Forumdag Vliegvissers.nl en Viswereld.nl 10 november 2007

Started by Herman, December 21, 2010, 12:55:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Geplaatst op het vorige forum: Za 10 november 2007     
Reply's zijn niet overgezet...
--------------------------------------------------------------------------------
Vandaag, 10 november 2007, hebben we de forumdag gehad van Vliegvissers.nl en Viswereld.nl.
Het was er echt weer voor. Niet te veel zon, niet te veel regen. Een groep goedgemotiveerde mensen vanuit diverse windstreken. De stemming zat er gelijk al goed in. Op het station van Zwolle werden de eerste handen geschud vlak na deze foto:

Vervolgens via het industrieterrein van Zwolle gereden naar:

Zoals je ziet kan er dus nogal wat water deze kant opgekomen zijn de laatste dagen.............
De auto geparkeerd, de boel opgetuigd en dan een plan maken.
Wanneer moeten de ballen van Evert warm zijn  :?:  (Natuurlijk bedoelen we de gehaktballen  :wink: )


Omdat mijn foto's nog aan het uploaden zijn wordt deze reportage op een later tijdstip vervolgd.............

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het grote optuigen kon dus beginnen.
 


Na afgesproken te hebben hoe laat we gingen eten en tot wanneer er voor de prijzen gevist kon worden gingen we voortvarend van start:
 

De groep splitste zich op in 3-en en er werd volop gepoogd de snoeken boven water te krijgen. Na enige tijd kwamen de berichte door dat de kunstaasvissers de eerste groene rakker boven water hadden gehaald.......
jammer voor de vliegvissers, maar het gaf wel een idee dat de vis vandaag diep gezocht moest worden.
Evert was de vliegvisser die vandaag het meeste succes had.
Op een mooi kleind diepduikende streamer wist hij een aanbeet te verzilveren:
 
Natuurlijk trekt succes altijd mensen aan en dus was iedereen o phetzelfde stuk water te vinden. Dat trouwens groot genoeg was!

Sterker nog er werd later nog een keer succes behaald door de kunstaasbrigade.... (geen foto van mij, ik was te ver weg).
Ik had ook succes (Dacht ik), de tegenstand die je normaal voelt als je een snoek haakt voelde ik nu ook. Spannend, zou het weer lukken op een Rossie Snollesprei Streamer??????

Tja, daar sta je dan. Ik had zelf ook al een keertje een boom weten te haken (foto heeft Evert gemaakt). Op voor de poedelprijs moest ik dan maar rekenen.


Wordt vervolgd........ volgende fotos aan t uploaden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gelukkig was er door Evert aan de inwendige mens gedacht. Na het kerne van de auto om een veilige plaats te hebben voor het opwarmen van de gehaktballen werd iedereen geroep om te eten:
(oeps foto gedraaid, nu allemaal maar even scheef voor de buis)
De hengels werden met beleid weggeborgen zodat er geen kans was dat er breuk zou optreden:

Lekker hoor die ballen! En dat kleine buitje dat vlak na deze foto overdreef moeten we maar snel vergeten.
 
Na het eten zijn we verkast naar een andere interessante stek.

Daar konden we nog een goed uur vissen. Helaas was daar de score bedroevend en werd de competitie afgesloten met een 2-1 score voor de kunstaasvissers. Gelukkig was de grootste snoek wel op de vlieg gevangen!
Wordt vervolgd.............
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier een verslag geschreven door Bas.( deels gezien van zijn oogpunt) gepost door Evert


4:30 - wakker worden, denken dat het later is, schrikken, en dan merken dat je nog vóór de wekker afgelopen is al naast het bed staat...brrr

5:45 taxi staat voor de deur... de reis kan beginnen

6:21 bepakt en bezakt de rust van de 1e klas cabine opgezocht om in alle rust alvast weg te dromen van de verwachtte vangsten..... én regenbuien...en die waren er 'plenty' onderweg richting Den Bosch

overstap Den Bosch : Héé, zo rond 7:20 zijn er al best wel veel mensen op de been ! Het is gezellig druk op het station en met 11 minuten overstaptijd is er gelukkig ruime gelegenheid om een bak koffie te 'scoren'. Dan snel terug naar het perron...haasten want toch iets te lang gedraald bij de koffiecorner

overstap Utrecht : Dit keer direct richting de Kiosk en snel een beker koffie gehaald. Dan 'snel' richting het perron om bij de rookzuil een shaggy te roken....pffff, wat een drukte, dat schiet voor geen streep op. Waar komen al die mensen vandaan om 8 uur 's ochtends op zaterdag, met dit slechte weer ?????? Ik ben blij dat ik een 1e klas kaartje heb, in de 2e klas blijkt alles gewoon vol te zitten wanneer de trein aan het laatste traject richting Zwolle vertrekt. Ondertussen een 'wij zijn op pad' sms binnen van 'de kunstaasvissers' :-) en even later een belletje van Herman, '...of de treinen nog een beetje op tijd rijden ?', en dat hij inmiddels ook in de auto zit richting de afgesproken locatie

9:20 (Station Zwolle) : Met slechts een paar minuutjes vertraging heeft de NS Bas in Zwolle gebracht. Snel richting de uitgang, in de hoop nog een koffie te kunnen halen voor Evert arriveert. Half slaperig wandelt Bas de stationshal uit, op zoek naar een Kiosk en loopt zo te dromen dat hij ons (Bert, Herman, Evert) op anderhalve meter passeert, niets merkt, en een forse yel hem terug naar de realiteit moet brengen...

Met 3 man sterk werd er al gewacht. Na het gebruikelijke handjes schudden en voorstellen was er nog tijd voor een beker koffie (de heren die stonden te wachten hadden trouwens verdacht dicht bij een Kiosk hun standplaats gekozen :-) )

....'de voorspellingen van buienrader zijn best positief !', is het eerste wat ik vervolgens hoor en ondanks het vele water dat ik tijdens de treinreis naar beneden heb zien komen krijg ik ook wat het weer betreft een positief gevoel.
Helaas moet Auke verstek laten gaan, door omstandigheden kan hij er vandaag niet bij zijn.
Dan een nieuw smsje ;'wij staan bij de Praxis'

Iedereen snel de auto in en (door wat de laatste druppels van de dag zouden moeten zijn) naar de verzamelstek.
Ook hier natuurlijk eerst het voorstellen en de eerste plannen maken voor de dag.
Lucky blijkt het te laten afweten, die zag er weinig heil in gezien de weersvoorspellingen.....

aan de waterkant : (ong. 10 uur)
Na een korte rit arriveren we bij de geplande vislocatie. Vrijwel iedereen neemt toch het zekere voor het onzekere en gaat in vol regen-oufit beginnen om niet het risico van een nat pak te riskeren.



De hengels worden opgetuigd en afhankelijk van de wind kiest een ieder zijn of haar weg.

Samen met Evert besluit Bas een stuk te kiezen met de wind schuin van achteren in de rug. Na enige tijd komen Grietha en John ook naar dit stuk water. Gewapend met kunstaas weet John hier als eerste een snoek te verschalken (foto's ....)







De draaiende wind heeft Evert inmiddels doen besluiten om een ander stuk water te proberen, waar ook Bert en Herman hun streamers richting Essox hopen te sturen.



En waar even later Herman een hele mooie boom aan
de streamer wist teslaan.





Bas blijft iets achter de kunstaasvissers aanlopen in de hoop dat zij een snoek wakker gemaakt hebben die hij vervolgens kan haken. Tsja, er wordt van alles gehaakt, maar geen snoek. Eerst moet de muts er aan geloven wanneer een streamer, gedreven op de wind, een volle impact maakt. Ach, een beetje extra wol op de streamer geeft wellicht wel een goed resultaat.....

Helaas blijkt die streamer Bas geen succes te brengen want een kleine 10min later is hij naar de 'eeuwige jachtvelden' vertrokken....hangend in een boomtop is de streamer aan zijn einde gekomen

Grietha heeft ondertussen een 'bijna dood ervaring' wanneer een fraaie snoek vanauit de diepte op haar kunstaas springt, maar jammergenoeg niet gehaakt kan worden.

Afgeleid door de 'verhalen' van Bas ziet John vervolgens ook een aanbeet de mist in gaan....hij reageert nog wel maar is niet snel genoeg.

Met een nieuw staaldraadje en streamer in gereedheid is Bas ondertussen weer stug bezig gegaan. Ondanks de gedraaide wind probeert hij nog altijd op dit stuk water een visje te verschalken. Het werpen (zeg maar gerust smijten) met de streamer begint langzaam aan ook wat beter te gaan en hij lijkt een beetje meer vertrouwd te worden met de techniek.

Tot hij, enigzins overmoedig wellicht, probeert de streamer over zijn andere schouder op de gewenste plaats van bestemming te krijgen. Dat gaat een paar worpen goed maar dan is het noodlot weer aanwezig.... een streamer boort zich in de schouder van zijn (nieuwe..grrrr) waadjack om daar een klein (maar vast en zeker water doorlaatbaar) gaatje te maken.

Zichtbaar onaangedaan, maar innerlijk in zijn eer gekrenkt, *smile*, komt Bas vervolgens toch naar het stuk water waar Herman en Bert (nu samen met Evert) al eerder hun heil gezocht hadden. Te meer daar Evert daar juist een fraaie snoek
gehaakt heeft die in samenwerking met Herman voorzichtig, en onder nieuwsgierig oog van voorbijgangers, met de hand geland wordt.





Bert en Herman zijn inmiddels een stuk opgeschoten en raken bijna uit zicht wanneer Grietha en John besluiten om ook deze kant op te komen.



Bas weet het (alweer...*smile*) voor elkaar te krijgen zijn streamer aan iets onwrikbaars gehaakt te krijgen. Tot 2 maal toe zijn takken of andere onderwaterobstakels er de reden van dat een fraaie streamer niet zal terugkeren in de vliegendoos.

Net voordat Evert zich met de middagmaaltijd gaat bemoeien weet Grietha, onder het slaken van een harde 'YESSS', ook haar snoek van de dag te haken.
Samen met John assisteert hij bij het landen en fotograferen van deze fraaie vis.







De plaats was vrijwel gelijk aan waar Evert een snoek van 72 cm wist te vangen, maar blijkbaar lagen daar 2 snoeken gezamelijk op de uitkijk wan deze Essox is met 68cm toch echt een andere dan de eerder gevangen snoek.

Na de nodige voorberidingen wordt iedereen opgetrommeld, 'dinner is ready !'.
Heerlijke warme ballen gehakt op broodjes verzorgen de inwendige mens.





Bert lust er ook wel pap van, wat je niet zou zeggen als je weet dat die (omdat hij wat verder was gelopen dan de rest) tot VIER maal toe gebeld moest worden om het wakker te schudden voor het eten :-)

Met de maag weer vol blijkt Bas voor iedereen (ook voor de helaas afwezige Auke) een leuke attentie in de vorm van een t-shirt met vliegvisers-logo te hebben. Als organisatoren worden Grietha, John en Evert ook beloond met een fraaie koffie-mok met logo en hun naam er op.

'De plicht roept'...en na kort beraad wordt besloten een andere locatie op te zoeken en daar nog 2 uurtjes te gaan vissen. De wind is enigzins toegenomen wat het werpen met de streamers toch wel lastig maakt. Met enige regelmaat blijken de streamers maar enkele metertjes ver te komen. Zelfs 'achteruit' werpen geeft dan niet altijd meer het gewenste resultaat...





Tijdens de middagsessie worden er geen vissen meer gevangen zodat bij de prijsuitreiking de totaalscore op 3 blijft steken. John met een snoek van 62cm, grietha met een snoek van 68cm en Evert met de grootste snoek van 72cm.

'Veelhaker' Bas weet met zijn prestaties de poedelprijs 2007 in de wacht te slepen.





Grietha verdient met haar vangst de 1e prijs bij de kunstaasvissers. Zij mag ook als eerste kiezen uit de rijkelijk aanwezige andere prijzen.



Na haar krijgt ook John zijn prijzen uitgereikt.



Evert wordt vervolgens beloond met de 1e prijs bij de vliegvissers en omdat hij de grootste snoek gevangen heeft valt hem ook de wisseltrofee ten hande.









Nadat Evert zijn keuze heeft gemaakt uit de visprijzen krijgen Herman, Bert en Bas hun visprijzen. Omdat zij geen vis wisten te vangen wordt door middel van trekking van stokjes de volgorde bepaald waarin zij hun keuze uit de visprijzen mogen maken.









Afsluitend wordt er nog een poosje nagekeuveld, waarna een ieder zijn weg huiswaarts gaat.

Heerlijk uitgewaaid en half dromend door de extra warmte van de verwarming in de trein/auto en de huiskamer duurt de forumdag in gedachten nog uren voort......

Als nog willen wij de sponsor hartelijk danken voor hun bijdrage
van de prijzen.

HengelsportArnhem
Damselfly fishing flies
Hooked on the fly
Faunaland Zunnebeldt
Hengeldiscount Albacore
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jet schreeft het volgende:
Ik had gisteren ook al mijn verslag gemaakt:

De foto's zet ik op een cd en gaan naar Bas. Als Herman, Evert of Bert ook nog de foto's willen, dan even je adres doorgeven via pm. Dan stuur ik naar jullie ook een cd.

Het verslag:
Vanmorgen was het op tijd weg, gisteravond waren alle voorbereidingen al getroffen zodat we alleen maar de auto hoefden in te laden en op weg konden naar Zwolle. Tomtom was ook wakker om ons de weg te wijzen. Onderweg hadden soms onze bedenkingen want er viel heel wat water uit de lucht. Maar na Amersfoort zag het er al een stuk beter uit. Nog een bakkie gedaan bij de benzinepomp en vervolgens door naar de afgesproken plek waar we ruim op tijd klaar stonden.

Al snel kwam de rest (Evert, Bas, Bert en Herman) aan en gingen we na een praatje door naar de eerste stek. Een mooie driesprong van waters zou de plek zijn waar we de snoek zouden moeten kunnen haken.

Er stond veel wind maar de ervaren vliegvissers konden daar wel mee over weg. Ieder ging zijn eigen gang. Het was even wennen, je kan niet zo maar achter een vliegvisser langs lopen, dat moet met gepaste afstand om niet gehaakt te worden.

John was de eerste die een snoek op kant wist te krijgen. Hij had al een snoek gemist omdat tijdens het vissen staan te praten ook heel gezellig is maar effectief is het niet. De snoek van John was 62 cm.

Omdat de vliegvissers naar een andere tak van de driespong waren gegaan hebben we de vangst van Evert alleen maar gehoord dankzij een schreeuw. Later hoorden we dat hij een snoek van 72 cm op de kant had gekregen.

Zelf visten we een stuk van de sloot af waar ik een misser had. Later zijn we naar het stuk gegaan waar de vliegvissers stonden te zwiepen. Ik had zelf al veel kunstaas uitgeprobeerd. Het was met de harde wind ook lastig gooien maar ik vond dat dat ene stuk zich wel leende voor de Sandra shad. Geen verkeerde keuze bleek al snel. Een snoek vond het een lekker hapte en ik had ook een snoek aan de lijn. Eerst voorzichtig blijven voelen, stel je voor dat ik hem loste wat zo vaak gebeurd. Maar toen ik door had dat hij goed vast zat heb ik John gewaarschuwd. Hij heeft de snoek geschept en daar lag de snoek van 68 cm.

Evert speelde fotograaf en na een plaatje kon de vis weer zwemmen. Evert ging vervolgens de ballen warm maken zodat we tegen 12 uur allemaal konden genieten van brood en een warme gehaktbal. Heerlijk, zo op zo'n winderige morgen. Hoewel als het zonnetje achter de wolken vandaan kwam het toch knap warm was.

Op de afgesproken tijd kwamen we allemaal bij Everts auto die tijdelijk was omgebouwd tot keuken. En natuurlijk werden de vangsten uitgewisseld. En ook andere verhalen werden gedeeld.
Bas deelde na de gehaktballen T-shirts en mokken uit. Dat wordt reclame maken komende zomer als er weer temperaturen zijn dat we de t-shrt zonder iets er over kunnen dragen.

Na deze lunchbreak zijn we naar een volgend water gereden waar iedereen zich weer verspreidde over de vele waters die er liepen. Helaas heeft niemand hier wat gevangen. Omdat Herman op tijd weer weg moest vanwege een zieke vrouw thuis zijn we tegen tweeën gestopt. De prijzen konden worden verdeeld.

Evert had voor iedereen hele leuke streamers. Daarnaast kregen John en ik ander kunstaas.
Bas kwam in aanmerking voor de poedelprijs, die had het vandaag echt zwaar met wind.
Evert had de grootste vis dus die kreeg zijn prijs daarvoor en ook de wisseltrofee. De een mag hij houden, de ander gaat volgend jaar naar degene die dan de grootste snoek heeft. Meteen zijn er al mogelijke plaatsen uitgewisseld waar de forumdag zich dan kan afpelen. Helemaal top dat iedereen dat ziet zitten.

Evert had verder voor iedereen nog leuke prijzen, voor de vliegvissers die niets hadden gevangen was er ook prijs.

De foto's van de prijsuitreiking laat wel zien wat er allemaal is uitgedeeld.

Na de prijsuitreiking ging iedereen zich weer in de normale kleding steken en na nog wat nagepraat te hebben ging iedereen op weg naar huis. Moe van de wind en het struinen langs de waterkant.

Snoek hebben we gezien en kunnen landen, maar vooral was het een heel gezellige dag zo met zijn allen. Op naar de forumdag van volgend jaar!!!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..