: merijn1982 on February 04, 2016, 08:26:56
Mooie maar soms eigenwijze vis die roofblei! Ik woon niet in de buurt van rivieren maar hier op de randmeren komen ze meer en meer voor alleen het formaat blijft klein ( tot 50 cm ) maar op aangepast materiaal erg leuk!! Qua vliegen vang ik ze op kleine streamertjes maar ook nimfjes

Vang je ze vanaf de kant of in de bb?