bruine forel vissen in de Vecht

Started by Beertje, November 01, 2012, 14:31:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Quote from: Hans-oet-remunj on November 07, 2012, 10:04:15
Wat ik me afvraag, loopt er een herintroductie programma op de vecht ? Ik ken de vecht niet echt, maar op veel rivieren in het oosten en zuiden is de waterkwaliteit behoorlijk verbeterd. Geen idee hoe dat zo met de vecht zit ( en migratie routes / morfologie van de rivier).   

Zit er ook iets van kopvoorn/ serpeling / barbeel ?  Dat zijn toch wel de soorten die je normaliter op een potentieel salmoniden water verwacht waar de salmoniden tijdelijk verdreven zijn door watervervuling oid...
Over het algemeen schijnt de waterkwaliteit "bij ons" wel heel wat verbeterd te zijn:
http://www.weblogzwolle.nl/content/view/32038/1/

Of er ook sprake is van een herintroductieprogramma weet ik niet. Ik zou daar wel voorstander van zijn, maar dat is natuurlijk nogal kostbaar.

Als je kijkt hoe ontzettend veel mensen azen op een visvergunning in de Geul en hoe enthousiast mensen kunnen worden van een forellenvijver denk ik dat er meer aandacht besteed mag worden aan het opzetten van herintroductieprogramma's. Ik denk dat ons land een nog leuker visland wordt als we diverse beken en rivieren hebben waar salmoniden te vangen zijn! Sommige vissen worden (opnieuw) geïntroduceerd, maar bieden naar mijn idee weinig meerwaarde. Vis als forel, daarentegen, levert zoveel extra variaties voor het vissen op, dat het zeker de moeite waard is!

Hans-oet-remunj

#26
 ::agree::

Zeker.  Locale vliegvissers die daar zin in hebben zouden eens contact kunnen opnemen met de Visstand beheers commisie van de vecht (of een deel ervan) en evt zelf een actieve bijdrage kunnen leveren om er iets moois van te maken. 

Zie http://www.visstandbeheercommissie.nl/vbc_s/28-138/velt-en-vecht/lopende-zaken.html

Maar.... als er nog geen kopvoorn en co op zit zou ik wel drie keer nadanken of je wel meteen met salmoniden moet gaan beginnen  ::) Dan is de kans groot dat het water er  (nog) niet aan toe is....

Cornico

De Overijsselse Vecht in Nederland lijkt me geen salmonidenwater.
Winde en kopvoorn, maar die ving ik allebei al in zijrivier de Regge toen in de tachtiger jaren van de vorige eeuw eindelijk weer gras en planten wilden groeien in de oeverzone.
Daarvoor wilde er in die Regge geen plantje groeien in de eerste meter vanaf de "water"spiegel.
Ramen en deuren moesten vooral 's zomers gesloten blijven vanwege de vreselijke stank van de blauwgroene chemicaliënsoep die er doorheenstroomde totdat de eerste waterzuiveringen in het stroomgebied werden aangesloten.
Wonderbaarlijk snel herstelde zich de visstand met o.a. kopvoorn, winde en serpeling.
Kopvoorn is op een gegeven moment weer zeldzamer geworden.
Oorzaak?
Er is dus veel verbeterd maar een salmonidenwater zal het stroomgebied van de Vecht nooit kunnen worden, behoudens een paar bovenloopjes van beken waar wat geexperimenteerd is/wordt.
Het ontbreken van paaiplekken (lees grind) lijkt me de hoofdoorzaak.
Iets anders is natuurlijk het uitzetten van vis.
Maar die laten zich vrijwel allemaal t.z.t. afzakken vanwege de onnatuurlijke habitat.
Zo ging dat ook met de bovenloop van de Vecht, waarover ik eerder repte in het begin van deze topic.

Plantje

Ik wil wel wat grind in de Regge mikken hoor! ;)
Maar ik snap je punt.

Cornico

Quote from: Plantje on November 07, 2012, 16:59:50
Ik wil wel wat grind in de Regge mikken hoor! ;)
Als het zo simpel was, dan hadden we lang geleden dat wel gedaan.
Probleem is en zal blijven dat er teveel sediment in het water voorkomt door uitspoeling.
Ik heb hier in de omgeving overigens wel verhalen gehoord dat er vroeger vlagzalm zou hebben gezeten.
Ook een salmonide, maar niet zo kritisch als forel denk ik.

Hans-oet-remunj

Wellicht die salmoniden dan voorlopig maar eens loslaten en inzetten op het verbeteren van het kopvoornbestand?  Is tenslotte ook een zeer fraaie visserij!  ;)

Marcelk

Quote from: Plantje on November 07, 2012, 16:59:50
Ik wil wel wat grind in de Regge mikken hoor! ;)
Maar ik snap je punt.


Als je grind mikt in een zijbeek dan ben je al op de goede weg :)



Beertje

Dat van die kopvoorns sluit ik mij bij aan.Ik vang liever een kopvoorn van 40a 50 cm dan een forelletje van 20 a 25 cm.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.