Voor de nymphers op stromend water

Started by Ciniq, May 01, 2014, 11:19:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ciniq

Dit is misschien een eye opener voor de nymphers tussne ons die op stromend water vissen.
Een veel gemaakte fout bij het nymphen is toch wel het verkeerd managen van slack.
Dit zag ik ook bij een collega visser en het aantal geregistreerde aanbeten bij hem en mij verschilde zo enorm
dat ik op zoek ging naar een filmpje voor hem om eens duidelijk te maken hoe snel het nu eigenlijk gaat
en hoe miniem de takes kunnen zijn.  ter info..   ik registreerde 20+ takes  hij  een stuk of 5 op dezelfde stukken water.

Ik kwam dit filmpje tegen en wilde het even delen met de rest hier..    doe er je voordeel mee!
https://www.youtube.com/watch?v=zXT9l1vgwc8

Rossie69

kun je nagaan als er dan zonder strike idicator wordt gevist.


Ciniq

Nou ja.. zolang je de lijn maar kan zien..

Maar opzich is zichtbare lijn ook gewoon een strike indicator natuurlijk.
maar het belangrijkste blijft : contact houden


Mike

Dit is nu precies de reden waarom french nymhing zo extreem effectief is.
Daarbij is de indicator een onderdeel van de leader ( en dus ook niet drijft ) en hou je alles in een rechte lijn, zonder vliegenlijn.

Erg mooi voorbeeld filmpje.

Dat kan idd het verschil zijn tussen 5 of 20 vissen op een klein stukje water.
Reken maar uit wat je dat over de hele dag opleverd.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ciniq

yup..  beide french en czech mothodes werken op dat principe.
Ik gebruik gewoon een stuk fluo backing van 40 cm met een ringetje aan ieder uiteinde.. 
30-50/00 nylon als hoofdlijn en dan een 12-14/00 leader...

werkt prima

Mike

Volgens mij is de french methode nog efficienter omdat je daar helemaal geen vliegenlijn uit de top hebt en daardoor nog meer contact maakt.
Het gewicht van 2 thungsten nymphen is voldoende om een leader, die volledig uit nylon bestaat, helemaal op spanning te houden. Met een stukje vliegenlijn ontstaat er alweer een heel klein beetje slack, waardoor je net weer de kleinste slurpjes mist, zoals in t filmpje.

Zelf gebruik ik een getaperde leader van 12 m
Daaraan bind ik een stuk fluoriserend nylon, waarop ik 6 hele kleine knoopjes heb gemaakt.
Op die knoopjes doe ik een heel klein stipje Diamond Hard.
Die Diamond Hard stip ik dan weer aan met flou orange en chartreuse emaille verf.
Aan beide kanten knoop ik een Hends Micro ringetje.
Aan de ene kant komt de leader en aan de andere kant ong 1, 5 m 12/00 Frogg Hair
And then, I catch all the fuckers :P
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Vastestokvissers noemen we dat  ;D

Troutbuster

Heel effectief ja, maar vliegvissen????

(ik schop bewust wellicht tegen een paar schenen maar toch....)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hilco de Visser


Ciniq

Er zit een vlieg aan de lijn dus is het vliegvissen...

Ik voel me niet snel aangevallen hoor...   Ik gebruik technieken en vliegen die vis opleveren...
Wat iedereen daar van vind moeten ze zelf weten :)
Je vind in mijn vliegendozen ook nooit hele show exemplaren van vliegen... alleen maar effectieve vliegen.
Tuurlijk zie ik het liefste een mooie rise op een droge vlieg... maar dan zijn de vangsten beduidend minder.

Of je nou vist met een nymph op afstand onder een drijvertje of met een strakke lijn voor je voeten zit..
Uiteindelijk is het enige verschil dat je bij de ene manier werpt en bij de andere niet.
En als je toch niet werp... kan je beter de boel aanpassen om zo effectief mogelijk te zijn.
En op snel stromende stuken is de czech methode toch effectiever omdat je vliegen met de stroomsnelheid op de bodem meedrijven
in plaats van de oppervlakte snelheid.

het verschil tussen french(long nymphing) en czech(short nymphing) is dat french op wat meer afstand gebeurd en czech voor je voeten.
De opbouw van leaders en indicators is vrijwel gelijk.  Daarnaast wordt bij french ook wel gebruik gemaakt
van juist hele lichte vliegen op ondiepe stukken rivier, in tegenstelling tot czech waar je altijd minimaal 1 zware vlieg hebt om tegen de bodem te vissen.

Hier worden beide technieken goed uitgelegd:

Czech: http://www.onstream-guide.com/short.html
French: http://www.onstream-guide.com/French.html


Rena

Günter Feuerstein heeft een mooie definitie over wat vliegvissen is en ik steun zijn zienswijze.
In zijn (en mijn) ogen is vliegvissen het voortbewegen van een (nagenoeg) gewichtsloze vlieg met behulp van een vliegvishengel en bijbehorende lijn.
Chechnymphen is vissen met een vastestok, je werpt geen centimeter met zo een span...
Een vliegvishengel met vliegenlijn is niet nodig, maar om het vliegvissen te kunnen noemen gebruik je ze.
Wat mij betreft verbieden ze chechnymphen in flyonly zones en op vliegviswedstrijden.

Ieder z'n meug, maar zo zie ik het...

TL Peter

Hilco de Visser

ik wil het nog verder doorvoeren;  alleen droge of natte vlieg    geen geelkoperen gewichten in de vlieg of looddraad  >:(

MarcelN

Helemaal met Rena Peter eens, misschien kunnen die gasten helemaal geen lijntje strekken ??? ik ben ook geen EFFA Caster, maar wél een catcher ;D

Sieger

He leuk... al veel te lang geleden... Een stammenstrijd....

Ik pak mijn chips en cola er alvast bij....  ::badgrin::


Sieger

Christof van den Berge

Jah heel duidelijk te zien op dit filmpje, is volgens mij een stukje uit ""underwater world of a trout"

Echt een aanrader om die te kijken, zitten wel meer van zulke scene`s in waarin je duidelijk kan zien hoe snel het onder water gaat.


Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Ciniq

Hahahaha....   Oh jee...  Waar ben ik aan begonnen ...
Ieder zijn ding....  En ieder moet gewoon zelf uitmaken wat hij leuk vind om te doen.
Nymphen verzwaard of niet zijn ook gewoon nabootsingen van insecten en net zo zeer een "vlieg"
Als een droge of natte..    maar dat is mijn mening en zo zijn er nog 1000 anderen.

Ik ga me verder ook echt niet in deze discussie mengen.  Ik vis gewoon met wat ik als effectief ervaar.
Of dat nu een droge of natte vlieg is...  Of een streamer of een nymph van alleen kraaltjes...
Als het vangt vind ik het goed.

Veel plezier met het vervolg van de discussie !  8)

Mike

 ;D heerlijk, ik wist al precies dat dit weer op deze manier zou gaan ;D

Het verschil tussen french en czech nymhing is ook iets waar je er lang over kunt discussieren.
Kijk maar eens wat verschillende filmpjes over deze technieken (als je het interessant vindt) ze leggen het echt op tig verschillende manieren uit.


Maar voor t gemak noem ik t tegenwoordig maar gewoon European Style Nymphing

http://m.youtube.com/?gl=NL&hl=nl#/watch?v=BXp2JDKIA1I

http://m.youtube.com/?gl=NL&hl=nl#/watch?v=oIvXSB2xFwM

http://m.youtube.com/?gl=NL&hl=nl#/watch?v=Y_vf3F6y7Oo

http://m.youtube.com/?gl=NL&hl=nl#/watch?v=dcJ4c8vXGkM

http://m.youtube.com/?gl=NL&hl=nl#/watch?v=RZWpwmiTtFE

In vind het in elk geval een superleuke manier van vliegvissen.
En even afgezien van alle andere misvattingen waar ik nu even niet op in ga,...het niet nodig hebben van een reel en het vergelijk met vaste stok vissen is in mijn ogen volkomen onzin.
Ik wil diegene wel eens een forel van 50 of 60 cm zien drillen met 10/00 ste en een vast stokje van 3 meter, op een stromende rivier.
En de laatste keer dat ik met een vaste stok viste, was dat toch echt met een drijvende dobber met loodjes en maden of een vlokje.
Niet met getaperde leaders, in de lucht hangende strike indicators en 2 kunstvliegen en een reel, om maar even 4 verschillen te noemen.

Dat allemaal gezegd te hebben moet ik wel bekennen dat ik het de allereerste keer dat ik het deed ook verschrikkelijk stom vond dus ik begrijp wel enigsinds het gevoel dat het bij sommigen oproept.
Neemt niet weg dat ik het nu ( na het al heel vaak gedaan te hebben ) echt waanzinnig leuk ben gaan vinden, deze manier van VLIEGVISSEN!  :P





EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: Ciniq on May 01, 2014, 21:14:21
Hahahaha....   Oh jee...  Waar ben ik aan begonnen ...
Ik ga me verder ook echt niet in deze discussie mengen.


Jawel joh, lachen man ! ;D relluhhh  ::rij::
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

#18
Quote from: Sieger on May 01, 2014, 20:59:39
He leuk... al veel te lang geleden... Een stammenstrijd....

Ik pak mijn chips en cola er alvast bij....  ::badgrin::

Na mijn reply van 17:55 ben ik lekker gaan eten, in slaap gevallen op de bank en daarna gaan VLIEGvissen met mijn Piet Veugelers splitcane #3 en een enkel red tag nimfje zonder beetverklikker. Terwijl ik daar lekker stond te vangen, niet van die overdreven aantallen maar ook niet dat je denkt "had ik maar een effectievere manier", zag ik de reacties al weer voor me. En inderdaad, het is redelijk uitgekomen. Ook op dat vlak had ik dus mooi beet ;D

Plantje

Quote from: Sieger on May 01, 2014, 20:59:39
He leuk... al veel te lang geleden... Een stammenstrijd....

Ik pak mijn chips en cola er alvast bij....  ::badgrin::
Haha! Zat even hardop te lachen toen ik dit las! :)

Niets mis met deze discussie (die inderdaad regelmatig de kop op steekt) zolang we het maar netjes houden.

Cool filmpje overigens. Ook mooi om te zien dat zo'n nimf helemaal niet zo netjes strak door het water hoeft te zwemmen. Je vraagt je bijna af hoe een vis het verschil ziet tussen iets eetbaars en zomaar wat rotzooi dat voorbij komt dwarrelen. En dat is ook weer leuke voeding voor een andere eindeloze discussie: Hoe natuurgetrouw moet een vlieg zijn?

Troutbuster

#20
Broeders,

Zoals ik al zei, erg effectief dat "Czechen en Frenchen" maar IK vind het niet echt vliegvissen zoals vliegvissen ooit is bedoelt.

Goed, ook ik maak me wel eens "schuldig" aan alternatieve methodes die op dat moment en bij die omstandigheden domweg niet anders kunnen of omdat deze methodes gewoon de enige zijn die vis op (kunnen) leveren gezien de omstandigheden.

Maar ik vind er gewoon geen bal aan en daarom dus wat "schenen schopperij" ;)

Bij wedstrijden, als de aantallen er echt toe doen, tsja dan is elke reglementaire methode geoorloofd, en zal ik er niet om malen om een techniek toe te passen die wellicht minder past in de "vliegvis ethiek" maar welke wel vis op zal leveren!
Blobs en Fabs lurken achter een Di5 of Di7 is ook niet echt vliegvissen, maar ook dat doe ik als dit de enige manier is om een vis te vangen!

Maar tijdens het ongedwongen beoefenen van onze prachtige hobby....

Doe mij maar minder vis, met een mooie methode, daar heb ik persoonlijk meer voldoening van dan aantallen tikken onder de top.
Neem dan een vaste stok of beoefen de Tenkara methode!

Over de definitie van vliegvissen kan men overloos discussieren, en natuurlijk heeft de doorsnee massa gelijk als men zegt dat "een kunstaasje, geworpen en gevist met vliegenhengel en vliegenlijn", als vliegvissen bestempeld MAG worden!
Ik zeg MAG, want wat mij betreft HOEFT het niet!

No hard feelings verder ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Mike

#21
Quote from: Plantje on May 02, 2014, 06:58:01
Haha! Zat even hardop te lachen toen ik dit las! :)
Hoe natuurgetrouw moet een vlieg zijn?

Natuurgetrouw ? Nee joh..dat werkt toch niet. Liefst zijn ze knalpaars of chartreuse met een dikke blauwe thungstenkraal er in. Oh, en vergeet er niet een schoepje in te binden zodat ie als een Rapala door t water gaat.
Die vis je dan onder een grote oranje indicator, zo eentje die je met google earth kunt zie of in elk geval op zn minst een zonnebril voor nodig hebt omdat je er anders koppijn van krijgt 8)
Die gooi je dan zo ver mogelijk stroom afwaards en strip je tegen de stroming in, het liefst zo hard mogelijk.

En dat werk allemaal nog het beste als je dit zittend doet, op een krat bier met naast je een getto blaster met het nummer Slave To The Rave van Inferno Bros. :P

En je maat zit ong 30 meter verder maar het is wel belangrijk dat je regelmatig luidkeels hem communiceert over wat je die avond nog allemaal gaat doen.

Dan vang je sowieso het beste.

En als je niet houd van hardcore muziek is Du Hast van Rammstein ook een goede keus, Forellen zijn daar dol op, vooral saiblingen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Quote from: Mike on May 01, 2014, 21:43:01
Ik wil diegene wel eens een forel van 50 of 60 cm zien drillen met 10/00 ste en een vast stokje van 3 meter, op een stromende rivier.

Om de discussie op gang te houden:

Ok Mike, hier heb je een punt (alhoewel ik betwijfel of er iemand bewust op stromend water met 0.10 vist als je weet dat er forellen van die afmetingen zitten). Maar 27 meter backing van 79,95 omdat het anders geen vliegvissen is - dan valt er met wat meer creativiteit toch nog wel winst te behalen. Bolognese hengel een beetje inkorten misschien een idee? ;D



Ciniq

Om even te stoken ( want stiekum blijft het leuk ) .... Ik wil de heren Puristen wel een barbeel zien vangen eigenlijk met droog of onverzwaard nat.




Troutbuster

#24
Pim,

Natuurlijk is het een kansloze misse, een Barbeel trachten te vangen met een droge vlieg of met een onverzwaarde natte vlieg!

Maar....

Het vliegvissen is van oorsprong een visserij op "edele" (lees salmoniden) vissen waarbij in eerste instantie zelfs de Vlagzalm als on-edel werd beschouwd. ::)

Uit dat oogpunt zijn de vliegen van weleer onverzwaarde exemplaren, uiteraard droog, maar ook de natte klassieke vliegen zijn onverzwaard!

Toen de riverkeerper Mr Sawyer in opdracht van de edelen en notabelen, die louter en alleen op Forel en Zalm visten, de samonide eieren vretende Vlagzalm diende te verwijderen, ontwikkelde Mr. Sawyer zijn nog steeds roemruchte Pheasanttail Nymph en decimeerde zo het vlagzalm bestand op de UK rivers!
Volgens mij ligt daar de grondslag van de verzwaarde Nymph.

Een visserij waar ik persoonlijk niks op tegen heb, laat dat voorop staan, maar niet mijn persoonlijke voorkeur op een forellenbeek.

Gr

Jan
"Petri Heil"