Grensmaas

Started by Troutbuster, March 12, 2012, 18:05:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BV

Vanaf september kan je in Belgie in Dilsen terecht op Meerheuvel..  55 hectare forellevijvertje

Google ff

Raymond

::wtf::

tb

Ik sta te popelen om aan de slag te gaan aan de grensmaas als ik weer tijd heb.
Mezelf eerst voorzien van voldoende streamers voor roofblei en verzwaarde nimfen voor barbeel. 
Is niet het gemakkelijkste water voor een beginner,  maar ik weet dat ze er zitten,  en met de spinhengel heb ik er wel wat ervaring mee.  ( waardat de vis zich bevindt)



tb

Nog niet de tijd gehad om eens de grensmaas op te zoeken.  Iemand onlangs nog poging gedaan?

tb

Ben er zelf nog niet geraakt. Bijna verlof,  dan ga ik eens een poging wagen...   Hoe zit het met de rest,  nog iemand geweest aan de grensmaas?

BV

Yep,

maandagvond aan het pondje in Berg.
4 vissers (droge vlieg , plug , streamer en dobbervisser) : 4x nul vissen

Blijft gewoon het aller moeilijkste water wat er is.
Ik maak de gewoonte om een paar maal per jaar toch eens te proberen.

Raymond

Dit is het moeilijkste water dat er is omdat de visstand enorme schade heeft opgelopen door de Maaswerken, de aalscholvers, de meervallen en de zeer sterk fluctuerende afvoer.

Ik hoor maar zelden of nooit iemand nog positief praten over de Grensmaas die 20 jaar geleden nog zéér visrijk was. Ik woon er 5 minuten vandaan en ga er vaak kijken maar zie zelden of nooit nog een kringetje van een visje. Ik vis er al mijn hele leven en heb er gruwelijk veel vis gevangen in alle soorten en maten maar tegenwoordig is het voorzichtig uitgedrukt zeer magertjes.
::wtf::

tb

Heb er zelf altijd me goed geamuseerd met spinhengel en pluggen.   Vind het een prachtige omgeving.   met vliegvissen geen ervaring daar, wil ik dit jaar werk van maken.  Ik geef de maas nog niet op.  Bv baars zitter overal wel

tb

Ikzelf wil gaan proberen in elsloo,  afslag stein.  waar het Julianakanaal en de maas mekaar dicht naderen,  is waarbij het snelste ben.    over een week ga ik op vakantie in maasbree,   daar loopt de maas zelf,  ook weer helemaal ander water met die scheepvaart ,  daar ook mijn geluk eens beproeven

Hans-oet-remunj

Quote from: tb on July 09, 2015, 23:14:43
Heb er zelf altijd me goed geamuseerd met spinhengel en pluggen.   Vind het een prachtige omgeving.   met vliegvissen geen ervaring daar, wil ik dit jaar werk van maken.  Ik geef de maas nog niet op.  Bv baars zitter overal wel

baars vissen...... op de grensmaas ?!?!?  Doet me denken aan een noorse zalmrivier, waar ik ook ooit iemand op baarsjes zag vissen (voor de camping)

Zeker, je zult er baars kunnen vangen, maar het zou wel degelijk een (vlieg)viswater voor soorten als kopvoorn, serpeling en barbeel moeten zijn ...


Raymond

Zou het moeten zijn ja...  :(
::wtf::

tb

Ik snap jullie zicht hierop,  en zo zou het ook moeten zijn inderdaad,  maar als pas begonnen vliegvisser,  vang ik liever wat mooie baarzen dan helemaal niets...  Ookal zou dat een kopvoorn moeten zijn of prachtige barbeel

Hans-oet-remunj

De grensmaas zou ook voor beginnende vliegvissers iets anders moeten kunnen bieden...  :'(

tb

Afgelopen week twee uurtjes op een avond geweest.  Zeer veel klein grut langs de kanten.  Veel oppervlakte activiteit,  maar veel kleine onvangbaare voorntjes

Koen

Poeh, das een hoop stof zeg :P

Anyway. Zijn er hier mensen die op de grensmaas vissen?

Plantje

Ik geloof Raymond af en toe...

Franky Boy

Soms is het helemaal niet leuk om achteraf gelijk te krijgen. :(
Toen ze in de Tachtiger jaren met die plannen voor 'natuurherstel' in combinatie met grindwinning kwamen heb ik mij daar heftig tegen verzet. Ik had al visioenen hoe de enige grindrivier van ons land naar de kloten zou worden geholpen. Ik kreeg later gelukkig de VNV mee en later ook de OVB en de NVVS die er fijntjes op wezen dat in de plannen die de omvang van enkele telefoonboeken (wat is dat?  ;D) hadden, slechts een pagina aan de visstand was gewijd...  :o Één pagina! Terwijl er hele hoofdstukken over konikspaarden en heckrunderen in stonden! En hoe mooi het landschap met al die nevengeulen zou worden... :(
We waren roependen in de woestijn... We waren zuurpruimen die de natuurclubs niet hun leuke project gunden.  ???
Het is echter allemaal veel erger geworden dan ik ooit in mijn stoutste nachtmerries vreesde...
Ik ben het dan ook helemaal met Raymond eens.

Woenos

Is er een lokaal iemand die weet of de grensmaas momenteel een beetje helder is? En is de waterstand ok?
Wil dit weekend even een kijkje nemen :)
Kom net terug van een maandje vissen in noord BC dus kan het nog niet aan om in een kanaal oid te vissen :P

guidogast

Ben geen local maar misschien geeft deze site een indruk,  http://www.wildwateracademie.nl/peil.html   waterpeil is in ieder geval al weer flink lager dan vrijdag/zaterdag. Er zijn ook nederlandse sites met dit soort info. Succes in ieder geval, hopelijk wordt het wat. Een maand British Columbia, wow das genieten....wat heb je zoal gevangen?
::agree::

Mennos

Ik woon vlakbij de grensmaas, het water is op dit moment erg bruin. Er ligt ook veel hout in het water. Dat hout zou uit België komen is mij verteld. Ik heb alleen geen ervaring met de grensmaas visserij. Als iemand mij kan vertellen waar ik op moet letten, wil ik wel af en toe gaan kijken. De grensmaas stond de laatste weken laag, dit is dacht ik wel goed.

Gr Menno

Woenos

Quote from: guidogast on June 06, 2018, 17:54:21
Ben geen local maar misschien geeft deze site een indruk,  http://www.wildwateracademie.nl/peil.html   waterpeil is in ieder geval al weer flink lager dan vrijdag/zaterdag. Er zijn ook nederlandse sites met dit soort info. Succes in ieder geval, hopelijk wordt het wat. Een maand British Columbia, wow das genieten....wat heb je zoal gevangen?

Thanks voor die site!
Heb er veel op de meren gevist in het noorden, die waren soms nog niet ijsvrij maar vaak na een dagje kamperen wel, temperaturen waren hoog. Rainbowtrout was het vooral, die gingen helemaal los zodra het ijs weg was, echt elke worp was raak. Vooral bij de beekmondingen op muggenlarven en op deer hair caddis patroontjes. De grote rivieren waren nog niet echt bevisbaar, veel smeltwater en hoge standen. Gelukkig was ik er niet om alleen te vissen, ook hiken en kamperen.
Op de oceaan nog haaien, rockfish en krabben gevangen. Halibut helaas niet, een kennis wel 1 van 124 cm.
Zalm was wel al onderweg maar in zeer lage getallen. Skeena watershed is de eerste maand geheel dicht zelfs.
Verder enorm veel wildlife, zelfs iets teveel grizzly beren als je het mij vraagt :P

Woenos

Quote from: Mennos on June 06, 2018, 20:15:31
Ik woon vlakbij de grensmaas, het water is op dit moment erg bruin. Er ligt ook veel hout in het water. Dat hout zou uit België komen is mij verteld. Ik heb alleen geen ervaring met de grensmaas visserij. Als iemand mij kan vertellen waar ik op moet letten, wil ik wel af en toe gaan kijken. De grensmaas stond de laatste weken laag, dit is dacht ik wel goed.

Gr Menno

Lokale informatie! Nou als de rivier er bewaadbaar uitziet en een beetje helder is? Maar dat klinkt nog niet zo. Lage waterstand is goed en helder water ook.

Hans-oet-remunj

grensmaas ?

daar zitten toch alleen nog maar libellen en galloway runderen sinds het daar op de schop is geweest ?


guidogast

Klinkt goed Woenos...jammer dat de zalm er nog niet in grote getale was, maar ach je mag niet klagen denk ik he..  :D :D Grizzlyberen maken het vissen wel extra spannend natuurlijk...mooi al die wilde dieren! Ben zelf twee keer in Alberta en BC geweest voor familiebezoek en vakantie, toen deed ik nog niet aan vliegvissen, maar supermooi en indrukwekkend daar. Ik hoop er volgend jaar zomer misschien weer heen te gaan.

Quote from: Woenos on June 07, 2018, 09:44:42
Thanks voor die site!
Heb er veel op de meren gevist in het noorden, die waren soms nog niet ijsvrij maar vaak na een dagje kamperen wel, temperaturen waren hoog. Rainbowtrout was het vooral, die gingen helemaal los zodra het ijs weg was, echt elke worp was raak. Vooral bij de beekmondingen op muggenlarven en op deer hair caddis patroontjes. De grote rivieren waren nog niet echt bevisbaar, veel smeltwater en hoge standen. Gelukkig was ik er niet om alleen te vissen, ook hiken en kamperen.
Op de oceaan nog haaien, rockfish en krabben gevangen. Halibut helaas niet, een kennis wel 1 van 124 cm.
Zalm was wel al onderweg maar in zeer lage getallen. Skeena watershed is de eerste maand geheel dicht zelfs.
Verder enorm veel wildlife, zelfs iets teveel grizzly beren als je het mij vraagt :P
::agree::

Fly4Fish

Op de website van Rijkswaterstaat )https://waterinfo.rws.nl/#!/details/publiek/waterhoogte-t-o-v-nap/Maaseik(MAAE)/Waterhoogte___20Oppervlaktewater___20t.o.v.___20Normaal___20Amsterdams___20Peil___20in___20cm) kun je de afvoer goed in de gaten houden.

Prima, bij Maaseik, is tussen de 2090 en 2150.
Bij stand tussen de 2120 en 2140 maak je veel kans op grote kopvoorns met de nimf.

Serpelingen vind je zeer dicht onder de kant. Winde, roofblei en baars in de meer rustigere gedeeltes (opgehoopt fijn grind).