Mijn eerste (super)ervaring in stromend water: de Gail

Started by Roel, July 26, 2015, 10:21:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Roel

Vorige week was het dan zover: mijn eerste vliegviservaring buiten Nederland!
We gingen dit jaar naar Oostenrijk op vakantie naar de Ossiachersee. Voor het eerst gingen de vliegvisspullen mee (doe het pas 3 jaar). Aan het meer zelf bleek vanaf de kant niet veel te beleven (goede reden om eens naar een Bellyboat te kijken?). Op dat moment ging ik ervan uit dat er deze vakantie niet gevist ging worden.
Later realiseerde ik me dat ik het er niet bij zou laten zitten, want dichterbij mooie bergrivieren zou ik voorlopig niet komen. Op zoek dus naar mogelijkheden. Al snel stond ik in de viswinkel waar de vergunningen verkocht werden en informeerde ik naar de mogelijkheden om met een gids te gaan vissen. Het was voor mij al een uitgemaakte zaak dat het zonde van mijn tijd (en geld) zou zijn als ik in mijn eentje in een rivier zou gaan prutsen.........
We zouden op maandag vertrekken en inderdaad...... hij zat vol t/m zondag! Inmiddels was het zo gaan kriebelen, dat we besloten om nog twee dagen bij de vakantie aan te plakken, zodat ik toch kon gaan! Bofkont die ik ben!
Toen drong het tot mij door: ik zou er voor het eerst als vliegvisser uitzien, compleet met waadbroek, waadschoenen en vest (geen van allen in bezit namelijk). Mijn vliegendoosje werd geïnventariseerd en bleek voor dit water niets geschikts te bevatten. Dat was goed nieuws, want dan had ik de bindspullen niet voor niets meegenomen. Nieuwe haken en tungsten beads gekocht en foto's gemaakt van nymphen die het op dat moment goed deden.

De grote dag was aangebroken. Om 7 uur reed ik de camping af naar de zaak toe. Daar hebben we de laatste spullen bij elkaar gezocht en nog wat nymphen en droge vliegen extra erbij gepakt (had niet alles kunnen binden wat de bedoeling was). De vergunning werden uitgeschreven voor twee gedeelten van de Gail. Aangekomen op de eerste plek, bleek al snel dat de regen van de dag ervoor zijn sporen nog achter gelaten had in de vorm van troebel water. Een eindje stroomopwaarts was het niet beter. Hier zouden we onze tijd niet verdoen en besloten we om direct naar het in de bergen gelegen gedeelte door te rijden. Ruim een uur later kwamen we aan in de middle of nowhere in de bergen en kon het avontuur beginnen! De schoonheid was echt overweldigend. Complete rust maakte zich meester van me.



Toen was het echt tijd om aan de gang te gaan. Inmiddels voelde het tussen de gids en mij al alsof we gewonen vismaten waren en we bleken wel heel veel zaken gemeen te hebben. Zoals het hoort leek alles hem moeiteloos af te gaan. De rolworp die hij me zou leren: eitje. Nou, dat viel tegen. Ook het volgen van de nymph met zomin mogelijk lijn op het water en het wenden van de lijn, leek makkelijker dan het was. Een superbeslissing om met een gids op pad te gaan! Al snel haakte hij de eerste vissen. Wat een sensatie, niet groot maar echt puntgaaf en supertekening.



Niet lang daarna was het mijn beurt.




En na enige tijd had ook ik mijn eerste vis gehaakt. Wat gaaf zeg, zo in de stroming.
De rest van de dag zijn we de rivier stroomafwaarts gelopen en hebben zeer goed gevangen. Ik mag niet klagen, want ik had alles gevangen waar we op hoopten: vlagzalm, beekforel en regenboogforel! Aan het begin van de avond stapte ik over op de droge vlieg en ook daarmee werd goed gevangen.









Na een flinke wandeling kwamen we terug bij de auto (uurtje of 7) en daar wachtte mij een aangename verrassing. "We gaan nu naar een andere plek voor de "avondsprong". ", zei hij. Een lange autorit volgde over smalle bergpaadjes, totdat we ergens bij een brug aankwamen. Dit bleek privéwater van een vriend te zijn! Op de brug keken we naar het water en zagen daar een grote (vergeleken met de vangsten die dag) regenboogforel met een aantal kleinere eromheen. Wauw, als we die toch eens konden vangen, dat zou de dag compleet maken! We slopen door de rivier naar een plek om de vis aan te kunnen werpen. Inmiddels had ik er een felgele sprinkhaanimmitatie aangebonden. Nog even wat extra tips van Lois en ik kon aan de slag.



En bij de derde worp: wham, vol gegrepen! Als snel bleek het precies de gewilde forel te zijn. De adrenaline gierde door mijn lichaam! Gelukkig lukte het me om de vis naar een rustig poeltje te sturen en kon hij geland worden!



De dag kon niet meer stuk! Mijn mooiste visdag ooit was een feit. Met dank aan Lois van Bigfish in Villach!


Hoe moet ik nu ooit weer aan het water in Nederland wennen?

Gert

Mooi en leuk verslag Roel!
Gaaf he, die Oostenrijkse riviertjes.

Groet,
Gert

jo flyfishing

hehehe, verpest voor de rest van je vis carriere  8)

Mooi verslag.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Huib.H


DavidS


Gerrit59

Mooi verslag Roel!
Kan me voorstellen dat je daarvan kickt.

Gerrit

Sieger

Mooi kerel... op naar de volgende keer....  ::goodjob::


Sieger

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


smokey89

Super leuk verslag om te lezen.  Erg leuk geschreven! Moet super zijn geweest!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk



Twan

 ::goodjob:: ::goodjob:: mooi man, ik zelf heb ook nooit zo veel zin om weer in NL te gaan vissen als ik in het buitenland ben geweest.  ;D ;D

Herman

Geweldig mooie ervaring dus! Tja dan wordt t inderdaad lastig om in Nl viswater te zoeken.... zet m op!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..