Verschillende haken voor droge en natte vliegen?

Started by Gerrit59, March 20, 2014, 16:45:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Ik moet nog wat haakjes 10 en 12 bestellen. Nu zie ik regelmatig dat er wordt gesproken over haken voor natte en droge vliegen, de zgn. dry fly hooks/wet fly hooks. Ik heb ze ook wel eens vergeleken en kon eigenlijk geen verschil ontdekken. Is het verstandig om verschillende haken te gebruiken? Of is er eigenlijk geen verschil? Ik spreek vliegvissers die droge en natte vliegen op dezelfde type haak binden. Hoe zit dat nu?

Troutbuster

Beste Gerrit,

Hou als stelregel het volgende maar aan

Droge vliegenhaak is doorgaans dunner en dus lichter van draad (klinkt logisch en dat is het ook ;))

Haken voor natte vliegen kan je natuurlijk op lichte (gewicht) haken binden, maar vanwege het feit dat een natte vlieg feitelijk geen verzwaring heeft (zeker de klassieke versies) is een haak gemaakt van dikker draad en dus zwaarder een betere keus

Voor natte vliegen neem ik steevast de Kamasan B175
De haken van Kamasan in de 400 serie zijn doorgaans prima geschikt voor droge vliegen

Natuurlijk zijn er vergelijkbare klasses bij andere merken te vinden, maar ik geef persoonlijk de voorkeur aan Kamasan als merk.

A&M heeft ook goede natte vliegen haken (de Wet serie)
De haken van A&M welke als droge vliegenhaak geklasseerd zijn vind ik persoonlijk wat de dikdradig maar het kan net!

Persoonlijke voorkeur speelt hierin zeker een grote rol

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Beertje

#2
Dat van die dikdradige haken A&M klopt Jan. Maar als je de barbles neemt, die is wel dundradig en is ook een heel andere haak.

wat ook goede en mooie haken zijn, die van gamakatsu.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

Klopt Jan!

Ik gebruik de Gamakatsu F11B (barbless) veel voor droge vliegen

Mooie dundradige, scherpe en sterke haak, en tot maatje 18 verkrijgbaar!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hilco de Visser


Troutbuster

#5
F15??

Ik vind 'm nog te dundradig en dus te licht voor een goede natte vlieg Hilco!!

Maar het kan net, al zou ik er niet voor kiezen!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Sieger

Voor nat gebruik ik altijd de TMC 3769 (is gelijk aan de Kamasan 175)

Voor spider de Partridge Classic spider
en voor droog.... eigenlijk verschillende dundradige haken zonder weerhaak zoals de Maruto haken... Die exact gelijk zijn aan de TMC haken, behalve dat ze veel goedkoper zijn.


Voor de Winde vliegen gebruik ik Gamakatsu haken... dacht de F14 (maar dat weet ik nu ff niet zeker... ;) )


Sieger

Hilco de Visser

Quote from: Troutbuster on March 20, 2014, 23:01:58
F15??

Ik vind 'm nog te dundradig en dus te licht voor een goede natte vlieg Hilco!!

Maar het kan net, al zou ik er niet voor kiezen!!

Gr

Jan


dat kan wel kloppen want ik verzwaar hem altijd iets in het lijfje  :-[