Veel gestelde vraag

Started by bert uit alverna, May 12, 2018, 16:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert uit alverna

Door de ouderdom van de nylon die ik gebruik gisteren een mooie vis verspeeld
Ben gaan kijken welk merk er een goede trekkracht op na houdt maar je ziet door het bos de bomen niet op de site s
Ik vis het liefst met  6/8 100 voor de droge vlieg  voor nimpf 10 tot 16 /100

Wat gebruiken jullie
Laat. Maar horen

Gr bert

Joost S.

Ik gebruik Stroft, was ooit ergens aanbevolen en nooit problemen gehad. Prima spul. Zowel nylon als fluor.

jo flyfishing

Hoe oud was je nylon dan wel? Als je weet hoe lang het duurt voor dat vergaat  :o

Ik was al een tijdje de onzin van nylon specifiek voor vliegvissen beu (en de opgespoelde lengte lijkt ook alleen maar korter te worden).

Ik ben dus nu aan het vissen met onderlijn materiaal uit de reguliere visserij (althans voor droge vliegen)

Casini Extreme http://www.robbyfish.be/casini-extreme-nylon.html

Heeft in vgl met berkley trilene FC voor bvb 14/100 een derde meer trekkracht.
Op de verpakking vermelde dunste diameter is 5/100 met 0,43 kg trekkracht, maar denk niet dat ze die in de winkel hebben.

Persoonlijk vis ik niet dunner dan 12/100, daar is de trekkracht 2.46 kg. bij 12/100 is het al opletten dat de draad niet begint te twisten.

Voor streamers/nimphen blijf ik bij berkley trilene FC dat op grotere spoelen (200m) een pak goedkoper is.

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

bert uit alverna

Ik Vliegvis al minstens 20 jaar toen klossen van 100 meter gekocht
Dus zo oud zouden ze kunn en zijn

Gr bert



Gerrit59

Als je ze op een donkere plaats bewaard moet dat geen probleem zijn is mijn ervaring.

Gerrit

Bone F

#5
De vermelde trekkracht op de klos zegt niet zoveel. Zelf even de trekkracht testen door aan een betreffend stukje nylon te trekken werkt het beste. Wie betaald bepaald en dat geldt ook voor de trekkracht die op een klos vermeld wordt.
Ik ben ook een Stroft fan.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Ik koop aan tippetmateriaal alles wat maar "in mijn handen valt", zolang het maar niet te duur is. Ik geloof niet zo erg in specifiek voor het vliegvissen ontworpen nylon. Wel koop ik ieder jaar nieuw nylon in de benodigde diktes of ik moet er van overtuigd zijn dat de trekkracht van het oude spul nog ruim voldoende is. Bij enige twijfel gooi ik het weg.

Ik moet ook eerlijk vermelden dat ik met voornamelijk nimfvissen nogal wat afknoop dus de spoelen draad vliegen er dan als het ware erg snel doorheen.
::wtf::

HenkM

Voor stromend water knoop ik graag mijn eigen leaders en dan bevalt Stroft GTM mij het beste vanwege de soepelheid en de mogelijkheid om ook relatief korte stukjes nylon met een leaderstrekker recht te krijgen. Verder heb ik niet de illusie dat sommige types nylon beter zouden zijn om mee te vliegvissen dan andere.. Het draait allemaal om eigen voorkeur, beschikbaarheid en prijs.

Ik heb nog spoeltjes nylon van bijna 40 jaar oud en daar mankeert niets aan. Als je bedenkt dat nylon vislijn er ca 600 jaar over doet om af te breken dan wordt het verhaal over oud en daardoor minder goed nylon wel erg discutabel... 8)

Scaramouche

Nylon dat voor de witvisserij wordt gebruikt is perfect spul en kost een stuk minder. kijk eens naar jvs extreme, dat gebruiken ze ook bij witviswedstrijden.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

6-8/100ste is wel heel erg dun, waarom zo ontzettend dun?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

henkverhaar

Quote from: Gerrit59 on May 12, 2018, 20:43:12
Als je ze op een donkere plaats bewaard moet dat geen probleem zijn is mijn ervaring

Klopt, donker, en droog, en liefst (min of meer) luchtdicht verpakt. En toch heb ik er wel eens een spoel tussen zitten die na een paar jaar in de kast ineens geen trekkracht meer blijkt te hebben. Wellicht als gevolg van alle toevoegingen in zo'n lijn (nylon is allang niet meer 'puur' nylon...)

JEVDE

Ik gebruik al jaren de Orvis superstrong tippet spools. Nooit problemen mee gehad. Maar goedkoop is het niet. Heb ooit voor veel minder geld een paar spools gekocht van Gamakatsu G-line en ik kan echt niet ontdekken dat dat minder goed is. Vele meters meer voor vele centen minder. Ben alleen zo gewend aan die handige spools van orvis die op elkaar passen, etc. ;-)


Van de geweldige Orvis floating braided leaders, waar ik supertevreden mee ben, ga ik overigens afstappen omdat die dingen absurd duur zijn geworden de laatste paar jaar.